Verkeerde diagnose door DA??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Verkeerde diagnose door DA??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:33

Bij mijn paardje (konik) is 4 weken geleden hoefbevangenheid geconstateerd. Hij had wel wat overgewicht en kreeg 2x daags kuil en 1x daags sportbrok + weidegang (teveel, naar mijn mening, maar ik stond op pensionstal en alle paarden krijgen dezelfde hoeveelheid) Toen hij de laatste keer bekapt is, werd hij de avond erna wat stijf en had niet veel zin om wat te doen, en de volgende dag had hij veel moeite met lopen en liep kreupel. Ik dacht dat hij te kort bekapt was geweest. Maar toch wel een DA erbij gehaald en die zei dat hij warme hoeven had (vond ik wel meevallen) en een pulsering bij de kootholte wat op HB duidt. We zijn direct op AB met pijnstilling overgegaan, op de paddock gezet met alleen heel klein beetje hooi en water, verder niks meer. Hij liep de volgende dag al te galloperen in de paddock! En na ongeveer anderhalve week kon ik alles weer met hem doen! Ik vind dit persoonlijk wel erg snel gaan en vraag me af of dit bij meerdere mensen is overkomen. Hij werd erg depri en slap omdat hij alleen op de paddock stond en bijna geen eten meer kreeg, dus heb ik er een tweede (dit x een andere ) DA bijgehaald. Deze dierenarts zag hem lopen op het harde en het zachte en zei zelfs dat het leek alsof hij nooit bevangen is geweest. (dit was 2 weken na de constatering van HB) Nu ben ik verhuisd naar een andere wei en hier staat hij 24 uur per dag op de wei (ik heb wel een stuk afgezet om het geleidelijk aan op te bouwen, maar hij krijgt toch best wel wat gras binnen) en hij vertoont geen enkele symptomen van HB (gelukkig maar!) maar nu vraag ik mij af of de eerste dierenarts wel een juiste constatering heeft gedaan. Ik begin me toch echt af te vragen of hij uberhaupt wel bevangen is geweest omdat het maar ongeveer 1,5 week heeft geduurd en hij nu weer volledig op gras staat zonder problemen. Wat denken jullie? Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n snel herstel van HB? Ik zou graag wat advies willen. Is een pulsering in de kootholte alleen een teken van HB of zou dit ook door iets anders kunnen zijn, bijvoorbeeld een ontsteking of te kort bekapte hoeven. Help!

Morganya

Re: Verkeerde diagnose door DA??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:49

Hoe stond hij erbij? Had hij ook een harde manenkam? Hbpaarden krijgen "ringen" op de hoeven, maar ik weet niet hoe snel dat gebeurd, misschien iemand anders hier? Heeft hij dat?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:09

Die ringen zegt niks en hoeft ook zeker niet zo te zijn. Mijn paard is 3 jaar chronisch bevangen geweest en heeft nooit ringen gehad.

Warme hoeven en een sterk pulserende pols is niet alleen een teken van HB. Dat kan ook voorkomen bij andere hoefproblemen. Zeker als het niet vrij extreem was.

Een vrij zeker teken is het ontlastend neerzetten van de voorvoeten.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:13

Ik denk dat je alleen maar 100% zekerheid kunt krijgen als je foto's laat maken.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:15

Hoefbevangenheid kan veel verschillende oorzaken hebben.
Paarden worden hoefbevangen van het gras, van stress maar zeker ook van te kort bekappen.
Het zou dus best kunnen dat jou paardje even op het randje van hoefbevangenheid heeft gestaan of het misschien heel ligt heeft gehad omdat hij wat aan de korte kant bekapt was.
Zodra de hoeven weer aangroeien gaat de hoefbevangenheid dan weer over omdat de oorzaak af is genomen.

Of het in dit geval echt om HB ging of dat hij echt alleen last had van het te kort bekappen blijft gissen denk ik omdat wij het paardje niet gezien hebben.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:16

sassie76 schreef:
Ik denk dat je alleen maar 100% zekerheid kunt krijgen als je foto's laat maken.

Dat zegt ook weinig toch?
Daaraan kan je alleen zien of de hoefbeentjes gekanteld/verzakt zijn.
Je paard kan best hoefbevangen worden zonder dat er meteen kanteling/verzakking optreed.
Dit heb ik de eerste 2 x namelijk ook gehad met die van mij en die was wel duidelijk hoefbevangen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:18

Foto's zeggen niks. Ik heb na 3 jaar hoefbevangenheid foto's laten maken, was niet te zien hoor.

