Buikspieren gescheurd en gehecht; iemand ervaring hiermee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseofthemoon

Buikspieren gescheurd en gehecht; iemand ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 22:41

Maandag 25 juli jl. heeft mijn paard King een naar ongeluk gehad. In volle galop is hij te krap en erg schuin door een bocht gedenderd, het land in. Daarbij is hij vol met zijn flank in de sluitpaal van het weilandhek gelopen en heeft het U-profiel, wat ter bescherming over de sluiting zit, zich dwars door zijn flank heengeboord en de flank opengereten.
Gevolg: een scheur van zo'n 60 cm lengte door de huid en de onderliggende vleeslaag. Tussen iedere rib was een gat geslagen en de buikspieren waren daarbij ook 2 lagen gescheurd.
Geluk bij het ongeluk was dat de buikwand en de organen helemaal onbeschadigd waren.

Nadat de DA gearriveerd was hebben we King meteen naar de kliniek gebracht en daar was hij binnen anderhalf uur na het ongeluk. Na de echo is hij meteen geopereerd. Alles gehecht, inwendig en uitwendig.
King herstelde verbazingwekkend goed, heeft helemaal geen koorts gehad en ook geen verdere complicaties. Hij mocht dan ook 5 dagen later alweer naar zijn eigen stal terug.
Natuurlijk met antibioticum en pijnstiller en heel veel zorg en aandacht. Na 3 weken boxrust (gelukkig heeft hij een buitenbox waar veel te zien valt) zijn alle hechtingen verwijderd en mochten we 3 maal daags weer 5 minuutjes met hem lopen.

Inmiddels zijn we nu 5 weken verder en is de wond keurig geheeld. Het stappen aan de hand hebben we naar een kwartier opgevoerd. King was en is echt voorbeeldig. Hij is gelukkig geen heethoofd van een paard dus hij heeft dan ook geen moment gestuiterd.

Natuurlijk is hij wel een gezond paard en gelukkig merken we ook aan hem dat hij zich steeds lekkerder voelt. De laatste week is hij dan ook behoorlijk weer de 'oude'. Met een gezonde portie energie en zijn apenstreken.
King is 19, we reden hem recreatief, licht dressuur en lekker naar buiten. In zijn doen is hij echter geen oude sok, het is een heel vitaal paard. Zoals ik al zei, geen heethoofd, maar zo nu en dan voelt hij zich nog wel eens 4.
Ik merk nu aan hem dat hij meer wil dan dat ik toesta, maar ik ben voorzichtig want voor mijn gevoel is er inwendig heel wat gebeurd, ik ben veel te bang dat hij zijn hechtingen inwendig losscheurt of iets forceert. Dus houdt ik hem aan een lange halssterlijn en mag hij naast zijn wandelingetjes even lekker grazen en poets ik hem lekker buiten, zolang ik maar bij hem ben.
Ik let daarbij erg op hoe hij kijkt, zijn ogen kunnen boekdelen spreken, en hoe hij beweegt, of hij geen pijn aangeeft.

Nu zit ik te denken; hoe ga ik dit verder aanpakken. Ik dacht van eerst het stappen aan de hand opvoeren en na een tijdje licht longeren, dan wat grondwerk gaan doen om zijn spieren weer wat op te bouwen.
Nu staat hij nog niet los buiten natuurlijk, maar op een gegeven moment zal ik hem een uurtje in de paddock zetten, natuurlijk blijf ik er dan bij. Zeker weten dat hij gaat rollen, dus te snel durf ik dat ook niet aan...
En dat dan ook weer opbouwen, heel rustig aan. Tot hij kort het landje in kan, eerst alleen en later met een maatje erbij...

Ik vraag me af, zijn er mensen op Bokt die ervaring hebben met het opbouwen van een dergelijk schema? Misschien iemand die ook iets dergelijks heeft meegemaakt?
Van de dierenartsen begreep ik al dat dit zo'n ongewoon geval is.
Het enige vergelijkingsmateriaal wat ik heb zijn mensen die een buikoperatie hebben gehad waarbij de buikspieren doorgesneden en vervolgens weer gehecht zijn. De personen die ik ken hebben stuk voor stuk maanden pijn gehad...
Ik heb geen haast met King, wil hem absoluut niet overbelasten!

