Doet een paard genezen van de ziekte van Lyme?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Doet een paard genezen van de ziekte van Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:48

Ik wilde het eerste niet geloven maar alle symptomen wezen er toch naar uit...de ziekte van Lyme!!
Het begon verleden jaar rond de zomer, Balou werd futloos, energieloos, stond rechtop te slapen bij het poetsen en opzadelen.
Eerst dacht ik dat hij gewoon geen zin had om te werken, dus heb ik het een tijdje zo gelaten, totdat het erger werdt, futloos tijdens het rijden enz.
In november verleden jaar heb ik bloedonderzoek laten doen, maar niet laten testen op lyme, omdat ik hier helemaal niet aan dacht.
Hij werdt getest op de rode bloedlichaampjes, de uitslag gaf aan dat balou ver onder de waarde zat van de bloedlichaampjes die ze normaal moeten hebben.
Hier kreeg hij 2 anabole spuiten voor op een tijd van 2 maanden.
De winter viel in en Balou werdt ziek, stevig hoestbuien, een "verwaarloosde"verkoudheid noemde de DA het, hij zelf zat te denken aan COPD!
Na een rust tijd van 3 weken en een stevige dosis medicijen (Ventipulmin 2 flessen, Prednisolon, en acetylsisteciëne (af zo iets) voor de slijm los te maken, knapte Balou zienderogen goed op, niks, geen COPD, gelukkig!
totdat de futloosheid en het slaperige terug kwam, begon nu ook al te merken dat Balou stijfjes uit zijn stal kwam en de eerste paar passen wat "raar" liep, soort van manken.
Ik heb opnieuw bloedonderzoek laten doen, en heb afgelopen maandag de uitslag gekregen....mijn DA drukte de lyme in waardes uit nl:
een paard wat in aanmerking komt met een teek heeft een waarde van 20, balou had een waarde van 115! duidelijk de ziekte van lyme dus.
De DA kon alleen niet zeggen of de besmetting iets van verleden jaar was of iets van verleden maand.
HIj krijgt nu 1 maand lang antibiotica en hopen dat dan zijn ernergie terug komt.

Nu is echter mijn vraag of een paard doet genezen van Lyme, of is is dit iets wat blijvend is?
De symptomen van Lyme kunnen zijn : energieloos, nierfalen, longklachten, stijfheid...
Zou de verkoudheid van Balou een voorteken zijn geweest?

novita13

Re: Doet een paard genezen van de ziekte van Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:54

Bij mensen kan de ziekte van lyme nog door AB behandeld worden en zeker overgaan.
Alleen blijvende schade kan mijn idee niet meer terug gedraaid worden. Maar dat kan de dierenarts je beter vertellen, hoe dit bij paarden is. Bij mensen zie je dat het vrij goed over kan gaan na deze behandeling met AB. maar dat is ook weer niet zo voor iedereen

Succes en sterkte!

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:01

een bericht van de avs digitale nieuwsbrief gehad:
misschien wel de moeite waard van het vermelden

Ziekte van Lyme bij het paard
Er zijn ontelbaar veel symptomen van de ziekte van Lyme, onder andere hoefbevangenheid, oogontstekingen, rugpijn, wisselende kreupelheid (van gewricht tot gewricht). Sommige gewrichten zijn ontstoken en gezwollen. De benen zijn soms door oedemen gezwollen, de paarden zijn stijf en hebben vaak problemen met de verharing en soms is de huid gevoelig. Een borreliose in een vergevorderde toestand kan het centrale zenuwstelsel aantasten (hersenen en het ruggenmerg). Sommige paarden houden het hoofd scheef en hebben moeite met slikken. Verder kunnen ze staartverlammingen en/of ataxie hebben in combinatie met spierbeschadigingen. Ook zwakke koorts, slaperigheid, depressie en karakterveranderingen horen bij de symptomen. In vergevorderde stadia hebben de paarden geen eetlust meer en anderen eten weer heel normaal maar mageren sterk af. Achter al deze symptomen kunnen ook andere ziekten steken zoals Cushing en Hoefbevangenheid. Daarom moeten eerst alle andere ziektes uitgesloten worden. Dan kan het bloed onderzocht worden op antilichamen tegen de borreliose ziekte. Maar zeker ben je dan niet daar er paarden zijn met een hoog aantal antilichamen maar die geen symptomen hebben. Sommigen hebben de symptomen maar normale bloedwaarden.

