Paard met of zonder ijzers.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AxS136

Paard met of zonder ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 09:47

Paard waar ik op reed was altijd beslagen.Al sinds ze 2 was (zei de eigenaar),zonder ijzers liep ze niet lekker,en als je er op reed dan liep ze mank.Ze heeft iets,waardoor ze dus ALTIJD op ijzers moet.

Zo is er ook op de manege een man die een ''natuurlijke'' hoefsmid is, en die paarden niet op ijzers zet omdat het ''slecht'' is.

Wel weet dat paarden die altijd op ijzers hebben gelopen.(zoals waar ik op reed ,loopt al 16 jaar op ijzers.)dat ze op een gegeven moment niet meer zonder kunnen.

Waarom een paard wel of niet beslaan?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:52

Als een paard slechte hoeven heeft kan beslaan helpen, maar bij sterke hoeven is het in principe niet nodig. :)

edit: voor een paard dat altijd op ijzers heeft gelopen is het natuurlijk wel een grote overstap dus het kan best dat hij daarom in eerste instantie wat kreupelt oid.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:06

Het is wat summiere informatie om voor jouw specifieke geval iets te kunnen zeggen, maar sowieso is het niet óf het een óf het ander. Iemand die bij voorbaat al tegen ijzers is, gooit daarmee een heel scala aan oplossingen de deur uit, terwijl je nu eenmaal niet alles blootvoets kan oplossen.

Via de zoekmachine zal je zo'n 354976 topics over dit onderwerp terugvinden, maar kort gezegd komt het op het volgende neer.

Voor het gros van de paarden zal een ijzer niet nodig zijn. Die doen het namelijk prima op blote voeten en hebben geen zodanige correctie of ondersteuning nodig dat bekappen (hetzij natuurlijk, hetzij traditioneel) voldoende is. Daarnaast heb je een groepje paarden dat een (lichte) correctie nodig heeft. Voor de een werkt in dit geval een mustangroll, voor de ander gaat dit beter met een ijzer. En dan hou je de extreme gevallen over die medisch beslag nodig hebben. Ook hier zullen er nog best wat tussen zitten waarbij natuurlijk bekappen werkt, maar anderen hebben gewoon een ijzer met siliconen oid nodig. Het belangrijkste is dus om te bezien waar het paard het meeste mee geholpen is.

Het is trouwens niet zo dat paarden die altijd op ijzers hebben gestaan niet meer zonder kunnen. De meeste zullen na een korte gewenningsperiode wel weer normaal lopen. Maar ook hierbij is het dus afhankelijk van de reden waarom er een ijzer onder zit, of het paard zonder goed gaat lopen.

Urielle

Re: Paard met of zonder ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:48

Ik zet ze zo mogelijk zonder ijzers. Is een stuk goedkoper ook nog :P

Maar in de zomer als je wedstrijden op gras gaat hebben vind ik het fijn als ik ze op scherp kan zetten, bij sommige paarden verbeteren de bewegingen door ijzers en ik heb ook een paard gehad wat bij mij kwam met zulke platvoeten dat het enorm gevoelige zolen had en om de haverklap kreupel liep daarvan. Laatstgenoemde is weer van de ijzers afgegaan toen er weer wat hogere hoefwanden waren en de vorm van de voet wat was gecorrigeerd trouwens en toen geen enkel probleem.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:51

In de zomer gaan ze hier op ijzers omdat de ruiterpaden van zeer slechte kwaliteit zijn en mijn paar daarbij ook nog dunne zolen heeft.

Gister zijn ze eronderuit gehaald en moet ik wat meer rekening houden met waar ik rijd. Zoveel mogelijk gras en rijbak.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:39

Hier staan sowieso de wedstrijd paarden op een ijzer, omdat het er netjes uitziet en het de beweging ten goede komt. Daarnaast heb ik 1 paard die hele dunne zolen heeft en daardoor absoluut niet zonder ijzers kan. Verder zijn er nog 1000 andere redenen waarom een paard op een ijzer kan staan. Kwestie van even de zoekfunctie gebruiken. ;)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:41

ik heb nu een paard van 9 die zonder ijzers kan staan en dat wil ik graag zo houden, mijn vorige paard had artrose en dat ging niet zonder ijzers

