Dekhengst is mojo kwijt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Dekhengst is mojo kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:17

Niet geschikt voor jeugdige lezers, serieus!

Het is het 4e dekseizoen voor onze 6-jarige hengst. Als 2-jarige dekte hij 1 merrie; als 3-jarige 7 merrie's; als 4-jarige 5 merrie's, als 5-jarige 5 merrie's.

Dit jaar als 6-jarige heeft hij tot nu toe 4 merrie's gedekt, hij is sinds dit jaar ook uit de puberteit. En hier begint ons probleem...

Vroegah... Dekte hij vrij heftig, kon meerdere merrie's op 1 dag probleemloos aan, stond ook nog wel eens samen met een hengstige merrie die hij dan in vrijheid meermaals dekte en hij stootte probleemloos door. Op 1 merrie na ooit, die zag hij niet zo zitten en het duurde dan ook enkele pogingen erop en eraf voor hij zo opgewonden was dat hij het karwei afmaakte.

Sinds dit jaar is hij ineens echter een sulletje... Hij komt nog op 5 benen op de merrie af, al stuiterend en schreeuwend naast me. Eenmaal goed uitgeschacht mag hij naar de merrie toe en... springt niet meer gelijk erop af maar sukkelt er naar toe om ellenlang te snuffelen en flemen, uiteindelijk een keer te springen, het gaatje niet kunnen vinden, nog een keer snuffelen en flemen, weer springen, met een beetje mazzel toch het gaatje kunnen vinden, een paar keer stoten, met een hoge gil eraf komen (zoals bij die ene merrie die hij niet leuk vond), weer snuffelen en flemen en na talloze pogingen komt ie ook uiteindelijk een keertje klaar... Meestal...

Zojuist hebben we hem maar even los gedaan met een oude vriendin in de hoop hem weer actief te krijgen. Het duurde weer lang, maar minder lang dan wanneer hij aan de hand dekt. Nu kwam hij ook gelijk klaar toen hij uiteindelijk het gaatje vond, EIN-DE-LIJK!

Het verschil met los en aan de hand is in ieder geval mijn correctie, ik corrigeer hem wanneer hij in de merrie hapt, ik sta immers naast hem en wens niet de achterbenen van een woeste merrie om mijn oren te krijgen. Los bijt hij wel, springt alle kanten op om de merrie te ontwijken en raakt, vreemd genoeg, meer opgewonden hiervan (althans, zo denken wij he). Hoe meer de merrie brult en gilt (dus hoe meer contact, neus aan neus en wanneer hij hapt) des te wilder wordt hij. Hij dekt overigens gewoon netjes hoor, hij is wel voorzichtig met zichzelf en de merrie.

Nu vraag ik me af; heeft hij gewoon een beetje extra nodig, een afwijkende sexuele voorkeur (moet ik zweepjes en latex voor hem gaan kopen) of zou het aan het volwassen worden liggen (hij is uit de puberteit sinds dit jaar en dekt lastig sinds dit jaar) of is het toch iets medisch of psychisch?

Overigens dekt hij gelukkig nog wel redelijk goed door ten tijde van de eisprong!

*edit* zijn testosteron is vorig jaar gemeten, deze was bijna het dubbele van normaal.

Wilawander

Re: Dekhengst is mojo kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:05

Zou hij geen last kunnen hebben van teveel hormonen? aangezien je schrijft dat hij het dubbele heeft?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:15

ShamalArabs schreef:
Dit jaar als 6-jarige heeft hij tot nu toe 4 merrie's gedekt, hij is sinds dit jaar ook uit de puberteit. En hier begint ons probleem...

Aan de hand verschillende totaal vreemde merries dekken is heel erg tegennatuurlijk gedrag voor een paard. Ik begrijp best dat een gevoelig paard daar gedemotiveerd van kan worden.
Hij heeft nu als volwassen paard gewoon een betekenisvolle relatie nodig om gelukkig te zijn :j
Dat is wat anders als een mensenrelatie, maar de essentie is hetzelfde, hij krijgt hem niet meer recht op de zoveelste betekenisloze one-night-stand ;)
Beter voor de geest van de hengst en de merries: bok en KI, en voor je hengst een of meerdere vaste vriendin(nen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:41

Als hij voorzichtig is met zichzelf en de merrie liever samen los zetten. Voor jouw eigen veiligheid blokkeer je een deel van het paargedrag en dat blokkeerd kennelijk hem ook. Dekken is geen spoedklus, laat hem lekker de tijd nemen, zoveel hoeft hij er nu ook niet te dekken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:47