Weidepaarden worden eerder besmet dan stalpaarden. Teken zitten namelijk in het gras en in struiken en komen ook in bomen voor en laten zich dan op het paard vallen. Teken zijn er van maart tot oktober. In mei is het tekenbestand vaak het grootst omdat het dan opeens warm wordt. Doordat het klimaat verandert kunnen teken ook de winter in Nederland overleven. Vaak loopt een infectie met Borreliose onopgemerkt. Het afweersysteem van het paard houdt dan de bacterie in de greep. De incubatietijd na de beet is ongeveer 16 weken. De ziekte manifesteert zich in aanvallen. Wordt het vroeg herkend dan is de behandeling het makkelijkst. Maar je kunt de ziekte in dit stadium alleen herkennen aan de rode kring rondom de bijt/steek plek van de teek en die zie je bij een paard niet of nauwelijks. Het valt pas op als de symptomen ontstaan.

Vaak wordt Lyme behandeld met hooggedoseerde antibiotica. Vaak een combinatie van oxytetracyline in spuiten en sulfatrimet over het voer. Maar ook tetracycline, amoxycyline, doxycyline, erythromycine en penicilline worden veel gebruikt. Daarnaast moet ook de schade die de bacterie heeft aangericht worden hersteld. De behandeling met antibiotica is niet altijd werkzaam, vaak is de bloedwaarde na de behandeling weer normaal maar na een half jaar kunnen de waarden weer stijgen.

Bron: RTL Nieuws en Wiki

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:43

novita13 schreef:
Bij mensen kan de ziekte van lyme nog door AB behandeld worden en zeker overgaan.
Alleen blijvende schade kan mijn idee niet meer terug gedraaid worden. Maar dat kan de dierenarts je beter vertellen, hoe dit bij paarden is. Bij mensen zie je dat het vrij goed over kan gaan na deze behandeling met AB. maar dat is ook weer niet zo voor iedereen

Succes en sterkte!

Zeker overgaan? ik weet niet waar jij je info vandaan hebt , maar deze beredenering klopt helaas niet. maar 3 % van de mensen met lyme hersteld. Dit zijn alleen de acute gevallen die vanaf dag 1 na een tekenbeet de juiste medicatie hebben gekregen voor mnimaal 6 weken. De andere 97% is dus de rest van zijn leven de klos. zo'n 25 % hersteld helemaal niet meer en de rest verbeterd wel in symptomen maar wordt nooit meer beter, en dan komt de ziekte met golven weer naar boven.

Lyme kun je alleen bestrijden als je direct behandelt na een acute tekenbeet. En dan nog wel met minimaal 6 weken antibiotica, en daarnaast nog een cystekiller want de borrelia verstopt zich voor de antibiotica en creeert cystes en de zo genoemde biofilms. Dit is ook waarom zowel mensen als dieren denken op te knappen en later toch weer een terugval hebben want de bacteriele infectie is nog niet weg. Helaas geven dierenartsen vaak alleen antibiotica en prednison of prednisolon, die de boel alleen maar onderdrukken en de bacteriele infectie komt vervolgens weer heftiger naar boven. Het gebruik van cystekillers wordt bijna nog niet toegepast bij dieren, inmiddels vaker bij mensen. Je moet daar dus specifiek om vragen. Je kan supplementen kopen voor mensen zoals Serrapeptase van het merk Nutramedix dit zijn capsules, die je kunt openbreken en door voer kan doen. Ook Bromelain (goedkoper dan Serrapeptase) van het merk Douglas laboratories kun je hiervoor gebruiken. Te koop online bij bijvoorbeeld de roode roos BV, maar ook bij andere online drogisten.

