Hoe schuurplekken voorkomen van graaskorf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Hoe schuurplekken voorkomen van graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:13

Mijn Haflinger heeft sinds 2 weken een graaskorf om. Ze heeft nu echter al schuurplekken onder haar hoofd, bij de kaakbotten en op haar neusbeen. Ook aan de zijkant zitten schuurplekken. Vooral onder de kaken is het echt kapot. Ik doe er elke avond calendula op, maar 's middags gaat de korf weer om en dan gaat het weer stuk.
Heb rondom in de korf bont (echt lamsvel) gemaakt, maar dat werkt nog niet afdoende.
Ook op het kopstuk heb ik een bontje zitten ivm het afbreken van de manen.

Heeft iemand tips om deze plekken te voorkomen? De korf past verder goed.

Afbeelding

Afbeelding

Caira

Re: Hoe schuurplekken voorkomen van graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:38

Ik denk dat zoiets niet te voorkomen is, ik denk dat aanpassing van je weidebeheer het enige is wat je nog kunt doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:40

Mijn pony liep op een gegeven moment met ong. 10% halster en 90% bont rond haha.. Om alles had ik bont gedaan, op ons vorige weiland konden we namelijk niks veranderen helaas en dat ding schuurde tot bloedens toe..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:41

hier heb ik het opgelost door een groter masker te kopen, verder heb ik gelezen dat je vilt kunt plaatsen aan de rand, dat helpt ook erg goed.
ik vind een graasmasker een erg goede uitvinding!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:20

joyfordogs schreef:
hier heb ik het opgelost door een groter masker te kopen, verder heb ik gelezen dat je vilt kunt plaatsen aan de rand, dat helpt ook erg goed.

De korf vind ik op de foto ook aardig klein tonen, je moet je ook voorstellen dat hij bij het eten nog krapper word doordat de mond beweegt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:46

Caira schreef:
Ik denk dat zoiets niet te voorkomen is, ik denk dat aanpassing van je weidebeheer het enige is wat je nog kunt doen.

Hoezo veranderen van mijn weidebeheer?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:47

joyfordogs schreef:

Dat zou ik nog eens kunnen proberen.

En een graasmasker is idd een ideale uitvinding voor ponies die snel te dik worden. Zo kan ze toch lekker buiten zijn en in beweging, terwijl ze niet teveel gras binnen krijgt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:50

ZusJacobs schreef:
De korf vind ik op de foto ook aardig klein tonen, je moet je ook voorstellen dat hij bij het eten nog krapper word doordat de mond beweegt.

Dat zal dan gezichtsbedrog zijn, want de korf is ruim genoeg. Zowel rond de kaken als rond de mond. Heb gelezen dat de korf iig niet strak tegen de mond aan moet zitten, dus er zit altijd beweging in de korf als de pony deze tegen de grond duwt om de grassprieten door het gaatje te krijgen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:51

Korter op het land (zonder masker) afwisselen met paddock met hooi.
Of stripbegrazing aanbieden (zonder masker).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:52

uhm, sorry maar de korf past helemaal niet goed hoor.....
Dit ding is echt veel te klein, zelfs zonder al dat bont er in ;)
Dit dier kan zo niet eens lekker gapen :(:)
Je zou een grotere maat aan kunnen schaffen en er dan wat dunner bont in kunnen zetten of vilt.
sudocreme op de zere plekken smeren en dan je bontje af en toe schoon spoelen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:52

nadita schreef:
Dat zal dan gezichtsbedrog zijn, want de korf is ruim genoeg. Zowel rond de kaken als rond de mond. Heb gelezen dat de korf iig niet strak tegen de mond aan moet zitten, dus er zit altijd beweging in de korf als de pony deze tegen de grond duwt om de grassprieten door het gaatje te krijgen.

Hij sluit precies om de neus, als je pony gaat kauwen gaan de kaken van elkaar en is het masker idd te klein.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:53

die van mij zit ook een stuk ruimer. en hij heeft helemaal geen last van schuurplekken :)
ik vind het ideaal. heb toch het idee dat die van jouw aan de krappe kant is :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:54

e_horse schreef:

juist in het onderste van de grasspriet zitten de meeste suikers.
kort gras is vaak gestresst en maakt daardoor extra voedingstoffen aan om te groeien.
juist daarvan worden paarden te rond. geen optie dus in de meeste gevallen.
edit* typo

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 16:10

e_horse schreef:

Dat werkt niet, dat hebben we al geprobeerd. Dan krijgt ze toch nog teveel binnen.
En ik wil haar zoveel mogelijk buiten hebben, het is een tweejarige pony, die hoort zoveel mogelijk buiten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 16:14

e_horse schreef:
nadita schreef:

Hij sluit precies om de neus, als je pony gaat kauwen gaan de kaken van elkaar en is het masker idd te klein.