Hieronder de foto's van de operatie:

[IMG=http://img830.imageshack.us/img830/9135/3opdeoperatietafel2lage.jpg][/IMG]

[IMG=http://img801.imageshack.us/img801/1427/4opdeoperatietafel25711.jpg][/IMG]

1 dag na de operatie:
[IMG=http://img820.imageshack.us/img820/262/6eendagnahetongeluk2671.jpg][/IMG]

En hier het geweldige resultaat na 4 weken:

[IMG=http://img33.imageshack.us/img33/6895/kingaugustus2011016.jpg][/IMG]

(Met alle eer aan Willem Bakker en zijn team van VCHN)

Lieve groet, Ada

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:43

wauw wat een naar ongeluk!! Wat een geluk dat alles zo goed afgelopen is!
Ik weet niet of ik de foto's durf te bekijken.. :o

edit:
foto's bekeken en wauw wat is hij mooi geheeld!!

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:46

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:49

Er is nog een paard geweest hier die zoiets had, een merrie.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:50

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:52

Ik zou dit even met de chirurg bespreken, dmv een echo kunnen ze de inwendige wondgenezing ook enigzins beoordelen. Mijn merrie heeft haar buikspieren kapot n.a.v. een koliekoperatie. Hechtingen zijn inwendig uitgescheurd en hersteloperatie is helaas mislukt. Merrie is daar gedurende enkele maanden pijnlijk aan geweest (was ook drachtig, dus extra gewicht wat op de wond komt). Wond zat bij mijn merrie wel aan de onderzijde van de buik waardoor er meer druk (meer pijn) op komt dan bij jou paard het geval is. Denk ik tenminste. Maar ik denk dat je er verstandig aan doet om dit even met de chirurg te bespreken. Het zo zou heel zonde zijn als je al te vroeg weer te veel gaat doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:54

wat een wond is dat geweest zeg!

maar heb je van de DA geen opbouw schema gekregen?

mijn paard is aan een chip geopereerd en na 6 weken boxrust heb ik een wandel schema
omdat ik geen haast heb is hij eerst het land op gegaan en ben nu aan het wandelen.

horseofthemoon

Re: Buikspieren gescheurd en gehecht; iemand ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 00:23

Ania; Dankjewel! Zijn wond geneest inderdaad prachtig! King werkt ook erg fijn mee moet ik zeggen.

Hokke en Amalarab; Bedankt, ik heb zojuist de 45 kantjes van dat verschrikkelijke ongeluk met verwondering en bewondering door zitten lezen. Wat me opviel was dat dit paard al snel het land weer in mocht!

Clara; De chirurg vertelde dat de spieren een maand nodig hebben om aan elkaar te groeien... Dat zou dan nu zo'n beetje zijn.

Mirgino; de dierenarts heeft wel een beetje verteld hoe op te bouwen, maar ook goed naar mijn paard te kijken, per dag. Met een week of 2 zou ik licht kunnen longeren, misschien is dat tegen die tijd ook wel zo. Toen ze zei dat ik na een week wel een kwartier kon stappen aan de hand met hem, dacht ik ook van echt niet... Hij had de eerste 2 dagen echt pijn en liep heel stijf. Maar het veranderd met de dag. Hij lijkt met sprongen vooruit te gaan.

Verder denk ik, wanneer ik deze wond afweeg tegen een koliekoperatie, dat deze flankwond gunstiger is qua herstelproces. Bij de buikwand zit je toch in de wekere delen en deze wond gaat over de ribbenkast heen.
Misschien ben ik ook wel te voorzichtig, maar liever dat dan dat ik het verknal, toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:11

Je had mijn verhaal al gevonden, soortgelijke wond inderdaad, soortgelijke paal ook met U profiel...
Met het verschil dat bij mij paard de paal er onder in en opzij uit is gekomen met een inwendige verwonding erbij en dat bij mijn paard de hechtingen grotendeels zijn opengesprongen en er een bacterie bij is gekomen...

Ik vind dat de wond bij jou paard er al prachtig uit ziet na 4 weken, wat een geluk dat bij hem de hechtingen wel mooi dicht zijn gebleven!
Wij zijn nu 4,5 maand onderweg (17 april gebeurd) en bij mijn paard is alles nu ook eindelijk bijna dicht...

