Hoest zonder meer, DA laten komen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Hoest zonder meer, DA laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:08

Aangezien ik meestal veel te snel de DA laat komen, wil ik toch eerst even op bokt een paar meningen horen, voordat ik weer €50 kwijt ben en er niets te vinden valt :+ .

Vorige week donderdag was het een droge, zonnige dag. Mijn pony's stonden op een afgegraasde wei die redelijk kapotgelopen was de dagen ervoor, waardoor er redelijk wat aarde bovenaan lag waar de grasmat niet meer volledig was (verdeling aarde/gras is +-50/50).
Ik heb toen op een hele namiddag mijn jongste (2 jaar) 2x horen hoesten. Het was een droge hoest, die niet gepaard gaat met neusvloei.
We hebben ze daarna losgegooid in de bak om foto's te maken en ze was erg levendig en heeft niet 1x meer gehoest.

De dag erna heb ik ze op een ander weiland gezet dat niet zo kapotgelopen was, maar wel ook afgegraasd. Ik heb ze sindsdien niet meer horen hoesten, maar ik ben er elke dag ook maar een half uur geweest. Tot gisteravond. Ze stond terug op het kapotte land omdat door de regenval van afgelopen week het gras daar weer mooi gegroeid was en dus hadden we ze dinsdagavond daar weer opgezet. Ik heb weer 1 droge hoest gehoord.

Ze krijgen geen ruwvoer bijgevoerd aangezien ze nog steeds genoeg hebben aan het korte gras en ze staan 24/7 buiten.

Nu lees/hoor ik altijd dat een paard nooit mag hoesten en zeker niet meerdere keren per maand. Daarom dat ik me een beetje zorgen maak.
Langs de andere kant lees ik dan weer dat een hoest bij een ziek paard bijna altijd samengaat met neusvloei (heeft ze niet) of lusteloosheid, niet levendig/speels zijn. Dat heeft ze dan weer allemaal niet, ze is de vrolijkheid zelve en draaft lekker op zichzelf rond in het land.

Mijn plan was om ze vanavond weer eens in de bak te laten lopen en te zien of ze gaat hoesten van inspanning. Misschien ook temperatuur te meten, maar weet niet of ze dat gaat toelaten (ach, voor alles een eerste keer).

Zolang ze geen koorts en neusvloei heeft, moet ik er dan een DA bijhalen of niet? Want ik ben ook geen voorstander van een paard zomaar vol medicijnen te stoppen als het niet nodig is, maar ik lees dan weer aan de andere kant dat een paard dat hoest ALTIJD een DA moet zien...
Ik zit een beetje in dubio -O- . Waarschijnlijk hou ik het niet en bel ik sowieso een DA, maar eigenlijk hebben die mensen wel belangrijkere dingen te doen dan voor het minste te moeten komen.

Edit:
Ik heb al wat hier en daar gehoord dat ik me niet weer voor de zoveelste keer zorgen hoef te maken, dus gaan we het even aankijken.

Carlijn92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:46

Ik zou het lekker nog even aankijken. Het is de laatste dagen ook wat slechter weer
geweest dus een kleine verkoudheid zou best kunnen. wanneer hij met inspanning niet
hoest en geen neuwvloeisel heeft zou ik het nog even afwachten.

Somebitch

Re: Hoest zonder meer, DA laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:49

Inderdaad even aankijken, is het toevallig niet stoffig op het moment op het zand gras gedeelte? Dat kan ook nog een hoest veroorzaken. :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:51

Bedankt voor je reactie :) . Vanavond kijk ik gewoon nog even alle algemene dingen na (ademhaling, temperatuur) en dan hoop ik dat ik het even van me af kan zetten en het kan aankijken.

