vraagje over de griepspuit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MerelV

vraagje over de griepspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 18:52

Hallo,

Op mijn huidige stal worden de paarden allemaal tegelijk geënt in november. Nu ga ik echter half november verhuizen naar een andere stal waar alle paarden tegelijk geënt worden in januari. Kan ik mijn paard dan weer laten enten, zodat hij gelijk loopt met de rest of kan dit niet? Mijn vraag is dus, hoeveel tijd moet er tussen twee entingen zitten?

groetjes Merel

Sjolvir

Re: vraagje over de griepspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:48

Als je wedstrijden start moet je enting binnen een jaar gegeven worden, anders moet je je basisenting herhalen.

Wanneer is jouw paard voor het laatst geent? nov 2010? Dan is namelijk januari 2012 voor jou te laat.
En zou je basisenting over moeten doen, voor de KNHS, en ik zie Vernon L2, staan... dus tja...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:49

Als je wedstrijden rijdt moet je voor een jaar weer geënt hebben...

Als je geen wedstrijden rijdt maakt het niet uit, enting verloopt al met 9 maanden dus je bent dan alleen volledig "veilig" als je 2x per jaar ent ;)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:56

Bedoel je of je als je in november laat enten, in januari weer kan of niet? Het lijkt mij wel heel kort op elkaar maar je kunt het best even naar een dierenarts bellen ipv goedbedoelde, maar misschien heel foute, adviezen krijgen op bokt. Wij zijn immers geen dierenartsen en weten het eigenlijk ook niet.
BEdoel je wachten tot januari, dan kan het niet. Bij wedstrijden moet je binnen een jaar enten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:59

Sjolvir schreef:
Wanneer is jouw paard voor het laatst geent? nov 2010? Dan is namelijk januari 2012 voor jou te laat.
En zou je basisenting over moeten doen, voor de KNHS, en ik zie Vernon L2, staan... dus tja...

Dat is de vraag niet. De vraag is of november 2011 en januari 2012 kwaad kan. Het antwoord is nee, dat kan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:29

WD-V => MD

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:20

Hilli schreef:
Sjolvir schreef:

Dat is de vraag niet. De vraag is of november 2011 en januari 2012 kwaad kan. Het antwoord is nee, dat kan geen kwaad.

Dat ligt er maar aan wat je vind of het kwaad kan.
Aangezien bescherming tegen influenza dan zeker niet optimaal is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:49

Hoezo zou het minder optimaal zijn?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:22

Dank je wel Hilli, dat was wat ik bedoelde!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:22

Gezien de al jaren lang durende discussie over hoe lang een influenza enting nou wel of niet bescherming biedt.
(heb het niet over tetanus, die is wel langer werkzaam, bij in verleden netjes geent paard.)

Er een extra enting in stoppen kan uiteraard ook altijd nog, slecht voor de portomonee, het 1e jaar, daarna voordeliger als je met stal mee kan enten.
En uiteraard voor de paarden die gevoelig zijn voor de entingen, wel weer vervelend. (mocht je een paard hebben dat er op reageerd)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:21

ja, dat is dus precies wat ik bedoel. Er een extra enting in stoppen. Het is bij ons namelijk min of meer verplicht om met de stal mee te enten. Ik wil alleen weten of er geen gezondheidsrisico's zijn als ik hem zo kort op elkaar laat enten!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:07

Een extra enting voor je paard kan geen kwaad en dit is voor jou de meest handige manier om je paard geent te krijgen.