Ik ben heel rustig onbelast weer wat stap- en drafwerk aan het opbouwen (sinds een week of 3) en dat gaat tot nu toe goed.
Ik wens jullie heel veel sterkte en een goed herstel toe!

edit: dat snel op de wei gaan (na 5 weken) mocht omdat de veearts het beter vond dat ze zou gaan bewegen, anders zou alles te strak aan elkaar groeien en er andere problemen kunnen ontstaan.
ze had tenslotte al 3,5 week boxrust gehad op de kliniek...
met bewegen in de wei zou er wel weer iets stuk kunnen scheuren werd mij verteld, maar het was beter dat het dan soms ietsje langer zou dan om haar maanden lang binnen te houden...

horseofthemoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:03

Nouvel; Bedankt voor je toelichting! Mijn dochter had jou topic al kort na het ongeluk van ons paard gevonden, alleen stond toen mijn hoofd er totaal niet naar, zat zo vol over King. En nu de rust er is dat alles echt goed gaat en blijft gaan, was ik aan het zoeken en kon ik je verhaal eerst niet vinden. gelukkig wezen andere bokkers hier mij er op.
En die paal dwars door je paard heen, dat is echt afgrijselijk. En dan nog de pech van een bacterie erbij... Wat dat betreft heeft onze King erg veel geluk gehad.

Ik hou me ook maar aan het 'grote lijnen' plan van onze DA, maar het is wel fijn als je soms een beetje van gedachten kunt wisselen met iemand die een soortgelijk iets heeft meegemaakt. Nu het uiterlijk allemaal goed gaat met King, wond is weer mooi dicht, komen mensen op stal ook met (natuurlijk goedbedoelde) adviezen. Het lijkt soms net alsof anderen vinden dat King dingen wel weer sneller kan. Ik hou me toch maar vast aan wat ik zie en voel bij hem. Mijn intuïtie in deze maar goed gebruiken!

Ging jou paard al snel weer liggen in zijn box 's nachts, of weet je dat niet. King ging de 3e week alweer liggen 's nachts, toen waren er ook 2 hechtingen losgegaan maar gelukkig geneesde dat wel snel.
Nu wil hij graag rollen als we in de bak lopen, maar dat durf ik niet toe te staan...

horseofthemoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:13

Vandaag is het precies 6 weken na het ongeluk. Vorige week heb ik de dierenarts nog maar eens gebeld om te overleggen hoe verder te gaan met King. Gelukkig bevestigde zij wat ik zo'n beetje in gedachten had qua opbouw. En omdat hij in de derde week al kon liggen en opstaan in zijn box, mocht hij best wel een keer rollen buiten.
Ik moet goed kijken hoe hij zich gedraagt en houdt.
Ook mochten we beginnen met het stappen op zachtere bodem, dus door bak en buiten op wat zanderige stukken berm.
King heeft 2 dagen achter elkaar gerold, hij genoot er zichtbaar en hoorbaar van! Ook heb ik een klein stukje gelopen door het iets zwaardere zand in de paddock met hem.
De dag daarna voelde ik me wel schuldig omdat hij duidelijk toch wel pijn uitstraalde met zijn koppie met stappen, dus alleen een beetje over het harde gestapt. Gelukkig had het litteken niets gedaan en heeft hij geen zwellingen gekregen. Gisteren was het weer helemaal goed gelukkig! :j
Dus eerst nog maar een weekje wachten met weer laten rollen en weer rustig aan verder gaan bij waar we waren. Misschien kan ik hem dan eind van de week eens aan de longeerlijn wat meer ruimte geven en voorzichtig een rondje laten draven... /3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:12

Fijn dat de berichten positief zijn!

Mijn veearts gaf toen aan dat ze best wel eens even pijn zou kunnen hebben en er van binnen (en of aan de wond) weer iets wat zou kunnen scheuren of open gaan door bewegen of rollen, en dat dat de genezing wel iets zou vertragen, maar dat het gezonder en beter voor het lichaam was dan maandenlange boxrust met alleen stappen...

Maar mijn merrie heeft eerst al 3,5 week boxrust gehad in Utrecht en daarna thuis nog ruim 1,5 week op een smal stukje gestaan waar ze niet kon rollen.
Daarna is ze de wei op gegaan en heeft het lichaam het zelf moeten regelen.

Inmiddels ben ik ruim 4,5 maand verder, rustig het bewegen aan het opbouwen en heb ik er van de week voor het eerst weer heel even opgezeten! *\o/*
Ik ben ook voorzichtig, geef weer rust na een paar dagen bewegen als ik merk dat het weer even zwaar voor haar is, het is en blijft gewoon even zoeken wat goed is, en dat is best lastig...

ik wens jullie heel veel sterkte toe en een goed herstel verder!