@Somebitch: Het is in dat deel wel een beetje stoffig inderdaad en Marieke is geen held in het onderscheiden van stof en gras. Ik zet ze vanavond weer op een ander weiland denk ik, misschien haalt het iets uit en dan weet ik ook meteen waar het aan lag als ze nu niet meer gaat hoesten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:54

Maak je niet te druk. ;) Mijn paard hoest ook wel eens (vaak in de winter) ivm verkoudheid.
Wat je eventueel kan doen is nog wat hoestdrank (voor mensen) door het eten doen. Dat werkt heel goed tegen het hoesten. :)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:57

Even afwachten inderdaad, Mel heeft af en toe ook periodes dat ze wat hoesterig is, vooral tijdens het opstarten bij inspanning, maar dit is meestal na een paar dagen helemaal weg :)
Zou pas een da inschakelen als het lang aanhoudt :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:01

Ok dankje! Ik ga ze momenteel niets bijgeven, we zullen zien hoe het loopt. Jammer dat websites je altijd meteen doemscenario's bezorgen en er nergens iets staat over 'je niet te snel zorgen maken' := . Ik lees enkel dat elke hoest gevaarlijk is en dat er altijd longweefsel beschadigd wordt, etc etc... Gezellig :+

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:01

ik wil hier toch even op reageren..

Ik hoorde ook een hoest bij mijn paard, ze is nog heel levendig, eet goed, geen snottebellen of koorts en besloot ook om het een paar dagen aan te zien.
Ik ben niet heel de dag op mijn wei, dus wist niet of ze veel moest hoesten..
Na een paar dagen hoorde ik ze nog hoesten en had er geen goed gevoel bij..
Ik heb de DA laten komen en wat bleek: hij hoorde al iets op een long..
Nu zit ze voor 3 weken aan de medicamenten.. Vermits ze geen koorts heeft, geen snot, goed eet en een levendige indruk maakt, kan het wel eens zijn dat het een allergische reactie is ipv een infectie.

maar ik ben toch blij dat ik DA heb gebeld , dus ik zou het niet te lang aanzien..
Ik heb maar 3 dagen gewacht..

je weet nooit...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:06

Mijn paard hoeste alleen bij inspanning. Die heb ik foenegriek gegeven en nu is eht over. Ik zou nog even wachten. Ik wou de da ook meteen bellen..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:07

En hoe vaak heb je ze dan horen hoesten, sylviel? Aangezien het hier echt nog blijft bij 3 maal op 1 week tijd.

Het zou nu dus al een week zijn dat ze hoest, al heb ik ze dus 5 dagen ertussen geen enkele keer horen hoesten. Als ik ze nog eens echt hoor hoesten dan haal ik er wel een DA bij.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:10

Hoesten of een kuchje is wat anders. :o In de wintermaand kucht mijn paard weleens een week lang. Hij krijgt dan hoestdrank soms ook fenegriek en dan is het weer over. Ik denk dat een eigenaar zelf wel kan inschatten wanneer zij denken er een dierenarts bij te halen. Als je echt zo twijfeld kan het nooit kwaad om er iemand naar te laten kijken.

Je kan ook even de praktijk bellen en vragen hoelang je het beste kan afwachten of wat zij vinden. :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:14

Ghoh, ik vind het klinken als een droge kuch, echt 1x kort en krachtig. Hoesten is imo meerdere stoten na elkaar (bij een mens toch?)
Het klonk een beetje zoals de eerste van deze, maar dus niet met die daaropvolgende erbij:
http://www.youtube.com/watch?v=TMAZfvZ8IMc
En al helemaal niet zo erg als deze:
http://www.youtube.com/watch?v=LGIaPLuBNns

We hebben niet echt een praktijk, enkel zelfstandige DA'en in de buurt die het altijd onmenselijk druk hebben :P . Als ik ze vanavond heb nagekeken zal ik zien of ik mijn DA even bel voor advies!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:17

Ik snap hem zoals het eerste kucht die van mij ook altijd. :j Ik zou het weekend even afwachten. :j

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:17

Och, dat is moeilijk te zeggen..
Ze staat aan huis op de wei, maar met het werk enzo ben ik er niet heel de dag..

De eerste dag viel het mijn man op dat ze moest hoesten, maar als ze hoest is het een paar keer achter elkaar, hij had het toen 2 keer gehoord.
De tweede dag kwam ik 'smorgens in de stal om eten te geven en toen moest ze hoesten. Ik heb het die dag nog 1 keer gehoord op de wei.
de derde dag heb ik het 3 keer gehoord, maar toen ben ik bijna heel de dag op de wei gebleven..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:23

Ok dankje voor de verduidelijking sylviel! Klinkt toch iets meer dan de mijne dan, maar ik zal er nog goed op letten vanavond. Ik hoop dan dat je paardje ook snel beter is met de medicatie!

