overgestapt op onbeperkt hooi maar schrik me rot.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

overgestapt op onbeperkt hooi maar schrik me rot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 13:40

Ik ben enige tijd geleden overgestapt op onbeperkt ruwvoer (hooi), dit krijgt ze aangeboden via een slow feeder systeem. In de eerste instantie leek dat goed te gaan. Ze doet er ongeveer 2 dagen over om de baal op te krijgen. Niks raars dus. Maar nu krijgt ze het voor elkaar om het binnen een dag op te krijgen. Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ze doet niet veel en heb eerlijk gezegd ook niet de mogelijkheid om 2 maal daags te gaan om hooi te geven. Wat kan ik hier het beste aan gaan doen.

Wat info:
Paard staat 24 uur buiten met de mogelijkheid om de stal in te gaan (hooibak staat nu binnen op stal, maar ga ik denk ik maar buiten zetten met het gevolg dat het hooi nat wordt). Ze vind het wel erg lekker daar nu. Ze heeft nu geen gras tot haar beschikking op wat sprietjes na. Ze staat alleen op dit moment maar heeft sociaal contact met meerdere buurpaarden. Er wordt op dit moment recreatief mee gereden als ze weer hersteld is van een blessure.
Verder krijgt ze een handje brok met wat lucerne erdoor en een klein beetje geweekte bietenpulp met gelatinaat en vitamine e en selenium.

Is het normaal dat ze dit zo snel weg eet? Het zijn normale zware balen, heb ze niet gewogen. Van een redelijke goede kwaliteit.

IMJ

Re: overgestapt op onbeperkt hooi maar schrik me rot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:42

Een hele baal per dag lijkt me ook wat veel...
Misschien toch uit verveling?
Heb je niet de mogelijkheid er een ander paardje bij te zetten?

Mocht je hem buiten zetten, kan er geen dakje op?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:46

Wat jij omschrijft is voor ons toch ook wel de reden dat onze pony's geen onbeperkt meer krijgen. Ze worden handig met het slowfeedsysteem en voor je het weet staan ze alsnog de hele dag te schranzen. Wij hebben het nu toch maar verdeeld over meerdere voerbeurten en op is op. Ze zijn nog steeds aardig wat uurtjes bezig hoor, en dat is natuurlijk heel goed, maar niet meer non-stop onbeperkt. Dan krijgen ze echt veel te veel binnen. Een hele baal voor 1 paard per dag vind ik erg veel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:49

Ik zou sowieso die bak buiten zetten, als het jou niet extreem meer werk oplevert.
Je gaat maar óf schuilen óf eten. (Extreem weer daargelaten.)

Daarbij wordt speeltijd ed nu natuurlijk ook gecompenseerd door eettijd.

Kun je je systeem 'slower' maken?
Zodat dezelfde hoeveelheid voer (halve baal) over een langere tijd verspreid wordt?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:30

Het net wat er over mijn bak zit is een maas van 3 bij 3. Dit heeft ze wel al kapot gekregen, mogelijk doordat het eigenlijk te klein is. er komt er straks een andere over van 4,5 bij 4,5. Er zit een heel kleine overkapping over maar dat is doordat het iets hoger is niet echt noemenswaardig. bij bouwen mag niet ivm vergunningen etc etc..

Uit verveleng kan wel, zie er het liefste nog een paard bij maar op dit moment is dat nog niet haalbaar. Hoop dit op korte termijn geregeld te hebben maar tot die tijd moet ze het doen met de buurpaarden.

Ik zit op dit moment gewoon met een handenbindertje waardoor ik maar eenmaal daags naar stal kan. Door mijn werk die errug vroeg begint kan ik er ook niet voor voeren of mijn man na zijn werk.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:32

Is het niet dat ze geirriteerd word van de slowfeeder en er van gaat snelfeeden? Onze paarden staan allemaal op 24/7 eten en na een weekje doorhebben dat er altijd voer is gaat lang niet alle voer op! Dus misschien toch zonder proberen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:57

