Lusteloos en duf..wat kan dit zijn??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Lusteloos en duf..wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:41

Hi allemaal,

Mijn paard zit al maanden niet lekker in zijn vel en ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

Ik zal het even in het kort proberen te vertellen:
Omdat ik zelf een aantal keer in korte tijd verhuisd ben, is mijn paard ook veel van stal verhuisd de afgelopen jaren. En sommige stallen bevielen niet, dus dan moest ik weer op zoek naar een andere stal. Daardoor is mijn paard helaas vaker dan ik zou willen van stal veranderd de afgelopen tijd.
Op de laatste stal heb ik zo'n 5 maanden gestaan, alleen tijdens de winter. Dit was een koeienboerderij en het was erg stoffig. Mn paard begon hier te hoesten en er kwam geel snot uit zn neus. Ook is hij ontzettend afgevallen op deze stal en hij was erg gestresst. Hij was dus duidelijk niet op zn plek.

Daarom ben ik eind april met hem naar een aktiefstal verhuisd. Hij heeft hier eerst een paar weken op de wei gestaan om te kunnen wennen. De aktiefstal bevalt erg goed en hij eet ontzettend veel. Hij staat op bijna onbeperkt hooi. Ook staat hij een dagdeel op de wei (zo'n 3 a 4 uur).
Hij is behoorlijk goed aangekomen ook al gaat het erg langzaam, maar hij blijft altijd heel erge honger hebben. Hij lijkt wel onverzadigbaar. Ook is hij minder goed door zn vacht gekomen en is zn vacht doffer. Het hoesten en snot zijn gelukkig helemaal over sinds ik weg ben van de vorige stal.

Maar het grootste probleem is dat hij nu al maanden futloos, duf en moe is. Ik kan niks meer met hem, terwijl ik vroeger endurance met hem reed. Ik had gehoopt dat dit beter zou gaan als hij gewend was aan de aktiefstal (aangezien dit erg veel energie kost ivm het vele lopen en door de 25 andere paarden die er staan), hij is inmiddels na 5 maanden helemaal gewend maar zn energie wordt niet beter. Hij blijft duf en futloos en is niet vooruit te branden.

Vandaag is de dierenarts geweest en die heeft hem helemaal onderzocht en 3 buisjes bloed afgenomen. Dinsdag krijg ik de uitslag. Zijn hart klonk verder goed en ze dacht ook niet dat het zn lever is omdat hij niet geel is. Maar ze zei wel dat als ze naar zn longen luisterde het klonk alsof hij buiten adem was en dat terwijl hij nog niks gedaan had. Toen moest ik hem longeren omdat ze wilde kijken of hij niet kreupel was en ivm de kortademigheid. En inderdaad was hij heel snel weer helemaal buiten adem en ze vond hem ook wat stijf.

Ik heb nu om mee te beginnen Ventipulmin gekregen en dinsdag krijg ik dus de uitslag van de bloedtest.

Maar nu vroeg ik me af of iemand misschien hetzelfde heeft gehad met zn paard? Of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Ik hoor heel graag ervaringen, want ik maak me best wel zorgen..

Mist

Re: Lusteloos en duf..wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:45

Gezien de historie (veel stress) en de klachten zou het heel goed een maagzweer kunnen zijn. Maar ik zou even het bloedbeeld afwachten of daar iets uit komt, zoniet zou ik maagzweer laten onderzoeken (of het dat is bedoel ik !)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:05

Heeft je paard een langere periode gehoest op de vorige stal? Zo ja, dan hoop ik dat hij nu ook weer een lichte infectie heeft want anders kunnen er toendertijd misschien wel veel longblaasjes stuk gegaan zijn en die herstellen helaas niet.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:09

wormen?
de mijne werdr mager dof in de vacht sloom en ademde moelijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:17

Check op bloedworm!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:47

krijgt je paard ook krachtvoer?

ik vind de symptomen wel heel erg veel hebben van seleniumtekort of een tekort aan een ander mineraal.
heeft de veearts daar ook naar gekeken?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:08

symtomen zijn ookvan wormen [rode]
dit alles had mij paardje ook

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 12:10

Bedankt voor de reacties! Maagzweer dacht ik zelf ook aan, maar op internet stond bij symptomen dat ze minder gaan eten en hij eet juist ontzettend veel. Hij heeft ook geen koliekverschijnselen e.d.

