Paard na inslapen beschikbaar voor wetenschap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard na inslapen beschikbaar voor wetenschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:23

Hallo allemaal.

Aangezien mijn pony binnenkort ingeslapen wordt vanwege kanker ben ik er op gewezen dat het misschien een optie is om de pony na haar dood beschikbaar te stellen voor de wetenschap/studenten zodat ik de toekomst paarden met iets soortgelijks misschien wel behandeld kunnen worden.

Heeft iemand enig idee of en hoe dit mogelijk is?

Groetjes Yvanka

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:27

Ja, ik heb wel eens gelezen over een paard waarmee dat gebeurd is, zijn lichaam is na zijn dood onderzocht in Utrecht. Misschien dat je eens moest informeren bij de faculteit daar? Hoe zal je paard worden ingeslapen? Kan de veearts in kwestie je niet verder helpen?

Anoniem

Re: Paard na inslapen beschikbaar voor wetenschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:29

Ik heb nog geen contact met de veearts gehad, die zal ik nog kunnen vragen uiteraard maar misschien dat mensen hier alsvast wat informatie hadden :) . Paard kan ook best dan op utrecht worden ingeslapen .

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:33

Mijn paard is in de kliniek Utrecht ingeslapen en omdat ze zo'n 'speciaal' geval was wilden ze haar graag hebben voor onderzoek. Echter gebeurde dit al na 1 uur na haar overlijden omdat ze anders te stijf
werd.
In mijn geval wilden ze haar erg graag hebben, ze begonnen er zelf over. Als ik jou was zou ik het even vragen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:33

Persoonlijk denk ik dat het een heel goed idee is. Misschien niet voor jouw paard, maar wel voor de artsen die misschien daardoor jouw volgende paard, of het paard van een vriendin of welk paard dan ook met de zelfde ziekte, beter kunnen helpen.
Ik heb mijn DA van mijn mij katten ook als eens aangegeven of hij wilde onderzoeken en leren van de dood van één van mijn katten.
Ga goed navraag doen en neem een besluit waar jij je het best bij voelt. Succes en heel veel sterkte!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:34

Precies, dan is ze vast ter plekke. Heeft ze een zeldzame vorm van kanker? Van dat paard in kwestie staat me bij dat ze op het moment dat hij stervende was (was niet de bedoeling om 'm in te laten slapen, hij was naar Utrecht om te laten onderzoeken wat hij had. Uiteindelijk is hij dacht ik ook niet afgespoten maar doodgebloed) min of meer besloten dat ze sectie wilden verrichten voor meer informatie.

Heb even in je profiel gekeken, wat zonde van zo'n mooie merrie :(:)
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-09-11 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:36

Het komt niet zo vaak voor nee dat het op zoveel plekken zo snel verspreid.. Ik kan idd dan wel even met utrecht contact opnemen om te vragen of ze daar interesse in hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:40

Het kan idd. Als je gehele paard wil doen zul je denk ik naar utrecht moeten. Wij hebben ooit pony laten slachtrn voor kaakprobleem en toen heeft onze da schedel opgestuuurd naar utrecht om te laten zien was namelijk zeldzame "afwijking/vergroeing"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:42

Oke en heeft iemand ook enig idee of hier ook nog kosten aan verbonden zitten?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:42

Pfff Yvank echt verschrikkelijk! Ik vind het wel een heel goed en tof idee van je om te doen! Super +:)+

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:43

Bij mij zaten er geen kosten aan verbonden. Ik kreeg de uitslag van de DA telefonisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:45

@ Sentina,, ja het is wel heel moeilijk maar als ze er belang bij hebben dan breng ik haar daar graag heen :j

@ Cath_16: Oke, dan denk ik dat ik toch maar even contact met Utrecht op moet nemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:15

Allereerst, wat erg... Het zou mooi zijn als je pony toch nog wat kan bijdragen dmv onderzoek!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:21

en het zou dan ook idioot zijn als TS daarvoor nog extra zou moeten betalen...

TS heel veel sterkte met het aanstaande verlies

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 01:09

Volgesmij als jij je paarje afstaat voor onderzoek hoef je daar niet extra voor te betalen lijkt mij
je geeft hun ook iets interresants... Meschien zelfs dat je het inslapen dan niet hoef te betalen als vergoeding voor je geschenk...

Maar ik kan het ook mis hebben hoor
vind het wel mooi dat je erover nadenkt en bereid bent het te doen zodat de artsen meschien andere gevallen beter kunnen behandelen .

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:31

Het inslapen moest ik wel betalen dat is meer dan logisch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:36

Goed idee trouwens! Ik zou contact opnemen met Utrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:56

Bedankt allemaal :) , ik heb Utrecht zojuist een mail gestuurd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:33

Allereerst sterkte met alles, geen makkelijk tijd voor je :\

Ben benieuwd wat Utrecht zegt, als het in het geval van mijn pony destijds mogelijk was geweest, had ik het zeker gedaan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:40

Als je utrecht kunnen hun vertellen hoe het gaat.

Kosten zijn er als je Bv. een paard hebt waarvan je niet weet wat het had en overlijd. Wil je dan autopsie laten doen kost het geld. Voor de wetenschap geven ze ook niet altijd aan wat ze hadden (dan is het autopsie)

We hebben ook een merrie laten inslapen op utrecht net na de geboorte van een veulen en die is voor de wetenschap gegaan als het goed is maar ik wilde niet weten wat haar uiteindelijk te veel werd. Bij mij vroegen ze het wel of het mocht.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:44

Mijn pony is ook in utrecht in geslapen wegens zware hoefbevangenheid, ik heb gezegd dat ze haar mochten gebruiken om te kijken wat er allemaal in haar hoefjes niet goed zat .

Ze waren daar erg blij mee maar heb daarna nooit gehoord of ze nog iets gedaan hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:25

tootje71 schreef:
Ze waren daar erg blij mee maar heb daarna nooit gehoord of ze nog iets gedaan hebben.

Ik denk dat ze dat ook niet weten. Nu heb ik enkel ervaring in de menselijke wetenschap, daar wordt het lichaam vrij vlug in onderdelen verdeeld en ge-anonomiseerd. Geen administratie dus met wat van welk lichaam afkomstig is. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat in Utrecht met de dieren net zo gaat. Is nogal een klus om alles bij te houden namelijk. Moet je elke hoef bijv labelen en het hoofd enzo ook. Bijna niet te doen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:33

Ik werd gebeld met de uitslag omdat ik had aangeven dat ik graag wilde weten wat er uit kwam.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:44

Dat had ik er eigenlijk niet bij gezegd als ik eerlijk ben...alles ging zo snel en toen ze weg gehaald werd zei ik snel jullie mogen haar voetjes wel gebruiken om te onderzoeken , dus ook een beetje mijn eigen schuld denk ik....

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:53