Kreupel paard> altijd dierenarts bellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Kreupel paard> altijd dierenarts bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:17

Hoi bokkers :wave:

Ik was benieuwd naar jullie reactie op de volgende stelling:

'Als mijn paard kreupel is, bel ik altijd meteen de dierenarts.'

Zijn er mensen hier die altijd meteen bellen? Of zijn er ook mensen die afwachten? En waarom? Welke afwegingen maak je om wel of niet te bellen? Bijv. de financiele kant, of zet je hem bijvoorbeeld eerst een paar dagen op rust en kijk je dan of het verminderd is en bel je dan alsnog?

Mijn eigen mening:
Ik bel niet altijd meteen de dierenarts. Ik heb echt vaak meegemaakt dat mijn paard bijvoorbeeld kreupel was, of in ieder geval kreupel oogde en dus niet lekker liep dat ik iemand met heel erg veel ervaring naar de pezen, schouders, rug en hoeven liet kijken en daarna de dierenarts belde die alleen de pezen en hoeven checkte en vervolgens elke keer hetzelfde advies gaf: Rust.
En daar betaal je dan (bij onze dierenarts) 100 euro voor.

Van de week was mijn paard weer kreupel en had ik weer dezelfde stalgenoot met erg veel ervaring eerst even laten kijken, en natuurlijk ik weet ook wel dat zij geen dierenarts is (scheelt soms echt niet veel met haar kennis _/-\o_ ), maar zij kan wel checken of het iets ergs/inwendigs is, of dat mijn paard zich gewoon verstapt heeft. Ik dacht op dat moment van : 'ja, ik kan de dierenarts bellen en die ernaar laten kijken, maar ze geven toch het advies rust'. Daarom heb ik er deze keer voor gekozen om niet te bellen en het gewoon even aan te kijken. En vandaag liep ze weer prima, niks aan de hand. Dan denk ik wel bij mezelf; het scheelt me wel weer 100 euro. Stel dat ze nu binnenkort weer kreupel raakt, dan bel ik natuurlijk wel. Dat ik op deze manier handel wil zeker niet zeggen dat ik niet voorzichtig ben, maar ik bel gewoon liever niet voor elk 'mankementje'.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes

Edit: Even verduidelijking van de stelling; het ligt er natuurlijk aan wat voor kreupelheid het is, maar met mijn stelling bedoel ik dus niet een stokkreupel paard dat geen pas meer kan zetten, dan is het i.m.o. logisch dat je de dierenarts belt.
Laatst bijgewerkt door Nrkee op 13-06-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Paan

Re: Kreupel paard> altijd dierenarts bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:20

Ik bel niet direct de DA. Ik check of ik verschil zie tussen de benen. Dus let op of er ergens een verdikking is of dat het warmer is. Dat noteer ik dan in de agenda en zet hem dan op rust. Vaak is het na 1 of 2 dagen al weer beter. Mijn paard wil nog wel eens gekke bokkesprongen maken en dan net verkeerd neer komen of zo. Als het hem echt pijn doet en hij wil een been niet belasten, dan komt de DA wel direct natuurlijk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:45

Ik wacht 3 dagen. Eerst 2 dagen rust en aan de hand stappen.
Dan longeren om te kijken of het vooruit gaat, zo nee bel ik de DA
en zo ja dan dus niet :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:51

Dat ligt eraan.

Van het ene op het andere moment stok-kreupel = direct bellen!

Bij een vage kreupelheid wacht ik wel even een paar dagen en zet het paard op rust, maar als het aanhoudt of terug komt dan ga ik het liefst met zo'n paard naar de kliniek toe, daar is alles bij de hand en spaart de kosten van een visite waarbij ze je doorsturen naar een kliniek.

De ene dag nog goed lopen en de volgende dag flink kreupel is vaak een zoolzweer, daar haal ik eerst de smid bij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:50

Ik kijk het even aan (ligt er natuurlijk wel aan hoe kreupel). Een tijd geleden liep ze helemaal niet goed en toen hebben we ervoor gekozen om eerst de hoefsmid te laten komen. Bleek dat er een steentje in de hoef was ingegroeid en daar had ze een ontsteking aan overgehouden. Hoefsmid heeft het open gemaakt en toen hebben we het een maand behandeld met een badedas badje en was het over.

