Ik heb nu al ongeveer 12 jaar een Welsh Cob merrie.
Nu is er bij mij in de buurt een pony overleden en ik dacht aan Cushing, dus ik ging even kijken op internet. Toen las ik de symptomen en nu denk ik dat mijn pony misschien Cushing heeft.
Nu wil ik vragen of iemand mij kan vertellen wat nou echt symptonen zijn die altijd voorkomen bij die ziekte, want op internet staan wel veel symptomen maar er staat ook bij dat ze niet alle symptomen hoeven te hebben...
Mijn pony is 24 en ik las dat het ook vooral bij oudere pony's voorkomt..
We staan nu sinds een jaar op een stal waar ze overdag (8.00 uur tot 18.00 uur) los staat en uit een emmer drinkt. Toen is het me opgevallen dat ze veel meer drinkt dan de andere paarden, maar in haar stal drinkt ze niks.. ook plast ze heel veel. Ze drinkt 1 grote zwarte emmer per dag. en als ik er 2 neer zou zetten zou ze er waarschijnlijk 2 drinken.
Ze is altijd al dik geweest, dus ik dacht misschien dat ze een vorm van suikerziekte heeft.. ik heb haar er nooit op laten testen.
Ze heeft een hangbuik en ze heeft altijd wel een harde manenkam.
Ze heeft ook last gehad van hoefbevangenheid, dat was 1 keer ongeveer 3 jaar geleden, en nu staat ze gewoon op het land zonder ergens last van te hebben. (ze krijgt nu hooi en suiker en eiwit arm biks)
Ze heeft geen gekrulde vacht en ze verhaard ook gewoon soepel. Ook is ze niet rustig voor haar leeftijd, ze is juist erg druk voor haar leeftijd.
Ze heeft ook geen last van haar tanden, want ze gaat soms 2 jaar niet naar de tandarts en dan heeft ze geen eens haken.
Ze heeft ook nog een goede bespiering, wel een licht doorgezakte rug, maar dat heeft ze altijd al gehad.
Ze heeft harde stevige hoeven.
Ze zweet ook niet veel, ze heeft het vaak juist koud.
Ze schuurt niet, maar ze heeft wel een kale plek op haar staart gehad en het onderste gedeelte van haar manenkam was ook kaal, maar nu we op deze stal staan is alles aangegroeid..
Ze heeft geen doffe vacht en haar ogen staan heel erg levendig.
Ze heeft geen last met eten, ze eet juist heel graag.
Is er iemand die aan de hand van deze informatie kan vertellen of ze Cushing zou kunnen hebben?
En is het nuttig om een test te laten doen? aangezien ik heb gelezen dat het niet genezen kan worden..
Zomer:

Lijf: (ze is wel wat afgevallen nu)

Winter: