paard loopt stijf en ook wel wat gevoelig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

paard loopt stijf en ook wel wat gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 07:42

Hoi

Ik heb een paard die komt onregelmatig zijn box uit. naar een stukje lopen gaat het wel weer wat beter.
maar als ik hem uit het land haal is het weer het zelfde als in de ochtend als ik hem uit de stal haal.
Hoe kan ik zien wanneer een paard egt pijn heeft ik vind dit zelf vrij moelijk omdat een paard een vlucht dier is. en
ik het idee heb dat hij door zijn pijn heen loopt, hij ziet er verder gezond uit hij glimt er over
Ik rij er niet meer op.
hij staat van 9 uur tot half 10 buiten het land is groot genoeg dus bewegen kan hij zat
met hoeven krabben krijgt hij zijn been ook niet omhoog dan trekt hij heel raar ze been op zij en trilt wat
een beetje moelijk uitleggen.

CM_

Re: paard loopt stijf en ook wel wat gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:13

Klinkt als kramperigheid , tenminste ik neem aan dat het in het achterbeen zit?
Kan ook ouderdomsslijtage zijn, maar hoe oud is het dier?
Even de dierenarts naar laten kijken kan nooit geen kwaad. Heb je het dier al lang?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:48

CM_ schreef:
Klinkt als kramperigheid , tenminste ik neem aan dat het in het achterbeen zit?
Kan ook ouderdomsslijtage zijn, maar hoe oud is het dier?
Even de dierenarts naar laten kijken kan nooit geen kwaad. Heb je het dier al lang?

Cm_ het klopt dat het in zijn achterbenen zit
ik heb hem nu 3 half jaar ongeveer.
De dierenarts heeft al vaker na hem gekeken maar we weten niet precies wat hij heeft.
wat wij wel weten is dat hij veel vocht in zijn achter benen heeft en hij heeft daar ook een operatie aan gehad. en er zijn toen 2 chipjes weg gehaald maar hij had ook aanleg voor artrose zijden ze . maar de operatie heeft niks geholpen bij hem helaas
Hij is 13 jaar oud
kramperigheid heeft hij alleen met hoeven uit krabben en niet met lopen .
Hij komt ook niet door klinisch keuring heen , dit heb ik een paar maanden trug nog laten doen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:54

Niemand verder meer die iets weet ?

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:19

phoe dat is altijd lastig, zeker om vanachter een computer scherm te zeggen :).
Dikke benen kan zijn door verminderde werking van de lymfevaten. Er werd gezegd dat hij aanleg had voor artrose....maar heeft het paard ook artrose? Opstart problemen horen daar wel bij. Waar zat je dierenarts aan te denken?
Verder geen warme hoef of pezen? Is er te zien waar de kreupelheid vandaan komt..hoef, hak, heup, rug?

T_smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:34

klinkt wel als artrose, paard bij ons op stal heeft ook erg veel opstart problemen is ook artrose geconstateerd. Merk je ook dat als je hem een paar dagen minder beweging geeft dat hij dan ook minder goed loopt? Heeft hij moeite met ongelijke grond (zoals een bospad)?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:39

is dit hetzelfde paard dat je met slof moet rijden omdat hij niet aan de teugel wil lopen omdat zoals jij het zegt ..gewoon niet mee wil werken en dwars is? waarover je dat andere topic hebt lopen? :)*

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:45

Als je echt iets wilt weten moet je je paard op de scan of rontgenfotos laten zetten .

Wij kunnen het toch niet vanachter onze computers ruiken of zien wat jou paard heeft ?

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:26

ja indd Scan laten maken, kost wel even wat maar weet je meestal meteen wat er aan de hand is

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:28

We willen geen geld meer aan dit paard uitgeven omdat het niet meer beter kan worden.
alleen maar slechter.
Alleen weten wij niet hoelang dit nog gaat duren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:30

Misschien is het paard zo te lezen dan beter af bij verkoop of in laten slapen...