Sorry, kan je niet helpen want zou het ook zo gauw niet weten, maar vind dit wel echt een schitterend topic.. Zweepjes en latex, one-night-stands, betekenisvollere relaties :')

Tsja, en wie zal het zeggen? Mijn hengst (overigens nog geen dekhengst) valt ook niet voor de eerste de beste hoor, hij valt vooral op blond. Laat zich ook niet makkelijk verleiden.. Hij staat nu samen met een leeftijdsgenootje op t land met aan weerszijden een land met (hengstige) merries. Maatje is enorm hengst, loopt constant op 5 benen brullend door t land. Die van mij kijkt een keer, hinnikt stoer en gaat weer grasjes zoeken :')

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:51

Onze dekhengst is ook zo'n sulletje, die wil liever ook niet aan de hand dekken en vossen zijn al helemaal geen turn-on.

Maar als we hem samen met de merrie in de bak zetten doet hij toch z'n ding. Misschien wil jij te snel gaan als je hem aan de hand hebt en dat hij dat aanvoelt en onbewust in de stress schiet. Of hij wil zo lang mogelijk rekken, dat kan ook nog :D Maar ik zou dus proberen om ze samen te zetten en het even aan te kijken, misschien dat hij zonder de druk van jou aan de hand beter presteert?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:57

Misschien heeft hij zich een keer pijn gedaan bij bv een te nauwe merrie of ergens een ontsteking ergens aan zijn geslachsdeel. (al neem ik aan dat die wordt schoongemaakt na een dekking)Een slechte ervaring met aan de hand dekken misschien. Persoonlijk zou ik hem niet meer los laten dekken want anders heb je kans dat hij straks helemaal aan de hand niet meer dekt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:58

Het is vast de hond die zit te kijken. :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:51

Als hij los beter dekt en voorzichtig genoeg met de merries is, dan zou ik hem zijn gang laten gaan. Ook veiliger voor jezelf. Ik kan me voostellen dat een correctie om toch stoort.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:02

Ik moet toch zo lachen om dit topic :Y)

Maar inderdaad, als hij los fijner dekt (hij wil natuurlijk een beetje privacy) en hij is voorzichtig, laat hem dan maar los. :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:36

Ik zal nog wat duidelijker zijn. Ik dek hem aan de hand gewoon aan zijn stalhalster en touw. Ik heb zelf niet het idee dat ik ongeduldig ben, maar na 20 minuten klooien ben ik het soms wel een beetje zat... De enige 2 redenen waarom ik hem even op pauze zet wanneer we naar buiten lopen zijn om hem even op te laten letten (hij let wel eens niet op en loopt mij dan bijna van de sokken) en omdat hij vroeger wel eens on-uitgeschacht op de merrie sprong, ook met los dekken, en dat is voor de merrie vervelend (ongeduldige merrie's worden dan nog ongeduldiger).
Ik laat hem lang en wacht rustig af, hij mag wel wat happen, maar niet in de onderbenen of knie, want dan slaan merrie's vaker dan wanneer hij in de billen hapt. Ik corrigeer hem door de lijn iets aan te nemen waardoor hij kleine kneepjes in het touw op het moment van willen happen voelt. 3 of 4 keer een kneepje (3 of 4 pogingen om te happen) is voldoende om hem van de "gevaarzone" te brengen naar een andere plek om in te happen.
Wat hij graag doet maar ik aan de hand gewoon te gevaarlijk vind, is happen in de knie-streek om te merrie aan die zijde omlaag te brengen, ze halen daarbij soms uit.
Wat hij ook graag doet en ik wel gewoon laat gaan is uitgebreid oraal bevredigen :+ Hij likt graag in die streek, dat vinden de merrie's ook prima natuurlijk.

Kuray is ook een jager, daarom mag hij wel los met onze merrie's die hengsten gewend zijn en niet wegrennen (= jachtinstinct triggeren). Maar de gastmerrie's moet hij toch echt aan de hand dekken, want daar wil ik geen risico mee lopen natuurlijk. Als ze geen hengsten in kuddeverband gewend zijn, gaan de meeste de eerste keer, hoe hengstig ook, toch aan de ren....
Hij is niet geheel vervelend dan ofzo, hij jaagt er gewoon achteraan om ze tot stoppen te manen en dan te kunnen besnuffelen. ALS de merrie ook gewoon stopt is het probleem over en geeft ze zich over aan het natuurlijke gedrag, maar als ze bang is kan ze ook een hekwerk in vliegen in paniek. Dus dat vind ik gewoon te veel risico om met een merrie van een ander te nemen.

