Voedingsvraag Fries ruin (geven van suplementen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Voedingsvraag Fries ruin (geven van suplementen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:13

Mijn Fries van 8 staat 24/7 op de wei met voldoende gras. Na het werk krijgt hij van mij 2 handjes Dailymix van Hoba Cultura en een appeltje.
Zijn vacht is prima in orde, hij oogt gezond, glanst, geen haaruitval, goede conditie, na hard werken weer snel op adem, mooie hartslag)

Maar nu: een weidegenoot heeft mok (misschien door mijt). Ter preventie van in elk geval de mok ben ik al begonnen met controle van zijn benen en heb 1 plekje ontdekt. Dit droog gehouden met uierzalf en haren kort gewiekt daar. Gaat goed over. Heb tips als sudocreme en teatree olie opgeslagen :D

Nu lees ik OOK dat als de weerstand minder is, het paard er eerder last van krijgt. Nu is Jippes weerstand denk ik goed. En in de Dailymix zit al van alles. Ik ben altijd bang hem te veel te geven van "goede" spullen waardoor het slecht uitpakt. Concreet kwam ik 2 dingen tegen qua voeiding wat ik zou kunnen doen om mok tegen te gaan en mijn vraag aan Bokt is: wat vinden jullie (met het oog op hoe mijn paard nu is)

* vitaminespuit geven: kan dat zomaar? Kan dat niet averechts werken? Kan ik dan gewoon zo'n spuit van bijv Hoba Cultura halen?

* Mokthee: kan dat gewoon zomaar gegeven worden?

* En dan nog een meer algemene vraag: kun je zomaar bepaalde voedingssupl geven? Ik sta vaak de info op verpakkingen te lezen zoals bijv appelazijn en lijnzaad etc. en dan denk ik ja: ja zit wat in... Kan ik ervan uitgaan dat in die kruidenmix (Dailymix) gewoon alles zit of kan ik probleemloos toch nog iets toevoegen voor een optimale conditie (al is mijn paard nu in orde)

De voedingssup waar ik nu naar zit te kijken zijn:
appelazijn
Foeneknof
lijnzaadkorrels
Mok kruidenthee
MSM zwavel
Zeewier

Kan dit probleemloos gegeven worden (niet allemaal tegelijk natuurlijk :+ ) en wat zou aan te raden zijn?

Edit; wat tekst aangepast.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 01-08-11 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:16

Je haalt 2 dingen door elkaar nml mok en mijt. Mok is een bacteriele of virale aandoening. Mijt zijn beestjes die zich een weg banen door de huid. Geen van bovenstaande middelen werkt dan afdoende, ook het scheren niet. Je zult echt een heftiger middel moeten gebruiken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:26

Nee ik haal het niet door elkaar. Ik weet dat het weidegenootje mok heeft. Ik weet echter niet of er schurftmijt er ten grondslag aan ligt. Zowiezo ga ik het in de gaten houden en navragen als ik eigenaresse zie. Ik ben daardoor gaan zoeken op Bokt naar wat er allemaal tegen te doen is, ook preventief vooral tegen de mok. Ook omdat mijn paard 24/7 buietn staat, ook in natter weer. En dus zowiezo met zijn behang kans heeft op mok.

Daarom wil ik met name antwoorden op mijn vragen over voedingssuppl.

Caira

Re: Voedingsvraag Fries ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:29

dat zie je fout, het behang beschermt juist tegen mok. Tenminste mok door vochtig weer. Mok door voeding kun je alleen voorkomen door een zo zuiver mogelijk rantsoen te hebben geschikt voor koudbloedpaarden. Het lijkt mij zaak om zo snel mogelijk een afkrabsel te laten maken van de plekjes zodat je gericht kunt behandelen. Je kunt er weet ik veel ingooien, maar als je geen diagnose hebt heeft dat absoluut geen zin.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:30

Ik knip ook niet zijn hele sokken kaal! Alleen bij het plekje zodat de zalf er goed op terecht kwam. En het wondje wat kon luchten.

Kun je me dan een voorbeeld geven van een zuiver rantsoen voor koudbloeden?

BTW: een Fries is een warmbloed...

Caira

Re: Voedingsvraag Fries ruin (geven van suplementen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:34

hmm voor het plaatje dan, rantsoenmatig is het volgens mij toch echt een koudbloed. Maar ok.

mok door voeding is eigenlijk een vorm van exceem veroorzaakt door verkeerde voeding welke te suiker en (verkeerde) eiwit rijk is. Niet alleen het krachtvoer is belangrijk ( zoals ik nu lees is dat maar een heel klein gedeelte van het rantsoen) maar ook het ruwvoer en het weidebeheer is van belang.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:40

Op dit moment krijgt hij alleen biks (krachtvoer dus) als ik VD met hem oefen.
verder dus alleen gras en Dailymix (allemaal kruiden, geen suikers toegevoegd)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:42

ja maar je hebt gras en gras en gras.... Weidebeheer is zo enorm belangrijk en wordt zo onderschat..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:51

Sorry, je bedoelt het wrs goed. Maar hier kom ik niet verder mee.
Het gras is het gras, het weidebeheer wordt door de stalhouder gedaan.
Van de winter gaat ie weer over op kuil (van eigen wei) en dan moet ik ook weer kijken wel krachtvoer misschien erbij.

