Hoefzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rikkienr1

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 17:23

Mijn pony durft sinds vandaag niet meer op zijn rechterachterbeen te staan.
De baas van de pensionstal denkt; dat het een hoefzweer is. Maar hij is geen DA dus weet niks zeker.
Weet iemand hoe je kan zien of voelen of het een hoefzweer of iets anders is?

Hoe het gekomen kan zijn ;

- Gister heeft er een klein meisje op gereden. Hij heeft vaak last van zijn achterbenen maar kan gewoon lopen. Hij heeft een paard x vlink gebokt en 1 x zelfs tegen de bakrand aan, daarna liep die een beetje raar maar niet extreem dus liet hem gewoon doorlopen.

- Vandaag is ie los geweest. Maar aangezien hij niet ging rennen ging ik met hem spelen, beetje klappen, in mijn handen !!, zodat ie ging rennen. GIng allemaal goed tot ik hem weer kwam halen. Hij liep helemaal niet op zijn rechter- achterbeen. En kon zien in zijn ogen dat ie behoorlijk pijn had. Heb het been gelijk gekoeld, in een emmer water gezet, tot de baas van de ps er was, dat duurde wel even maar toch.

Moet ik eerst de DA bellen of de HS?
Weet iemand anders er meer over?

ALVAST BEDANKT <3

Marls

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:30

Me pony heeft het ook een keertje gehad, maar als je zeker weet dat het hoefzweer is hoeft er geen DA bij heb ik ook niet gedaan gewoon blijven koelen en het gaat vanzelf over.
Als je het niet zeker weet, een DA bellen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:37

Een hoefzweer, als het dat is gaat meestal niet vanzelf over. De hoefsmid kan de zweer eruit snijden.
Komt nog bij, dat wachten tot het knapt en het er vanzelf uit komt, mits het niet te diep zit, een hele tijd kan duren. Een hoefzweer doet gruwelijk veel pijn, wil je je paardje zo lang laten staan en dan maar afwachten of het knapt?

In jouw geval zou ik gewoon even de hoefsmid bellen, hij zal voelen met een grote tang aan de hoefrand of het gevoelig is. Zo kan hij de hoefzweer localiseren en deze eruit snijden.
Als hij geen zweer kan vinden, gaat ie ook niet snijden en dan kan je alsnog de dierenarts bellen.

Ik zou in elk geval het paardje zo niet laten staan, het dier geeft aan door niet op het been te staan dat het goed pijn doet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:44

Je kunt je vraag beter op BEH stellen. Dan krijg je vast meer reacties.
Verder kun je beter zo snel mogelijk de smid erbij halen. Die kan je pony van de pijn af helpen.

luckymelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:47

Zo snel mogelijk de dierenarts of de hoefsmid laten komen. Omdat de ontsteking ook door kan slaan naar het been. Zo gauw ze het open maken, geeft dat ook verlichting voor je paardje.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:49

xmarlies96 schreef:
Me pony heeft het ook een keertje gehad, maar als je zeker weet dat het hoefzweer is hoeft er geen DA bij heb ik ook niet gedaan gewoon blijven koelen en het gaat vanzelf over.
Als je het niet zeker weet, een DA bellen.

Hoefszweer gaat juist bijna nooit vanzelf over, 9 van de tien keer gaat het ontsteken. %)
En dan heeft ''alleen koelen'' geen enkel nut.
Dan moet het zsm eruit gesneden worden..
Vaak bij acute kreupelheid is het een hoefzweer.
Dus zeker even de hoefsmid of DA naar laten kijken!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:51

bij een hoefzwer is de hoef ook meestal warm, tevens zou ik dan geen DA bellen maar je hoefsmid laten komen om het open te snijden zodat de druk ervan af is, en dan kan hij je wel vertellen wat je verder moet doen, meestal weken met soda.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:11

Bij mij ging het gewoon vanzelf weg hoor, ik denk dat het bij mijn pony niet zo erg was.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:15

VSW-->BEH

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:24

rikkienr1 schreef:
Gister heeft er een klein meisje op gereden. Hij heeft vaak last van zijn achterbenen maar kan gewoon lopen. Hij heeft een paard x vlink gebokt en 1 x zelfs tegen de bakrand aan, daarna liep die een beetje raar maar niet extreem dus liet hem gewoon doorlopen.

Wat heeft hij normaal gesproken dan aan zijn achterbenen dat hij er last van heeft?
Als hij direct na het bokken al raar liep denk ik niet direct aan een hoefzweer. Liep hij toen raar met het been waar hij nu last van heeft? En was dat hetzelfde been waarmee hij tegen de bakrand sloeg?Het kan bv. een hoefkneuzing zijn als hij tegen de bakrand gemept heeft. Is het been ergens warm of dik? Is hij gevoelig op zijn hoef? Klopt het in de kootholte?Maar hij kan ook wel iets verdraaid hebben door het bokken. Bv in zijn rug of in zijn kniebanden.. Ik roep maar wat hoor... :o

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:42

Ik geloof er niks van dat het een hoefzweer is. Bij een hoefzweer staat het dier meestal stokkreupel in zijn stal of wei. Dat loopt hij niet op van het dollen. Overigens zegt iemand hier dat een hoefzweer wel eens kan gaan ontsteken.... Wat is het verschil tussen een zweer en een ontsteking????
Ik gok op verrekking of verdraaing, doemscenario: iets aan de pezen....
Even een paar dagen aankijken en dan de veearts er bijhalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:59

@Mrie
Mijn paardje bleek bij het bekappen een hoefzweer te hebben.
Zij heeft maar 1 dag wat minder gelopen, maar was (gelukkig) niet stokkreupel.
Het ligt er aan waar de ontsteking zit.

@TS
Als een paard helemaal niet meer goed op het been wilt staan, zou ikzelf kiezen om zo snel mogelijk een DA erbij te halen.
Als een paard iets kreupel is kun je het evt even aankijken.