Snel slijtende hoeven door nieuwe stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Snel slijtende hoeven door nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:23

Hoi Bokkers,

Mijn Haflinger heeft over het algemeen brede sterke hoeven hij heeft altijd op stal en op weide gestaan en af en toe tijdens een buitenritje stapt hij op het harde. Hij staat nu sinds een maand in een hit actief stal, en daar ligt een hoop bestrating waardoor de hoeven enorm snel slijten. Er ligt ook zand in maar de paarden moeten als ze willen eten altijd over het harde. Hij heeft nu echt last van zijn hoeven je kan zien dat hij liever niet loopt. De meeste paarden hebben er momenteel last van die geen ijzers hebben.

Op stal hebben ze aangegeven dat je er even door moet en dat de hoeven moeten wennen aan de situatie en dat ze daarna anders/sneller gaan groeien. En dat je dus geen ijzers nodig hebt.

Hebben jullie hier ervaring mee? En is er misschien een middel om de hoeven sneller te laten groeien?

Ik hoop op wat reacties :)

Groetjes Cynthia

Carolaa

Re: Snel slijtende hoeven door nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:53

Ik heb geen ervaring met een hitactief stal, maar weet wel dat de hoeven inderdaad moeten wennen aan een andere ondergrond. Op dit moment is het natuurlijk erg vervelend. Misschien kan je hem als supplement biotine bij geven? Dit is goed voor de hoef en haar groei. En tegen het afbrokkelen en scheuren zou je zelf de hoeven kunnen rond vijlen als dat nodig is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:57

ik vind zomaar 'ff doorzetten' wat lomp. tot hoever moet je gaan dan?
Alles moet opgebouwd worden. Ik zou persoonlijk tijdelijk bij de drukst bezette plekken matten neerleggen.
Zodat de groei vs slijten wat gezonder is.

En zomaar zelf bijvijlen en biotine geven lijkt me ook niet heel gezond.
Denk dat het meer opbouwtijd nodig heeft gehad.
Tis wel een goed principe.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:59

Knert schreef:

De hoeven rond vijlen, om te zorgen dat er geen hele grote scheuren in komen,
is naar mijn idee geen probleem hoor. Zolang je het onderste randje een beetje rond
houd. ;) Moet niet een half uur op 1 voet gaan vijlen natuurlijk :+
En biotine kan een goede ondersteuning zijn bij dit probleem, ik zeg niet dat het DE oplossing is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:06

Carolaa schreef:
Knert schreef:

is naar mijn idee geen probleem hoor. Zolang je het onderste randje een beetje rond
En biotine kan een goede ondersteuning zijn bij dit probleem, ik zeg niet dat het DE oplossing is.

hoewel ik wel op je reactie reageerde, bedoelde ik niet dat jij zegt dat het hele dagen gevoerd moet worden. Maar meer om een ander wat te remmen. Er zijn mensen die het echt veel geven.

Dat vijlen zoals je het nu beschrijft ben ik het wel met je eens. Maar met weinig hoef valt er ook niet veel te vijlen.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 10:10

Citaat:

[/quote]hoewel ik wel op je reactie reageerde, bedoelde ik niet dat jij zegt dat het hele dagen gevoerd moet worden. Maar meer om een ander wat te remmen. Er zijn mensen die het echt veel geven.

Dat vijlen zoals je het nu beschrijft ben ik het wel met je eens. Maar met weinig hoef valt er ook niet veel te vijlen.[/quote]

Het is inderdaad niet zo dat de hoeven afbrokkelen ze slijten gewoon snel waardoor hij nu op "blote voeten" loopt. Ze worden gewoon veel te kort. De matten zouden inderdaad een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:41

Waarschijnlijk zijn de hoeven niet té kort, dat kan haast niet. Als de hoeven sneller slijten dan dat ze groeien dan betekent dat dat er nog wel wat van de hoefwand afkan. Zodra een hoef niet verder kan slijten zal hij harder gaan groeien om groei en slijtage in evenwicht te houden. Het is dus inderdaad een kwestie van even afwachten...

Het feit dat je paard nu 24/7 buiten loopt zal de hoefgroei (en de algehele gezondheid van de hoef) ook ten goede komen. Normaal gesproken zou je het lopen over harde ondergrond rustig moeten 'trainen' (opbouwen), maar jouw paard heeft die kans niet gekregen, dus de gevoeligheid is logisch omdat de hoeven niet voldoende gehard zijn.

Hoeven gaan sneller groeien van meer hoefmechanisme (doorbloeding). Natuurlijk bekappen zou daar perfect bij kunnen helpen.

Misschien kun je foto's maken van de hoef voor een duidelijker beeld?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:50

zoveel bestrating kan inderdaad problemen geven met gevoelige voeten, heb ik hier thuis ook wel (gehad) Iets vaker de wei op en iets minder op de bestrating kan helpen de voeten de tijd te geven om bij te groeien.

Tegenwoordig heb je ook speciaal spul, soort kunsthoef of zoolbeschermlaagje, wat je onder de hoef kunt laten spuiten door een hoefsmid, wat een extra beschermlaagje geeft. Dus geen ijzer, maar een soort kunststof (van Vettec dacht ik)
http://www.vettec.net/ (zie o.a.bij producten)