Afgelopen zondag 21 km gereden, ruim 2 uur over gedaan, eerste 20 en laatst 20 minuten gestapt.. heb het nog nagekeken met mijn gps.
Klein ritje voor een endurance getraind paard, een Fries van 12.
Ze zweette wel erg veel maar ja, ze liep zich ook onwijs op te fokken omdat ze het niet eens was met mijn tempo.
Maandag had ik haar opgezadeld voor de les en voelde ze met losstappen onwijs kort in haar stap, met aandraven schrok ik, zo stijf!
Instructrice zei niet kreupel, echt stijf, vanuit haar schouders, geen knie actie.
Dus ik ben een half uurtje gaan stappen, altijd goed voor spierpijn en in stap wilde ze ook wel doorstappen ondanks de kleinere passen.
Dinsdags toch heel de tijd over aan het nadenken, hoe kan ze zo stijf zijn van zo'n 'ritje', na een wedstrijd is er nooit iets te zien!
Vriendin smste 'maandagziekte?' en toen ik daar over ging lezen leken de symptomen te goed..
Met de dierenarts overlegd, op stal laten, geen brok en woensdag is bloed afgenomen.
Spieren voelde hard.
Het klinische beeld vond hij ook te veel op tying up lijken, stalrust houden, electrolyten voeren en verder alleen hooi.
Hij zou donderdag bellen over de uitslag en verdere behandelplan.
Arm paard, ze is boos, vooral naar de stalhouder, mijn aandacht kan ze wel waarderen, maar ze snapt niet dat ze in haar stal moet blijven.
En niet 100 rondjes per uur moet tollen..
'Eindelijk' werd ik om 7 uur gebeld, bloedwaardes goed!
Dierenarts was er ook verbaasd over!
De spierenzymen LDH waren iets verhoogd, 880, maar dat is niet hoog genoeg om echt over tying up te praten.
Nier en leverfuncties allemaal goed.
We hoeven dus geen stalrust te houden, ze mag weer naar buiten en heel rustig aan gaan opbouwen, voorlopig krachtvoer toch vermijden,
goed naar het paard luisteren, zou ook fijn zijn als ze zelf naar zichzelf luistert want ze lijkt geen pijngrens te kennen.
En een basis schepje electrolyten voeren.
Wat de oorzaak wel kan zijn geweest, had ze geen idee.
Mogelijk een kreupelheid of ergens pijn, waar ze zo 'door heen gelopen' is.
Ze stelde voor om te kijken hoe ze herstelt, van stalrust wordt ze niet soepeler, en dan binnenkort nog een keer bloedprikken.
Dus ik hoop dat iemand hier er iets aan herkent?
Een verklaring heeft?
Ze was gister erg blij met 10 minuutjes aan de hand stappen, haar humeur klaarde er goed van op.
Ze liep wel erg stram vanuit haar schouders.
Afgesproken dat ze vandaag wel buiten gezet wordt, maar een draad tussen haar & haar maatje, dat ze rust heeft, maar toch weer tussen haar mannen staat.
Houdt ze meer rust dan in haar stal.
Ze krijgt nu in plaats van brok tijdens de voerrondes een schep opti-form (van Mijten) en 2x droog kuil.
Wat is raadzaam om te voeren?
Ze is onwijs ingevallen in een paar dagen.
Dacht zelf aan een paar dagen kruidenslobber van Mijten, als extra ondersteuning.