Paard in paardenkliniek met koliek, komt hij erdoor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Paard in paardenkliniek met koliek, komt hij erdoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:15

Hallo,

Vanmorgend vond ik mijn paard in de stal met koliek.
We hebben geprobeerd hem te laten mesten door: te longeren, met de van rond te rijden...
De veearts is dan geweest. Hij heeft om 11 u buscopan ingespoten.
Hij raadde ons aan om toch naar de paardenkliniek Equitom te rijden.
Omdat de dikke darm op de milt drukte, en de milt was al wat verschoven.
We zijn dan meteen vertrokken.
Daar hebben ze hem een tweede x onderzocht. Ze stelde hetzelfde vast.
Ze gaven hem dan wat olie via een neussonde.
Nu vraag ik me af of dit gaat helpen...
Ik heb daarjuist gebeld, en ze zeiden dat hij nog altijd niet gemest had
maar dat de buscopan toch al uitgewerkt moest zijn en dat hij toch rustig in de stal stond.
Toen hij daar stond had hij wel honger, en at de pijlen hooi zo uit de krollen.
Wat denken jullie?
Als de olie niet helpt, gaan ze een infuus geven waardoor de milt zou krimpen.
Heeft dit veel werking?
En anders willen ze opereren. Ik hoop dat dat niet nodig zal zijn, want de operatie is te duur voor ons.

Wat is jullie mening? Is hij de positieve kant aan het opgaan?

Alvast bedankt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:26

Olie is voor een verstopping. Bij een milt-nier-band koliek is dat infuus idd een zeer goed hulpmiddel. Verder regelmatig longeren met veel overgangen zodat er gas (en hopelijk mest) kan afkomen en met beetje geluk 'valt' de darm van de milt af door al het gehots en geklots.
Dat hij wil eten is op zich een goed teken maar eigenlijk zou hij niet (veel) mogen eten voor hij gemest heeft.
Rustig bij koliek is verradelijk. Kan betekenen dat koliek voorbij is, kan ook betekenen dat het zeer ernstig geëscaleerd is maar dat kunnen ze op kliniek wel inschatten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:34

Dat ligt eraan of de darmen in elkaar gedraaid zijn of niet.
Mijn oude merrie had talloze keren koliek in haar leven en is er 30 jaar mee geworden. Zij gaven haar Engels zout via een sonde en dat werkte goed.

Echter, mijn ruin kreeg 1x koliek. Ook gespoten en werd niet beter. Naar Emmeloord gebracht, buikpunctie, maag leeggepompt.
Er stond al bloed in de buik, wat geen goed teken was. Toch laten opereren, maar de darmen waren al zo afgestorven dat ze hem niet meer wakker hebben laten worden.

Koliek is er in vele vormen. Paarden die na een koliekoperatie weer de oude worden, is maar een heel klein percentage. Als ze de operatie en de eventuele daarna optredende (buikvliesontsteking) overleven.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:39

Thioro schreef:
Olie is voor een verstopping. Bij een milt-nier-band koliek is dat infuus idd een zeer goed hulpmiddel. Verder regelmatig longeren met veel overgangen zodat er gas (en hopelijk mest) kan afkomen en met beetje geluk 'valt' de darm van de milt af door al het gehots en geklots.
Dat hij wil eten is op zich een goed teken maar eigenlijk zou hij niet (veel) mogen eten voor hij gemest heeft.
Rustig bij koliek is verradelijk. Kan betekenen dat koliek voorbij is, kan ook betekenen dat het zeer ernstig geëscaleerd is maar dat kunnen ze op kliniek wel inschatten.

Dank u voor uw reactie.
Ja, toen we er daarstraks nog waren hebben we hem 10 laten lopen.
Als je hem ziet, zou je zeggen dat er niets aan is.
Van dat eten is waar. Hij heeft dan ook een muilkorf gekregen.
Hij mag nu ook niet eten tot hij mest.
De kliniek zei dat dat rustig zijn wel goed was.
Maar ik ben echt verschrikkelijk bang. Want zo'n operatie is voor ons financieel niet mogelijk.
Je denkt of weet dus dat dat infuus wel een heel goed middel is? Dan ben ik al iets geruster. :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:41

nadita schreef:
Dat ligt eraan of de darmen in elkaar gedraaid zijn of niet.
Mijn oude merrie had talloze keren koliek in haar leven en is er 30 jaar mee geworden. Zij gaven haar Engels zout via een sonde en dat werkte goed.

