Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:43

Goedenmorgen bokkertjes..
Ik heb hier een haflinger met een vermoedelijke sarcoid, mij was verteld dat deze al eens was weg gehaald maar terug was gegroeid maar niks kwaadaardigs was maar onschuldig, nu zat ik toch te denken het opnieuw te laten verwijderen aangezien het gewoon op hele vervelende plek zit namelijk onder haar kaak waar het steeds een beetje open gaat door het halster en hoofdstel.

Nu heb ik dus naar de dierenarts waarvan ik het nummer heb gehad van de vorige eigenaar maar die kan niks terug vinden over het al dan niet weg halen van de huidtumor, ook konden ze niks vinden over een biopsie of iets dergelijks, met andere woorden ik voel me belogen, maakt verder weinig uit maar ik maak me zorgen ik kan er in de nacht niet van slapen en loop continu te peinzen, is het dan wel echt goedaardig of misschien toch kwaadaardig en wellicht al uitgezaaid en word ze straks erg ziek..
Ik kan niet meer genieten en voel me gewoon down en onzeker, ik heb nu al dierenkliniek de bruijn gebeld, mijn eigen dierenarts, Merelbeke zou volgende week terug bellen en de bosdreef liet mij met geen fatsoen praten en heeft een afspraak gemaakt terwijl ik toch heel duidelijk heb gemaakt dat ik eerst meer informatie wou en wou weten wat de kosten zouden zijn.. Nu belt de arts mij vandaag terug met die informatie, maar ondertussen staat er wel een afspraak die ik wellicht zal moeten afzeggen want dat was de bedoeling niet ik wou ook Merelbeke afwachten deze had mijn da aanbevolen..

Weten jullie hoe het in zijn werk gaat, de kosten, het genizingsproces, wat is de kans dat het kwaadaardig is?

Het zit onder haar kaak zo ongeveer waar de aansnoerneusriem zit aan de onderkant, het viel me op dat haar klieren wat opgezet waren onder haar kaken, de dierenarts kwam toevallig om te enten en zei dat het er waarschijnlijk los van staat en dat het kan komen omdat haar weidemaatje een verkoudheid heeft gehad of door de cream die ik gebruik voor de 'dacht ik' sarcoid als reactie..
Ik maak me gewoon zorgen en het moet daar weg!

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:47

Ik denk dat hier niemand zo weet te vertellen wat het is.
Zo ook met de kosten.. dat verschilt per keer en per DA.

Ik zal aanraden toch het goed te laten onderzoeken (evt biopt laten nemen) zodat de DA je duidelijk kan vertellen wat het precies is, of het weg te halen is, hoelang het genezen duurt en wat de kosten zullen zijn voor het verwijderen.

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:51

Brainless schreef:
Ik denk dat hier niemand zo weet te vertellen wat het is.
Zo ook met de kosten.. dat verschilt per keer en per DA.

Ik zal aanraden toch het goed te laten onderzoeken (evt biopt laten nemen) zodat de DA je duidelijk kan vertellen wat het precies is, of het weg te halen is, hoelang het genezen duurt en wat de kosten zullen zijn voor het verwijderen.


Het verwijderen is ook wel nodig het schuurt telkens wat open, het doet geen pijn dat niet.
Een biopt vind ik eng, dan kan het terug gaan groeien..

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:53

Een biopt is een klein stukje van de bult laten onderzoeken.
Dan kan de DA zien of het kwaadaardig is of niet en wat het precies is.
Daardoor kunnen ze beter voorspellen hoe ze het beste kunnen verwijderen en of je het wel moet verwijderen.

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:57

ze kunnen het ook weg halen en daarna het weefsel onderzoeken.
Ik heb geen idee wat dat kost. Heb je een verzekering?

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:02

Princesspres schreef:
ze kunnen het ook weg halen en daarna het weefsel onderzoeken.
Ik heb geen idee wat dat kost. Heb je een verzekering?


Ze is niet verzekerd nee :)
Het geld maakt me op zich ook helemaal niet uit niks te veel, ik maak me gewoon zorgen, wel vind ik het fijn te weten aan welke prijs ik moet denken 500 1000 3000 een bedrag als 3000 ga ik toch niet kunnen betalen dat zal dan bijv in termijnen moeten.
En dan hoop ik niet dat iedereen gaat schreeuwen neem dan geen paard, dat zou ik erg kwetsend vinden terwijl ze echt niks te kort komt en ik toch echt m'n best doe.

