zin/onzin fysio-chiropraktor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

zin/onzin fysio-chiropraktor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 08:38

Osteopaat laat ik even buiten beschouwing, want die zit hier nergens ;)

Mijn paard is behoorlijk scheef. Ze is altijd in het bos gereden en had een slecht zadel toen ik haar kocht, twee maanden geleden.
Nu hoor ik verschillende meningen; Sommige mensen zeggen dat het voldoende is om een paard te trainen, anderen vinden hulp van een therapeut onmisbaar.

In mijn geval kan ik zowel de hulp van een chiropraktor als een fysio inroepen (ze werken samen)

Training is momenteel nog beperkt, omdat ze geen dressuur achtergrond heeft. We werken vanaf de grond aan de basis. Het is niet de bedoeling om er een dressuurpaard van te maken, maar we werken aan het stretchen van de zijkanten e.d. met wat oefeningen met inbuigen, balkjes etc. Stapritjes in het bos maken we ook wel en ik oefen ook wat thuis met wendingen, maar slechts heel rustig aan. Ik heb geen haast.
Pijn lijkt het paard niet te hebben (nagekeken door da)

Maar hoe zijn de meningen hier?
Alleen gymnastische oefeningen gericht op stretchen/rechtrichten of toch ook de hulp in roepen van
fysiotherapeut en/of chiropraktor?

Ben erg benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

(zelf neig ik wel naar eerst chiropraktor om wervels ed na te lopen en blokkades op te heffen en dan fysio vanwege de spieren, en daarna natuurlijk aangepaste stretchoefeningen, maar niet iedereen vind dat nodig omdat ze geen pijn toont/kreupel loopt)

Mando

Re: zin/onzin fysio-chiropraktor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:44

Persoonlijk zou ik het paard eerst van zijn beperking af helpen en dan rechtrichten, eerst vanaf de grond een kleine 1,5 maand en daarna onder de man.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:49

Even of topic: wat een leuk paard, wat woon je prachtig en wat een leuke dieren heb/had je!

On topic: Ik ga helemaal mee met jouw gevoel. Eerst laten checken, veilig stellen en dan doorgaan met langzaam oppakken.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:27

Sommige dingen zijn er simpelweg niet uit te rijden. Wat hierboven ook al gezegd is, eerst blokkades weg en daarna door rijden/grondwerken/longeren zorgen dat je paard recht Blijft!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:15

Olympia bedankt...
Jullie zeggen dus ook, eerst chiropraktor/fysio en dan de gymnastiek, om het simpel te zeggen
Grobegni... dat vroeg ik mij ook af ja.. er zijn best wel wat mensen die beweren dat je door goed rijden een paard weer op orde krijgt, maar ik betwijfel ook of dat altijd mogelijk is (voor iedereen... ik ben ook geen prof natuurlijk) of dat het niet beter is om eerst de goede voorwaarden te scheppen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:23

Als jouw paard volgens de da gezond is, ben ik voor rijden/longeren. Met een goede training (en goede instructie) kun je dit probleem prima oplossen.

Zoals een oud instructrice van mij altijd zei: je bent zelf de fysiotherapeut van je paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 06:36

Aha, een anders denkende. Ik kan er wel inkomen en geloof ook dat je met de juiste training ook veel bereikt, maar wat als je geen instructrie hebt en geen bak/binnenbak + paarden die een hekel hebben aan bakwerk?

Je kunt veel gymnastiseren in het bos en vanaf de grond. Dat weet ik. In mijn geval is het dan de physio die trainingsadviezen geeft die aangepast zijn aan het specifieke probleem, paard en omstandigheden. Ook instructie dus, maar niet van een lesgeefmens.

Maar ja... dan is het toch weer de physiotherapeut he...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:48

Grobegni schreef:
Sommige dingen zijn er simpelweg niet uit te rijden. Wat hierboven ook al gezegd is, eerst blokkades weg en daarna door rijden/grondwerken/longeren zorgen dat je paard recht Blijft!

Hier ga ik helemaal in mee! blijf je toch door rijden, dan hik je continue tegen het probleem aan en kunnen de klachten zich opstapelen!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:47

ik zou het ook combineren. Bij mijn eigen paard combineer ik de osteopaat met een happy-athlete masseuse die ook bezig is met rechtrichten en mensenhouding. Ze masseert niet alleen het paard maar ook de ruiter want als de ruiter scheef zit kun je je paard nog zo rechtrichten, hij zal toch scheef blijven gaan. Ze geeft ook advies over zadels. Ook heb ik centered riding les om mijn eigen brakke lijf in balans te houden.
Van het weekend zat ik op een paardendag naast een kraampje van Remedio (www.remedio.nl). Deze dames hebben ruiter-paard en zadel ook gecombineerd in hun trainingsconcept. Misschien dat ze bij jou in de buurt ook ziets hebben?

mimitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:53

als je zelf al neigt naar chiropraktor en fysio, waarom niet?! slechter worden ze er niet van..... succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:30

Ik heb vorig jaar de hele meuk bij m'n paard(en) gehad: osteopaat, fysio, sportmassage. Hoop geld armer, totaal geen verschil gemerkt. Dus ik geloof er niet zomaar meer in.
Ik zou gewoon rijtechnisch gaan rechtrichten. Evt. longeren erbij. Wil je geld uitgeven, tja een fysio of osteopaat of wat dan ook, baadt het niet, het schaadt ook niet.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:44

liljebo schreef:
(zelf neig ik wel naar eerst chiropraktor om wervels ed na te lopen en blokkades op te heffen en dan fysio vanwege de spieren, en daarna natuurlijk aangepaste stretchoefeningen, maar niet iedereen vind dat nodig omdat ze geen pijn toont/kreupel loopt)

Ik zou ook eerst in jou geval wat verder met dit paard gaan met training/rechtrichten vanaf de grond (dubbele lijnen), maar ook zeker onder de man!
Geef jezelf bijvoorbeeld een maand, als je dan nog steeds tegen extreem of opvallend verzet aan loopt en je ziet geen stijgende lijn/ verbetering in de algehele training, dan ben je nog steeds niet te laat om er een chiro of fisio bij te halen!

Ik ben ook van mening dat je heel veel dingen zelf (onder begeleiding) kan oplossen als je maar niet je ogen gesloten houd voor echte problemen! :)

Schaepelree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:59

Beste mensen, je kunt net zo goed naar Jomanda gaan. Allemaal hokus pokus en zonde van het geld. :brr: :(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:08

Schaepelree schreef:
Beste mensen, je kunt net zo goed naar Jomanda gaan. Allemaal hokus pokus en zonde van het geld. :brr: :(

In veel gevallen wel ja, maar een goede osteo is het enige waar ik in geloof. Je moet wel de 'meuk' eruit filteren en dst is best lastig.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:15

met de paarden heb ik geen ervaring maar met de chiropractor zelf wel, als ik vast zit en stram in de spieren is de behandeling een weldaad. de eerste 3 dagen erna heb ik veel heel veel spierpijn maar kan ik al wel meteen beter bewegen na de behandeling en dat voorkomt tevens dat ik nog schever en strammer wordt. Dus ja ik kan zelf zeggen dat het helpt!