Leverbot bij paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Leverbot bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:30

Na 5 maanden zoeken en allerlei bloedtesten, urine onderzoeken en test op insuline resistentie zijn we er eindelijk achter gekomen dat Billy leverbot had.

Het begon met verhoogde ademhaling, zweten en bokken. Ook plaste hij erg veel en daardoor ben ik naar de veearts gegaan. Bloedtest gedaan en de uitkomst: verhoogde leverwaardes, verhoogde spierenzymen en eosinofiele wat duidt op wormbesmetting.

Mijn arts dacht aan spierpijn ''ook vanwege het bokken'' en Billy heeft pijnstillers gekregen en een vette wormen kuur.
Na twee week wandelen weer rustig begonnen, maar de klachten kwamen terug en verergerden. Vanwege het vele plassen urine test laten doen maar deze was ok. Insuline test laten doen ook ok. In de tussentijd 4 dagen in de week flink aan de wandel ''want dat moest van de veearts'' omdat Billy spierpijn vertoonde en geen spierbevangenheid had.

Weer een bloedtest: spierenzymen daalden, maar leverwaardes gingen omhoog en eosinofielen stegen. Weer een wormenkuur daarna weer een bloedtest etc.

Tot mijn veearts vroeg of ik naar Utrecht wilde maar ik heel erg mijn twijfels had gekregen over die spiertoestanden vanwege het hijgen van Billy en nu zelfs niet meer willen lopen van vermoeidheid. Ik had dus tegen mij veearst gezegd dat ik liever had dat hij naar zijn longen zou luisteren en zijn hart want naar mijn mening zaten we in een heel verkeerde richting te zoeken.

De volgende dag ben ik naar mijn veearts gelopen die in principe op steenworp afstand van mijn stal staat en na 40 min wandelen kwam ik daar aan met een hijgend paard. Mijn veearts wilde even longeren om te kijken hoe dat ging maar Billy zei: je doet het zelf maar ik ben op. Toen naar binnen gegaan en Billy ging meteen in een hele depressieve houding staan waar mijn veearst erg van schrok. Meteen weer bloed af laten nemen. De volgende dag had ik een kennis aan de telefoon en zei opperde :kan het geen leverbot zijn? Ik had daar nog nooit van gehoord en ben meteen gaan googlen. Er hebben op mijn stuk land schapen gestaan en het is daar erg drassig dus de kans was heel groot.

De volgende dag belde mijn veearts en de leverwaardes en eosinofielen waren nog meer gestegen, waarop ik vroeg of het geen leverbot kon zijn. De kans was er maar ik hoorde aan zijn tonatie dat dit nieuw was voor hem. Hij wilde dit eerst met de internist bespreken en aangezien het vrijdag was kon ik weer in de wacht. Je wordt wel een geduldig mens hierdoor en 10 jaar ouder' ;(

Maandag belde mijn veerarts met de mededeling dat ze nog een paar testen wilden doen maar dat de kans groot was op leverbot. En de volgende dag kreeg ik te horen dat het daadwekelijk leverbot was, alhoewel de specifieke test op leverbot negatief was. Dit laatste heeft weer te maken met het stadia van het leverbot. Als het leverbot volwassen is maakt het lichaam geen antistoffen aan dus is het niet te vinden in het bloed. Daarintegen waren de galgangen vertopt en dit wijst met de giga verhoogde leverwaardes en eosinofiele dat het daadwerkelijk leverbot moest zijn.

De volgende dag weer met mijn o zo vermoeide kereltje naar mijn veearts waar hij via een sonde Fasinex toegediend kreeg en met een kuurtje Pretnisolon van twee weken weer naar huis.

Nu is Billy daar heel erg van opgeknapt en langzamerhand leek het weer de goede kant op te gaan.

De reden dat ik dit schrijf is omdat ik heb begrepen dat er maar weinig over bekend is bij paarden en door deze symptomen vaak naar verkeerde oorzaken wordt gezocht. Ook zijn de symptomen van paard op paard verschillend. Billy viel namelijk niet af en had ook geen veranderde ontlasting. Daarintegen veranderde zijn karakter wel. Hij werd agressief en een soort van veelvraat en daarbij natuurlijk erg moe.