Op de vorige stal hoeste hij alleen af en toe met rijden. Hij had wel een tijdje neusuitvloeiing. Ik hoorde wel een aantal andere paarden veel hoesten, dus ik had echt het idee dat het aan het stof lag.

Bloedwormen heb ik ook aan gedacht en ook aangegeven bij de dierenarts, maar ze vond de symptomen er niet zo op lijken en omdat hij altijd regelmatig ontwormt is ging ze er niet vanuit...

Mn paard kan een kilo biks/ vitaminebrokjes krijgen per dag in de aktiefstal, maar dat moet hij er dus zelf uithalen en dat doet hij niet altijd. Soms heb ik ook het idee dat de chip niet altijd even goed werkt in het krachtvoerstation (in het ruwvoerstation gelukkig wel), dus zelf geef ik hem nog een schep muesli (marstall cornmeusli) zo'n 3 keer per week.

Volgens mij wordt zn bloed op vanalles getest, dus een algemeen onderzoek. Maar ik weet niet precies waar ze wel en niet op gaan testen...De dierenarts vond het zelf ook lastig omdat het vanalles kan zijn...

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:18

heeft ie bij dat koeienbedrijf ook in het land gelopen? Grote kans op leverbot besmetting. Is vaak niet uit het bloed te herleiden. Is laatst nog een topic over geweest. Veel dierenartsen onderschatten het helaas. Maar een paard met klachten zoals de jouwe, kan echt van alles mankeren. Van ingewanden die niet goed functionere {lever, nieren} tot tekorten aan mineralen of vitamenen. Bloedwormen zijn ook vaak niet uit de mest te halen. Mocht ie bloedwormen hebben, dan kan dat zeker leiden tot bloedarmoede, wat ook weer het beeld geeft van jouw paard. Dus ik weet niet hoe uitgebreid dat onderzoek gaat worden, maar ik hoop voor jou heel erg uitgebreid. Want dit wordt toch een beetje gissen met deze symptomen.
{testen op spieren, nieren, lever, hb, ontstekingscellen, vit. e, selenium, zink, magnesium en ik zal er vast nog wel een aantal vergeten zijn.
Succes in ieder geval met je paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:22

Als je meer over leverbot wilt lezen: [MD] Leverbot bij paarden.
Als je twijfelt aan je dierenarts kan je ook vragen of je voor een second opinion naar een kliniek kan voor verder onderzoek.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 12:29

Hij heeft wel een even op het land gestaan bij die koeienboerderij, maar niet lang, want toen ging ik alweer weg. Maar hun koeien komen volgens mij niet op het land. In de tijd dat ik er stond zijn de koeien iig nooit buiten geweest...

De dierenarts is van de Faculteit Utrecht. Ik bel altijd de ambulante kliniek van de faculteit. Dus gelukkig kunnen ze hem daar op vanalles testen, mocht het nodig zijn. Bedankt voor de link! Ik zal dat topic meteen even doornemen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:51

Mickyl schreef:
Bedankt voor de reacties! Maagzweer dacht ik zelf ook aan, maar op internet stond bij symptomen dat ze minder gaan eten en hij eet juist ontzettend veel. Hij heeft ook geen koliekverschijnselen e.d.

Op de vorige stal hoeste hij alleen af en toe met rijden. Hij had wel een tijdje neusuitvloeiing. Ik hoorde wel een aantal andere paarden veel hoesten, dus ik had echt het idee dat het aan het stof lag.

Bloedwormen heb ik ook aan gedacht en ook aangegeven bij de dierenarts, maar ze vond de symptomen er niet zo op lijken en omdat hij altijd regelmatig ontwormt is ging ze er niet vanuit...

