Voer vraagje..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nozidia

Voer vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:38

Hallo,

Mijn paard heeft de hele zomer 24/7 buiten gestaan, maar binnenkort moeten ze weer naar binnen. (Komt dan nog wel genoeg buiten hoor.)
Dus ik wil hem vanaf morgen weer s'nachts op stal hebben, zodat hij weer rustig kan wennen en het niet in 1 keer zo`n grote klap is.
Nu vraag ik me af hoeveel (kracht)voer ik hem dan moet geven?? Want ik voer hem nu alleen na het werk wat bij. (pavo summerfit koek)
Hij krijgt uiteraard genoeg kuil waar hij lekker op kan knabbelen. :) Of zal dat ook wel voldoende zijn zoals ik het nu doe?

Het gaat trouwens om een 4 jarige friese ruin. :j

Groetjes!

Angela

Re: Voer vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:48

Ik denk dat je niet ineens meer krachtvoer moet gaan geven. Als er onbeperkt ruwvoer is, dan zou ik aan het krachtvoer niets veranderen. Veel paarden die de winter minder buiten zijn, krijgen juist iets minder voer dan wanneer ze veel buiten zijn (omdat ze vaak in de winter dan heftiger worden onder het zadel met gelijke hoeveelheid krachtvoer). En veel minder als nu geven gaat eigenlijk bijna niet ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:41

Wat angela al zegt klopt inderdaad! Krachtvoer is min of meer echt niet nodig, omdat hij op stal staat verbruikt hij al minder energie, enne.. kuilgras is ook al rijk aan energie, mijn pony moet het in de winter ( wel buiten) gewoon doen met 3 x p.d kuilhooi ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:05

Ik zou hem niet meer of anders voeren dan dat je nu doet

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:17

VSW-->VS

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:02

Ik zou ook je krachtvoer hoeveelheid niet veranderen. Zorg voor voldoende ruwvoer en voor de rest niets veranderen..

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:17

Ook ik zou niet meer krachtvoer geven. Je kan altijd nog iets verhogen mocht ze invallen.
Draagt ie dekens en heeft ie een binnen of buitenbox?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:25

het is niet noodzakelijk om nu meer krachtvoer te gaan geven, want je paard krijgt in totaal minder beweging. Wanneer alles hetzelfde zou blijven dien je in de winter iets meer te gaan voeren omdat het gras minder rijk is dan in de zomer en het paard wel meer energie nodig heeft om zich warlmte houden. Maar als je je paard warm op stal zet geldt deze redenering niet.
Hij hoeft zich niet eens te verplaatsen om z'n voer bij elkaar te zoeken. Dus krachtvoer gaan bijgeven is alleen nodig wanneer je merkt dat je paard begint in te vallen of energie mist tijdens "arbeid"