Hoi,
Omdat ik een nare wond iets anders heb behandeld dan wat normaal wordt voorgeschreven en ik zelf heel tevreden ben over het tot nu toe verkregen resultaat, wil ik eigenlijk wel mijn ervaring delen met anderen.
Mijn paard Dueña heeft zichzelf op 31 juli 2011 flink verwond aan haar linkervoorbeen op de kogel. Op de een of ander manier is de huid van onder naar boven losgescheurd en is het onder- en omliggende weefsel zwaar beschadigd. De dierenarts dacht in het begin dat de strekpees en de kogel zelf ook beschadigd waren, maar gelukkig bleek dat later niet het geval.
De eerste twee weken is de wond door de DA behandeld. De loshangende flap huid is diverse malen bijgesneden omdat het weefsel onder de huid te zwaar beschadigd was en de huid afstierf. Ook is in die periode twee maal wildvlees weggesneden. In die twee weken bleef de wond ook onder het verband erg bloeden.
Na twee weken moest ik de wond zelf gaan behandelen. Intussen had ik mij, na een tip van een stalgenootje, ingelezen over de werking van softlaser bij wonden. Softlaser werkt van binnen uit, en de buitenkant van de wond besloot ik te behandelen met honingzalf (ook weer na tips van diverse paardenmensen waarna ik mij ook daar verder in had verdiept.)
Onderstaande foto's zijn genomen vanaf het moment dat ik zelf de wond moest gaan verzorgen, en begonnen ben met de lasertherapie en honingzalf. Wat mij direct opviel is dat het bloeden direct stopte. Tijdens de eerste 2 weken zag het verband een paar uurtjes na de verbandwissel er al zo uit.

Na twee dagen was het verband dan ook echt verzadigd. Direct na het gebruik van de honingzalf (ik heb eerst de gelvorm gebruikt) en laser bleef het verband nagenoeg schoon.
Zo zag de wond er op 14 augustus uit toen ik het verband had verwijderd en start gebruik laser en honinggel.

Op 20 augustus is nogmaals wildvlees weggesneden.

na 12 dagen laseren en honinggel toch al een heel mooi resultaat.
Na 26 augustus ben ik naast de wondrand en
het wondbed ook het omliggende weefsel op de kogel met de laser gaan behandelen. Na twee dagen is er als een duidelijke vermindering van de zwelling boven de wond te zien.

Vijf weken nadat met de lasertherapie en de honingzalf is begonnen zijn we er bijna. De kogel heeft zijn nomale vorm weer terug.
Vanaf 13 september gestopt met laseren omdat het apparaat weer terug moest. Nu doet alleen de honingzalf zijn werk.

Zeven weken verder zijn we nu op 2 oktober 2011. In totaal 2 maanden na het ontstaan van het trauma.
Ik ben zéér tevreden!
Vanaf het moment dat ik zelf de wond moest behandelen heb ik ook ondersteuning op afstand gehad van Alex Brander van veterinairewondzorg.nl. Nuttige uitleg gekregen en fijne tips hoe de wond te verzorgen en verband aan te leggen.
En nu is natuurlijk de vraag, was de laser een meerwaarde in het genezingsproces? De DA is in augustus nog tweemaal op controle geweest en was wel zeer positief over de vlotte voortgang en hoe de wond eruit zag. Men dacht dat er toch wel iets van een verdikking op de kogel zichtbaar zou blijven wat dus niet is gebeurd. Zelf denk dat met name het omliggende weefsel veel baat heeft gehad bij de laser door snelle reparatie van bloed- en lymfevaten zodat vocht en afvalstoffen weer snel konden worden afgevoerd. Laser werkt ook ontstekingremmend en pijnreducerend. Tijdens de behandeling stond Dueña uiteindelijk altijd bijna te slapen, terwijl in het begin ze heel geiiriteerd was als ik aan het verband zat om het eraf te halen. Wat vinden jullie?