Mn paard kan een kilo biks/ vitaminebrokjes krijgen per dag in de aktiefstal, maar dat moet hij er dus zelf uithalen en dat doet hij niet altijd. Soms heb ik ook het idee dat de chip niet altijd even goed werkt in het krachtvoerstation (in het ruwvoerstation gelukkig wel), dus zelf geef ik hem nog een schep muesli (marstall cornmeusli) zo'n 3 keer per week.

Volgens mij wordt zn bloed op vanalles getest, dus een algemeen onderzoek. Maar ik weet niet precies waar ze wel en niet op gaan testen...De dierenarts vond het zelf ook lastig omdat het vanalles kan zijn...

symtomrn lijkrn zeker wel op wormen want de mijne had precies het zelfde
en laat even heel goed duidelijk zijn mijn paard is ook zeker goed ontwormt !!!!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 21:45

Ik vond ook wel dat mn dierenarts erg snel zei dat het wrs geen wormen zijn. Ik moet dinsdag bellen voor de uitslag en dan zal ik nog een keer duidelijk navragen of hij echt geen bloedwormen zou kunnen hebben. Zelf heb ik ook het idee dat zijn symptomen daar wel erg op lijken...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:07

De symptomen lijken heel erg op die van mijn paard.
Mijn paard heeft chroniche brochitus, en heeft elk jaar in september erg veel last hier van. Ook mijn paard was de laatste tijd erg sloom en futloos, bloedonderzoek gaf niet echt iets aan behalve een heel licht vitamine gebrek. Ook is mijn paard erg benauwd de ene dag erger als de andere. Nu is het wel zo dat hij ook aardig aan het hoesten is, hij krijgt daar ook pufjes voor. Dit krijgt hij nu al ruim en maand net als een vitamine en mineralen suplement. Maar hij is erg aan het afvallen ondanks voldoende gras en dan voer ik hem ook nog bij. Ook wil hij niet echt opknappen de pufjes werken wel maar niet voldoende hij hoest nog steeds. Hij is sloom en lusteloos in z'n hele doen en laten. En wat ik heel gek vind is dat hij absoluut niet wil draven. ( heeft geen last van rug, osteopaat is gewees en vond niks).

Ik blijf dit even volgen misschien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:29

Toen je paard hoestte in de afgelopen winterperiode (bij die boer), stond ie toen onder behandeling van dierenarts? Want hoesten en geel snot is echt niet goed, paarden houden heel snel chronische longveranderingen over aan longklachten. Is er destijds een behandeling ingezet en gecontroleerd of longen goed klonken nadat de klachten zijn verdwenen? Zoniet, dan kan het zijn dat de aanhoudende klachten er nog mee te maken hebben.

Qua wormen kan ook een aanwijzing uit het bloedonderzoek komen. Als ze het eitwitspectrum meten kunnen ze aanwijzingen vinden voor de aanwezigheid van parasieten namelijk. Dus mocht de DA er zelf niet op terugkomen, kun je er altijd nog naar vragen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:16

@flappie: kreeg jouw paard ook ventipulmin in het begin? En zo ja, heeft dat een beetje geholpen? En hoe heeft ie de bronchitis gekregen? Door allergie bijvoorbeeld of door een infectie? De klachten van jouw paard lijken idd erg op die van mij. Alleen hoest die van mij totaal niet, zelfs niet als ze het proberen op te wekken. En op de vorige stal was hij wel erg afgevallen, maar dat lag volgens mij meer aan de stress en slecht voer. Op de huidige stal is hij gelukkig weer aangekomen, alleen zn bespiering is nog steeds helemaal weg.

@NiFallor: Ik had toen wel de dierenarts gebeld, maar die vond het niet nodig om hem te behandelen omdat hij maar iets van 2x gehoest had en wel even geel snot had, maar dat was ook snel weer weg. Dus uiteindelijk is hij toen niet langs geweest.

Ik ben net teruggebeld door de dierenarts en al zijn bloedwaarden waren mooi gemiddeld en dus niet afwijkend. Ze kon ook geen aanwijzing vinden voor wormen of bloedarmoede..