Nu heb ik inmiddels het land laten draineren, alles is gemaaid en verwijderd en we hebben al twee jaar geen schapen staan. Ook is het een extreem droog voorjaar geweest en dat scheelt meer als de helft.

En toch kreeg Billy weer de zelfde symptomen. Eerst dacht ik dat het kwam vanwege de weersveranderingen iedere keer maar nadat hij mijn hond weer najoeg op het land en weer begon te hijgen en een vraatmonster werd ben ik natuurlijk meteen weer bloed laten afnemen. En ja hoor weer leverbot oftewel nog steeds leverbot.

Dit betekend dus dat je leverbot zeer waarschijnlijk meer als één keer moet laten behandelen alhoewel daar nu blijkt de meningen onder de veeartsen over verdeelt schijnt te zijn. Die van mij zegt dat de normale procedure één keer behandelen is en klaar. Die van een vriendin van mij zegt dat zij altijd twee keer behandelen???

Nu is mijn ervaring dus overduidelijk.

Ik hoop dat ik hier andere mee kan helpen en als je dit soort symptomen herkent en je paard staat met schapen/geiten of er hebben schapen/geiten gestaan, zelfs als er schapen/geiten aan de overkant staan met zo`n klein slootje ertussen is er besmettings gevaar. Het leverbotslakje kan dan makkelijk naar de overkant komen. Laat je paard dan testen op leverwaardes, vertopte galgangen en eosinofiele.

Billy is de eerste keer in februari dit jaar behandeld.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:37

Hoi
ik ben erg blij met je verhaal, mijn pony vertoont dezelfde klachten, dwz sloom, kreupelachtig lopen, ik dacht eerst aan kreupelheid maar ik kon die loomheid niet verklaren en de symptomen verergerde.

Ik heb afgelopen vrijdag bloed laten testen en kreeg maandag de uitslag. Ook verhoogde leverwaarden en mn de gammaGT was verhoogd, dit duidt op verstopt raken van de galwegen en in diverse berichten over leverbot zie ik dat dat hierbij past. Ook zijn de eo's verhoogd en de spierenzymen. Ze heeft ook een hb die net op de ondergrens zit, past dit erbij?

Mijn pony heeft sinds maart 24/7 buiten gestaan en sinds de laatste 2 maanden in een erg natte wei. Naast die wei zijn kleine slootjes met daarnaast weide met schapen en koeien. Een paar weken geleden werd hier in de buurt een poldercross afgelast vanwege platworm en volgens mij valt de leverbot ook onder deze larvensoort maar ik weet niet of het dezelfde is.

De DA heeft nog aanvullend lab aangevraagd waar ik vandaag de uitslag van krijg omdat aan de leverwaarden nog niet kan zien wat de oorzaak is. Maar ik ga zeker leverbot ter sprake brengen.
De andere pony'/paarden in dezelfde wei hebben overigens geen klachten. Weet iemand of dit vaker gebeurt, zijn sommige rassen meer gevoelig?
Ik zal je op de hoogte houden.

teve

Re: Leverbot bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:57

Net de uitslag gekregen van de DA en het is voor 99% leverbot. Ga vanmiddag medicijnen halen. Er is nog een kans dat het vergiftiging is geweest, maar gezien de progressie lijkt met dat nu niet heel waarschijnlijk. Herstel kan wel een paar weken in beslag nemen maar gelukkig is het behandelbaar.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 14:30

Wat ik heb begrepen is het gewoon pech hebben en heeft het niets met ras te maken.
Billy staat op een stuk waar nog 4 andere paarden lopen en die mankeren niets.

Nu je weet dat leverbot is adviseer ik je dus wel om het medicijn ''Fasinex'' te herhalen met een week of 6.
Mijn veearts heeft Billy gisteren weer behandeld en gaat dit sowieso met de geneeskunde voor dieren bespreken dat de protocol aangepast moet worden naar twee keer behandelen.

Ook is het afhankelijk hoe ernstig de lever beschadigt is.
Bij Billy was dit de eerste keer zeer ernstig en daarom heeft hij ook een kuur pretnisolon gekregen voor twee weken.

Houdt er in iedergeval rekening mee dat herstel veel langer kan duren als een paar weken, dit afhankelijk van de schade die is toegebracht.
Laat na de behandelingen voor de zekerheid nog een keer een bloedtest doen.

