Ik was benieuwd naar jullie reactie op de volgende stelling:
'Als mijn paard kreupel is, bel ik altijd meteen de dierenarts.'
Zijn er mensen hier die altijd meteen bellen? Of zijn er ook mensen die afwachten? En waarom? Welke afwegingen maak je om wel of niet te bellen? Bijv. de financiele kant, of zet je hem bijvoorbeeld eerst een paar dagen op rust en kijk je dan of het verminderd is en bel je dan alsnog?
Mijn eigen mening:
Ik bel niet altijd meteen de dierenarts. Ik heb echt vaak meegemaakt dat mijn paard bijvoorbeeld kreupel was, of in ieder geval kreupel oogde en dus niet lekker liep dat ik iemand met heel erg veel ervaring naar de pezen, schouders, rug en hoeven liet kijken en daarna de dierenarts belde die alleen de pezen en hoeven checkte en vervolgens elke keer hetzelfde advies gaf: Rust.
En daar betaal je dan (bij onze dierenarts) 100 euro voor.
Van de week was mijn paard weer kreupel en had ik weer dezelfde stalgenoot met erg veel ervaring eerst even laten kijken, en natuurlijk ik weet ook wel dat zij geen dierenarts is (scheelt soms echt niet veel met haar kennis
), maar zij kan wel checken of het iets ergs/inwendigs is, of dat mijn paard zich gewoon verstapt heeft. Ik dacht op dat moment van : 'ja, ik kan de dierenarts bellen en die ernaar laten kijken, maar ze geven toch het advies rust'. Daarom heb ik er deze keer voor gekozen om niet te bellen en het gewoon even aan te kijken. En vandaag liep ze weer prima, niks aan de hand. Dan denk ik wel bij mezelf; het scheelt me wel weer 100 euro. Stel dat ze nu binnenkort weer kreupel raakt, dan bel ik natuurlijk wel. Dat ik op deze manier handel wil zeker niet zeggen dat ik niet voorzichtig ben, maar ik bel gewoon liever niet voor elk 'mankementje'.Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes
Edit: Even verduidelijking van de stelling; het ligt er natuurlijk aan wat voor kreupelheid het is, maar met mijn stelling bedoel ik dus niet een stokkreupel paard dat geen pas meer kan zetten, dan is het i.m.o. logisch dat je de dierenarts belt.
]en hij woont 5 min van mij vandaan en mijn smid ong 1 uur