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:22

WD-V -> BEH

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:54

Om een paard al op z'n 2e jaar te beslaan is niet echt verstandig, tenzij dit op medisch voorschrift is maar komt bijna nooit voor. De hoeven zijn dan nog volop in ontwikkeling en die moet je niet gaan belemmeren door beslag.
Meeste paarden eigenaren laten paarden 's zomers beslaan zodat ze 's avonds lekkere buiten ritten kunnen maken. 's Winters wordt ze heel vaak op blote voeten gezet. Als er gereden word is dat meestal in de binnenbak. Heel af en toe buiten maar dat moet gewoon kunnen.
Maar ik begrijp dat hij ijzers heeft op medisch voorschrift, dan wordt het een ander verhaal.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:57

Aukelizzy schreef:
Hier staan sowieso de wedstrijd paarden op een ijzer, omdat het er netjes uitziet en het de beweging ten goede komt. Daarnaast heb ik 1 paard die hele dunne zolen heeft en daardoor absoluut niet zonder ijzers kan. Verder zijn er nog 1000 andere redenen waarom een paard op een ijzer kan staan. Kwestie van even de zoekfunctie gebruiken. ;)

Omdat het er netjes uitziet?!????? Is dat nu echt een reden?
En het komt de beweging juist niet ten goede. Paard heeft op die manier een slecht of quasi geen hoefmechanisme.
En jouw ander paard dat dunne zolen heeft, hoe zou dat komen denk je??? Als de zool de grond niet kan raken, wordt die natuurlijk dun hé.

Ach ja... Sommige mensen zijn blind denk ik

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:10

volgende week komt mijn hoefsmid en mijn paard staat nu nog op ijzers maar ik laat ze eraf halen omdat we de winter tegemoet gaan en het toch hard en glad wordt en dan heb ik heb liever niet op het land met ijzers. Veel meer kans dat hij uitglijdt en ik kan gewoon buiten gaan rijden.
Mijn paard loopt in het begin ook gevoelig maar dat went wel.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:27

Fleur1984 schreef:
Aukelizzy schreef:

En het komt de beweging juist niet ten goede. Paard heeft op die manier een slecht of quasi geen hoefmechanisme.
En jouw ander paard dat dunne zolen heeft, hoe zou dat komen denk je??? Als de zool de grond niet kan raken, wordt die natuurlijk dun hé.

Mijne heeft ook dunne zolen en dat is echt niet van de ijzers gekomen. Dat is dus gewoon onzin. Ik heb van alles geprobeerd om zonder ijzer te kunnen maar helaas geen succes. In de zomer gaat ze nu op ijzers in de winter gaan ze af omdat we dan in de sneeuw kunnen rijden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:30

Fleur1984 schreef:
Aukelizzy schreef:

Een ander toontje mag ook wel. Wat Aukelizzy bedoelt is dat de meeste paarden hun benen meer optillen met een ijzer en het dus op die manier de beweging ten goede komt. Of dat een reden is om je paard op ijzers te zetten? Voor mij niet, voor anderen blijkbaar wel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:01

Fleur1984 schreef:
Aukelizzy schreef:

Er is niets mis met mijn ogen hoor, maak je maar geen zorgen.

Maar als je niet weet waar je over praat kan je beter je mond maar houden. Ze krijgen veel meer voorbeen door een ijzer, dus als je dat al niet eens weet kun je beter maar niets zeggen. Daarnaast staan mijn paarden wel op een ijzer zonder lip.

Enne, Dat paard met dunne zolen is mijn oude wedstrijdpony. Daar zit een heel ander verhaal achter, maar jij kan weer vanachter een scherm oordelen zonder dat je het verhaal kent. Hier kun je een deel lezen. http://www.hoefsmederij-j-snoeks.nl/?pa ... e&item=134

Misschien kun je voortaan eerst even vragen of er nog een verhaal achter zit voordat je je bek open trekt.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:37

Ach ja... Sommige mensen zijn blind denk ik[/quote]

Er is niets mis met mijn ogen hoor, maak je maar geen zorgen.

Maar als je niet weet waar je over praat kan je beter je mond maar houden. Ze krijgen veel meer voorbeen door een ijzer, dus als je dat al niet eens weet kun je beter maar niets zeggen. Daarnaast staan mijn paarden wel op een ijzer zonder lip.