Kan je er niet per dag een halve baal in doen?
Dan krijgt ze nog wel per dag de zelfde hoeveelheid binnen zonder dat je 2x per dag hoeft te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:03

stablegrazer aanschaffen? Komt het hooi in gedoseerde porties naar buiten, en krijgen ze alsnog niet overdadig veel.

www.stablegrazer.com

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:07

Ik vraag mij ook af hoe anderen dat doen. Als ik mijn paarden onbeperkt hooi ga voeren, dan vreten zij zich helemaal vol. Of zullen ze na een tijdje toch met mate gaan eten, omdat er altijd genoeg hooi is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:08

Ligt aan het paard. Die van mij zouden zich tonnetje rond eten ja.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:10

Die van mij stopt wel, maar komt ook niet zo snel aan, dus dat scheelt al :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:13

Hoe duur is nou eigenlijk zo'n stablegrazer en zijn ze alleen voor kleine baaltjes geschikt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:14

Onbeperkt fourageren is wat anders dan onbeperkt zich volproppen met hooi... het allerbelangrijkste is dat je paard genoeg beweging krijgt.

Even heel simpel uitgelegd aan de hand van wat ik zelf zie. Mijn paard (IJslander) stond tot een maand geleden in een paddock ('s zomers overdag ook op de wei) met onbeperkt hooi. Hij was óf aan het grazen/hooi vreten óf aan het niksen. Af en toe speelde hij met de twee andere paarden waarmee hij stond. Hij had niet zo veel te doen dus ging hij maar eten. Zoals je zelf ook doet wanneer je je verveelt. Hij was zeker 50 kilo te zwaar.

Vorige maand is hij dus verhuisd. Krijgt nu onbeperkt ruwvoer (het gras wat er nog staat + voordroog) Onbeperkt houdt in dat ze 's ochtends krijgen, de laatste resten daarvan zitten 's avonds nog in de bakken. 's Avonds krijgen ze weer, dat is 's ochtends op dus de laatste uurtjes van de nacht hebben ze geen voordroog. Maar wel nog grasjes, een stuk waar veel eikels liggen, takken, blaadjes enz. En, het allerbelangrijkste: ze zijn in beweging. Steeds moeten ze lopen, van het gras naar het voordroog naar het water naar noem maar op. Ze scharrelen veel rond. Daarnaast is het een kudde waarin genoeg gebeurt, ze zetten elkaar ook in beweging.

In een paar weken is hij al afgevallen. Door de beweging, afwisseling en het gezelschap. Doordat de paarden ook weten dat er voor iedereen genoeg is zijn ze niet meer zo gefixeerd op het eten. Ze stoppen met eten om wat anders te gaan doen, en dan eten ze bijv. een half uurtje later weer eens wat uit een andere bak.

Onbeperkt voeren is mooi. Maar je moet wel weten hoe je het moet aanpakken. Dus met genoeg beweging en zeker genoeg andere dingen om te doen en een mentaal stimulerende omgeving. En die heeft jouw paard nu denk ik niet.

Wat kun je in jouw geval als noodmaatregel doen: stro door je hooi mengen. Worden ze minder vet van (vet niet te verwarren met een hooibuik) en er zijn ook paarden die het hooi tussen het stro uit zullen willen pulken, en die dus langer bezig zijn met het hooi. Geknoeid stro kun je recyclen als stalbodembedekking.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:30

it_is_me schreef:
Hoe duur is nou eigenlijk zo'n stablegrazer en zijn ze alleen voor kleine baaltjes geschikt?

http://www.stablegrazer.com/products

Onder pricing staat een prijs.
Dan heb je hem echter nog niet hier in Europa
En of hij alleen geschikt is voor kleine baaltjes of dat je het per portie van een grote baal af kunt halen en in een compartiment kunt stoppen zou je de fabrikant moeten vragen.
Er staat een e-mail adres en een telefoonnummer op de site, dus klim in de pen of in de telefoon en stel ze de vraag.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:35

Cassidy schreef:
it_is_me schreef:

http://www.stablegrazer.com/products

Onder pricing staat een prijs.
Dan heb je hem echter nog niet hier in Europa
En of hij alleen geschikt is voor kleine baaltjes of dat je het per portie van een grote baal af kunt halen en in een compartiment kunt stoppen zou je de fabrikant moeten vragen.
Er staat een e-mail adres en een telefoonnummer op de site, dus klim in de pen of in de telefoon en stel ze de vraag.

