Het begon met verhoogde ademhaling, zweten en bokken. Ook plaste hij erg veel en daardoor ben ik naar de veearts gegaan. Bloedtest gedaan en de uitkomst: verhoogde leverwaardes, verhoogde spierenzymen en eosinofiele wat duidt op wormbesmetting.
Mijn arts dacht aan spierpijn ''ook vanwege het bokken'' en Billy heeft pijnstillers gekregen en een vette wormen kuur.
Na twee week wandelen weer rustig begonnen, maar de klachten kwamen terug en verergerden. Vanwege het vele plassen urine test laten doen maar deze was ok. Insuline test laten doen ook ok. In de tussentijd 4 dagen in de week flink aan de wandel ''want dat moest van de veearts'' omdat Billy spierpijn vertoonde en geen spierbevangenheid had.
Weer een bloedtest: spierenzymen daalden, maar leverwaardes gingen omhoog en eosinofielen stegen. Weer een wormenkuur daarna weer een bloedtest etc.
Tot mijn veearts vroeg of ik naar Utrecht wilde maar ik heel erg mijn twijfels had gekregen over die spiertoestanden vanwege het hijgen van Billy en nu zelfs niet meer willen lopen van vermoeidheid. Ik had dus tegen mij veearst gezegd dat ik liever had dat hij naar zijn longen zou luisteren en zijn hart want naar mijn mening zaten we in een heel verkeerde richting te zoeken.
De volgende dag ben ik naar mijn veearts gelopen die in principe op steenworp afstand van mijn stal staat en na 40 min wandelen kwam ik daar aan met een hijgend paard. Mijn veearts wilde even longeren om te kijken hoe dat ging maar Billy zei: je doet het zelf maar ik ben op. Toen naar binnen gegaan en Billy ging meteen in een hele depressieve houding staan waar mijn veearst erg van schrok. Meteen weer bloed af laten nemen. De volgende dag had ik een kennis aan de telefoon en zei opperde :kan het geen leverbot zijn? Ik had daar nog nooit van gehoord en ben meteen gaan googlen. Er hebben op mijn stuk land schapen gestaan en het is daar erg drassig dus de kans was heel groot.
De volgende dag belde mijn veearts en de leverwaardes en eosinofielen waren nog meer gestegen, waarop ik vroeg of het geen leverbot kon zijn. De kans was er maar ik hoorde aan zijn tonatie dat dit nieuw was voor hem. Hij wilde dit eerst met de internist bespreken en aangezien het vrijdag was kon ik weer in de wacht. Je wordt wel een geduldig mens hierdoor en 10 jaar ouder'

Maandag belde mijn veerarts met de mededeling dat ze nog een paar testen wilden doen maar dat de kans groot was op leverbot. En de volgende dag kreeg ik te horen dat het daadwekelijk leverbot was, alhoewel de specifieke test op leverbot negatief was. Dit laatste heeft weer te maken met het stadia van het leverbot. Als het leverbot volwassen is maakt het lichaam geen antistoffen aan dus is het niet te vinden in het bloed. Daarintegen waren de galgangen vertopt en dit wijst met de giga verhoogde leverwaardes en eosinofiele dat het daadwerkelijk leverbot moest zijn.
De volgende dag weer met mijn o zo vermoeide kereltje naar mijn veearts waar hij via een sonde Fasinex toegediend kreeg en met een kuurtje Pretnisolon van twee weken weer naar huis.
Nu is Billy daar heel erg van opgeknapt en langzamerhand leek het weer de goede kant op te gaan.
De reden dat ik dit schrijf is omdat ik heb begrepen dat er maar weinig over bekend is bij paarden en door deze symptomen vaak naar verkeerde oorzaken wordt gezocht. Ook zijn de symptomen van paard op paard verschillend. Billy viel namelijk niet af en had ook geen veranderde ontlasting. Daarintegen veranderde zijn karakter wel. Hij werd agressief en een soort van veelvraat en daarbij natuurlijk erg moe.
Nu heb ik inmiddels het land laten draineren, alles is gemaaid en verwijderd en we hebben al twee jaar geen schapen staan. Ook is het een extreem droog voorjaar geweest en dat scheelt meer als de helft.
En toch kreeg Billy weer de zelfde symptomen. Eerst dacht ik dat het kwam vanwege de weersveranderingen iedere keer maar nadat hij mijn hond weer najoeg op het land en weer begon te hijgen en een vraatmonster werd ben ik natuurlijk meteen weer bloed laten afnemen. En ja hoor weer leverbot oftewel nog steeds leverbot.
Dit betekend dus dat je leverbot zeer waarschijnlijk meer als één keer moet laten behandelen alhoewel daar nu blijkt de meningen onder de veeartsen over verdeelt schijnt te zijn. Die van mij zegt dat de normale procedure één keer behandelen is en klaar. Die van een vriendin van mij zegt dat zij altijd twee keer behandelen???
Nu is mijn ervaring dus overduidelijk.
Ik hoop dat ik hier andere mee kan helpen en als je dit soort symptomen herkent en je paard staat met schapen/geiten of er hebben schapen/geiten gestaan, zelfs als er schapen/geiten aan de overkant staan met zo`n klein slootje ertussen is er besmettings gevaar. Het leverbotslakje kan dan makkelijk naar de overkant komen. Laat je paard dan testen op leverwaardes, vertopte galgangen en eosinofiele.
Billy is de eerste keer in februari dit jaar behandeld.