Gisteraaf hebben we nog een merrie met hem los gedaan, ook deze ging vlekkeloos en hij heeft haar zelfs 2x gedekt. Hij is natuurlijk heel sociaal gehouden en opgevoed, dus blijkbaar heeft hij dat stukje contact en het neuzen echt nodig.
Vandaag proberen we het weer eens aan de hand aangezien een gastmerrie op eisprong-tijd zit. Vorig jaar startten we met de eerste merrie los dekken (daar stond hij de hele dag mee samen) en toen ging het allemaal gewoon netjes, ook de rest van het sizoen aan de hand.

Ik had het idee dat hij er niet eens moeite voor deed om bijv. het gaatje te vinden. Gister met de eerste merrie los deed hij eerst ook geen moeite, maar die ouwe wordt snel ongeduldig en pieperig, dus dat triggerde om toch even zijn best te doen. De 2e merrie deed hij gelijk meer zijn best voor.

Over privacy gesproken, hoe meer publiek, des te ongecontroleerder en wilder hij is, hij kan echt niet tegen kijkers indd. Wordt hij doodzenuwachtig van ;) Dus we proberen altijd maar gewoon met zn tweeën te zijn :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:43

Je kan altijd nog overwegen om met Kuray naar een seksuoloog te gaan yloon :P Mensen komen na de pubertijd altijd in een soort "identiteitscrisis" (de één wat heftiger dan de ander), misschien is ie opeens onzeker over z`n doen en laten? :P Dan wil een grote peptalk van hoe een knappe man het wel niet is wel eens helpen (en een knappe man is het :D)
Nee even serieus: Zou het kunnen dat jij gewoon dat onwijze mojo van hem zo gewend bent dat dit een groot verschil lijkt zeg maar? Hoe is hij nu in verhouding tot hoe Hallim was bijvoorbeeld?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:02

Hij was altijd zo stoer.... en nu... nu... nu is hij zo'n watje! :o

Misschien mist hij wel een doel in zijn leven en moet ik eens op zoek naar iemand die hem wil inrijden en uitbrengen... endurance, western, springen, dressuur, hij kan het allemaal wel volgens mij :j alleen een heel veelzijdig iemand vinden wordt misschien wat lastiger :+ En dan ook nog in de buurt natuurlijk, want hij blijft wel hier staan!

Hallim dekte ook gewoon in de hand zoals het moet, zonder zeuren en mokken en goed doorstoten en het in 1x afmaken.

Hij is overigens wel erg onzeker, schrikt nog van zijn eigen schaduw enz.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 03:42

Misschien heeft hij ontdekt dat stoerdoenerij de dames niet meer imponeert? := Nieuwe fase in zn leven? Midlifecrisis? Aaah... Toch maar een nieuwe auto ehhh trailer kopen voor m? Glimmende rooie? :')

Hihi nee, misschien dat het zou helpen idd als er wat meer met hem gedaan wordt, helemaal als hij wat onzeker is.. Ik zie het aan mn eigen pony, die vindt zichzelf altijd ontzettend stoer als hij iets goed doet (ok, goed, wat híj denkt dat goed is dan := ). Hij is ook ontzettend zelfverzekerd en schrikt gewoon nergens van. Ik doe eigenlijk nog niet eens veel met hem, beetje vrijheidsdressuur (ivm zn leeftijd ook nog maar basisdingetjes, niet eens stoere hengstendingen), beetje wandelen.. Niks spannends eigenlijk, maar hij bloeit enorm op als hij het goed doet. En met wandelen kan ie helemaal inzakken (loopt dat ook echt eerst heel mans te klieren en daarna sjokt ie met zn hoofd laag achter me aan) als we iets tegenkomen dat spannend is.. Laatst bijv 10 minuten bezig geweest om hem te overtuigen dat schapen écht geen pony's eten, je had hem moeten zien daarna! Ego was zwaaaaar geknakt :') Dus wie weet.. Het is iig het proberen waard en ook ontzettend leuk om te doen!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:39

Het 'probleem' van deze hengst is dat hij ouder en wijzer wordt.
Je schrijft dat hij tijdens de eisprong van de merrie zonder problemen dekt, hij weet gewoon precies wanneer het zin heeft en wanneer niet.