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:17

nee dat me niet voorstellen dat het boven de 500 euro uit zal komen.
Voorrij kosten.
Verwijderen van de tumor.
Evt. Een zalf/stick met medicatie in/op de wond.
Hechten.
Tijd
verdoving.
Onderzoek weefsel ( als je zou willen)
evt. Wondcontrole na aantal dagen en verwijderen hechtingen.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:22

Als je paardje alleen suf gespoten hoeft te worden en het "alleen maar" weghalen en huid sluiten is, dan zal het eerder 200 dan 500 zijn.
Maar ja wij kunnen hier niet zien wat het is en of het makkelijk te verwijderen is.

Bedenk ook dat na een operatie het ook een tijd gevoelig is en het kan zijn dat het litteken een tijd niks kan hebben.

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:28

Dat snap ik, ik heb mijn paard niet om te rijden, ik heb mijn pony omdat ik er plezier van heb, omdat ik daar heerlijk kan ontspannen, omdat mijn broertje en zusje er alles mee kunnen en dat die lekkere eigenwijze knol van me zo vreselijk braaf is bij hun en geen stap verkeers zet.
Omdat dit de pony is die mij al het vertrouwen terug heeft gegeven na Balou.
Al zou ik een maand niet kunnen rijden door de operatie wij gaan wel wandelen, grondwerk doen, vrijheidsdressuur.
Wat klinkt dit sentimenteel hihi..
Moerbeke kwam niet aan huis, dan moest ze naar de kliniek ik weet niet welke het aa huis doet suggesties zijn absoluut welkom.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:36

Is het echt een bobbel? Want ik zag laatst op animal planet :o zo'n dierenartsenprogramma en daar kwam een pony voorbij met hetzelfde, en die had een paar knobbels, waar een elastiekje omheen werd geplaats. Daardoor vielen de tumoren er binnen een paar weken af. Dit gaf minder kans dat de tumoren terugkwamen dan wegsnijden geloof ik. Weet niet of ze die behandeling hier ook doen??

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:39

Hier een foto :
Het zwarte is vieze tandpasta die ik een tijd heb gebruikt :)

Afbeelding

De wondjes komen door het grasmasker :)

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:43

Nee, dit ziet er niet uit als wat ik op tv zag :o lucky you. Kan me ook niet voorstellen dat ze dat bij die elastiekjes kunnen toepassen bij die van jou. Sterkte met 't vinden van een behandeling!!

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:51

Ik zie het ook als een plek die in stand wordt gehouden door irritatie.
Maar een DA kan dat natuurlijk beter beoordelen.

Als het al eens eerder is verwijderd kan het ook zijn dat het een zwakke plek is gebleven waardoor alles (hoofdstel/halster) zal blijven schuren waardoor de plek niet verdwijnt.

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:52

Nou de Bosdreef heeft terug gebeld
Is het zonder Narcose te verwijderen word het rond de 400 á 500 euro
Onder Narcose ongeveer 700 euro
Is het kwaadaardig in de lymfeknopen word het rond de 1000 á 1200 euro

Donder 14 juli heb ik een consult en zouden ze even gaan kijken moet alleen even kijken of ik een trailer kan regelen dat consult is ongeveer 45 euro..

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:54

Merelbeke zou tegen volgende week bellen, ik moet kijken of ik een trailer kan regelen dan wil ik zeker wel naar Moerbeke gaan ik ben gewoon misselijk en kan wel janken van de zenuwen..
Zeker omdat haar klieren wat waren opgezet en ik gelijk hele doemscenario's in mijn hoofd heb..

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:57

Afbeelding
Opgezwollen klieren?

Afbeelding
De 'tumor'
Hij glanst zo omdat ik er zovirax op had gedaan :)

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:10

Hallo,

Ik lees net je berichtje. Mijn Missy has ook een sarcoide tussen de voorbenen, deze groeide ook snel. Leek hier wel veel op. Een sarcoide is huidkanker, maar daar gaan ze niet dood aan. Er zijn meerdere behandelingen:

- Weghalen (indien er huid genoeg is op de plek om te hechten. Dat is op de kaak vaak moeilijk.
- BRG (weet de afkorting niet precies meer) injecties, deze activeren het imuunsysteem om de sarcoide op te ruimen.
- Of chemo (colletjes of bestraling)

Na operatie 50% kans dat hij terugkomt. De andere opties zijn niet zonder risico.
Ik had een topic gelezen op bokt over een meisje dat ook een paard met sarcoide had. Zij heeft het ingesmeerd met Virex van Hilton Herbs in Engeland. De sarcoide werd kleiner, maar groeide weer toen na enige tijd. Wat mij opviel was dat de sarcoide niet weg was toen ze stopte.
Ik heb dit ook gebruikt bij mijn paard en na een paar weken werd hij kleiner. Ik heb een jaar lang, 3x per dag ingesmeerd. In het weekend heb ik de plek die week was van de zalf met badedas gewassen en laten drogen, daarna weer smeren. DE PLEK IS WEG. Was door de DA bevestigd dat het een sarcoide was. Keuze operatie, chemo of brg injecties. Allen niet fijn voor het paard.
Onze DA schrijft de zalf nu voor in zo een geval
.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes

