Mijn paard is behoorlijk scheef. Ze is altijd in het bos gereden en had een slecht zadel toen ik haar kocht, twee maanden geleden.
Nu hoor ik verschillende meningen; Sommige mensen zeggen dat het voldoende is om een paard te trainen, anderen vinden hulp van een therapeut onmisbaar.
In mijn geval kan ik zowel de hulp van een chiropraktor als een fysio inroepen (ze werken samen)
Training is momenteel nog beperkt, omdat ze geen dressuur achtergrond heeft. We werken vanaf de grond aan de basis. Het is niet de bedoeling om er een dressuurpaard van te maken, maar we werken aan het stretchen van de zijkanten e.d. met wat oefeningen met inbuigen, balkjes etc. Stapritjes in het bos maken we ook wel en ik oefen ook wat thuis met wendingen, maar slechts heel rustig aan. Ik heb geen haast.
Pijn lijkt het paard niet te hebben (nagekeken door da)
Maar hoe zijn de meningen hier?
Alleen gymnastische oefeningen gericht op stretchen/rechtrichten of toch ook de hulp in roepen van
fysiotherapeut en/of chiropraktor?
Ben erg benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.
(zelf neig ik wel naar eerst chiropraktor om wervels ed na te lopen en blokkades op te heffen en dan fysio vanwege de spieren, en daarna natuurlijk aangepaste stretchoefeningen, maar niet iedereen vind dat nodig omdat ze geen pijn toont/kreupel loopt)