Dus op zich goed nieuws, maar de dierenarts is dus wel bang dat er iets met zn longen is. Ik moet nog door blijven gaan met Ventipulmin geven en misschien komt ze nog een keer terug volgende week als er geen verbetering is. Verder kon ze volgens mij niet zoveel doen op dit moment...

Ze had wel het idee dat het ook met de aktiefstal te maken heeft. Omdat hij vrij laag in rang staat en zn rust niet kan vinden. Dus daar kan de oververmoeidheid ook mee te maken hebben. Haar advies was om hem voor op ijzers te zetten, omdat hij door het vele lopen in de aktiefstal erg kort staat voor. Maar ik twijfel daar erg over omdat hij altijd hele goede hoeven heeft gehad. Ben bang dat ze met ijzers juist slechter worden...

Ook zei ze dat hij misschien beter 'snachts op stal kan staan om zn rust te vinden, maar dan moet ik weer van stal verhuizen...Dat vind ik op dit moment ook niet echt een optie aangezien hij al zo vaak verhuisd is..
Dus erg lastig allemaal. Ik hoop wel dat hij geen chronische bronchitis of copd heeft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:31

Ik herken het toch als een leverbot......mijn merrie had precies dezelfde klachten.
extreem moe......doffe vacht.....onverzadigbare honger.......mok.....zwakke weerstand......
Zeker als je paard bij koeien heeft gestaan is een besmetting niet ondenkbaar.
Alleen niet veel DA zijn er van op de hoogte dat het nog zo vaak voorkomt.
Het paard hoeft helemaal niet geel te worden als de leverwaardes niet goed zijn.....mijn merrie was zeker ook niet gelig!!
Weet je zeker dat in het bloedonderzoek de leverwaardes wel zijn meegenomen????
Heb je alle uitslagen op papier binnen gekregen?
de leverbotjes worden in een normale wormenkuur niet meegenomen en hebben dus vrij spel.
De weerstand raakt aangetast wat het hoesten weer zou kunnen verklaren.......

Nou ja....dit was in ieder geval mijn idee hier over :)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:36

De dierenarts zei dat de waardes van de nieren en de lever helemaal goed waren. Ik zal nog even vragen of ik de uitslagen op papier mag krijgen. Ik heb nu alleen telefonisch te horen gekregen dat alles goed was.
Ik denk dat het hoesten kwam door het stof op de vorige stal. Maar dat heeft ie dus maar zo'n 2x gedaan en verder niet meer... Qua symptomen lijkt het idd wel erg op leverbot, maar als zn leverwaardes goed zijn, dan kan het dat niet zijn toch?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:44

Je zou haast gaan denken van niet inderdaad.....maar het is niet lang geleden dat je paard tussen de koeien heeft gestaan.
Ik weet niet in hoeverre er naar de lever gekeken is vandaar dat ik vroeg of je het ook op papier hebt.
Als het onderzoek bij de DA zelf is gedaan en niet is opgestuurd dan is er toch minder goed naar gekeken denk ik dan weer.
Je kan altijd aan je DA vragen of die bekend is met leverbot en of hij/zij dat voor je uit kan sluiten.
Anders kan je er altijd nog voor kiezen het dier er voor te behandelen om te zien hoe het daarna gaat.
Ik zou het gewoon eens goed bespreken met je arts...........

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:20

Het is nu meer dan 5 maanden geleden dat mn paard bij de koeien heeft gestaan, maar die koeien stonden niet op het land. Je had alleen aan de ene kant van de schuur de paardenboxen en aan de andere kant een loopstal voor de kalfjes. Dus ze hebben nooit contact met elkaar gehad.
Mijn dierenarts is van de dierenkliniek in Utrecht. Dus ze hebben het bloed in het laboratorium van de kliniek onderzocht. Ik heb wel net nog even aan de dierenarts gevraagd of ze de resultaten op wilt sturen, dus die krijg ik binnenkort.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:57