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:23

Ik bel niet direct de DA.
Eerst even kijken waar ze last van hebben voelen kijken ect ect
Even afspuiten stappen zie je de dag er na niets anders dan wel de DA bellen
Maar als het paard op 3 benen loopt dan wel gelijk !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:24

Het ligt heel erg aan de ernst van de kreupelheid, is het licht onregelmatig dan kijk ik het een paar dagen aan, eventueel de voet koelen. Loopt ze ernstig kreupel dan bel ik wel gelijk, ik wil geen risico nemen.

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:30

nee, eerst een week aankijken, als het alleen maar erger wordt haal ik er wel een dierenarts bij, tijdje stappen rustig aandoen en niet te veel vragen wanneer het niet over gaat of minder wordt haal ik er wel een dierenarts bij :) ik vind het ook weer anders als het paard er echt heel erg last van heeft.. dus echt niet ontspannen op de wei kan staat maar echt belemmerd wordt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:40

Geen rijtechnische vraag, maar medisch.
RT-D >> MD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:09

ligt eraan.. als ie stokkreupel staat met een dik been wel, anders wacht ik het af. Heb dat nu ook even afgewacht en morgen kan ik terecht in de kliniek....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:12

Ik kijk niet zozeer naar de kreupelheid maar meer naar de algehele houding van het paard, ontlast hij zijn been, is het dik/warm/anders dan normaal, hoe is de reactie op druk en pijprikkel op de rug,schouder,bekken,lendenen en gewrichten etc.
Pas als ik dan denk dat het mis is bel ik de DA, al kijk ik zelfs dan vaak nog eerst een dag of 3 hoe het gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:32

het ligt eraan.........

als mijn paard ineens kreupelt zoals hij deed vorig jaar dec ,na een stapritje was hij ineens stijf en liep niet goed
dan bel ik direct
bleek ook goed te zijn hij was toen spierbevangen vanwege ernstig magnesium tekort

nu is hij in april geopereerd en heeft 6 weken boxrust gehad
de DA van de kliniek had al gezegd dat hij kreupel kon lopen als hij de wei op ging
en idd hij heeft zo achterlijk gedaan dat hij na 2 dagen kreupel liep
heb het nu aan gekeken en na 2 dagen loopt hij weer goed

maar staat mijn paard in de wei op 3 benen dan wacht ik niet maar bel direct

liever 10x voor niks dan 1x telaat :j

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:49

Ik zou ook eerst een paar dagen aankijken met rust, behalve natuurlijk als het heel ernstig is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:53

Ligt eraan hoe verder zijn gedrag is: eet hij nog gewoon en zit hij vol energie of staat hij lusteloos in een hoekje en komt hij niet eens naar mij toe.
In het eerste geval krijgt hij gewoon rust, in het tweede geval bel ik even voor advies met de DA.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:57

Ik laat niet direct een DA komen omdat ik zelf goed kan inschatten wanneer een paard dat nodig heeft en ik ook wel weet hoe de meeste dingen te behandelen.
Vervolgens bel ik ook wel eens om advies, daar hoeft hij dan niet voor te komen en dat betaal je hier dan ook niet. Dat heb ik onlangs ook gedaan toen pony in een spijker was getrapt.
Moet erbij vertellen dat je hier medicijnen voor dieren bij de apotheek koopt en de meeste paardenmensen zelf moeten injecteren enzo, dus meestal heb je een en ander in huis.
De DA's wonen hier nl snel meer dan een uur bij je vandaan en dat is niet alleen kostbare tijd in een noodgeval, maar ook veel voorrijd kosten. Vandaar dat je dus zelf eerste hulp moet kunnen verlenen eigenlijk.
De enige keer dat de DA voor mij moest komen was om paarden te euthaniseren. Verder laat ik hem kijken als hij toch op stal is, als ik iets heb dat ik niet vertrouw. Ik heb ook nog de mazzel dat een stalgenoot net afgestudeerd DA is, dus die kan ook gratis advies geven als ik dat nodig zou hebben.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:02

Wij doen het niet op stal, meestal wordt het eerst een paar dagen aangekeken en daarna pas een dierenarts erbij.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:04

In een extreem geval (dus paard dat bijna niet vooruit komt), uiteraard wel.