Echter, mijn ruin kreeg 1x koliek. Ook gespoten en werd niet beter. Naar Emmeloord gebracht, buikpunctie, maag leeggepompt.
Er stond al bloed in de buik, wat geen goed teken was. Toch laten opereren, maar de darmen waren al zo afgestorven dat ze hem niet meer wakker hebben laten worden.

Koliek is er in vele vormen. Paarden die na een koliekoperatie weer de oude worden, is maar een heel klein percentage. Als ze de operatie en de eventuele daarna optredende (buikvliesontsteking) overleven.

Dank je voor je reactie.
Voor deze koliek heeft hij er ook nog een lichte gehad.
Dit keer is het wel erger.
Het laatste dat je zei klopt volledig. Heb daarjuist ook een paardje zien inslapen tijdens de operatie omdat de dikke darm was afgestorven.
En bij ons op de stallen is er een pony die eraan geopereerd is en die is ook niet meer de oude geworden.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:45

Hier pas een verstoppings koliek achter de rug. Wat is dat tobben en kijken of de mest eruit komt. Paar dagen en nachten zoet mee geweest. Maar gelukkig kwam het niet zo ver dat er over een kliniek gesproken werd. Mensen wat is het dan toch fijn als ze die heerlijke grote hopen laten vallen........

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:51

Sterkte, mijn pony had net als het paard van Nadita al bloed in haar buik. Bij haar was op de echo al zichtbaar dat heel waarschijnlijk een te groot deel darm was afgestorven, dus ze is niet meer geopereerd (ingeslapen). Zij had dunne darm koliek en een entrapment van de dikke darm (volgens mij is dat wat jouw paard heeft), mij is verteld dat de prognose bij dikke darm kolieken wel beter zijn dan dunne darm. In eerste instantie leek het bij mijn pony alleen om een entrapment van de dikke darm te gaan, als dat zo was had ze nog een redelijke kans bij een operatie.
Ik weet dat er o.a. bij Utrecht wel het een en ander te regelen is als je de rekening niet ineens kunt betalen, je kunt het navragen bij je kliniek.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:54

Dat infuus is vaak 1 van de eerste dingen die gedaan worden bij deze vorm van koliek. Milt-nier-band (mnb) koliek is meestal geen koliek die ze onmiddelijk moeten opereren (kàn ook zonder operatie overgaan). Als ze toch moeten opereren kan daarna (meestal via kijkoperatie) ook die ruimte tussen milt en nier dichtgezet worden waardoor de darm niet meer over de milt kan klauteren.
Heb ook al gezien dat paarden met mnb gerold werden ipv geopereerd. Goedkoper, maar minder slaagkansen en als het rollen niet lukt kan erna ook niet geopereerd worden. Als het wel lukt is de koliek gelijk wel over, zonder operatie.

Youknowme

Re: Paard in paardenkliniek met koliek, komt hij erdoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:59

Mijn paard heeft ook in de kliniek gestaan met koliek.
Ook zij heeft infuus gekregen en werd er er gaatje in haar buik gemaakt en daar kwam 'water' uit.
De dierenarsten zeiden dat ze 40/60 overleefings kans had, uiteindelijk is het helemaal goed gekomen zonder operatie.
Ze heeft er in totaal een week gestaan.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:24

Mijn paard is twee jaar geleden geopereerd van koliek. Bij hem was de darm gekanteld.

Tom is een hééééééééééél goeie dierenarts, die weet wel wat hij doet, je paardje is daar in goeie handen! Ik duim dat alles snel weer goed is.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:26

Pff, ik heb zo'n bang.
Ik ben ongeloofelijk ongerust.
Ze zouden mij bellen als het slechter zou gaan, en dat hebben ze nog steeds niet gedaan.
Zijn er nog andere mogelijkheden als het infuus niet zou helpen ipv operatie?
Of weet iemand hoe je dan makkelijk geld kan inzamelen voor een operatie van 3000-4000€? :s

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:27

Memuska schreef:
Mijn paard is twee jaar geleden geopereerd van koliek. Bij hem was de darm gekanteld.