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:34

CM_ schreef:
Misschien is het paard zo te lezen dan beter af bij verkoop of in laten slapen...

verkopen doen wij hem niet,
omdat ik niet wil dat hij de handel in komt.
Maar mijn vraag is dan ook wat is de grens dat je paard met pijn laat lopen want.
De Eene dag is erger als de andere dag.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:35

donnie13 schreef:
We willen geen geld meer aan dit paard uitgeven omdat het niet meer beter kan worden.
alleen maar slechter.
Alleen weten wij niet hoelang dit nog gaat duren

Als je niet weet wat die mankeert hoe weet je dan dat er niks aan te doen is? Ik zou het paard laten onderzoeken en kijken of je de pijn weg kan nemen en anders zo humaan zijn hem in te laten slapen......je gaat hem toch niet laten staan en lijden omdat je er geen geld meer in wilt steken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:36

Hij komt niet door de klinische keuring, waar ging het mis? Buigproeven, draf op het harde, volte in het zand, links om rechtsom?
Je zegt ook 'hij wordt niet meer beter', dus blijkbaar weet je wat het paard mankeert?

Wat is je bedoeling dan met dit topic? Wil je advies, wil je alleen je zorgen delen, wil je......

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:40

Kendra schreef:
Hij komt niet door de klinische keuring, waar ging het mis? Buigproeven, draf op het harde, volte in het zand, links om rechtsom?
Je zegt ook 'hij wordt niet meer beter', dus blijkbaar weet je wat het paard mankeert?

Wat is je bedoeling dan met dit topic? Wil je advies, wil je alleen je zorgen delen, wil je......

sorry voor de onduidelijkheid ik wou graag advies :)
Hij heeft artrose in zijn en benen wij denken ook in zijn heupen.
Hij valt ook wel wat af maar dan voer ik hem weer veel bij dan zit er ook wel weer aan.
Hij staat zo veel mogelijk buiten.
omdat hij kramperig is alleen met achterbenen op tillen word hij niet goedkeurd omdat hij niet rad weg draaft.
hij is met lopen trouwens niet kramperig, alleen heel stijf , hij komt ook onregelmatig de box uit maar dat kan ook de artrose zijn in zijn benen.
hij heeft ook een operatie gehad maar dit heeft niet geholpen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:51

De pijn wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de artrose. Bedenk dat een paard niet kan denken 'misschien is het morgen wel weer beter', dus als hij pijn heeft voelt ie zich niet prettig.
Je kunt het paard een tijdje op pijnstillers zetten, als het daar beter van wordt weet je in ieder geval dat hij pijn heeft.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:24

Als het artrose is kun je idd pijnstilling proberen en/of een voedingsupplement wat hiervoor is gemaakt. Daar zijn er diverse van. Je moet dan vaak even proberen waar ie het het best op doet (geldt zowel voor pijnstilling als de supplementen). En voorzichtig in beweging houden. Misschien wat voorzichtige dressuurarbeid aan de hand, in korte sessies met veel lang en laag stapwerk tussendoor. Maar dan moet je wel weten hoe dat moet natuurlijk... Weet niet of je alleen rijdt op je paard(en)?
Als ie afvalt terwijl ie in principe voldoende te eten krijgt, zou dat van stress/pijn kunnen komen.
Wat zegt je dierenarts hiervan?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:10

Equi_libre schreef:
Als het artrose is kun je idd pijnstilling proberen en/of een voedingsupplement wat hiervoor is gemaakt. Daar zijn er diverse van. Je moet dan vaak even proberen waar ie het het best op doet (geldt zowel voor pijnstilling als de supplementen). En voorzichtig in beweging houden. Misschien wat voorzichtige dressuurarbeid aan de hand, in korte sessies met veel lang en laag stapwerk tussendoor. Maar dan moet je wel weten hoe dat moet natuurlijk... Weet niet of je alleen rijdt op je paard(en)?
Als ie afvalt terwijl ie in principe voldoende te eten krijgt, zou dat van stress/pijn kunnen komen.
Wat zegt je dierenarts hiervan?

het klopt dat als hij wat in valt ,dat hij dan ze eten wat sneller verbrand.
ik ga even kijken wat het beste voor hem is.