Ook met het bont erin heeft ze ruimte genoeg om te kauwen. De kaken willen best van elkaar, ik kan mijn handen er met gemak tussen stoppen. Ze heeft maat cob, mijn Fries heeft maat full en daar verzuipt ze in. Dus een maat groter is dus echt geen optie en imo ook niet nodig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:16

let op TS!!!!!!

Ik had zo het idee dat je vroeg hoe je het op kon lossen dat het masker schuurt toch?????
Dan ga je aan mensen, die er al langer ervaring mee hebben, vragen wat je er aan kan doen toch??????

Als die mensen je dan vertellen dat je masker veel en VEEL te klein is en je slaat die adviesen in de wind omdat je het zelf beter weet....dan laat je je paard zijn koppie toch lekker kapot schuren?????? :?

sjemig

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:36

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:47

Die graaskorf is wel erg benauwd en klein/strak zeg |( en bijna geen frisse neus kunnen halen.

Mijn arabier heeft ook een graaskorf om 24/7 en nergens geen kapotte huid en of wat dan ook, ik heb dan ook maat L voor mijn arabier, zodat het erg ruim is voor zijn mond, kan hij lekker gapen, ook heb ik alles weggeknipt bij de neus, zodat eigelijk alleen de voorkant vrij is op een middenstuk op de neus na, zodat zijn hele neusgaten en rondom ruim vrij zijn, van die vervelende banden en nylon (dat sluit alles af bij de neusgaten en het drukte zelfs dicht).

Want als je gaat grazen komt toch de onderkant plat op de grond, de mond kan evengoed bij het gaatje om gras te kunnen eten, een mooie uitvinding hoor, kan mijn paard lekker gaan en staan waar hij wilt, zonder dat ik hem moet beperken in weidegang en of ruimte om minder te kunnen laten grazen, nu kan hij lekker alle kanten op rennen met zijn vrienden, zelfs kroelen gaat goed, vraag me niet hoe, maar ze doen het en drinken gaat probleemloos. Wel heb ik om de kaakriem een schapenbont gezet, om schuurplekken te voorkomen, bontstuk voor op zijn nek doe ik niet, dat gaat hem te warm worden waardoor hij deze eraf gaat doen, maar gelukkig is het ook niet nodig, want alles is gewoon intact en snijdt niets af.

Ik ben er dik tevreden mee en mijn paard vaart er wel bij en andere 2 paarden van stalgenoten ook, ook lekker ruime maat, bevalt ook erg goed bij hun.

Voor als iemand niet snapt wat ik bedoel van hoe wegknippen rondom de neusgaten, kan ik wel een foto maken en het dan per mail sturen, op de bokt lukt me gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-07-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:53

Of ie te krap is dat is moeilijk te zeggen vanaf de foto. Door het bont in de neus lijkt ie idd wat strak te zitten.
Maar mijn paard kreeg ook wat schuurplekken bij de jukbeenderen en kaak, en ik heb bijna het hele ding omwikkeld met bont :Y) Een aantal dagen geleden pas, dus het is nog afwachten of de haren nu weer terug gaan groeien, maar de schuurplekken worden iig niet meer groter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:59

Als er wonden en schuurplekken van komen, dan is het te klein en of niet goed passend. Een bont omwikkelen is niet nodig, want het is al van een zacht materiaal dat huidvriendelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:02

Ander masker.
Volgens mij is dit het masker met neopreen,als ze daarop gaan zweten gaat dat erg schuren.
GreenGuard maskers schijnen ook heel goed te zijn,al heb ik daar geen ervaring mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:16

Ben ook benieuwd naar GreenGuard, ervaringen hier? al die gaten, lijkt me dat er toch meer gras binnenkomen dan met graaskorf? of lijkt dat alleen maar zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:20

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:32

ha super, ik ga er eens lezen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:43

Ben ik nu de enige die zegt : Laat een 2 jarige toch lekker eten...
Dit groeien ze er wel weer af.... ze schieten de hoogte nog in...

tenzij ze gevoellig is voor HBV o.i.d , dan heb ik niets gezegd.

Ik vind het graasmasker ook te klein. Meerdere met mij dus.
Het is aan jou om dit aan te nemen of niet.
Zou even een maatje groter gaan kopen. :)

Wat je nog zou kunnen doen, strookbegrazing.
Zet even 1 week een ander paard in een afgezet stuk land (4/5/6 paaltjes) zodat het goed kaal is.
Zet dit gedeelte dus netjes af. en geef je paard elke dag een strook gras erbij. Zo heb jij zelf , zonder graasmasker, haar voer onder controle.