Enne, Dat paard met dunne zolen is mijn oude wedstrijdpony. Daar zit een heel ander verhaal achter, maar jij kan weer vanachter een scherm oordelen zonder dat je het verhaal kent. Hier kun je een deel lezen. http://www.hoefsmederij-j-snoeks.nl/?pa ... e&item=134

Misschien kun je voortaan eerst even vragen of er nog een verhaal achter zit voordat je je bek open trekt.[/quote]

Hoe kan een zool nu sterk worden als er een ijzer onder zit? Dat is zoveel als handschoenen aandoen om geen eelt te krijgen. Ik beweer ook niet dat ieder paard gemaakt is om blootvoets te lopen, maar er zijn ook andere oplossingen zoals hoefschoenen bijvoorbeeld wanneer de zool gevoeliger is. Een dunne zool los je in mijn ogen niet op met er een hoefijzer onder te zetten.
Net zoals het geen oplossing is om een paard beter zijn benen te laten opeffen door er een ijzer aan te hangen. Van waar komt dat.

En nee, ik kan inderdaad niet zien vanachter een scherm wat er met jouw paard aan de hand is. Maar het ging hier eigenlijk om de vraag van de TS: wel of geen ijzers. Jouw argument dat het mooier oogt en dat het paard beter zn benen gebruikt, kan ik niet als argument beschouwen.

En ja, ik heb wel degelijk kennis van zaken wat betreft ijzerloos. Ik heb misschien wat fel gereageerd, maar het argument "omdat het er mooier uitziet", dat vind ik net van iemand komen die er geen verstand van heeftè

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:07

Wat leuk al die kenners hier, op bokt.

Om paarden beter te laten heffen worden bij tuigpaarden de hoeven ''steil'' bekapt en er dan dan zware ijzers ondergeslagen. Concours paarden.
Zo wordt er ook nooit achterin de takken nagels geslagen omdat daar het hoefmechanisme vandaan komt en dan zou dat belemmerd kunnen worden.
Paarden die verbening van het hoefkraakbeen hebben hebben wel last van een verminderde werking van het hoefmechanisme, maar dat is een ander verhaal.
Nb-ers willen de hoeven nog al is ''te plat'' zetten wat dan weer ''gekneusde hoefballen'' kan veroorzaken.
Ook als je met het paard springt is een platte hoefstand niet echt handig. Maar gelukkig rommelen de meeste nb-ers alleen met hun eigen paard.
Iemand die met de hoefrasp de hoeven zelf netjes bijhouden is niets op tegen, zo kun je de hoefschoenen ook passend blijven houden.

En, ooh ja, met de hoefstand en/of ijzers kan je wel degelijk de beweging van een paard beinvloeden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:15

mylittlejoy schreef:
Daarnaast heb je een groepje paarden dat een (lichte) correctie nodig heeft. Voor de een werkt in dit geval een mustangroll, voor de ander gaat dit beter met een ijzer.

Een mustang roll zou ik geen correctie willen noemen maar meer een onmisbaar iets dat op iedere onbeslagen hoef zou moeten worden aangebracht.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:26

hestejente schreef:
mylittlejoy schreef:
Daarnaast heb je een groepje paarden dat een (lichte) correctie nodig heeft. Voor de een werkt in dit geval een mustangroll, voor de ander gaat dit beter met een ijzer.

Een mustang roll zou ik geen correctie willen noemen maar meer een onmisbaar iets dat op iedere onbeslagen hoef zou moeten worden aangebracht.

De ''mustang roll'' maken de meeste paarden vanzelf aan hun hoef, alleen noemen we het dan ''afschrapen''!
Natuurlijk kan je met de rasp de hoef netjes afronden, maar dat is normaal toch...!?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:28

Ja lijkt mij ook normaal, vandaar dat ik aangeef dat ik een mustang roll niet een correctie zou willen noemen. Maar een standaard iets.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:47

@ Fleur, Ik geloof dat jij degene bent die blind is. Als je het deel van het verhaal had gelezen wat in de link stond die ik je gaf, had je kunnen lezen dat mijn paard op "klompen" gestaan heeft, zodat hij tegendruk op de zool kreeg waardoor deze uiteindelijk dikker geworden is. Soort van eeltvorming als bij mensen. Dit kon bij mijn paard echter alleen door hem een vlakke en gelijke tegendruk te geven ( van hout dus), als ik hem blootvoets had laten lopen was het echt niet goed gekomen. Bovendien heb ik een heel erg goede hoefsmid, die echt niet zomaar overal een ijzer onder klapt als het niet nodig is.

Ohh enne, wanneer je in de sport rijdt, is het wel degelijk handig als je dmv een ijzer iets meer voorbeen kunt krijgen. Dat is dus voor mij wel een goed argument. Als je alleen maar door het bos crost is het niet zo van belang hoe je paard beweegt. Maar in de ( hogere ) sport kan het wel degelijk van belang zijn om er dmv een ijzer meer beweging in te krijgen.