Het is inderdaad dus meer een kuch, lang leve de youtubefilmpjes :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:24

Oh joh, blijven ademen :) Mijn pony heeft ook periodes dat ie flink loopt te kuchen. Als veulen had ie t helemaal te pakken, ook vreselijke snotneus, hing toen zo'n beetje om de week met de da aan de telefoon maar werd iedere keer gerustgesteld dat zo lang hij verder niet echt ziek was (dus sloom, niet eten, dat werk) het prima was. Toen t over was en de da kwam voor enting heb ik nog gevraagd of hij voor de zekerheid even naar zn longen wilde luisteren maar dat klonk prachtig :) Bel evt voor de zekerheid gewoon even voor advies. Je kunt ook nog kijken voor een supplement oid, ik geef vaak foeneknof bij als t weer van dat rare weer is, blijft t wat beter onder controle :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:26

Ik ga echt niet voor een keer hoesten de da bellen en mijn paard vol laten stoppen met allerlei medicijnen.
Ik wacht het af en geef zelf wat hoestmix van de simicur en hier is het dan mee opgelost.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:27

Kun je niet gewoon even met je DA bellen? :) Kost immers niets, want zo te horen blijf je je toch zorgen maken ;)

Foenegriek heb ik ook veel gegeven in de hoestperiode :j Die van mij heeft ook echt kuch-periodes, zonder dat hij echt ziek is.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:30

Hihi, je hebt het helemaal door vuurneon :o . Ik kan zo'n dingen niet van me afzetten. Bel wel even voor advies straks, dan is de twijfel meteen over.

Wel fijn om te horen dat meerdere paarden blijkbaar zo'n periodes hebben zonder echt ziek te worden!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:34

Wij zijn ook weleens verkouden toch? ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:25

Marieke was gisteren helemaal fit. Voor het losgooien had ze een ademhaling van 13x/min, erna van 17x/min.
Hebben geprobeerd nog temperatuur op te meten, maar ze schoot de hele tijd weg als de thermometer in de buurt kwam :') . Dat gaan we dan gewoon blijven oefenen zodat ze het ooit niet meer eng vindt!
Geen kuch, geen snot,... Moet wel weer inorde komen. Ik wacht dus even met DA bellen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:44

Ine23 schreef:
En al helemaal niet zo erg als deze:
http://www.youtube.com/watch?v=LGIaPLuBNns

En ik vind die van het filmpje ook helemaal niet erg.
Rustig afwachten. DA kan je dan nog altijd bellen wanneer het hoesten frequenter wordt of wanneer er andere ziektesymptomen opduiken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:07

Nu, de DA is daarnet geweest en het was niet zo'n super nieuws. Omdat er geen snot is en je de hoest niet kan opwekken (hij komt van diep) heeft ze waarschijnlijk een stofallergie. Ze had het ook benauwd vandaag, had wat moeite met ademenen. De DA heeft een antibioticaspuit gespoten en ook ventipulmin. Ze moet ook een foenegriek-kuur volgen, dan zou het hoesten moeten stoppen.
De DA hoopt dat het een combinatie is van een infectie + dan wat gevoelig voor stof, want als ze nu al zo allergisch reageert op stof moeten we het toch flink in de gaten gaan houden, zo'n jong paard mag daar nog niet zoveel last van hebben. Dus vanaf nu altijd als ik hooi voer het ook nat maken. Als ik ze op ideale omstandigheden hou moet het allemaal wel goed komen en zal ze enkel gevoelig zijn, maar als je er helemaal niets aan doet beschadigt ze haar longblaasjes elke keer als ze zo'n allergische aanval heeft en dan kan ze op termijn dempig worden, wat je écht niet wilt.
Ben blij dat ik ze heb laten komen, nu kan ik er op letten en normaal is een stofallergie dan wel vrij goed binnen de perken te houden en heeft ze er weinig of geen last van.