Heel veel succes!

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:56

Hallo

Ik heb 2 weken geleden ook te horen gekregen dat mijn mini shetlandertje van 1.5 jaar leverbot had.
Hij stond als veulen voor we hem hadden bij schapen dus waarschijnlijk heeft hij het al een hele tijd.

Wij zagen enkel een maand geleden de symptomen. Hij was echt energieloos, sloom, beetje afgevallen.
Bloedonderzoek gedaan en de leverwaarden waren echt enorm hoog samen met de spierenzymen.

Nu hebben wij hem een flinke wormenkuur gegeven en krijgt hij een supplement voor de lever en voor de hongerslust wat op te wekken. Ook moeten we supplement van cavalor geven 'muscle build'...

Maar ik vraag me af wat jullie allemaal moeten geven van medicijnen ?

Ik merk na 2 weekjes wel al wat verandering. Hij is veel allerter en eet sneller.

Binnen 2 weken wordt er terug een bloedonderzoek gedaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:31

Mijn paard heeft waarschijnlijk leverbot gehad in 2009. Is alleen niet met zekerheid te zeggen, dan moet je een leverbioptie laten doen en zelfs dan is er nog geen 100% zekerheid.
hij heeft in ieder geval toen 2 keer fasinex gehad ( gewoon als drankje, niet met een sonde ) Klachten waren snelle vermoeidheid en idd snellere ademhaling ( heeft hij nu soms nog ) en mok.
Leverwaardes waren te hoog en ook eosinofielen. Hb was aan de lage kant. Vanwege hoge eosinofielen toen ook een wormkuur gegeven.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:24

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn fjord Hummer ook spier en leverwaardes vreselijk hoog , ben een jaar bezig geweest met antibiotica's etc niks hielp en na een jaar kwamen ze er pas achter dat het leverbot was. Kuur farsinex gehad en de waardes waren binnen 4 weken weer goed.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:04

De dierenarts zei dat het herstel zeker 4-5 weken in beslag neemt. Hij adviseerde over 3 maanden een nieuwe kuur fasinex en dan begin volgende jaar bloedcontrole. Ik zal haar goed in de gaten houden en als het herstel te lang duurt opnieuw overleggen of ze snelle een kuur moet hebben.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:26

Neffesh schreef:
Hallo

Ik heb 2 weken geleden ook te horen gekregen dat mijn mini shetlandertje van 1.5 jaar leverbot had.
Hij stond als veulen voor we hem hadden bij schapen dus waarschijnlijk heeft hij het al een hele tijd.

Wij zagen enkel een maand geleden de symptomen. Hij was echt energieloos, sloom, beetje afgevallen.
Bloedonderzoek gedaan en de leverwaarden waren echt enorm hoog samen met de spierenzymen.

Nu hebben wij hem een flinke wormenkuur gegeven en krijgt hij een supplement voor de lever en voor de hongerslust wat op te wekken. Ook moeten we supplement van cavalor geven 'muscle build'...

Ik merk na 2 weekjes wel al wat verandering. Hij is veel allerter en eet sneller.

Geen Farsinex gekregen ? dit is een schapen ontwormmiddel wat jou shetlander dus nodig heeft om van de leverbot af te komen.
Hummer krijgt nu een leverondersteuning dat heet Milk thisle en hij krijgt een vitamine e suplement voor zijn spieren.

Teve dat klopt idd bij Hummer waren de waardes na 4 weken weer goed en ik moet hem inderdaad binnenkort nog een keer een kuur geven.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:05

het middel dood alleen de levende parasieten en niet de eitjes, dus die kunnen later nog uitkomen, daarom een vervolgkuur begreep ik.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:16

Ja dat is zo daarom inderdaad een vervolgkuur , die kuren doen echt wonderen mijn paard was met kleine pauze's een jaar ziek en mager en als ik hem nu zie hij is vrolijk werkt graag en voelt zich weer helemaal goed.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:19

Dees1980 schreef:
Neffesh schreef:
Hallo

Geen Farsinex gekregen ? dit is een schapen ontwormmiddel wat jou shetlander dus nodig heeft om van de leverbot af te komen.
Hummer krijgt nu een leverondersteuning dat heet Milk thisle en hij krijgt een vitamine e suplement voor zijn spieren.