Ze zijn nog wel flink aan de prijs, dus probeer het eerst nog wel even met het uitproberen van verschillende slowfeeders. Maar toch bedankt voor de info!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:12

wouterpaard schreef:
Is het niet dat ze geirriteerd word van de slowfeeder en er van gaat snelfeeden? Onze paarden staan allemaal op 24/7 eten en na een weekje doorhebben dat er altijd voer is gaat lang niet alle voer op! Dus misschien toch zonder proberen?

Ik heb voorheen zonder gehad bij gebrek aan net. Ook hierbij vreet ze door en knoeit ze ook nog eens inmens veel.

Letizia schreef:
Kan je er niet per dag een halve baal in doen?
Dan krijgt ze nog wel per dag de zelfde hoeveelheid binnen zonder dat je 2x per dag hoeft te gaan.

Kan dat zonder dat ze de halve dag niks te eten heeft? Ben bang dat ze dan te lang zonder zit en haar darmen stil komen te liggen.

Cassidy schreef:
stablegrazer aanschaffen? Komt het hooi in gedoseerde porties naar buiten, en krijgen ze alsnog niet overdadig veel.

http://www.stablegrazer.com

Mooi ding, had dit al eerder gezien, maar wel erg prijzig. Niet haalbaar op dit moment.

hestejente schreef:
Onbeperkt fourageren is wat anders dan onbeperkt zich volproppen met hooi... het allerbelangrijkste is dat je paard genoeg beweging krijgt.

Even heel simpel uitgelegd aan de hand van wat ik zelf zie. Mijn paard (IJslander) stond tot een maand geleden in een paddock ('s zomers overdag ook op de wei) met onbeperkt hooi. Hij was óf aan het grazen/hooi vreten óf aan het niksen. Af en toe speelde hij met de twee andere paarden waarmee hij stond. Hij had niet zo veel te doen dus ging hij maar eten. Zoals je zelf ook doet wanneer je je verveelt. Hij was zeker 50 kilo te zwaar.

Vorige maand is hij dus verhuisd. Krijgt nu onbeperkt ruwvoer (het gras wat er nog staat + voordroog) Onbeperkt houdt in dat ze 's ochtends krijgen, de laatste resten daarvan zitten 's avonds nog in de bakken. 's Avonds krijgen ze weer, dat is 's ochtends op dus de laatste uurtjes van de nacht hebben ze geen voordroog. Maar wel nog grasjes, een stuk waar veel eikels liggen, takken, blaadjes enz. En, het allerbelangrijkste: ze zijn in beweging. Steeds moeten ze lopen, van het gras naar het voordroog naar het water naar noem maar op. Ze scharrelen veel rond. Daarnaast is het een kudde waarin genoeg gebeurt, ze zetten elkaar ook in beweging.

In een paar weken is hij al afgevallen. Door de beweging, afwisseling en het gezelschap. Doordat de paarden ook weten dat er voor iedereen genoeg is zijn ze niet meer zo gefixeerd op het eten. Ze stoppen met eten om wat anders te gaan doen, en dan eten ze bijv. een half uurtje later weer eens wat uit een andere bak.

Onbeperkt voeren is mooi. Maar je moet wel weten hoe je het moet aanpakken. Dus met genoeg beweging en zeker genoeg andere dingen om te doen en een mentaal stimulerende omgeving. En die heeft jouw paard nu denk ik niet.

Wat kun je in jouw geval als noodmaatregel doen: stro door je hooi mengen. Worden ze minder vet van (vet niet te verwarren met een hooibuik) en er zijn ook paarden die het hooi tussen het stro uit zullen willen pulken, en die dus langer bezig zijn met het hooi. Geknoeid stro kun je recyclen als stalbodembedekking.

