Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:52

bijten...

Ik heb veel gekke/mooie/bijzondere/verdrietige dingen meegemaakt in de loop der jaren mbt paarden,echter momenteel kom ik er erg slecht uit..
Ik ben er niet zo van bepaalde zaken op bokt te bespreken,echter kan het interessante casus zijn waar ik in de toekomst iemand mee zou kunnen helpen.

Het gaat om mijn eigen appaloosa merrie,1.65 rond de 9 jaar.
Sinds een tijdje werken wij met Ttouch.Het bevalt ons erg goed en geeft ook duidelijk resultaat bij de paarden.
De tweede keer bij bovenstaand paard waren wij met touch bezig met haar staart.
Toen wij hiermee klaar waren reageerde ze door zichzelf te bijten in de borst.
Het kan een verband hebben echter neem ik ook de factor mee dat het niets met elkaar te maken heeft.
Op zich schrok ik hier niet heel erg van, toen ze net bij mij was deed ze dit ook in stress situaties en momenten wanneer zij onzeker was.Dit is gelukkig helemaal over gegaan tot nu...
Het is een heel gevoelig dier!

Nu heeft zij afgelopen week weer dit gedrag getoont bij haar verzorgster,maar nu ook gericht dreigen met oren plat en willen bijten.
Helaas was ik hier niet bij.
Vanavond wilde ik haar borstelen en wederom vertoonde ze dit gedrag,maar helaas nu ook in de paddock.
Na het poetsen,althans poging tot liep ze ook vreemd,onstabiel haast.Dit trok wel weg..

Ik heb verschillende verklaringen gekregen voor dit gedrag varierend van het bewustworden van haar eigen lichaam (paard is in twee verdeeld en heeft weinig besef van haar achterhand) of een probleem in eventueel haar bekken.
Ik zelf denk aan verschillende dingen...een hormonaal probleem...of erger..
Ze uit stress dat is iets wat zeker is nu nog de achterliggende reden vinden waarom.

Ik zelf wil haar graag na laten kijken door een osteopaat,echter is het lastig als mijn paard nu bijt.
Ook denk ik erover om een algeheel bloedonderzoek te laten doen..
Maar misschien zie ik dingen over het hoofd waar jullie bokkers wel aan denken.

Waarschijnlijk vergeet ik de helft van mijn verhaal,echter denk ik dat de situatie wel duidelijk is.
Zo niet je mag alles vragen..

Er zijn verder de afgelopen maand geen veranderingen geweest qua houden van (weide/paddock) groepssamenstelling, voer etc.

Alvast bedankt!

Overigens is dit paard normaal gesproken een engeltje,ontzettend lief en rustig, dit maakt het ook zo droevig haar zo te zien en haar niet 1,2,3 te kunnen helpen.

Geloof me achter de schermen word er hard nagedacht wat we er mee kunnen doen en wat er zou kunnen zijn..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-10-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i][/i] verwijderd.

deeva

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:20

Ik heb een ruin die dit gedrag vertoont als er spanning op treed, vaak denken ze dat hij nog hengst is dus bij deze merrie zou het inderdaad wel hormonaal kunnen zijn.
Lastig geval deze casus maar ik zou haar toch na laten kijken of er iets mis is met haar hormoon huishouding of baarmoeder etc.
Hou me op de hoogte ik ben er erg benieuwd naar.
Vertoont ze dit gedrag ook naar andere paarden of alleen naar mensen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:22

Ze is naar de andere paarden nukkiger,maar staat vrij laag in rang dus zal niet bijten.Ze toont dit door te miepen of haar staart te zwiepen.
Het is voornamelijk naar mensen,ze dreigt maar bijt niet raak gelukkig.Helaas wel zichzelf.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:29

Ik heb wel een merrie staan maar die is ook naar andere paarden lelijk en mensen, maar bijt zichzelf niet.
Ik kan haar met die lastige ruin buiten zetten en die is juist weer heel vriendelijk naar andere paarden en laat haar gewoon haar gang gaan dus die matchen wel maar andere paarden slaat ze helemaal in elkaar.
Ook tijdens het rijden is ze lelijk naar andere paarden.
Ik heb haar op een gegeven moment omdat het voor haar zelf ook niet meer prettig was via de DA hormonen gegeven en dat hielp erg goed, nu geef ik haar magnesium en dat werkt ook dan heeft ze iets meer rust.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 07:37