Er zijn meer hengsten die hun neus ophalen voor merries die stikhengstig voor hun neus staan en zich alleen druk maken op het moment dat het er echt toe doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:46

ShamalArabs schreef:
Het verschil met los en aan de hand is in ieder geval mijn correctie, ik corrigeer hem wanneer hij in de merrie hapt, ik sta immers naast hem en wens niet de achterbenen van een woeste merrie om mijn oren te krijgen. Los bijt hij wel, springt alle kanten op om de merrie te ontwijken en raakt, vreemd genoeg, meer opgewonden hiervan (althans, zo denken wij he). Hoe meer de merrie brult en gilt (dus hoe meer contact, neus aan neus en wanneer hij hapt) des te wilder wordt hij. Hij dekt overigens gewoon netjes hoor, hij is wel voorzichtig met zichzelf en de merrie.

Daar zit je probleem; het happen en gillen hoort erbij en maakt beide opgewonden, als je dat gaat corrigeren gaat de lol eraf.
Als hij als hengst hapt (op een nette manier) hoort de merrie daar niet overdreven om te slaan maar enkel een beentje op te tillen anders is ze niet goed hengstig.

Dus neem een langer touw zodat je zelf iets meer afstand kunt nemen, zorg dat je merrie's goed hengstig zijn en laat hem lekker zijn ding doen zolang het maar netjes blijft. Als hij het gat niet kan vinden kun je hem ook helpen, dat lijkt me niet zo'n probleem, zeker wanneer de merrie wat kleiner of groter is kan dat voor hem zelf moeilijk zijn en dat stompt hem natuurlijk ook af.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:52

uhm die van mij is inmiddels wat ouder, maar ook, hoe meer ze gillen hoe meer hij opgewonden raakt. Gillen ze niet.. dan heeft ie geen interesse. vaak helpt het bij die van mij een paar x weglopen en opnieuw op de merrie aflopen, eerst neus aan neus laten, dan gaat ie aflikken en beetjes geven, ik laat m zich overigens gewoon vastbijten in de merrie, is tenslotte natuurlijk gedrag.
wat hierboven staat ben ik t ook helemaal mee eens.
Die van mij had ook een x zijn penis zeer gedaan, toen heeft t ook een poos geduurt voordat hij weer wilde.

Een vriendin van mij heeft zelfs een hengstje, al toont de merrie nog zo hengstig, als dat hengstje geen interesse heeft zit ze nog niet tegen ei-sprong aan...

Dus kortom, volgens mij is er niets mis met je hengst :+
Laatst bijgewerkt door elibeest op 24-06-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:58

Sommige hengsten krijgen ook ineens haast als je net doet of je de merrie weer mee neemt.
Dus als ie treuzelt, merrie meenemen richting uitgang van de bak of wei waar je dekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:59

LBLGypsyCobs schreef:
Het 'probleem' van deze hengst is dat hij ouder en wijzer wordt.
Je schrijft dat hij tijdens de eisprong van de merrie zonder problemen dekt, hij weet gewoon precies wanneer het zin heeft en wanneer niet.

Dat zou ook een deel van het probleem kunnen zijn :j

Overigens is het los laten met een nieuwe merrie ook wel te doen, wij hadden dan de merrie loslopen in de bak en de hengst aan de longeerlijn, kon hij zijn gang gaan maar wanneer de merrie bang werd konden we hem toch corrigeren.
Dat werkte altijd zo goed dat ze na 15 minuten gewoon samen los gingen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:56

Nou, tijd voor een update denk ik...
De eerste 2 dames zijn gescand, 1 drachtig. De ander op 17 dagen (!!) niet drachtig (gisteraaf gescand) MAAR met minimale begin hengstigheid in de baarmoeder EN MEGA follikel op rechts van 41,4 mm (!!). Zo één die dus ovuleert en vlak voor, tijdens of vlak na ovulatie pas hengstig gaat tonen...

Dus vanmorgen dik 20 minuten geschouwd bij de box met een verveelde kuray die het echt niet bijster interessant vond. Hij wilde steeds een andere kant op, neuzen bij de buurman, terug omkeren en naar de box of doorlopen naar zijn zoons... Meer dan eens heb ik met mijn vingers moeten knippen en met strenge blik op de merrie moeten wijzen, waarna hij met een diepe zucht de merrie weer probeerde te lokken naar het tralies. De betreffende merrie vind alle paarden interessant, maar bij hem sloeg ze met haar voorbenen en bokte er op los, schreeuwde enz. Duidelijk geen zin en niet hengstig... Maar gezien de baarmoeder en het follikel wist ik dat die hengstigheid er tóch moest zijn, diep weggestopt misschien, heel minimaal misschien, maar ik moest en zou reactie krijgen. Na 20 minuten liet ze een paar drupjes los en ging half en half een beetje staan. Met de grootte van het follikel in het achterhoofd heb ik kuray op de box gezet, hulp gevraagd om de merrie vast te houden en 10 minuten later liep ik met kuray naar buiten waar de merrie stond te wachten...