Voorheen stond mijn paard met een ander paard, hier stond ze regelmatig te niksen. Ook werd ze vaak weggestuurd bij het eten (zou dit er ook mee te maken hebben?) maar vaak ging dit ook weer goed. Ze kregen niet onbeperkt maar wel via een slow feeder systeem. Ik kwam 1 maal daags en de stal eigenaar kwam 1 maal daags. dat ging goed zo. Helaas voor mij nu even niet haalbaar. Een vriendje (of vriendinnetje) op de wei zou ik er dolgraag bij hebben, maar ook dat is nog even niet te realiseren. Wel hebben we groen licht gekregen om haar weer wedstrijd gericht te gaan trainen. Misschien dat dat ook weer helpt (ook nog geen idee hoe ik dat ga aanpakken qua tijd. Het is heel leuk een kindje maar als ze zo klein zijn even niet practisch met een eigen paard en een eigen stalletje die niet aan huis staat.(je hoort mij niet klagen hoor ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:17

Daarom zeg ik ook: als je paard niet genoeg beweegt en alleen staat, neem dan andere maatregelen om het vreten tegen te gaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:24

Iemand erbij zoeken die wat meer tijd heeft voor je paardje? Of in ieder geval 1x per dag erheen kan om hooi te geven?
Je moet toch iets? Helaas zie ik het om me heen ook heel veel dat een kindje met eigen paard (niet aan huis) vaak best heel moeilijk is. Zeker als je het alleen wil blijven doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:35

gaaf ding die Stablegrazer, maar wel erg prijzig inderdaad!
Gaat er een heel pak hooi doorheen bij jou met 1 paard?! Dus echt gewoon een pak van rond de 20 a 25 kilo?! Poeh hey, dat is inderdaad wel heel erg veel!

die van mij staat op onbeperkt ruwvoer, 24/7 beschikbaar, heel af en toe is het zo'n beetje op, vlak vordat er een nieuwe baal inkomt, maar dan liggen er altijd nog wel wat sprietjes om te eten, is vaak savonds en dan komt er sochtends weer nieuwe (gaan van die grote ronde balen in, met de shovel, dus gebeurd alleen 's ochtends). Hij is niet dik, ziet er wel goed uit, wordt gewoon een paar keer per week dressuurmatig getraind. Mijn welshpony werden echter wel erg dik daar, voor hem was het minder geschikt.
Verschilt denk ik erg per paard, maar ook per jaargetijde heb ik het idee. 's zomers zie ik ze meer spelen, met dit weer staan ze ook regelmatig in de grote containers te schuilen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:24

Om wat voor baal gaat het nu? Gewoon zo`n kleine baal hooi? Daar kreeg die van mij ruim 1,5 van toen ze geen gras kreeg...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:02

Ja het gaat om een normale (kleine) baal hooi. rond de 20 kilo zal die zijn gok ik, verschilt een beetje. Bak staat nu buiten. Even kijken hoe dat gaat en anders maar een halve baal per keer erin. Niet ideaal maar je moet wat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:15

het word nu ook kouder dus misschien gaat ze daar door ook meer eten,om zich warm te kunnen houden.
ik voer zelf onbeperkt voor droog dadelijk als het winter word,ben er afgelopen jaar mee begonnen en wil niet anders meer.mijn paarden/pony's lopen 24/7 buiten met loopstal.ze moeten voor te eten uit de stal komen en voor te drinken ook nog een stuk lopen.ik ga dit jaar ook nog zonder dekens proberen,ik voer voor de rest niks bij.afgelopen jaar had ik 2 volbloeden,1kwpn 1welsh x tinker pony 130cm een new forest 130cm deze deden 1 week met een pak voor droog a200/250kg ongeveer.en voor het eerst waren mijn volbloeden niet mager na de winter en de rest zag er ook goed uit

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:41

Onbeperkt is niet bij alle paarden écht onbeperkt, je smeert de hoeveelheid uit over een langere tijd.
Tenminste, dat is wat ik doe. Pas als het écht extreem weer is krijgen ze onbeperkt.
Je moet voeren op het oog, niet op hoeveelheid, vind ik. :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:46

Als ik een baal hooi in het net doe gaat het ook op zonder problemen.
Ik doe in het hooinet ook stro voor de knabbel. Ze hebben bij een 3x3 net ook geen moeite mee om het eruit te krijgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:47

Stro vind ik ook een goede optie :j