Ik twijfel of het de hormonen zijn.Ik heb ze een jaar of 5 en ze heeft hier nog nooit problemen meegehad.
Ze toont niet snel hengstig en is dit ook niet overdreven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:35

Ik zit ook te denken aan iets hormonaals,heb ooit een pony gekend die dit gedrag vertoonde.Werd een echte duivel en zelfs wat onberekenbaar.Oren in de nek en ontblote tanden ene moment en andere weer vriendelijk.

Ze bleek drachtig te zijn en veranderde na de geboorte weer in een lief ding.

Wil natuurlijk niet zegen dat jouw merrie drachtig is maar een onderzoek op dat gebied zou denk ik niet verkeerd zijn.Er kan bv ergens een poliep zitten wat haar hormoonhuishouding verstoord om maar even iets te noemen.

Ook een onderzoek naar Cushing zou ik niet uitsluiten,paard van een vriendin heeft ook periodes dat ze bijtgedrag vertoond.Maar goed,valt ook onder hormoonhuishouding.

Sterkte ermee hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:45

ik weet dat er in het verleden wel een topic geweest is over een paard wat zichzelf in de borst beet,gebruik in elk geval de zoekfunctie,mischien vind je wat meer info.
ik meende dat het bij dat paard kwam doordat het sexueel gefrustreerd was..dat zou dan dus inderdaad hormonaal zijn.

dat het paard nu bijt zou geen reden zijn om er een goede fysio of osteopaat bij te halen,misschien is het juist wel zo dat het paard er erg goed op reageerd?
heb je de mogelijkheid om er een filmpje van te maken?
dat kan wat meer duidelijkheid geven dan alleen een beschrijving van wat jullie bij haar zien.

welke Ttouch deed je precies bij haar staart?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:57

Ik heb het zojuist gefilmd.
Ik zal ze uploaden op youtube.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt,al eerder omdat mijn merrie toen ze net bij mij kwam zichzelf in haar borst beet wanneer het moeilijk werd.

Ik kan er nog steeds geen verklaring aan geven.Morgenochtend neem ik contact op met de dierenarts en zal met hem overleggen wat te doen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:01

Ik ken heel wat paarden die zichzelf in de borst bijten wanneer er vliegen zijn. Dat laatste kan ook inconsequentie/uitproberen naar je verzorger zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:08

Ik ken mijn merrie door en door,dit is geen gedrag wat betrekking heeft op vliegen.
Ik denk dat mijn merrie pijn heeft en of dit lichamelijk is of psychisch daar kan ik nog geen antwoord op geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:23

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:29

Ik waardeer trouwens heel erg het meedenken :-)
Ik zal de engelse link doorlezen,de andere had ik idd al gevonden.
Echter is het gedrag ontstaan door iets,maar wat is de trigger...

Misschien halen jullie meer uit het filmpje.
het is vrij lang dus duurt even.

Ik heb haar dit nog niet zien doen als zij alleen los in de paddock staat, maar de andere paarden laten haar ook wel met rust dus ze hoeft naar niemand te reageren.
Ze doet het vooral als het gebied bij de singel/ribben worden aangeraakt,maar dit dan aan twee kanten.
Ook lijkt ze bij het wegstappen even vreemd te lopen,we hebben haar los in de bak ook nog gefilmt maar dan zie je er weinig van.Ze bijt bij zichzelf wel door,bij mensen overigens niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:46

ik zou haar wel laten nakijken door een goede fysio/osteo.
dat ze zo reageerd bij de singel/ribben word toch wel vaak veroorzaakt doordat ze vast zit in haar spieren.

mijn eigen pony is pas geleden 3x behandeld door een fysio,
hij was nijdig bij aansingelen,liep ook vaak wat moeilijk weg droeg zijn staart soms scheef.
als ik dan zelf ging drukken op spieren reageerde hij niet,maar toen de fysio kwam pakte zij precies de goede spiergroepen en liet hij duidelijk zien dat hij flink pijn had...hij zat flink vast in schouders,hals en rug.

