Help ik zoek wat voer advies.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne1313

Help ik zoek wat voer advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:41

Wat te doen, over twee weken ga ik met mijn paardje verhuizen naar een nieuwe pensionstal.

Nu staat hij 24/7 op het weiland, ik sta nu 6 weken pas op deze stal (heb mijn paard 6 weken geleden gekocht) dus dat was al een hele verandering van een donkere handelsstal naar 24/7 buiten staan.
Maar nu we de training aan het oppakken zijn, heb besloten toch naar een andere stal te gaan i.v.m. de faciliteiten die daar beter zijn.
Natuurlijk wil ik dit doen zonder al te veel problemen qua voer en stress, het moet een goede overgang worden.

Op de nieuwe stal staat hij wel lekker hele dag buiten met paardenvriendjes, maar is geen supervoedzame wei, wel wat gras maar kunnen ze niet op leven, dus ze krijgen ook nog beetje brok
(bix /muesli, geen idee nog erbij van een goed voedermerk), daarbij komt dat hij uiteraard ook voorzien word van ruwvoer wanneer hij binnen komt en smorgens vroeg. Ze gaan snachts naar binnen op de nieuwe stal.

Vraag is dus, hoe kan ik die overgangperiode nu doen? Of kan ik hem simpelweg van 24/7 land, naar 12 uur land en 12 uur binnen doen met alle veranderingen qua voer.

Volgens mij misschien beter dit op te bouwen, bijv. al iets gaan bijvoeren? (of wissel ik dan teveel van voer?)
Of als ik bij nieuwe stal aankom heel weinig brok eerst geven en meer ruwvoer? Of is gras naar hooi/kuil ook gevaarlijk?

Graag adviezen, bedankt alvast

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 21:19

er mag een slot op aangezien niemand me blijkbaar kan helpen. De verhuisstress ga ik minimaliseren door er rijdend naartoe te gaan en het voeren moet ik maar beetje aanzien hoe hij het oppakt.

suus_pepper

Re: Help ik zoek wat voer advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:24

Misschien kun je vragen of ze wat meer kuil willen geven? En 12 uur op het land is best veel hoor :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:59

VSW-->VS

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:35

vragen op de huidige stalling of je paard al enkele dag delen op stal kan vnl om aan droog ruwvoer te wennen, hoeft niet persé 12-12 te zijn, overschakeling naar hooi geeft minder problemen dan plots van hooi naar veel vers gras.

voor de brok/muesli moet je je niet teveel zorgen maken zolang je niet onmiddellijk kilo's per keer geeft. ik zou beginnen met een half schepje 's morgens en 's avonds en daarna kijken of je paard meer energie nodig heeft of niet. gras/hooi/kuil is het belangrijkst in het rantsoen. Krachtvoer is er alleen voor de vitaminen en mineralen van het ruwvoer aan te vullen en extra energie van zodra je matige tot zware inspanningen verlangt van een paard.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 10:17

ik mag niet op stal bij mijn huidige stal, we mogen nu alleen maar op het land. Dus zal het wel op gaan bouwen op de nieuwe stal met het ruwvoer.

Dat krachtvoer ben ik idd al mee begonnen om beetje handje te geven, heb het merk opgevraagd van de nieuwe stal zodat hij niet weer over hoeft op ander voer...