Rare zwellingen in lies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rare zwellingen in lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:17

Vandaag ontdekt, rare rood/roze zwellingen in lies (flank? achterknie? die regio :+ ).
Pony is er gevoelig/kriebelig aan maar reageert niet overdreven.
Ik weet niet wat ik ervan moet denken :\

(foto's geven het niet helemaal goed weer, maar het geeft een idee)

Afbeelding

Afbeelding

Ook op de hals zit er wat raars: http://img199.imageshack.us/img199/5671 ... rmaker.jpg

Pony heeft lichte zomereczeem (al 14 jaar, staat altijd met deken en deed het hier prima mee, dus geen andere smeersels ofzo nodig) en is een tweetal weken terug behandeld met een cortisone-spuit vanwege overdreven jeuk en plekjes op de hals (en daarvoor heeft hij ook heel z'n kont opengeschuurd). Dit was echt een huidinfectie-iets en had niks met de ZE te maken. Hij is ook ondertussen 2x gewassen met Iso-betadinezeep + Imaverol (vandaag de 2e keer gedaan).

Is er een verband? Ik weet echt niet wat ik ervan moet denken .. Moet meteen de DA komen of het even aankijken?
Heb ook gemerkt dat er weer manen verdwijnen, dit is jaren niet zo geweest (ze waren net weer wat op lengte ;( ) dus hij heeft volgens mij toch ergens last van ... maar ik kan er geen touw aan vastknopen wat dit allemaal is := Iemand hier ervaring mee?

Sjeempie

Re: Rare zwellingen in lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:36

lijkt wel een allergische reactie. ik zou met je DA overleggen of je door moet gaan met imaverol en iso-betadinezeep. apart ook dat het aan weerszijden op dezelfde plek zit..

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:38

Een manegepaard van de manege waar ik rijd had ook zulk soort uitslag, maar dan over zijn hele lijf (behalve de benen) en dan meer. Hij schijnt allergisch te zijn voor bepaalde vliegjes (welke weten ze niet precies) bij hem helpt een vliegendeken erg goed, maar las dat je paard al een deken tegen de zomereczeem heeft.

En volgens mij heeft hij ook een keer zulke bultjes gehad als gevolg van teveel eiwit. Maar dat is al een aantal jaar geleden dus dat weet ik niet precies meer..

Beterschap met je paardje en als je het zeker wil weten is een dierenarts misschien wel een goed idee!

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:38

lijkt op dazen beten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:42

Bedankt.
De Imaverol (en Isobeta) is sowieso gedaan, dit moest maar 2x.
Maar als het daarop een reactie zou zijn, zou hij dan niet overal zwellingen moeten hebben?

Vliegen of dazen zou kunnen, want hij heeft wel een deken op, maar daar kunnen ze toch nog aan natuurlijk op die plaats (jammer genoeg). Zou dan ook verklaren waarom hij het op de rest van z'n lichaam niet heeft. Op z'n hals kan ook want hij had het zaterdag niet en heeft toen z'n reserve-deken op gehad (omdat z'n echte deken zeg maar moest gewassen worden) maar dat is zo'n onding en dat was ook helemaal scheef gezakt dus een stuk hals bloot. Nu heeft hij weer z'n gewone deken op.
Maar als het vliegen/dazen-beten zijn, waarom dan nu zo'n reactie? En niet al 14 jaar lang? Is dat dan doordat z'n immuunsysteem een optater heeft gehad door de cortisone?

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:44

Vind ook wel dat het op dazenbeten lijkt, heeft de paard langst mijne op stal ook gehad, maar dan net iets erger, bleek allergisch te zijn aan dazen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:46

dan klinkt dat van de dazenbeet logischer inderdaad. een allergie bouw je overigens op, dat kan je dus eigenlijk krijgen terwijl je dat eerder nooit had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:51

Ja ok, dat is ook wel zo natuurlijk :j
Ik hoop toch niet dat het dat is, want dat zou wel heel vervelend zijn (zacht gezegd .. zitten in een nogal, uh, dazenrijk gebied :+ ) :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:01

Mijn stal-buur heeft het opgelost met zo'n boett deken met buik en been flappen, helemaal mooi ingepakt, de benen worden ook uitgebreid ingespoten met anti dazen spray en hij gaat op de wei met de meest schaduw + dazenval, en in het stal zijn er ook overal dazen vallen opgehangen. Het helpt alleszins, deze jaar heeft hij er geen last van gehad en loopt mooi rond in zijn space pakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:12

Ja, natuurlijk zal het vast wel (grotendeels) opgelost kunnen worden .. maar dat betekent nog meer gedoe .. hem echt compleet inpakken etc. etc. ...

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:19

Het manegepaard waar ik het over had, had er ook pas vorig jaar last van dus denk inderdaad dat het opgebouwd kan worden. Alleen hebben wij niet zoveel dazen op de manege, dus bij hem was het echt van de vliegen.

Hoop voor je dat er een goede oplossing voor is, zonder al te veel poespas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:21

Dank je :)
Zit me nog steeds af te vragen wat ik moet doen .. ben benieuwd hoe het morgen eruit ziet ...
Kan ik er iets aan doen? Of mag ik juist bepaalde dingen niet doen? Moet er een DA naar komen kijken?

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:45

Als je niet merkt dat je paard er behalve jeuk veel last van heeft, kan je denk ik wel even wachten met een DA. Als het een vliegen/dazen allergie is moet je toch al verschil merken met haar goede deken op.. want dan zouden de plekken op haar hals weg moeten zijn (want als ik het goed begrepen heb had die deken een halsstuk?)

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:52

Over de zwellingen bij de lies heb ik niks te zeggen, weet zelf eigenlijk ook niet wat het is.
De plekken op de hals lijken erg op dazen beten, heb veel paarden met deze bulten gezien.
In ieder geval veel succes, en voor de zwellingen bij de lies zou ik een DA bij halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:55

Die plekken in de liezen kunnen ook komen door irritatie van de (achter)kruissingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:23

Dat zou misschien ook een mogelijkheid zijn. Straks eens kijken hoe dat juist zit. Maar de deken heeft hij vorig seizoen op gehad en toen had hij niks? Ben benieuwd hoe het straks eruit ziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:39

De zwellingen zijn ... weg? :+
Op 1 plaats is het nog een klein beetje, maar als je het niet zou weten zou je het denk ik niet eens zien .. Misschien toch dan irritatie geweest van het deken? Schoot me ondertussen wel te binnen dat ik gezien had dat de pensioneigenaar een knoop in 1 van die singels gemaakt heeft (zou ik ook gedaan hebben, ding was helemaal uitgeleurd en kreeg je niet meer korter, hij ging er bijna op staan :+ ). Misschien daarmee? Dat het toch wat te vast heeft gezeten? Ik weet het niet ... in ieder geval lijkt het al voorbij :)
Die in de nek heb ik niet gezien, dan moest de deken uit en daar had ik eigenlijk de tijd & energie niet voor, maar ik kon niks meer voelen dus volgens mij is dat daar ook weg .. Is misschien ook irritatie geweest van dat nekeinde want dat zat ook erg raar (denk dus dat het op die plaats wat heeft zitten schuren ofzo?).

In ieder geval, het gaat de goede kant uit :Y) Hopelijk blijft het nu weg :)

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:37

Nou, fijn dat het vanzelf over is gegaan!