zou daar toch werk van maken,in het geval van mijn pony heeft het enorm geholpen
achteraf had ik het veel eerder moeten doen,daarom raad ik het tegenwoordig toch wel vaak aan als paarden niet lekker in hun vel zitten

ik bedenk me net dat je zelf niet een duidelijke aanleiding kan bedenken,maar het zou misschien kunnen zijn dat ze gevallen is of uitgegleden waardoor ze nu toch ergens last van heeft?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:51

Het zou kunnen dat ze gevallen is of dat ze vast zit.Echter waarom laat ze dit gedrag niet zien als zij 'vrij 'loopt of in de bak toen we ze even lieten lopen.

Een osteo neem ik zeker mee.
Ze is eerder onderzocht door een osteo en fysio en dit is nooit verkeerd natuurlijk.

Mijn paard heeft overigens ook al een tijdje niet meer gewerkt,ze word vooral meegenomen op wandeling aan de hand,soms onder het zadel voor een stapritje.

Iemand attendeerde mij erop dat het ook een probleem in de mond kan zijn met haar tanden?
Ook nog iets om mee te nemen.

Wat misschien nog handig is om te vertellen is dat Kyana zich er slecht van bewust is dat ze ook een achterhand heeft.Door de TTouch oefeningen zou het bewustzijn toegenomen kunnen zijn waardoor zij nu ook zo reageerd of dingen anders/beter voelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:02

hoe werd er eerder met haar gewerkt dan ,hoe vaak per week en hoe lang?
is dat afgebouwd of plotseling gestopt en krijgt ze nu wel vergelijkbare beweging?

kan ook nog zijn dat ze toch teveel energie heeft en dit niet goed kwijt kan,daardoor zou ze dit gedrag ook kunnen vertonen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:12

je kunt haar zien als recreatie paard,een meisje van 13 verzorgt haar nu een klein jaartje omdat ze zo vreselijk betrouwbaar is.
Ze gaat veel mee wandelen,er word grondwerk gedaan en zo en nu en dan gaat ze mee op buitenrit.
Geen intensief werk en dit is al maanden zo.
Ze heeft vaker een periode 'stil'gestaan,dan vertoont ze geen problemen.Het is geen energiek paard met uitspattingen,nooit geweest.Altijd een stabiel rustig karakter.

Ze staat overigens 24/7 buiten in de groep en heeft voldoende ruwvoer tot haar beschikking.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:14

apart zeg, het begint vlak nadat je in het filmpje ook zegt van staart omhoog van ontspanning.
ik neem tenminste aan dat jij dat zelf zegt?

ik zie het een beetje anders,ik zie juist wel spanning,vooral in de buikstreek.
ze gaat vlak er na ook mesten...doet mij toch voorkomen alsof ze last heeft van haar buik?
lijkt mij ook alsof ze door het zichzelf bijten haar ongenoegen daarmee aangeeft.

ben benieuwd of je verder nog goede reacties krijgt en wat anderen op het filmpje zien :j

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:21

Ik sluit me aan bij Ellepel....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:25

Heb het filmpje bekeken en ik zie het niet zo ingewikkeld. Met de roskam doet ze niets en staat ze gewoon te genieten, pas bij de zachte borstel wordt ze narrig.
Volgens mij heeft ze gewoon jeuk en wil ze graag met een stevige borstel gejeukt worden. De zachte borstel irriteert alleen maar en dat wil ze aangeven.
Ik zie alleen maar het filmpje, dus kan het verkeerd hebben. Succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:35

Het lijkt erop dat ze het poetsen vervelend vind, zodra ze met haar hoofd aangeeft dat ze het irritant vindt, gaat lopen draaien en vervolgens zichzelf gaat bijten stopt je meteen met poetsen en geef je aandacht, of een snoepje ofzo, dat kan ik niet goed zien. Ik vind het daardoor lijken op aangeleerd gedrag. Geen idee wat je bedoelt met Ttouch. Ik ben benieuwd wat dat is.
Laatst bijgewerkt door piezze op 28-08-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:35

Het lijkt inderdaad of ze last heeft van haar buik..Met de roskam kijkt ze ook naar haar buik,het kan zijn dat ze daarna iets duidelijker wil laten zien dat ze er last van heeft..