Teve dat klopt idd bij Hummer waren de waardes na 4 weken weer goed en ik moet hem inderdaad binnenkort nog een keer een kuur geven.

Neen hier heeft hij geen farsinex gekregen, raar...
Wij kregen een wormenspuit zoals je ze normaal ziet, het merk weet ik niet meer maar je kan ze zo niet kopen zonder voorschrift van de DA. Dat hebben we 5 dagen moeten geven...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:19

Mijn vorige merrie heeft het ook gehad.
Ze zat niet lekker in haar vel.
Normaal was zij degene met de grote mond die altijd voorop liep.
Als nu de andere paarden in de wei een renaanval hadden bleef zij staan eten.
Haar vacht werd dof en ze kreeg jeuk.
Jeuk begon op haar neus en breidde zich langzaam uit over heel haar hoofd.
Daarna ook jeuk op de hals en later ook schoft en schouders.
Daarbij kreeg ze kleine bultjes die een klein kaal plekje achter lieten.
DA gevraagt te kijken en die vond het een reactie op de vliegen van die zomer.......mja hoor.....
Merrie werd nog hongeriger dan ze al was en oogde steeds vermoeider.
Ook had zij last van de eeuwige mok, die kreeg ik er nooit helemaal onder, ook niet in de winter op een droge schone stal.
Ik merkte ook met regelmaat dat haar weerstand erg laag was, snel boos, moe, gewoon niet meer willen leek wel.

Ik voelde me er niet prettig bij en heb een DA gevraagd groot bloedonderzoek te doen op alle mogelijke tekorten en alle mogelijke wormen.....en de leverbot kwam er uit.....
Ik kreeg een melkachtig drankje en weken later nog een bloedje af laten nemen en toen bleek het goed te zijn.
Ik had er nog nooit van gehoord en ben me er toen in gaan verdiepen.
Als er koeien of schapen staan in een omtrek van 5 km van je stalling heb je al een risico op een besmetting.
Ze lopen het vooral op in het natte seizoen....zoals nu in de herfst.
De slakjes zijn slechts gastheren voor de worm.
Via de slakjes komen ze terecht in bijv. die natte greppel waar je paard uit drinkt.
En viola....je hebt een besmet paard.
Paarden kunnen het soms al jaren hebben voor je er achter bent.
Koeien en schapen gaan er dood aan maar paarden worden enkel ziekjes.

Mijn huidige ruin laat ik er jaarlijks op onderzoeken omdat ik in een besmettings gebied sta met hem.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:23

Even een tussendoor vraag in dit topic. Kun je leverbot meenemen in de ontworming volgens het schema? :)
Ik heb dit topic geopend omdat ik hierover op school een project/onderzoek moet doen.

Maar mijn pony loopt dus ook in een weide grenzend aan koeien. Dus zelf is die kans er natuurlijk ook! :)

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:28

gen idee, ik geloof niet dat het zo vaak voorkomt om dit zo te doen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:42

Dat moet je even met je DA bespreken.
Ga ik ook doen als er geprikt moet gaan worden.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:45

Neffesh ik zou het maar eens navragen want 9 van de 10 krijgen farsinex dat lijkt op melk , of er ook gewonen wormenkuren voor schapen zijn heb ik geen idee van ?

Naaltje dat ga ik inderdaad ook eens navragen en of je dat dan ook gewoon kan krijgen van je DA want als het op is dan heb je wel weer een nieuwe fles nodig.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:53

ik heb mijn veearts een mail gestuurd om het na te vragen. Paardlief staat nu naast een koeienweide. En hiervoor naast schapen..

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:04

Naaltje schreef:
ik heb mijn veearts een mail gestuurd om het na te vragen. Paardlief staat nu naast een koeienweide. En hiervoor naast schapen..

Oke nou ben benieuwd wat jou DA zegt , ze zeggen dat de kans heel klein is dat je paard het krijgt maar volgens mij komt het steeds vaker voor bij paarden .

