Fjord onder de bulten! eiwittenallegie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lOttieJ

Fjord onder de bulten! eiwittenallegie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:06

Mijn verzorg fjord ( Elsje ) van 14 jaar heeft onzettend last van staart en manen exzeem. Ze staat 24/7 in het land. Waar volop gras is. Wanneer het iets kort is gaan het volgende land waar weer volop gras staat. Verder krijgt ze bijna nooit extra bix ofzo.
Wanneer ze haar deken niet om heeft zit ze binnen een dag onder zwarte vlekken en wondjes onzettend zielig.
De eigenaar is een ECHTE boer en vind alles maar gewoon prima. Ik vraag ook regelmatig als hij een stal wil bouwen zodat ze om 4 uur naar binnen kan. Maar het zegt dat doen we wel een keer. Het komt er dus nooit van.

Nu gaat mijn broer morgen trouwen en Els mag voor de koets lopen! Dus mocht ik haar meenemen naar stage zodat ze daar wel op stal kon en er hopelijk beter uit zag. ( haar hoofd schuurt ze ook open) daar heeft ze 2 weken gestaan En daar heeft ze alleen hooi gehad en dikke halve kilo ponybrok ( ik ging haar knoflook geven en dat moet door het eten heen).

Deze maandag wou ik gaan rijden dus haalde ik haar deken van haar af en toen zat ze ineens onder de dikke bulten. Op haar hals, buik bij haar knieen achter. Maar niet op haar rug en bovenop haar achterhand. Ze had er geen last van geen jeuk onzo. Wel op haar hoofd maar dat heeft ze altijd van haar eczeem.
Ik heb toen haar deken maar even af gelaten zodat het even kon 'luchten'.. Daarna weer haar deken opgedaan en toen kwam ik woesdag weer en toen was het helemaal weg. Ik even gereden en haar nog maar was pony brok gegeven omdat ik toch nog over had.

Maar Omdat mijn broer morgen gaat trouwen moest ik haar natuurlijk wel even wassen. Dus ik haar helemaal in gesopt en daarna goed uit gespoelt. Maar toen ik haar aan het droogtrekken was kreeg ze weer al die bulten! Het werd nu nog erger dan maandag. Maar nog steeds niet op haar rug en bovenkant achterhand. Ze had er verder net als maandag geen last van.

Ik dacht eerst aan een allegie voor de shampoo maar ze had het maandag ook al.

Ik moest nog zadelzeep halen bij de welkoop en gelijk even gevraagd als hun ook wisten wat het kon zijn.. Hun dachten aan een allegie voor eiwitten.. Nu weet ik daar zelf niet zo heel veel van dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Wie weet wat dit anders nog kan zijn? En wat kan ik er het beste tegen doen??

Alvast bedankt voor reacties!

Jeskim

Re: Fjord onder de bulten! eiwittenallegie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:29

Als ze last van eiwitten zou hebben zou ze er juist meer last van moeten hebben als ze in het volle gras staat, denk ik. Had mijn merrie wel.
Op hooi en ponybrok van subli ging het prima, kwam ze op het gras dan kreeg ze de typerende bultjes en de jeuk, vooral op borst en hals.
Als ik je verhaal goed begrijp dat is het denk ik wat anders dan eiwitovergevoeligheid.

lOttieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:37

Okee, jaa sorry ik was vergeten er bij te zetten dat ze na stage weer terug kwam en toen 3 dagen later die bultjes kreeg;) maar wel bedankt voor je reactie!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:31

komt het niet door de biks? die kreeg ze eerst nooit en nu wel en nu heeft ze bulten....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:48

Mijn pony had ook eens van die bultjes over haar hele lichaam. Ze kreeg daarnaast ook rode ogen ik heb de dierenarts laten komen en die stelde een eiwittenallergie vast.
En ze stond echt niet in vet gras hoor!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:49

Is het geen allergie voor muggen oid>

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:04

Geef haar een bruinbiertje over het voer :) dat kan nog wel eens helpen tegen eiwitbulten :) kan ook geen kwaad voor het paard.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:18

TAO-->MD

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:42

dat noem je neteleroos en is een allergische reactie op iets.
en dat kan van alles zijn,heel vaak zie je dat het komt door warmte.
dieren worden soms erg warm en kunnen hun warmte niet goed kwijt en dan krijgen ze die bulten.

voeding kan een oorzaak zijn,teveel suikers of misschien iets in de stal waarin ze gestaan heeft waar ze allergisch voor is.
eventueel een dierenarts laten kijken wat et kan zijn

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:16

Ik ga met ellepel mee , mijn paar heeft het ook een aantal keer gehad.
Nooi de oorzaak gevonden.
Bij mij trok het met een dag / tot 2 dagen weer weg.