Iemand hier ervaring mee?
Ik lees dat kwijlen kan komen door een bepaalde schimmel, maar ook dat het door de processierups zou kunnen komen?
Nu vind ik niet dat mijn pony kwijlt, maar wel echt schuimt. Het heeft wat weg van het plaatje in het andere topic, maar dan nog dikker/witter ... Dit is nu ongeveer een week, en niet constant (maar wel genoeg om op te vallen). Ben nu wat gaan rond zoeken op internet en kwam dus op een schimmel (Rhizoctonia leguminicola, produceert Slaframine), maar ik kwam ook de processierups tegen.
Er is bv. dit artikel:
Citaat:Kwijlende paarden door vergiftiging
De laatste weken wordt onze praktijk regelmatig geconfronteerd met paarden die zonder verdere klachten enorm veel speeksel produceren. Bij nader onderzoek van de mondholte zijn geen afwijkingen te vinden. De paarden hebben goede eetlust, geen temperatuursverhoging en tijdens het eten is de speekselvloed niet (of minder)zichtbaar.
Er zijn een aantal mogelijkheden beschreven die dit probleem kunnen veroorzaken:
- Haken op de kiezen of kieswortelontsteking
- Irritatie van mondslijmvlies door haren van de eikenboomprocessierups
- Vergiftiging door Slaframine geproduceerd door een schimmel (Rhizoctonia leguminicola)
De laatste aandoening is vorig jaar voor het eerst beschreven in Nederland. Een van onze dierenartsen heeft in samenwerking met de Faculteit Diergeneeskunde een artikel over deze aandoening gepubliceerd.
Bij vochtige, relatief warme zomers met weinig zon is het mogelijk dat de schimmelsoort Rhizoctonia leguminicola, groeit op de onderkant van klaverblaadjes. De schimmels zijn te herkennen als zwarte puntjes op de onderkant van het blad. De schimmels zijn onder bepaalde omstandigheden in staat om de gifstof (toxine) Slaframine te produceren. Bij opname van deze stof gaan paarden extreem speekselen zonder dat ze algemeen ziek zijn. In Amerika en zuidelijke staten van Europa is deze ziekte al langer bekend. In Nederland is dit afgelopen jaar voor het eerst beschreven.
De aandoening kan geen kwaad voor de gezondheid van het paard. Het rantsoen veranderen heeft tot gevolg dat het speekselen na 1 tot 2 dagen over is. De gifstof kan weken op het weiland actief blijven.
(http://www.diernartsen.nl/diersoort-inf ... iging.aspx)
Iemand ervaring met die rups & kwijlende paarden?
De rups is er .. en mijn pony heeft de gewoonte eikenbladeren op te knabbelen (hij vindt dat hij niet genoeg krijgt
) .. dus ja, ergens zou het allemaal best kunnen ... en misschien ook het meest logische zijn (want die schimmel? Ik weet het niet). Maar ik vind er verder (nog) geen info over .. dus misschien dat hier iemand er wat meer van weet of misschien zelfs ervaring mee heeft?Alle info is welkom

Pony staat 24/7 buiten, staat sinds kort volledig op gras (wel stripbegrazing), dit was hiervoor gras/hooi. Vandaar dat ik dus dacht aan de schimmel, die dan op/in het gras zou zitten. Maar toch, het lijkt niet te kloppen ... De rest van de paarden hebben er geen last van, maar die van mij is sowieso een stuk gevoeliger (zomereczeem enzo) en is denk ik ook de enige die vindt dat hij met het gras alleen niet genoeg heeft
Zou kunnen verklaren waarom hij alleen er last van heeft, zeker als het iets met de processierups/eikenbomen te maken zou hebben... Ik ga nog wat verder zoeken

Edit; heb net naar de veearts gebeld, wilde het toch wel weten

Zij denkt ook dat het door de rupsen is .. Is verder niet gevaarlijk (alleen irritant voor hem natuurlijk, hoe zou je zelf zijn?) en er valt niks aan t doen, behalve paard laten staan/grazen waar geen rupsen zijn (iets wat bij ons onmogelijk is
). Ze wil eventueel in de loop van volgende week wel eens langskomen (omdat hij ook een gezwollen tong heeft, heeft hij elk jaar dus is volgens mij een soort allergische reactie, maar nu in combinatie met die rups.. ) maar het is niet dringend .. Tenzij er natuurlijk wat zou veranderen (niet meer eten of zwak zijn enzo
).Dus ja ... leuk ... Na het baasje nu ook de pony er last van