Vorige week donderdag was het een droge, zonnige dag. Mijn pony's stonden op een afgegraasde wei die redelijk kapotgelopen was de dagen ervoor, waardoor er redelijk wat aarde bovenaan lag waar de grasmat niet meer volledig was (verdeling aarde/gras is +-50/50).
Ik heb toen op een hele namiddag mijn jongste (2 jaar) 2x horen hoesten. Het was een droge hoest, die niet gepaard gaat met neusvloei.
We hebben ze daarna losgegooid in de bak om foto's te maken en ze was erg levendig en heeft niet 1x meer gehoest.
De dag erna heb ik ze op een ander weiland gezet dat niet zo kapotgelopen was, maar wel ook afgegraasd. Ik heb ze sindsdien niet meer horen hoesten, maar ik ben er elke dag ook maar een half uur geweest. Tot gisteravond. Ze stond terug op het kapotte land omdat door de regenval van afgelopen week het gras daar weer mooi gegroeid was en dus hadden we ze dinsdagavond daar weer opgezet. Ik heb weer 1 droge hoest gehoord.
Ze krijgen geen ruwvoer bijgevoerd aangezien ze nog steeds genoeg hebben aan het korte gras en ze staan 24/7 buiten.
Nu lees/hoor ik altijd dat een paard nooit mag hoesten en zeker niet meerdere keren per maand. Daarom dat ik me een beetje zorgen maak.
Langs de andere kant lees ik dan weer dat een hoest bij een ziek paard bijna altijd samengaat met neusvloei (heeft ze niet) of lusteloosheid, niet levendig/speels zijn. Dat heeft ze dan weer allemaal niet, ze is de vrolijkheid zelve en draaft lekker op zichzelf rond in het land.
Mijn plan was om ze vanavond weer eens in de bak te laten lopen en te zien of ze gaat hoesten van inspanning. Misschien ook temperatuur te meten, maar weet niet of ze dat gaat toelaten (ach, voor alles een eerste keer).
Zolang ze geen koorts en neusvloei heeft, moet ik er dan een DA bijhalen of niet? Want ik ben ook geen voorstander van een paard zomaar vol medicijnen te stoppen als het niet nodig is, maar ik lees dan weer aan de andere kant dat een paard dat hoest ALTIJD een DA moet zien...
Ik zit een beetje in dubio

Edit:
Ik heb al wat hier en daar gehoord dat ik me niet weer voor de zoveelste keer zorgen hoef te maken, dus gaan we het even aankijken.