Jinks

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 18:22

Afbeelding

Afbeelding

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:11

Wat vinden jullie van die klieren ? Daar maak ik me het meeste zorgen over.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:20

Hallo Balou_k,

Die klieren zien er idd niet goed uit. Ik zou niet wachten, maar snel naar bijvoorbeeld Utrecht voor controle. De lymfeklieren zijn echt dik, dit had mijn paard niet. Voor je het zeker weet zou ik niet dokteren en ik denk dat een lokale DA hier geen expertise genoeg in heeft.
Neem een kliniek die ervaring heeft met dit soort gevallen. Een echte sarcoide is een goedaardige huidkanker, maar de lymfeklieren bij jou paard zien er anders uit. Hoe langer je wacht hoe erger het kan worden, en een goede diagnose is belangrijk.

Ik wens jou en je paardje heel veel sterkte.

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:23

Jinks schreef:
Hallo Balou_k,

Die klieren zien er idd niet goed uit. Ik zou niet wachten, maar snel naar bijvoorbeeld Utrecht voor controle. De lymfeklieren zijn echt dik, dit had mijn paard niet. Voor je het zeker weet zou ik niet dokteren en ik denk dat een lokale DA hier geen expertise genoeg in heeft.
Neem een kliniek die ervaring heeft met dit soort gevallen. Een echte sarcoide is een goedaardige huidkanker, maar de lymfeklieren bij jou paard zien er anders uit. Hoe langer je wacht hoe erger het kan worden, en een goede diagnose is belangrijk.

Ik wens jou en je paardje heel veel sterkte.


Ik kan pas donderdag 14 juli bij de Bosdreef terecht.
Ze is verder kwiek en fit, eet en drinkt goed, plast en mest goed, niet snel buiten adem en gewoon vrolijk.
Ik weet niet of je hier een spoed voor kunt bellen ik kan haar zoiezo niet brengen ben nu voor vervoer aan het zoeken voor donderdag ;(

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:25

Opties:

Zie de wiki

- laten zitten (maar hoe kleiner hoe makkelijker weghalen)
- wegsnijden/branden (cryochirurgie). Kans op terugkeren is relatief groot
- BCG-injecties (moet op de kliniek, kan werken afhankelijk van type sarcoid)
- radiotherapie (bestraling) moet op kliniek is duur, maar werkt wel.
- AW4Ludens. Zogenaamde Liverpoolzalf. Heb ik na optie wegsnijden (kwam terug) laten doen bij mijn paard. Zalf aanbrengen (moet door DA), sarcoid verdween.
Kosten waren rond de 800 euro. Consult, contact met Engeland (waar zalf vandaan kwam) kosten zalf zelf en kosten DA.

Kosten van wegbranden/snijden: rond de 250 euro bij de kliniek. Maar sarcoid kwam terug.
Biopt niet doen tenzij je zeker weet dat je gaat behandelen. Na een biopt kan de sarcoid agressiever worden.

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:28

Ik kan het je niet zeggen van een paard maar wel van mijn hond, hahaha. Dat was 110 euro en dan nog eens 75 euro onderzoekskosten.

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:32

AngelofLove schreef:
Ik kan het je niet zeggen van een paard maar wel van mijn hond, hahaha. Dat was 110 euro en dan nog eens 75 euro onderzoekskosten.


Ik ga morgen toch nog eens bellen dat ik me er helemaal niet goed bij voel, ik heb buikpijn en kan m'n tranen niet bedwingen wellicht dat ze haar kunnen halen ?
Ik heb geen vervoer anders zo snel, voor volgende week had ik wel iemand, wat het ook is goed of slecht het moet weg en de kosten maken me helemaal niks uit ;(

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kosten huidtumor verwijderen onbekend goed/kwaad DRINGEND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:33

De tumor op zich vind ik helemaal niet eng het ziet er rustig uit, het schuurt alleen tegen halster enzo daarom is het zo open :(
Maar die klieren vertrouw ik voor geen meter dit is nu ongeveer anderhalve week, maar ik dacht eerst dat het kwam (ook de dierenarts) doordat haar weidemaatje verkouden was, en misschien een reactie omdat de 'tumor' wat irriteerde door de zalf..
Maar nu zijn ze wel erg groot..