Tom is een hééééééééééél goeie dierenarts, die weet wel wat hij doet, je paardje is daar in goeie handen! Ik duim dat alles snel weer goed is.

Wat goed voor jou! :)
Mag ik aan jou vragen wat het prijskaartje vn de operatie was?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:32

De operatie van mijn paard kostte 6 jaar geleden 3.500 euro. En het paard bleef in de operatie.
Duur grapje, aangezien hij niet tegen ziektekosten verzekerd was. Maar goed, je doet het toch. Elke kans is er eentje....

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 20:41

nadita schreef:
De operatie van mijn paard kostte 6 jaar geleden 3.500 euro. En het paard bleef in de operatie.
Duur grapje, aangezien hij niet tegen ziektekosten verzekerd was. Maar goed, je doet het toch. Elke kans is er eentje....

Dus als de operatie niet lukt, moet je toch nog de volle pot betalen? : O

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:44

Doorgaans toch wel.
Ga er maar van uit dat geen bericht, goed bericht is.
Ik hoop het beste voor je paardje.
Sterkte, hij is in goede handen, meer kun je toch echt niet voor hem doen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:47

Heel veel sterkte TS! Beterschap voor je paard :(:) Ik hoop dat hij gauw opknapt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:52

Citaat:
Dus als de operatie niet lukt, moet je toch nog de volle pot betalen? : O

Sommige klinieken rekenen de anesthesie per minuut. Langere operaties zijn dan dus duurder. Als het paard tijdens de operatie sterft/ingeslapen wordt, stopt ook direct de anesthesie en moet je in a way niet de volle pot betalen. Niet dat je dan weinig moet betalen (anesthesie is niet de enige kost aan een operatie), maar minder dan in het geval ze er nog wel uren aan verder geopereerd zouden hebben.

Verotje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:20

Heel veel sterkte, ik hoop dat je paardje er door komt!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:31

Sterkte, ik duim ook voor je paard!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:40

Wat lief van jullie! :)
Ik laat jullie iets weten.
Nog steeds geen telefoontje, goed nieuws.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:43

pff wat moet jij in spanning zitten. Ik duim voor jullie hoor. Ik hoop dat je paardje er weer goed van af komt. Lijkt me verschrikkelijk.
Sterkte, lijkt me heel moeilijk, als je geen zekerheid hebt. :(:)

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:47

mijn paard had het ook die heeft 1 liter olie
in zijn darmen gekregen heeft een dag een nacht en nog een dag geduurt
we hebben ook steeds gelopen met hem maar het is wel goed gekomen nu krijg hij
lijnzaad olie ervoor en dat gaat goed :j

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:54

Nu heb ik een vraagje.
Als Chonor erdoor mocht komen, is er toch nog die onzekerheid.
Want Chonor is wel gevoelig voor koliek. Hij heeft het al een keer gehad een paard maanden geleden. Wel een lichte vorm. Maar zo zie je dat hij vatbaar is.
Bestaat er niks dat je dat wat kan voorkomen?

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:58

ja lijnzaad olie in zijn voer doen moet ik ook van DA
hij heeft het tot nu nog niet gehad het is meer dan1 jaar geleden

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:59

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar wat is de oorzaak van de koliek? Koliek is een verzamelnaam en heeft meerdere oorzaken. Kan bv door een verstopping komen, of zandkoliek. Als je iets aan de oorzaak zou kunnen doen, dan kan je de klachten voorkomen. Maar koliek geheel voorkomen kan niet.

Mijn paard heeft in de 5 jaar dat ik hem had, 4 keer koliek gehad. De eerste keer gingen de klachten na een uur of 4 vanzelf weer over.
De 2e en 3e keer was de oorzaak zand.
4e keer was oorzaak onbekend. Paard is echt ziek geweest. Maar na toedienen van medicijnen na 2,5 dag weer klachten vrij. (pijnstilling en een fles met parafine (??) via zijn neus toegediend)