Kuray liep zonder blaten en oppompen, heel relaxed, bijna vermoeid of lui. De merrie ging niet staan natuurlijk toen ze hem zag... Kuray zag haar en dacht volgens mij "WTF die wil toch niet??!!" dus geen enkele reactie buiten meer tegenzin om er naar toe te lopen... Ik heb hem niet laten wachten omdat ik niet zeker was of ze wel dekbaar zou zijn al, dus liepen we recht op haar af. Kuray niet uitgeschacht natuurlijk want die zag er nog geen heil in. Hij komt bij haar achterwerk aan, steekt verveeld zijn neus richting haar achterwerk, snuffelt... EN SPRINGT! direct, niet eerst flemen, niet langdurig klooien, hij sprong direct!! Zonder uitschachten, dus ik verwacht dat ie er ook weer af zou komen, maar NEE dus... Hij schachte uit terwijl hij op haar zat, stak "hem" er zonder moeite in, stootte 2x en was ook ECHT klaar. Ik twijfelde nog even ivm de snelheid en het slechte doordekken van de laatste tijd, maar er drupte nog een beetje sperma uit toen hij hem introk...

Hij moet geroken hebben toen hij zijn neus erin propte dat ze op haar eisprong zit, anders had ie natuurlijk nooit zo snel gereageerd...
En je raad het al, na het dekken ging de merrie netjes staan ;)
Een paar minuten later op het weiland werdt kuray ineens wakker en begon hij wel te reageren op haar, steeds maar roepen enz.

Mijn hulp van vanmorgen heeft vaker gekeken en geholpen, en die was minstens net zo verbaasd als ik over kuray's reactie en dekwijze van deze ochtend...

Hij heeft ook niet gekliert, niet gebeten in benen e.d. Hij heeft dus echt die eisprong nodig om goed door te kunnen dekken blijkbaar ;)

Overigens was ik nu dus méér gespannen dan normaal, nu had ik een hulp die wel vaker helpt maar gewoon de ervaring en snelheid mist, dus extra druk voor mij om merrie en hulp veilig en heel te houden en een groter risico op slaan omdat ze niet ging staan (en we geen hulpmiddelen gebruiken) én dek-druk, met de vroege ovulatie in het achterhoofd wist ik dat het op het allereerste begin van de hengstigheid moest gebeuren....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:08

Wauw, het is dus gewoon een snelle jongen die niet van plezierseks houd :P
Zou dan zeker een goede zijn om gewoon in een kudde merrie's te lopen, hij zal dan ook niet onnodig dekken of opjagen.
Maar jij gaat in het vervolg je merrie's dus scannen voor hij erop gaat of zet je hem weer op stal als hij in de eerste paar minuten niet springt?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 12:42

ik ga ze niet eerst scannen... We gaan maar gewoon proberen en regelmatig buiten schouwen, als ze dan zover is dekt ie wel goed door. Ik denk dat, als hij in de eerste sprong niet goed doordekt, hij gewoon na de eerste sprong terug op de wei of box gaat, als ze wel zover is dekt hij wel door en als hij dit niet geinig vind zal ie misschien ook wel gewoon sneller weer door gaan dekken.

Het is wel wat met die mannen hier hoor. Er staat nog een 3-jarige die ik met pijn en moeite op een merrie kreeg, blijkt hij achteraf toch een voorkeur te hebben voor ruinen en hengsten :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:43

Ja dat is net zo makkelijk, nu je het weet scheelt het je ook moeite natuurlijk.

Misschien moet je je jonge hengsten niet in een mannengroepje laten lopen, heeft blijkbaar een verkeerde invloed, of is die ook al zo slim om te weten wanneer het zin heeft? ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 15:38

anneliesdj schreef:
Ja dat is net zo makkelijk, nu je het weet scheelt het je ook moeite natuurlijk.

Misschien moet je je jonge hengsten niet in een mannengroepje laten lopen, heeft blijkbaar een verkeerde invloed, of is die ook al zo slim om te weten wanneer het zin heeft? ;)

Ik denk dat hij wél een plezier-dekker is ;) Ik kan hem achter een merrie zetten, dan springt ie niet, maar sta je even stil achter een hengst of ruin, dan moet je opletten dat ie niet springt :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:45

Plezier of gewoon verkeerde voorkeur? :P
Kan me niet voorstellen dat het bij een hengst of ruin nou zo fijn gaat :+