heiligbeen verschoven, advies gevraagd..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zimmie

heiligbeen verschoven, advies gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 09:19

Hallo allemaal,
Graag zou ik jullie advies en ervaringen horen over het volgende:

ik heb een paar maanden een pony onder mijn hoede gehad die vanuit het niets ervandoor schoot tijdens het rijden. Hij deed dit niet om je eraf te krijgen maar ging gewoon rennen..
Ook was hij gevoelig op zijn rug en had hij (net achter het zadel) twee verdikkingen op zijn rug.
Zadelmaker erbij gehaald en zadel aangepast maar het probleem bleef..
Nu is hij naar een kliniek geweest en daar werd geconstateerd dat, waarschijnlijk door een val in het weiland, zijn heiligbeen scheef stond en naar voren was geschoven.
Dit is nu verholpen (de bulten zijn ook gelijk weg) en over een week mag hij volgens de arts weer gewoon normaal bereden gaan worden..

Nu is mijn vraag, wie heeft er hier ervaringen mee ? Is dit bij jullie paarden een terugkerend probleem en blijft het altijd een zwakke plek of hebben jullie paarden er helemaal geen last meer van ?
Hij is nog jong (net 5 geworden) en aan zijn bespiering moet zowieso nog gewerkt worden. Hij moet leren om weer ontspannen over zijn rug te gaan lopen en dat wil ik gaan bewerkstelligen door longeerwerk met bijv. passoa en nageefelijk rijden.

ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties.
Bedankt alvast.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:31

Wel een gehad met een scheur in het heiligbeen...dit paard heeft met oa deze blessure ruim een jaar mogen revalideren.Nu alweer een tijd onder het zadel en dat gaat goed.

Langzaam weer opbouwen zodat de bespiering weer op sterkte komt,laat hem desnoods door de osteo in de gaten houden.Zou hem de 1e periode los longeren om het langzaam op te bouwen,daarna evt. met een bandage zodat hij weet dat hij zijn benen mee moet nemen en dat dit geen pijn veroorzaakt.
Als dit goed gaat weer rustigaan zadeltje erop...

Paard waar ik het over heb is goed hersteld en doet het erg goed onder het zadel,paard is ook een jaar of 5.Neem wel de tijd,beter maandje langer over doen ;)

ElCamino

Re: heiligbeen verschoven, advies gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:36

Hier een Quarter die vastzit bij het heiligbeen en het bekken. Bij vorige eigenaar is hij achterover gegaan met zadel en al, ws komt het daardoor. Fot's etc zijn nog niet gemaakt, ik wil even kijken of de behandeling aanslaat. Mocht het niet helpen gaan we verder kijken
Ik heb er nu een osteophaat bij en ze behandeld hem nu. Zelf had ik er ook geen ervaring mee, ben nu aan het opbouwen en moet over 5 weken weer bellen. Blijf even meekijken hier, want wil er graag meer over weten

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:03

@elCamino
Hoeveel keer is jouw paardje dan behandeld ? Want de Osteopaat waar deze pony is geweest vertelde dat hij nu weer 100% is. Wat doe jij er zelf aan om bijv. de bespiering weer in vorm te krijgen ? En kan jij wel gewoon rijden momenteel ?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:12

Pas 1 x, ze gaf zelf aan dat hij zó vastzit dat een 2e keer nodig zal zijn.
Ik neem het zekere voor onzekere en laat haar nog een keer komen.
Ik heb eerst 3 dagen niets gedaan, toen 3 dagen rechtuit stappen en geen wendingen, toen 3 dagen rechtuit met een drafje erbij, daarna ook galop. Nu weer wat lichte buiging vragen aan hem.

Paard heeft ook ernstige hanetred en bespiering billen is ook erg kort op het moment.

Noelledeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:38

Mijn paard heeft het ook gehad. Waarschijnlijk als gevolg van een onhandige hangactie waarbij het touw geknapt is en mijn paard is gevallen. In eerste instantie leek er niets aan de hand te zijn, maar een paar dagen later was mijn paard opeens flink kreupel tijdens een ritje in het bos. Gelukkig kon ik snel bij Steffi vd Laarse terecht. Hij bleek ook een magnesium tekort te hebben waardoor hij erg gevoeilig op zijn spieren was en doordoor gevoeliger voor dit soort blessures. Gebruik nu al 6 maanden Equilin en hij is echt losser en fijner in zijn lijf geworden. Na de behandeling van Steffi heb ik een week of 2 rustig aangedaan en toen weer voorzichtig gaan opbouwen.Het is weer helemaal goedgekomen met mijn paardje.

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:37

de pony van mij is nooit kreupel of onregelmatig geweest. daarom heeft het ook even geduurd voordat er een expert is ingeschakeld.. Rijden hebben we in die tijd misschien een keer of 10 gedaan dankzij een blessure van mezelf. ik heb idd. ook advies ingewonnen bij Steffi. En dat equilin is wel iets om in mijn achterhoofd te houden..bedankt !!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:40

Hoi, ben nu 3 weken verder, paard lijkt wat beter door zijn lijffie te bewegen. Maar vind hem rechtsom nog niet ok. Weet niet of dat aan mij ligt, het rijden, of zijn fysieke toestand. Vind het erg moeilijk om aan te wijzen waar het nu aan ligt en of er echt verschil is.... Volgende week zaterdag komt Bianka weer om hem te checken. Kunnen we meteen zien of er verbetering is opgetreden. Daarna ga ik 3 weken met vakantie, kan hij lekker de wei in

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:46

Hou me maar op de hoogte ElCamino.. Ik heb er vorige week weer even opgezeten en merkte duidelijk dat hij een stuk ontspannender liep dan voorheen.. De verdikking waren ook bijna niet meer te zien.. (aan één kant nog een klein beetje) ben heel benieuwd naar wat Bianka van jouw paardje zegt.. Sukses ermee en alvast een heerlijke vakantie toegewenst.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:48

Oh ja....ze denkt ook dat het mede veroorzaakt wordt door zijn ernstige hanetred. Dit heeft hij heel erg, daar kan ze niet veel aan veranderen. helaas... hou je op de hoogte