Ervaringen met paarden die geboren zijn met 1 oog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ytjuuuh

Ervaringen met paarden die geboren zijn met 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 14:21

Hallo,

Ik zou graag met mensen in contact willen komen die een paard/pony hebben die is geboren met 1 oog. Heb al een beetje zitten zoeken hier op bokt, maar kon eigenlijk geen topic vinden. De meeste paarden hebben in hun leven een oog verloren zegmaar.

Mijn vragen:
- Rijden jullie ermee? Springen, dressuur en wat voor niveau?
- Hoe ging het beleren?
- Merken jullie verschil?
- Andere dingen die jullie kwijt willen, tips enz.

Ik krijg binnenkort een veulentje met 1 oog, die is dus geboren zonder oog. Verder zit alles er, wimpers en zelfs een traanbuis.
Alleen de oogbol zelf mist..

Ben benieuwd naar de reacties!

Axel_Clauw

Re: Ervaringen met paarden die geboren zijn met 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:26

Heb er geen ervaring mee. Wel zou ik rekening houden met het benaderen van het paard, dat je dat aan de kant doet waar het paard nog wel een oog heeft. Ivm. eventuele schrikreactie. En eventueel met stem.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:28

Ik zou inderdaad veel oefenen met je stem en de kant met het oog benaderen.. Wel heb ik vaak gelezen dat mensen gewoon alles ermee doen wat een "normaal" paardje ook doet.. Alleen zou je sommige dingen moeten aanpassen, maar zou me niet al teveel zorgen maken ! :D

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:34

Wat leuk dat je en veulen met 1 oog een kans geeft.
Ben heel benieuwd naar de afstamming, heb zelf een optie p een veulen met 1 oog.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:44

Ik ken enkele paarden die een oog zijn verloren, dus niet aangeboren.
Zij kunnen er prima mee omgaan, zijn enkel aan de kant waar het oog weggehaald is misschien wat schrikkeriger.
Beide paarden zijn ontzettend braaf en er wordt dan ook lekker veelzijdig mee gereden. Dressuur, buitenrijden, soms een sprongetje bij een van de twee..
Dat gaat prima.

Zover ik begrepen heb past het paard zich aan. Zeker bij een paard dat geboren is zonder oog, is dit 'normaal' voor hem. Hij heeft nooit kunnen zien aan die kant, dus hij weet ook niet wat hij mist lijkt mij.

Veel succes met je paardje!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 14:45

astrea schreef:
Ben heel benieuwd naar de afstamming, heb zelf een optie p een veulen met 1 oog.

Oh wat leuk! Straks ist dezelfde :P Het is een Indorado x Pacific en die van jou?

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:49

Ytjuuuh schreef:
astrea schreef:

Oh wat leuk! Straks ist dezelfde :P Het is een Indorado x Pacific en die van jou?

Een zabuka merrieveulen.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 14:53

Leuk! En wat zit er verder nog achter? Die van mij is trouwens ook een merrieveulen. :j

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:06

Bij ons op de manege hebben we 2 paarden gehad met 1 oog. Het oudere paard, daar weet ik niet van of dit aangeboren was, maar deze liep volwaardig mee. Ook mee naar buiten en er werd mee gesprongen. Het andere paard had vanaf de geboorte maar 1 oog. Deze liep erg goed qua dressuur, en had ook zeker potentie. Met springen moest je zelf aangeven wanneer hij moest afzetten en daar vertrouwde hij blind op. het was wel eens als je van hand veranderde, dat hij opeens meer van dingen schrok als zijn goede ook aan de buitenkant zat. Maarja dat gebeurd vaak ook ook bij paarden met 2 ogen. Of als je bijvoorbeeld stelling wisselde en hij met zijn goede oog opeens 'enge' dingen kon zien dan wilde hij ook wel eens schrikken. Dit paard is wel erg naar aan zijn einde gekomen; hij kreeg staar aan zijn oog, wat uiteraard geopereerd moest worden. bij de kliniek is hij toen in een voor hem vreemde wei gezet en is hij tijdens zijn verblijf daar geschrokken en in paniek vol op een scherpe paal ingelopen.....

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:11

@ Djoontje
Fijn om te horen dat ze goed meededen in de lessen! Maar wat erg van het laatste paard! :(:) Dat heb je natuurlijk wel, er moet niks met het andere oog gebeuren..

armani_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:26

Ik heb zelf een paard die met 1 oog geboren is.
Ze heeft aan de linker kant geen oog,maar ook inderdaad wel de wimpers,oogkas en traanbuis. Al is de oogkas wel wat kleiner dan aan de andere kant.
Heb haar nou net weg gebracht om zadelmak te laten maken.
Heb haar zelf al wel gelongeerd met zadel enz. Merk wel dat ze liever met de blinde kant na binnen loopt aan de longe dan met het oog na binnen,dat zal wel een stukje vertrouwen zijn wat ze meer met mij heeft dan met het geen dat er om heen gebeurd.
Ook is die van mij wel wat eenkennig en wat bang voor nauwe ingangen,maar verder heb ik er nog geen hinder van ondervonden!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:33

Over het longeren zat ik inderdaad ook al te denken. Maar ik dacht juist dat als de blinde kant aan de binnenkant zit, dat dat moeilijk is vanwege de hulpen geven enzo en dat ze dat daarom dus moeilijker vinden. Maar bij jou is het dus net andersom. Grappig! Maar wel fijn dat je er verder geen hinder van hebt ondervonden en dat je haar nu aan het beleren bent. Ben benieuwd hoe het rijden straks gaat! *D :j

kohnoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:36

In Emmeloord heb ik onlangs een paard met 1 oog ZZ-zwaar zien lopen. Ik weet dus niet of dat aangeboren was, maar hij/zij is toch aardig ver gekomen in de sport!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:40

ben wel erg benieuwd hoe het eruit ziet met 'enkel' een missende oogbol, ken wel paarden die het door trauma zijn kwijtgeraakt maar dat ziet er wel anders uit lijkt me.