En om antwoord op je vraag te geven waar het vandaan komt. Welkom in de sportwereld. Worden wel ergere dingen gedaan hoor, dan een paard op ijzers zetten. ;)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 14-10-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:48

Ik heb mijn verzorgpony op ijzers gezet, omdat haar hoeven snel slijten en we veel over de weg moeten voor les en omdat het ook een eind rijden is naar de bak. Ik heb zo lang mogelijk geprobeerd om zonder ijzers te kunnen rijden, maar omdat haar hoeven zo kort waren ging ze erg voorzichtig lopen en weigerde ze gewoon om over grind te lopen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:56

onze paarden worden zomers beslagen ( hier heb je van die keien en kiezels op de paden) wat prima gaat. In de winter ( lees vanmiddag) worden de ijzers er weer onderuit gehaald. Meestal lopen ze een weekje wat gevoelig, vorig jaar had ik pech, liep één ook twee dagen kreupel... Toch trekt dit doorgaans snel aan en lopen ze binnen een week weer normaal op blote voeten. Goedkoper, veiliger ivm gevaar voor uitglijden op de wei met sneeuw en ijs en paarden beest gaat toch niet op buitenrit met slech weer... :)

Dat zijn de ervaringen met onze paarden tenminste...

oja, onze oude pony (32) kan echt niet zonder ijzers btw... dan brokkelt hem alles onder zn voeten vandaan.. wel geprobeerd ( echt waar, 4 maanden) maar geen succes... met zn ijzertjes loopt hij prima dus...laat maar gaan met die banaan... ;)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:05

Over die klompen heb ik mij bewust niet over uitgesproken.
En ja, ik ben een boscrosser, dus het doet er niet toe hoe mijn paarden lopen :roll:
Nou, ik ben blij dat mijn paarden zonder enige moeite ZONDER ijzers en zonder enige moeite over steenpuin, grind, asfalt, boswegen, modder, weide enzovoort kunnen lopen.

Aukelizzy schreef:
En om antwoord op je vraag te geven waar het vandaan komt. Welkom in de sportwereld. Worden wel ergere dingen gedaan hoor, dan een paard op ijzers zetten. ;)

Ben ik mee eens, vraag mij ook luidop af waar men mee bezig is hoor

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:35

Maar Fleur, wat ik me dan afvraag is waarom je je hier dan mee bemoeit. ( over ijzer eronder voor meer beweging) Want je weet over dat punt duidelijk niets af... En er is helemaal niets mis mee dat jou paard zonder ijzer door het duin gaat en zonder enige moeite over steenpuin etc, loopt. Daar hoor je mij ook helemaal niets over zeggen. En als dat jou doel is dan is dat prima.

Maar voor mij is het belangrijk dat mijn paarden net dat beetje extra hebben door ze op een ijzer te zetten. Ik snap dan dus echt niet waarom dat verkeerd is. Mijn hoefsmid beslaat mijn paarden express zonder lip, om het hoefmechanisme zo min mogelijk te belemeren. Het zal uiteraard gerust wel iets gebeuren, maar mijn paarden lopen hier echt geen hele erge schade van op. En voor mij is het belangrijk dat mijn paard zo optimaal mogelijk beweegt en een ijzer helpt daar duidelijk aan mee.

Wat ik overigens wel grappig vind is dat jij het allemaal duidelijk beter weet dan mijn hoefsmid die er jaren voor naar school geweest is.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:28

Even een reactie van iemand die jaren getracht heeft zijn Quartermerrie op blote voeten te zetten. Ik begrijp heel goed dat er onderzoeken zijn geweest dat het op zich beter is voor een paard natuurlijk te lopen. Hier maak ik mijn zin mee af en direct zeg ik dat dit in veel gevallen ook onmogelijk is. Mijn paard heeft gewoon gevoelige zolen, te dun en dus kun je 2 dingen doen: eigenwijs zijn er luisteren naar bepaalde betweters en tegen beter weten in blijven rotzooien zonder ijzers, of kijken naar je paard, de gezondheid hiervan en hem/haar op ijzer zetten en je paard loopt op een fatsoenlijke manier. Soms lijkt het erop dat er mensen zijn die tegen beter weten in in de schoenen willen staan van DA.s en perfecte hoefsmeden. Ik kijk naar mijn paard en niet naar de reactie van een ondeskunge flapdrol :D