Ik wil voor nu dus graag antwoorden op mijn vraag over voedingssupl. etc. Want aan het gras kan ik niks veranderen. En zoals gezegd. Jippe staat er prima bij en tot nu toe geen mok oid gehad (ook niet toen het zo erg nat was) en hij staat al meerdere maanden buiten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:54

Meid prima, ik heb maar 10 jaar ervaring met mok, voeding en graslandbeheer. Je kunt suplementen geven tot je een ons weegt, maar als je de oorzaak niet kent en het weidebeheer niet onder controle hebt helpt het allemaal geen ene zak. Maar meid succes ermee!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 17:02

Ik zeg ook niet dat ik geen verder onderzoek zou gaan doen als Jippe er nog meer wondjes bij krijgt. Maar momenteel is ie weer schoon. Dus er valt niks af te krabben en te onderzoeken bij mijn paard op dit moment (ben zelf Paravet dus weet echt wel hoe dat werkt en het verschil tussen mok van buiten, "mok" van mijten en mok van binnen uit) en dat hoop ik ook zo te houden. Eigenaar van weidemaatje kan ik niks verplichten.

En ik heb 0 invloed op het weidebeheer, dus dat heb ik idd niet onder controle.

Maat het gaat hier niet om mok. Voor nu ben ik vooral op zoek naar wat voor supp MAG je geven, kun je geven zonder problemen en waarvoor. Is dus NIET gericht op die evt mok. Ik heb nu geen mokprobleem. Maar een vraag over of je voedingssup zomaar kunt/ mag/ kan geven. Er is op dit moment niets, geen probleem wat ik met voedingssup wil bestrijden. ik wil bekijken of mijn voeding nu goed is of wat ik eraan kan verbeteren om de gezondheid van mijn paard te houden zoals die nu is of miss te verbeteren. Paard is gezond op dit moment.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:12

Als je paard er goed uitziet en gezond is. Zou ik niet met supplementen bezig gaan. Wil je weten of hij echt iets tekort komt, dan zul je een bloedonderzoek moeten laten doen. Dan weet je precies wat hij nodig heeft of juist niet nodig heeft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:54

Je moet eerst weten of het natte of droge mok is, afhankelijk daarvan kan een plan opgesteld worden dat niet hetzelfde is voor beide.

Als je paard verder gezond is en normale voeding/werkverhouding heeft zou ik niet zomaar met supplementen beginnen, dat heeft alleen zin als hij wat tekort komt en dat kun je het beste laten vaststellen door een DA met een bloedtest.

Dus mijn advies, als Jippe verder gezond oogt: niks extra's geven. Bij elk paard komt weleens wat mok voor, zelfs als ie verder gewoon gezond is en zeker als dat snel weer weg is zou ik me daar geen zorgen over maken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:00

Ik zou idd ook niet aan de gang gaan met supplementen. Voer is altijd lastig en als je daar niet helemaal tevreden over bent zou ik gewoon even gaan vragen bij een goede fouragehandel of bij mensen in je omgeving (mijn pensionhoudster heeft voor haar paard zó veel geprobeerd dat ze er errug veel van weet inmiddels bijvoorbeeld :') ). Maar als hij gewoon goed gezond is, niks aan doen hoor.

Bis had laatst ook ineens mok, veroorzaakt door verminderde weerstand (althans, naar alle waarschijnlijkheid bij gebrek aan andere logische oorzaak). Heb toen gesmeerd met zink-zwavelzalf van de Groene Os en verder met rust gelaten, beide op aanraden van da. Volgens haar moest hij een gebrek aan weerstand toch echt zelf oplossen.. Al is Bis natuurlijk 2 dus kan net even anders liggen met Jippe.

Vitaminestoot kan voor zover ik weet niet echt kwaad als je dat eens een keertje geeft. Als het goed is voor je gemoedsrust kun je dat denk ik best doen iig :)

Maar verder, echt, niks in stoppen hoor. Ik ga altijd uit van zo min mogelijk ''troep'' erin. Goed voer, verder niks tenzij ik merk dat er echt even een steuntje in de rug nodig is. Als Jippe gewoon gezond is en het mokplekje inmiddels weg is, geen zorgen over maken :)
Je kan overigens altijd even je da bellen om dit voor te leggen en te vragen wat zij ervan denken en wat ze evt aanraden om zn weerstand wat te helpen :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:18

VSW -> VS