Lief dat je zo'n veulen neemt en een kans geeft, ik denk dat je er straks ook lekker veel mee kan doen hoor, zeker als ze niet anders weten dan zal het minder hinderen denk ik.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 18:37

@ opisop_shop: Ik heb nog geen foto van hoe het eruit ziet, maar is wel even wennen natuurlijk als je het nog nooit hebt gezien. Zit gewoon een gat waar normaal de oogbol zit en de ene kant van het hoofd is ook iets 'vlakker' dan de andere kant. Dit omdat die oogbol natuurlijk mist.. Maar omdat ie de wimpers heeft en het gewoon 'open' staat, valt het niet heel erg op. Straks lekker de voorpluk laten groeien, valt het nog minder op. :P

@ kohnoor: Inderdaad dat paard is al aardig ver gekomen! Ik denk zelf ook niet dat het de dressuur gaat belemmeren, het springen denk ik wel een beetje. Omdat ze toch iets minder zien als ze naar de hindernis toe gaan. Maar als het paard goed op de ruiter afgaat, zal dat ook wel weer wat meevallen. De tijd zal het leren :D Wel fijn om alle positieve reacties te horen!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:37

Ik lees even mee, mijn paard is gewoon geboren met 2 goede ogen maar gaat mogelijk (hopelijk niet) blind worden aan 1 oog dus misschien komen hier nog wat tips voorbij.

Voor degene die mijn verhaal willen weten: netvliesloslating eventuele tips gericht aan mij persoonlijk zijn uiteraard van harte welkom, en worden enorm gewaardeerd, maar dan graag in mijn topic, niet ten nadele aan TS maar zodat ik het makkelijker terug kan lezen.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 18:45

@ B_r_e_n: Volgens mij loopt er ook nog een topic over paarden die later een oog zijn kwijtgeraakt. Die zou je even kunnen opzoeken. Wat een verhaal over jou paard en wat een pech! Hoop ook dat ie het oog kan behouden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:49

Er zijn ook veel paarden die het oog 'volgens de fokker' in een 'ongeluk' verloren hebben. Dit is een afwijking die namelijk nog best regelmatig voorkomt en zeer erfelijk is. Je merrie wordt dan niet in het stamboek opgenomen.
Ben je als fokker goede vriendjes met de DA, dan zit er ineens een briefje bij dat het een ongeluk was.
Kennis kocht ook ooit zo'n merrie die een 'ongeluk' had gehad. Haar eerste veulen miste mooi ook een oog, dus niets ongekuk aan geweest.

In de omgang hebben ze er doorgaans weinig last van, maar springen kan lastig zijn vanwege de diepte inschatting.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 19:11

Oh, ik wist niet dat het paard dan niet in het stamboek kan worden opgenomen. In de lijn waar dit veulen uitkomt is het nog nooit voorgekomen, ik denk dat er gewoon iets is mis gegaan in de ontwikkeling. Je kunt het later eventueel wel laten onderzoeken denk ik? Door middel van DNA, of het wel of niet erfelijk is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:29

Het is niet de eerste indoctro die een oog mist of blind is, al dan niet door ongeluk.

Citaat:
Indoctro x Ferro veulentje zonder ogen, daar hebben ze, hoe triest ook, gelijk afscheid van genomen.

Citaat:
indoctro x concorde Keur merrie met goede IBOP Naast Fokmerrie, word deze merrie ook uitgebracht in de dressuursport. Word niet uitgebracht in het springen i.v.m ongeval waardoor blind aan 1 oog.

Broere Ohio (indoctro) is aan één kant blind.

Ik weet er nog wel een paar geloof ik.
Noem het toeval....

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 19:29

Het is een Indorado ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:43

oh sorry :o

Het is in iedergeval wel iets wat zo nu en dan voorkomt in de warmbloeden fokkerij. Het is echter niet dominant en kan dus meerdere generaties overslaan. Ik weet niet of het gen bekend is, maar weet wel dat het meestal (helaas) angstvallig stil gehouden wordt door fokkers.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:00

Geeft niks, ben blij met je informatie. *D

Wil wel geloven dat het stil wordt gehouden door de fokkers.. Ik kan het in ieder geval laten onderzoeken als ik er later wel mee wil gaan fokken. Weet in ieder geval dat het in de moederlijn nog nooit is voorgekomen, dus dat scheeld.

Fokkerij vind ik trouwens op veel punten wel wat krom, als een merrie geopereerd is voor OC/OCD kan het alsnog PROK worden. Zo kunnen er met veel dingen gesjoemeld worden.. Ach, niemand is perfect, paarden ook niet :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:05

Voor de sport staat het je in iedergeval niet in de weg :)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 20:07

Precies en daar gaat het in eerste instantie om! :D