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:41

setteke schreef:
Heb het filmpje bekeken en ik zie het niet zo ingewikkeld. Met de roskam doet ze niets en staat ze gewoon te genieten, pas bij de zachte borstel wordt ze narrig.
Volgens mij heeft ze gewoon jeuk en wil ze graag met een stevige borstel gejeukt worden. De zachte borstel irriteert alleen maar en dat wil ze aangeven.
Ik zie alleen maar het filmpje, dus kan het verkeerd hebben. Succes!

Dit viel mij ook op :j

Rosborstel vind ze zo te zien wel lekker maar de 2 andere borstels reageert ze heel erg op.
Misschien worden die andere borstels statisch ? ( probeer ook maar mee te denken hoor :+ )

Het mesten duid in mijn opinie ook op wat spanning....

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:58

Ze bouwt spanning op tijdens het poetsen. Toch proberen om d'r na te laten kijken {fysio bijv.}, zeker omdat je zegt dat ze raar wegliep/reageerderop de singel en zo wie zo ook af en toe raar liep in de paddock {in twee delen}. Als ze dit gedrag hiervoor nooit vertoonde tijdens het poetsen, dan moet er haast wel ongemak voor het paard in het spel zijn. Alleen wel uitkijken dat je het gedrag niet onbewust gaat bevestigen. Nu stop je accuut met poetsen als ze narrig wordt, dus leer je d'r ook razendsnel dat dat voor haar een manier is om het poetsen te doorbreken. Als je zo doorgaat, kun je straks eigenlijk niet meer zeggen of dit nu gedrag is uit ongemak of dat het {heel snel} aangeleerd gedrag is.
Moeilijk hoor. Succes er mee in ieder geval.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:12

Ik ben de 1e persoon op het filmpje.
Ze toont geen ontspanning en doet het helaas ook bij aanraken in de paddock.
Ik bevestig haar niet en ze is gewoon geborsteld. Ik laat haar voorlopig met rust,morgen komt de da.
Ik leg geen verband met poetsen wel lichamelijk ongemak.
Bedankt voor het meedenken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:51

Ik reageerde mijn vorige posten op mijn gsm,is niet zo handig dus vandaar nu even uitgebreid.

Als eerste wil ik vragen de mensen die vinden dat ik mijn paard hiervoor moet straffen niet te reageren.
Mijn paard doet niets verkeerd,als haar intentie is mij te bijten kan ze dit makkelijk doen,echter dit doet ze niet.
Ze bijt zichzelf uit frustratie waarvan ik ook niet geloof dat dit aangeleerd gedrag is.Niet binnen 3x dat ze dit nu heeft gedaan.

Ik ben niet degene die zegt dat ze ontspant,dit leek ze even te doen maar inderdaad zie je spanning en ze moet mesten.Ik dacht even daar een link te kunnen leggen,echter doet ze het ook als ze niet moet mesten.

Setteke, de zachte borstel is een harde borstel waar ik ze inmiddels al zo'n 5 jaar wekelijks mee poets.
Ik geloof niet dat ze reageerd op de borstels.
Ze doet het ook buiten in de paddock op de aanraking/aanwijzing van mijn hand.

Ja ik geef haar aandacht als ze wil bijten,ik wil zien wat ze doet,hoe haar oren staan,haar uitdrukking en ogen. alles wil ik zien om maar een stapje dichterbij te komen wat er nu aan de hand is en waarom ze nu doet zoals ze doet.
het gedrag is 3x voor gekomen, vandaag was puur het 'poetsen'omdat ik het graag op film wilde hebben voor mijn dierenarts.
De 2e keer was ik er niet bij en is ze door haar verzorgster gestraft,wat ik niet doe omdat mijn paard me juist iets duidelijk wil maken.

pleiada, ze reageerd idd het extreems bij haar buik.

Sliert, morgen komt de dierenarts en we halen er een osteopaat bij me.
Geloof me dat dit niet gaat veranderen in aangeleerd gedrag.