Ja mijn paard heeft ook vaak ventipulmin gekregen maar dit werkt bij hem niet. Zo lang ik het geef werkt het een beetje maar aan het einde van de kuur heeft hij er weer net zo veel last van als voor de kuur. Daarom krijgt mijn paard het ook niet meer. Opwekken van een hoestprikkel werkt bij mij paard ook niet. Het knijpen in de keel achter de kaak geeft alleen een reactie als het paard last heeft van de voorste luchtwegen. Mijn paard heeft last van de achterste luchtwegen. Als de DA gaat luisteren naar zijn longen dan hoort hij ook niks tot weinig, dit omdat het echt heel diep zit bij mijn paard en dat maakt het ook gelijk zo lastig te behandelen. Hoe hij er precies aan komt weet ik niet, waarschijnlijk bij de vorige eigenaar opgelopen. Ik heb hem als 2 jarige gekocht en zins dien heeft hij al last van zijn luchtwegen. Nu moet jk echt heel erg opletten met stof enz. waarom hij elk jaar in september er extreem veel last van heeft is mij een raadsel, ik denk dat het iets met een verminderde weerstand te maken heeft in september.

Het sloom zijn, afvallen, honger hebben, last van spieren enz. heeft hij nog niet eerder gehad. Het vele hoesten dat hij nu doet kan natuurlijk spierpijn veroorzaken omdat bij iedere kuck z'n hele lichaam aanspant. Het weinige energie en afvallen zo kunnen komen door dat het hoesten enz. gewoon veel energie vergt van zijn lichaam. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:03

Paard van een vriendin had dezelfde symptomen als jouw paard. Bloedwaarden ook goed. Omdat het al een jaar ellende was met dat dier uiteindelijk toch behandeld tegen leverbot en jawel hoor.....merrie knapt eindelijk op! En goed ook!!! Het schijnt gewoon vrij veel voor te komen en moeilijk te traceren te zijn. Behandelen tegen leverbot kost je heel weinig en is heel simpel [vergelijkbaar met een wormenkuur}. In sommige gebieden in nederland komt het heel veel voor {o.a. het midden van het land en noord holland}.

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:40

Heb je ook laten testen op de ziekte van Lyme?
Een paar van die symptomen die je omschrijft, horen ook tot dit ziektebeeld.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:19

ik moet eerlijk zeggen dat ik wel veel vertrouwens heb in de artsen in Utrecht!!!
Ze hebben daar mijn merrie altijd perfect geholpen :j
Ik zou het toch even bespreekbaar maken daar....wie weet

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:59

Flappie: die van mij reageert tot nu toe ook nog niet super op de ventipulmin. Maar nog iets minder dan een week te gaan, dus ik maak de kuur eerst even af. Wel raar dat jouw paard pas sinds dit jaar is afgevallen e.d. Misschien is er toch nog meer aan de hand sinds dit jaar dan alleen bronchitis? Ik hoop nog steeds dat het bij mijn paard niet in zn longen zit, want ik wilde de endurance weer op gaan pakken volgend jaar...Omdat hij niet hoest e.d. blijf ik hopen dan het iets anders is, wat makkelijk is aan te pakken. Maar de klachten van onze paarden komen wel echt precies overeen verder.

Sliert: Welke wormenkuur helpt tegen leverbot? Misschien is het idd een idee om het te proberen. Als het verder geen kwaad kan tenminste..

Nien81: Volgens mij is er niet getest op Lyme. Ik krijg wel binnenkort de uitslagen toegestuurd. Maar ik heb in de meer dan 6 jaar dat ik hem heb, nog maar 1x een teek gevonden. Dus de kans lijkt me erg klein. Lyme is toch niet altijd in het bloed aan te tonen?

Quartel: Ik heb ook veel vertrouwen in Utrecht. Mn paard heeft er 2x gestaan ivm grote verwondingen en ik was heel tevreden over de goede zorgen daar. Ik heb afgesproken om de dierenarts volgende week weer te bellen als het na de ventipulminkuur niet verbeterd is.

Bedankt voor alle reacties en voor het meedenken! Het blijft een heel lastig probleem, omdat het vanalles zou kunnen zijn, maar het meeste is erg moeilijk vast te stellen.. :s