Pony kopen met spat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

montiej

Pony kopen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:49

Ik wist niet waar ik het moest plaatsen, dus als het niet goed staat zou het dan verplaatst kunnen worden?

Ik ben voor een lesklant van mij opzoek naar een pony, ben er 1 tegen gekomen van een oude stalgenoot van mij. Alleen nu is het probleem dat de pony spat heeft.
Even wat uitleg over het meisje waar die van word. het meisje is 8 jaar oud en heeft nu een halfjaar tot een jaar paardrijles. Dus het is nog echt rond hobbelen. De pony komt aan huis te staan en heeft de hele dag beschikken over een weiland en kan als het kouder word ook in een ruime stal staan.
Informatie over de pony: de pony is 8 jaar en heeft spat sinds 2/3 jaar (dacht ik).

Er moet natuurlijk eerst naar de pony gekeken worden en gereden om te kijken of het klikt.

Maar wat is jullie gedachte hierover?
p.s. Ja de pony is 8 jaar maar ken hem al vanaf dat die geboren is en is echt een super kinderpony. Dus daar graag geen berichten over. Het gaat hier echt alleen om de spat.

Sim

Re: Pony kopen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:51

Ligt er aan of de spat actief is of niet. Bij actieve spat zeg ik, laten staan. Is de spat ingekapseld en niet "werkend" is het te overwegen. Heeft het beestje er in het verleden last van gehad?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:53

in dat geval zou ik even goed uit laten zoeken hoe ernstig de spat is.
En fijne kinderpony vinden is ook zeker niet makkelijk.
En als je weet dat dit een fijne pony is, dan is het wellicht de moeite even verder te kijken naar de kwalen.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:54

Nee de eigenaar het er tot voor 2 jaar geleden L dress. mee gereden. En omdat ze toch een beetje groot werd kinderen erop laten rijden. Het is wel een pony die recreatief bereden kan worden

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:00

Nee een brave kinderpony is echt heel moeilijk te vinden. Daarom deze vraag ook ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:00

Ik zou de pony laten staan, aangezien je een pony voor een ander koopt. Je kan een hoop gezeur krijgen als de pony binnen relatief korte tijd veel last krijgt van de spat.
Als je de pony voor je jezelf koopt vind ik het al een ander verhaal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:04

Laat de pony in elk geval goed nakijken door een dierenarts! Zeg er ook bij dat hij spat heeft!
Tegenwoordig kan er via beslag al heel veel worden gedaan aan spat, maar staan er ook heel veel leuke paarden/pony's te koop zonder spat!
Laat het dus ook aan de prijs afhangen! Stel de dierenarts zegt, deze kan nog jaren mee als fijne kinder pony, dan zal het prijskaartje even goed lager moeten zijn dan bij een "gezonde" pony omdat je weet dat hij toch een gebrek heeft dat jaren en misschien zelfs tot zijn dood geen probleem hoeft te geven, maar evengoed binnen een maand kan gaan op spelen en de dierenarts kosten flink gaan oplopen!

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:05

meissielief: Met dit geval is het net of ik een pony voor mezelf koop. Ik weet zeker dat de mensen me er niet opaan zouden kijken als het naar een tijd toch slechter zou worden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:06

Zou je het zelf niet erg vinden als het wel gebeurd?

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:06

Kan ik daar de dierenarts voor bellen die de pony heeft onderzocht? weet namelijk wel welke da het is

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:13

Zou ik zeker doen, overleg eens met hem. Dan kan je hier sowieso op terug vallen als je de pony toch zou kopen voor deze mensen en het gaat alsnog fout binnen een korte tijd.
En je beste vrienden worden je vijanden als het om dit soort dingen gaat he!
Laat hem nog een keer keuren, maar dan wel met de eventuele nieuwe eigenaren erbij!
Een goede kinder pony is goud waard, en als deze nog een aantal jaar mee kan dan hebben, zowel het kind als de pony, er geluk bij.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:19

Nou waarschijnlijk gaan we eerst morgen kijken bij de pony en als het dan klikt laat ik het allemaal gewoon aan de mensen over om de da te bellen enzovoorts. Dit is geen meisje wat erover liegt hoe het nu met de pony is. Hij gaat ook echt alleen weg als hij een goed plekje krijgt. Ze heeft alles over voor de pony.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:26

je kan de behandelend DA wel bellen maar die mag geen info geven zonder toestemming van de eigenaar.
Zie dat je die toestemming krijgt en inzage in het medisch dossier.
Zo voorkom je andere verassingen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:28

Als je het boek leest van van Naussau dan snap je niet dat er mensen zijn die uberhaupt nog paarden met spat willen houden.. Het is een helse ziekte die altijd een keer gaat werken en wanneer wij als mens zijnde daar achter komen dan heeft het paard al veel pijn gehad.

Spat is zo gemeen en zo pijnlijk voor een paard al is het ingekapseld

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:29

De toestemming krijg ik wel. Bedankt ik wist niet dat ze geen info mochten geven zonder toestemming

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:32

montiej schreef:
Nou waarschijnlijk gaan we eerst morgen kijken bij de pony en als het dan klikt laat ik het allemaal gewoon aan de mensen over om de da te bellen enzovoorts. Dit is geen meisje wat erover liegt hoe het nu met de pony is. Hij gaat ook echt alleen weg als hij een goed plekje krijgt. Ze heeft alles over voor de pony.

Dat zijn vaak de mensen waar je een paard van moet kopen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:39

montiej schreef:
De toestemming krijg ik wel. Bedankt ik wist niet dat ze geen info mochten geven zonder toestemming

is dat geval zou ik er voor gaan, dan hebben die mensen verder niets te verbergen n.l.

succes

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:44

Ja daarom was dit ook voor mij een moeilijke beslissing. Dat meisje(jaar jonger dan mij is raar om vrouw te zeggen) is echt eerlijk mag alles natrekken. en is zo met de poy begaan dat ze eerst ook wil komen kijken waaar hij komt te staan en als ze er geen goed gevoel bij heeft dat ze hem dan ook echt niet weg doet.

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:34

Ik zou hem eerst eens goed laten onderzoeken met foto's alles er op en er aan. Ik heb nog niet zo lang geleden een 4 jarige in moeten laten slapen vanwege spat. Ze kunnen er ineens acuut last van krijgen helaas!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:22

OPG-->MD

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:56

Zijn bij de pony geweest, maar ze vraagt er toch echt te veel voor. Dus eerst maar eens verder kijken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:00

montiej schreef:
Zijn bij de pony geweest, maar ze vraagt er toch echt te veel voor. Dus eerst maar eens verder kijken

Is maar net wat je teveel vind om een pony met spat te kopen en dan hopen dat ie bijna gratis is... is ook niet fair tov het beestje

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:11

Nee maar voor 1500 kun je ook een pony kopen zonder spat

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:19

Dat klopt maar of dat dat teveel is weet ik niet en je kunt ook onderhandelen hebben jullie dat dan niet gedaan.

Een echte kinderpony maar dan ook een echte zijn goud waard en daar zijn er echt niet zoveel van

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:21

Onderhandelen kon niet bij haar. Dan bleef die gewoon staan. Ja tuurlijk is een kinderpony goud waard. Maar het kan ook zo zijn dat die over een jaar helemaal niks meer kan doen omdat de spat erger is geworden he! En hebben ook leuke andere pony's gezien op mp dus daar gaan we maar eens even kijken