Gras is ook niet altijd het probleem, er zijn zoveel andere oorzaken. Als het paard zo snel herstelt lijkt het me eerder wat anders dan HB.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:47

een vriendin van mij werd bij haar paard hoefkatrol geconcenteerd (gewoon door wandelen en draven) maar toen heeft ze hem naar een kliniek gebracht voor een foto bleek haar paard verkeerd bekapt te zijn en nu loopt hij op speciaal beslag en gaat het gewoon goed.. Maar ja DA's zijn ook mensen en mensen maken foute dus ja

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 22:18

Bedankt voor jullie reacties! Wilawander, het ontlastend neerzetten van de voorbenen heeft hij niet gehad. Ik zag wel dat hij gevoelig op zijn voeten was, maar de typische HB houding heeft hij eigenlijk niet gehad.Na een week ongeveer kon hij al zijn gewicht al op de voorvoeten zetten, want toen stond hij op rust met zijn achterbeen en toen kon ik dat duidelijk zien. Het lijtk mij niet dat een hoefbevangen paard dit al na een week weer kan doen.. Ik heb vandaag gekeken en hij heeft op alle 4 hoefjes een ribbel zitten, maar of dit nou van HB komt betijfel ik. Het zou natuurlijk kunnen, maar het zit een beetje onderaan ipv bovenaan en aangezien het kort geleden is geweest begint het pas bovenaan toch? Die verandering in de hoef.
Mandy1990: Dat is interessant wat jij zegt dat ze hoefbevangen kunnen worden van te kort bekappen, dat wist ik niet. Dan zou dat een evt reden kunnen zijn.
Dus foto's maken zegt ook helemaal niks dus. Denken jullie dat een natuurlijk bekapper het zou kunnen zien of een paard hoefbevangen geweest is?
Ik heb nog ergens een filmpje van mijn paardje 2 weken na de constatering van hoefbevangenheid. Daar kun je zien dat hij keihard gallopeert en helemaal niet onregelmatig loopt, ik zal het even proberen up te loaden.Het blijft een lastige situatie en ik zou heel graag op een of andere manier zekerheid willen krijgen, want dan wordt alles zo'n stuk makkelijker en kan hij gewoon weer lekker paard zijn.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 22:39

Hier is het filmpje: Dit is dus ongeveer 1,5 week na de constatering van HB!
Sorry voor de slechte kwaliteit, het is met mijn mobiel gefilmd, maar dan hebben jullie iig een idee.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:15

zo ging mijn shet ook door de paddock een week nadat ze hb was verklaard.
dit kwam door de pijnstillers die ze kreeg, hierdoor voelen ze minder pijn dus gaan even uit de plaat.
mn shettie heeft ook geen ringen, ze is 20 juli bevangen geraakt en heeft het nog niet.

wellicht kan je je vraag kwijt in het topic over HB?
daar zitten mensen die erg veel ervaring hebben met hoefbevangen, wie weet hebben zij daar tips?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:18

Al eens gedacht om een second opinion aan te vragen als je de diagnose van je eigen DA niet vertrouwd?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 21:49

Cassidy ja dat lijkt me een goed plan. Ik twijfel te erg en wil graag zekerheid hebben.
Minilou op dit filmpje was hij al een paar dagen van de pijnstilling af. Hij heeft in totaal 7 dagen aan pijnstilling gezeten.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:20

ah dat scheelt, ik dacht dat je paardje nog onder de medicijnen zat toen dit filmpje genomen werd.
idd een tweede veearts ernaar laten kijken kan geen kwaat, probeer er een uit te zoeken die veel ervaring heeft met hoefbevangen, zodat deze ook goed kan zien of het wel of niet is, al lijken de symptomen erop.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:26

Mijn paard was bevangen, en liep ook al snel weer erg rad.Dus dat zegt niks, na bevangen hoeven ze niet nog weken moeilijk en stijf te lopen.Stijflopen, zere zolen het betekend gewoon iets,als je paard niet bevangen was wat is het dan wel geweest.Meest logische lijkt mij bevangen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:29

bevangen is toch wel altijd terug te zien in de hoeven? mn smit kon zo bijvoorbeeld zien dat mn shet nog nooit hoefbevangen was geweest voor ze het werd, dat laat sporen na

wellicht kan je smit of andere veearts er toch nog iets over zeggen

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:28

Minilou: idd, dan heb ik toch meer zekerheid. Mar denk je dat een dierenarts dit eerder ziet dan een natuurlijke bekapper? Want daar zit ik nog even aan te denken, wie ik het beste kan vragen.
marleen_user: ik snap wat jij bedoelt, natuurlijk duidt het op iets dat hij moeilijk liep. Maar vond het erg toevallig dat het na nog niet eens 2 dagen na het bekappen is gekomen. Zou natuurlijk dan tot uiting gekomen kunnen zijn, maar dan nog vind ik na 1,5/2 week volledig weer alles kunnen doen wel erg snel.Nu staat hij ook weer 24/7 op gras (kleine stukjes steeds opbouwen) en dat gaat allemaal heel goed. wat dat betreft denk ik dat het vrijwel door het bekappen kan zijn gekomen, dat hij daardoor licht bevangen is geraakt en toen de hoef weer iets is aangegroeid, de pijn is weggenomen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:10

Een beetje hoefsmid kan inderdaad zien of je paard ooit hoefbevangen is geweest.
Dat kan wel pas na +- 3 maanden na constatering. Er is een verandering in de hoef opgetreden en dat duurt even voordat dat tot uiting komt.

