Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:30

Bij mijn paard moest het verband er na een paar dagen vanaf vanwege de grote hoeveelheid wondvocht en snelle verzadiging van het verband, maar dat was een buikwond, daar is het misschien toch ook weer anders voor...

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:47

Klopt dat betadine de wond genezing kan vertragen................ Er zijn heus nog andere spoelmiddelen/oplossingen...........

Ziet er goed uit hoor die foto's, volgens mij gaat dit helemaal goed komen!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:56

Heej Monique, zie nu je topic pas.
Ziet er echt supermooi uit zeg, nog even geduld!!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:00

petitparis schreef:
idd veel verschillende opvattingen bij DA's zie het nu ook weer bij een stalgenoot, paard met een groot abces, mag maar 1x/dag gespoeld worden, maar moet steeds met isobetadine zeep. Terwijl mijn DA, die van mijn intructrice en enkelen uit Gent daar tegen zijn omdat isobetadine de genezing remt.


Ik heb laatst een abces behandeld door 2x per dag, 3 weken lang de tuinslang erin te zetten en 5-10 minuten doorspoelen.
Gelukkig was het een braaf paard :P
Er is geen litteken van gekomen.

In alle boeken over droes vind je inderdaad dat je moet spoelen met verdunde betadine.
Misschien is dat omdat betadine de wondranden etst zodat de abces langzamer dicht gaat en dus beter van binnuit geneest (?)

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:07

Hoi Xantha! :wave:

Met abcessen is het denk ik een heel ander verhaal. De wond moet dan idd langer openblijven.
Overigens mocht ik de wond wel deppen met een beetje Dettol opgelost in water. Ik heb van petitparis een uitgebreide beschrijving ontvangen waarom ook dat beter niet te doen. En zo kom je dus weer uit bij de DA's die verschillende behandelingen adviseren.

Mijn paard is niet zo zuinig op zichzelf en heeft zich ook een keer verwond aan een ander been, niet zo ernstig als nu gelukkig maar die behandelend DA koos voor zilverspray ipv hechten. De wond droogde snel op maar heeft uiteindelijk wel een lelijk litteken achter gelaten.

melissa256

Berichten: 354
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: in de hoeksche waard

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:58

zo dat is idd heel mooi genezen zeg !!

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:39

en monique is de wonde ondertussen al helemaal dicht?

laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze. Ook hier lijkt het nu super traag te gaan, maar alles ziet er nog wel prima uit en meer kan ik niet verlangen.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:47

Ben ook benieuwd hoe het nu gaat en eruit ziet!

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:43

Hoihoi, de wond is idd helemaal dicht *\o/* geen rode plekken meer maar een mooi roze velletje. Staat nog wel een beetje bol. Ik weet niet hoe dat eigenlijk verder moet ontwikkelen. Moeten dan die zwarte randjes zich nog verder sluiten? Of verandert op een gegeven moment de kleur van dat roze velletje.

Ik zal vanavond nog een foto maken.

@petitparis, ik zag op de site van Alex dat de wond bij jouw paard ook heel mooi aan het genezen is! Het laatste stukje lijkt idd wel super langzaam te gaan. Maar het ziet er mooi uit hoor. Volgens mij zie je daar straks helemaal niets meer van.

@caballos, bij jou ook nog steeds alles goed? Nog steeds effect van het gebruik van de laser en magneetveld therapie?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:52

blij dat te horen dat je geen problemen meer gehad hebt met een tandenschrapende merrie. Ik denk ook dat het roze langzaam aan zal verkleuren. al kan je dat nooit met zekerheid zeggen sommige littekens blijven rozig met witte haren, andere worden zwart en/of geen geen haar erop...

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:10

Ik houd haar daarom ook goed in de gaten ;) alhoewel ik het gevoel heb dat het niet meer zo jeukt. De momenten dat ik niet op stal ben houd ik het nog wel even bedekt met zo'n 3in1 beschermer. Aan de binnenkant heb ik dan wattenverband geplakt. Maar dat wil ik ook afbouwen want er komt soms wel wat zand tussen.

De rand van de wond is een zwart streepje. Eerdere wondjes zijn eigenlijk ook zwart gebleven. Nu heeft ze wel een donkere huid en ze is helemaal wit, dus witte haren vind ik niet erg ;) ik hoop dat er wel weer haren opkomen.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:37

Wat fijn zeg! Ben stiekum wel benieuwd naar foto's! Ook ivm dat zwarte randje.

Hier alles super goed! Heb de laser precies 4 maanden gebruikt en de "plek" blijft nog steeds wegtrekken, is zacht, absoluut niet pijnlijk oid en ze loopt als een zonnetje!
De "plek" waar het zat, zat wel voor dat de plek kwam (snap je 't nog....) een galletje, dus ik denk dat deze daar ook nog zit en niet zal verdwijnen.
Maar je snapt ik ben reuze blij met die laser! Eigenlijk zou ik zeggen "ode aan het laserapparaat".

Alleen jammer dat mensen er niet in geloven of alleen geloven dat het de zwelling weg haalt........
Dan moet het ineens weer wetenschappelijk bewezen zijn.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 01:29

O, dat is fijn Caballos super die verbetering! Ik ben ben ook fan hoor! Ik heb wel spijt dat ik hem maar een maand gehouden heb. Zo snel als het toen ging, zo langzaam gaat het nu. Maar gelukkig is de honingzalf een goed alternatief en ziet alles er netjes uit, dus ik klaag niet hoor ;). Er zullen altijd mensen zijn die er sceptisch tegenover staan, maar als je niets probeert dan weet je niets. :P

Hierbij nog de beloofde foto's. Hier zie je duidelijk de zwarte randjes. Op de foto van de 18e heb ik het haar een beetje weggeknipt en kun je zien waar de huid aan de zijkanten weer bij elkaar is gekomen.

Afbeelding

Vandaag toch weer iets rood in het midden, maar daar maak ik me maar niet meer zo druk om zolang ik verbetering blijf zien. Ik moet zeggen dat het plekje op de foto groter lijkt dan in het echt. Als je het niet weet dan zie je het eigenlijk niet eens.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:58

Ziet er wel netjes uit hoor! Die zwarte randjes kan ik ook niet helemaal verklaren....... Misschien dat het litteken straks zwart is?
Snap dat je het jammer vindt dat je de laser zo kort hebt gehad, zeker omdat het zo snel en zo goed genas........ Ik heb het apparaat 4 maanden gehad.
Ja, honingzalf is een goed alternatief als je geen laser hebt.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:01

die zwarte randen, zou dat geen "intacte huid" zijn waar door de zalf geen haar op groeit?