Anders wacht ik ook altijd minimaal 1 dagje af, als het erger wordt bel ik de da, als het gelijk of minder is, wacht ik nog een dagje af..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:08

Dat hangt er wat vanaf. Als mijn paard zomaar ineens echt heel erg kreupel is zou ik direct bellen ja. Bij ietwat onregelmatig lopen krijgt hij een dag boxrust, de 2de dag nog kreupel -> bellen. Als het na die dag rust beter is gaat hij een dagje buiten zonder werken en dan kijk ik 't daarna even aan.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:44

Ook bij mij is het afhankelijk van wat voor kreupelheidje...
Ik ben inmiddels importeur van Equi-N-icE koelproducten en ik ga eerst zelf wel een weekje koelen.
Rust en koelen is idd meestal het eerste advies...
Maar als hij echt een bungelend been heeft, komt de dierenarts gelijk...
Met pasen was mijn paard ook ineens heel kreupel, dus eerst 3x per dag gekoeld met equi-n-ice, en al vrij snel ging ie weer als een jonge hinde door de wei....
Eigenlijk zou ik zeggen: zorg dat je Equi-N-icE in de kast hebt liggen... Bij mij ligt het eigenlijk overal, in de trailer, in de auto, in de kast, in de medicijnkamer....... Mij fop je niet meer... sinds ik het importeer is het net of ik het aldoor binnen hand bereik wil hebben.... Nu heb ik ook wel een heel onhandig paard, dus het is wel een goede zet om in buurt te hebben.... Maar zelfs veel dierenartsen zijn erg blij dat Equi-N-icE weer terug in nederland is....

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:52

ik ben eerder geneigd de hoefsmid te bellen dan de DA. Ik heb nu 1 keer een paard opeens strompel in het land gehad. Hoefsmid gebeld, bleek om een hoefzweer te gaan. was ik blij dat ik de hoefsmid had gebeld. Mij is van vroeger uit op de manege verteld dat de hoefsmid meer verstand van beenwerk heeft dan een gemiddeld DA. En daar geloof ik ook in. Volgende keer bel ik weer de hoefsmid. Tenzij ik natuurlijk denk dat het wat anders is zoals bevangeheid, want dan moet echt de DA komen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:55

gelukkig kan mijn DA ook beslaan en bekappen [ andersom :+ ]en hij woont 5 min van mij vandaan en mijn smid ong 1 uur

en die komt niet zomaar even voor misschien een hoefzweer,hij zit 2/3 dagen in mijn omgeving.
ik bel de DA ,en ik ben trouwens verz. dus waarom dan niet mijn DA ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:03

truus 1970: Daar ben ik het geheel mee eens. Nou woont de hoefsmid bij mij om de hoek en ben ik goed met hem bevriend. Dus als ik zelf niet weet bel ik hem altijd. Maar hij weet veel meer van beenwerk dan menig dierenarts.
Zoals in een ander topic gezegd werd, je hebt geen röntgenogen. Maar het moet wel heel gek zijn voordat ik een DA voor een kreupel paard haal. Ik zou in eerste instantie toch koelen en arnika smeren.
Wanneer het dan met rust niet overgaat zou ik pas de DA erbij halen om foto's te laten maken.

DeesLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:16

Het ligt aan de situatie.

Kreupel met een dik en/of warm been dan laat ik meteen de da komen. Is er verder weinig aan het been te voelen/zien dan wil ik het met een paar dagen rust en aan de hand stappen aankijken, maar moet het na 3 dagen toch duidelijk verbeteren en anders bel ik de da.

Beter een keer te snel/vaak bellen dan een keer te laat.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:55

Ligt eraan.

Staat ie op 3 benen, bel ik direct de dierenarts, gelukkig nog niet nodig geweest.

Als de kreupelheid niet zo ernstig is, koel en en zet ik hem op rust. Mocht de kreupelheid niet overgaan of verbeteren dan bel ik wel de DA.. Maar dat is zelden nodig

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:18

Wij wachten meestal even 2-3 dagen af, meestal als we de dierenarts bellen krijgen we toch flesje pijnstillers.
zodat het paard het niet onnodig met pijn staat enzo nodig ook de spier die bv verkeerd zat rust krijgt.

eigenlijk hebben we nu altijd een flesje pijnstillers dus als die kreupel is zetten wij hem nu zelf paar dagen op de pijnstillers en na 3 dagen halen we hem eraf en kijken of die goed is zo niet laten we de DA komen voor uit te zoeken waar het vandaan komt. :)