Maar ik denk dat jou paard NIET hoefbevangen is geweest, hou het er maar op dat hij ietsje te kort bekapt is.
Hoefsmid heeft helaas geen rontgen-ogen en te kort bekappen kan altijd gebeuren.

Ik weet alleen niet of natuurlijk bekappers er genoeg kaas van gegeten hebben om het ook te kunnen zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:14

Wanneer heeft hij voor de laatste keer AB met pijnstilling gehad?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:14

ik heb geen ervaring met natuurlijk bekappen, mijn hoefsmit staat in samenwerking met de kliniek die mijn shet heeft behandeld. zou zeker of een smit of een andere dierenarts erbij halen, kan geen kwaad, alleen minder voor je spaarpot haha

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:12

NatasjavE: Hij is in totaal 7 dagen aan de AB met pijnstilling geweest, dit is nu iets langer dan 3 weken geleden. Hij loopt nu perfect op het zachte, harde en zelfs op kleine kiezelsteentjes niet kreupel (vandaag gewandeld met hem en kwamen op een padje met kleine kiezelsteentjes terecht) Kan stappen draven en galloperen zonder moeite.
HolyPope: Bedankt voor je bericht. Ik weet zelf ook niet op een natuurlijk bekapper hiermeer van weet, maar ik was van plan een natuurlijk bekapper bij mijn pony te halen, omdat hij hele natuurlijke voeten en hoeven heeft, dit komt omdat hij nog zeer dicht bij de natuur staat (konik) en een natuurlijk bekapper weet hier meestal wel meer raad mee dan een gewone. De hoefsmid die ik vooralsnog voor mijn paardje had, wist niet eens wat een konik was (!!)

budgetshopJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:14

nadine_yvana schreef:
Cassidy ja dat lijkt me een goed plan. Ik twijfel te erg en wil graag zekerheid hebben.
Minilou op dit filmpje was hij al een paar dagen van de pijnstilling af. Hij heeft in totaal 7 dagen aan pijnstilling gezeten.

second opinion is echt heel erg duur. Als ze nu niet meer last heeft hoef je het ook niet meer te weten toch?

vrgr

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:20

Hoe het ziekteproces bij hoefbevangenheid verloopt, heeft alles te maken met de schade in de hoeven, die is ontstaan tijdens de acute aanval.
Het kan dus heel goed dat jouw paard alle mazzel van de wereld heeft gehad en geen blijvende schade is ontstaan in de hoeven. Dat zie je dan straks ook niet terug.
Ik zou heel blij zijn dat hij werd goed loopt en verder hem goed in de gaten houden. En hem voor de zekerheid toch veel minder sportbrok geven en hem voorzichtig laten afvallen. Zie het als een goede waarschuwing.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:25

Een DA kan altijd een foute constatering maken, helaas al een paar keer mee gemaakt , ook met mijn eigen paard .

Gelukkig is het met jou paardje nu weer goed ! Als ik je verhaal zo lees denk ik ook niet dat hij hoefbevangen is geweest. Eerder een beetje te kort bekapt .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:37

nadine_yvana schreef:
NatasjavE: Hij is in totaal 7 dagen aan de AB met pijnstilling geweest, dit is nu iets langer dan 3 weken geleden. Hij loopt nu perfect op het zachte, harde en zelfs op kleine kiezelsteentjes niet kreupel (vandaag gewandeld met hem en kwamen op een padje met kleine kiezelsteentjes terecht) Kan stappen draven en galloperen zonder moeite.
HolyPope: Bedankt voor je bericht. Ik weet zelf ook niet op een natuurlijk bekapper hiermeer van weet, maar ik was van plan een natuurlijk bekapper bij mijn pony te halen, omdat hij hele natuurlijke voeten en hoeven heeft, dit komt omdat hij nog zeer dicht bij de natuur staat (konik) en een natuurlijk bekapper weet hier meestal wel meer raad mee dan een gewone. De hoefsmid die ik vooralsnog voor mijn paardje had, wist niet eens wat een konik was (!!)

Okey, dan moet de pijnstilling inderdaad uitgewerkt zijn.