Dus tijd om de DA te bellen voor het vijlen van de kiezen. (Al jaren doet mijn DA haar kiezen en nooit last gehad)
Maar na de behandeling werd het erger i.p.v. dat het beter ging met haar. Dus de DA is er nog een paar keer voor terug gekomen 1x is ze zelfs verdoofd om het allemaal goed te kunnen bekijken.
Toen het niet overging ben ik in februari met haar door gestuurd naar "de Lingehoeve". Daar hebben ze haar hele hoofd binnenste buiten gekeerd.
Er hebben 3 DA's in haar mond gekeken er zijn foto's gemaakt en er is een endoscopie gemaakt om te kijken of het niet verder in de keel zat. Maar bij alles kwam eruit dat dat het niet was.

Wel zat er net boven het maalvlak van de kiezen een stuk geirriteerd mondslijmvlies in eerst instantie zou ze daar aan geopereerd worden want dat kon het wel eens zijn maar later is dat niet door gegaan omdat het niet zeker was of dat het was.
Ik mocht haar weer mee naar huis nemen en moest haar een 10 dagen op de senioren slobber zetten. Na die 10 dagen weer proberen hooi te geven. Maar helaas weer proppen dus weer contact met de lingehoeve. Wel was het mondslijmvlies genezen. 30 dagen alleen op senioren slobber en niets anders geven. Na de 30 dagen leek het over te zijn dus eind april maar weer voorzichtig aan beginnen met longeren. Dus hoofdstel in en lekker rustig gelongeerd je zag aan de pony dat ze het ook leuk vond om wat te gaan doen, maar de dag erna weer proppen van het hooi. Intussen stonden ze ook weer op het weiland en kort gras kan ze goed eten maar van lang gras kauwt ze proppen. De pony daarna aan het halster gelongeerd en dit gaat goed. Begin juli begint ze zo van de één op andere dag weer proppen te kauwen dus toen hier op bokt een andvertentie geplaatst met de oproep: Tandarst gezocht in de buurt van Ede voor een shetlander met het hele verhaal erbij. Na 4 dagen stopte het proppen kauwen maar toch de gebitsverzorger die gereageerd had laten komen. Hij zag achter in haar mond nog haken en die moesten elektrisch weggevijld worden dus de DA er ook bij want ze moest verdoofd worden. Mijn DA heeft toen ook in haar mond gevoeld en zei direkt dat, dat niet de oorzaak van het proppen kauwen is de gebitsverzorger zei van wel.
Nu heb ik haar wel laten behandelen. Maar sinds zij behandeld is kan zij geen hooi of kuilgras meer eten ze maakt er alleen maar proppen van gelukkig ging het korte gras nog wel goed en 's avonds kreeg ze een bak senioren slobber te eten. Ik heb nog kontakt gehad met de gebitsverzorger maar hij zegt alleen maar dat ik nu kan uitsluiten dat het niet aan haar gebit ligt

Met hem overlegd en nu staat ze op compact gras en gras mix van Hartog. Gelukkig doet ze het hier goed op en is ze weer aan het aankomen. Maar hooi en kuilgras kan ze dus niet meer eten.
De DA wil mij nog wel een keer doorsturen met haar maar intussen ben ik een hoop geld armer en niets wijzer ik weet dus niet waar ik goed aan doe.
Heeft iemand van jullie een idee wat ik nog kan proberen bij haar of wat het eventueel kan zijn?