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 15:07

Volgens mijn veearts zijn de enige besmettingsbronnen schapen in deze dieren kan alleen met de tussen gastheer het slakje de cyclus voltooien. Bij koeien en paarden is dit niet mogelijk. Ergens vind ik dit wel vreemd maar aan de andere kant kan het wel kloppen anders zouden er toch veel meer paarden ziek door worden omdat het besmettingsgevaar veel groter is.

Wat betreft het ziek worden van is dus nu duidelijk te lezen dat de symptomen van paard op paard verschillen. Billy wordt echt een boos, sloom, vraatzuchtig paard en andere willen niet eten etc. Ook heeft Billy in de eerste periode voor het eerst mok gehad en dit zal zeker komen door de slechte weerstand. Ook kan het voorkomen dat je paard helemaal geen verschijnselen vertoond en zo ineens dood op het land ligt. Ik denk dus dat voorkomen beter is als genezen en je gewoon geen schapen bij de paarden moet laten lopen. Wat ook belangrijk is is dat je het slakje geen kans geeft om bij jou op je land rond te kruipen. Dus hoe beter gedraineerd en hoe hoger de slootkant hoe slechter voor het slakje. Zonder slakje overleeft het leverbotlarfje sowieso niet omdat het binnen 24 uur een slakje moet vinden omdat het anders sterft.

Bij de eerste bloedonderzoeken heeft Billy pijnstillers gehad en vitamine E selenium, maar dit omdat de diagnose verkeerd gesteld was. Op het moment dat we er eindelijk achter waren heeft hij Fasinex gekregen via sonde ''volgens veearts is dit bij paarden de beste manier'' en een kuur Pretnisolon voor twee weken. Maar dit was om zijn lever een oppepper te geven.

Wat ik heb gelezen over leverbot is dat bij schapen altijd meer[dere] kuren gegeven worden omdat het middel dat gebruikt wordt bij schapen ''overigens geen Fasinex'' alleen het volwassen bot dood en niet het jongvolwassen. Ook kan het bot 10 jaar overleven in het schaap. Hoe dat dus precies bij paarden zit dat weet ik niet.

Nu heb ik ook gehoord dat kippen het leverbot slakje graag als snack hebben dus miss. moeten we allemaal maar aan de kippen als extra zekerheid :D

Eerlijk gezegd denk ik dat wat leverbot bij paarden betreft de veeartsen zelf daar ook nog niet helemaal van op de hoogte zijn. Mijn veearts heeft dit in ieder geval nu pas voor het eerst mee gemaakt en zal zeker bij dit soort waardes vragen of er schapen [hebben] gelopen.
Laatst bijgewerkt door BillyBo op 08-09-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 15:26

Het is trouwens niet zo dat paarden alleen maar geinfecteerd raken door het binnen krijgen van het slakje.
Het paard kan idd. door drinken of eten het slakje binnen krijgen waardoor het larfje dan in de maag terechtkomt. Maar als het larfje de normale cyclus doorstaat dan zal het zodra het slakje het land opgaat in vooral de natte periode van de herfst, uitgescheiden worden door het slakje en zich aan een grasspriet hechten als een soort van cyste en daar dus wachten tot het opgegeten wordt door wat dan ook. Zelfs mens en hond kunnen geinfecteerd raken. Honden eten natuurlijk ook wel gras wij niet maar hoe dan ook ook de mens schijnt het te kunnen krijgen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:29

BillyBo

Informeer dan nog maar eens bij een andere DA.
Koeien kunnen weldegelijk voor besmetting zorgen.
Je kunt het op het internet ook terug vinden als je daar meer info gaat zoeken

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:53

quartel schreef:
BillyBo

Informeer dan nog maar eens bij een andere DA.
Koeien kunnen weldegelijk voor besmetting zorgen.
Je kunt het op het internet ook terug vinden als je daar meer info gaat zoeken

Klopt leverbot komt ook voor bij rundvee !

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:42

over de verspreiding is ook nog niemand eenduidig. De een zegt dat het alleen verspreid kan worden als schapen in dezelfde wei als paarden lopen, maar ik heb ook gehoord dat het in de sloten terecht kan komen en dan aan de andere kant via het gras weer het land op kan komen.
Weet iemand daar meer over?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:44

Als de slakjes waar ze in gaan wonen van plaats verwisselen dan verhuizen de leverbotjes vanzelf mee