ik vrees dat je vooral de symptomen kan behandelen na de antibiotica behandeling, daarmee kan je paard enorm opknappen, maar niet geheel weer de oude worden. Maar je schrijft over de roode bloedcellen waarde, dit is niet zozeer de Borrelia maar wel de co-infectie Babesia die hier verantwoordelijk voor is.
Wat je kunt doen is naar een holistisch dierenkliniek/arts toe gaan die zijn verder met deze behandelingen. Je moet dan denken aan bioresonantie behandeling (het idee is dat je een glas kan laten breken met zijn eigen geluidsfrequentie, en dus kun je ook de bacterie uitroeien door te bestrijden met zijn eigen frequentie). Dit is even een simpele uitleg, de werkelijkheid ligt wat complexer en effectiever.

Succes en sterkte!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:47

Een paard zal helaas niet genezen als de ziekte van lyme is geconstateerd.
Wel kan het paard nog jarenlang meegaan, maar langzaam aan word alles aangetast.
Heel veel sterkte :(:)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:10

Gelukkig zijn bovenstaande berichten enigszins overdreven. Het overgrote gedeelte van de mensen en dieren met de ziekte van Lyme geneest door middel van een flinke kuur antibiotica. Bij een gedeelte van de patiënten faalt de standaard behandeling helaas. Vaak zijn dit inderdaad patiënten die langer geleden besmet zijn geraakt maar het komt ook wel voor bij recent besmette patiënten. Niemand weet nog precies waarom sommige patiënten niet herstellen. Er zijn aanwijzingen dat deze patiënten naast Lyme ook andere bacteriën of virussen bij zich dragen die een rol spelen in het niet herstellen.

Wat vooral belangrijk is dat de antibioticakuur stevig en lang genoeg moet zijn. Verder hebben lyme-patiënten meestal een tekort aan vitamines en mineralen, dus zorg voor goed voer met een goed supplement waarbij met name vitamine B en Magnesium belangrijk zijn. Mogelijk dat je dierenarts dit via een injectie bij kan geven, die zijn het meest effectief. En zorg voor een probiotica naast de antibiotica-kuur (tenminste 2 uur na elkaar gebruiken), dit zorgt ervoor dat de darmflora niet te veel wordt aangetast.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:45

Bedankt voor jullie reactie.
Balou krijgt standaard vitamines door zijn voer gemengd.
ALs ik jullie berichten zo lees is het gewoon een kwestie van afwachten wat zijn gezondheid gaat doen.
Of het helemaal doet genezen zou ik dan maar met de tijd moeten afwachten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:25

hallo andrea.

ik heb helaas ook een lyme paard. [eigenlijk mijn 2e al....]
het verhaal van issy klopt...
ook mijn paard knapte zichtbaar op na een 3 maanden! intensieve antibiotica kuur.
het leek zelfs weg,tot het dit voorjaar weer de kop op stak,en goed ook.
ik wil je niet bang maken maar lyme is moeilijk te behandelen.
lyme bij paarden blijkt nog moeilijker. [volgens mijn arts]
als je je verhaal kwijt wilt mag je me altijd pben.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:51

Mijn Rottweiler heeft een Borrelia infectie gehad en is behandeld met een nosode (homeopatisch). Hij is genezen van de Lyme maar een herbesmetting is altijd mogelijk.
Een paard maar ook een mens kan genezen van Borrelia. Een acuut stadium is makkelijker te genezen dan een chronisch stadium maar het is mogelijk.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:40

Bij mijn merrie is ook de ziekte van Lyme gevonden. Zij werd vorig jaar augustus plots kreupel om geen enkele reden (rx foto's en scans perfect in orde) en is dan door een scintigrafie (botscan) gegaan waarop te zien was dat haar ganse lichaam vol ontstekingen zit. Na 6 maand rust, Tildren en antibiotica is het beter maar helaas zal de bacterie nooit meer volledig weggaan (dit is me verteld door mijn DA en de kliniek). Ze is nu terug goed en is niet meer kreupel, maar de kans dat dit van de ene op de andere dag terug slecht is is zeer groot. Paarden met ziekte van Lyme hebben ook een heel zwak immuunsysteem, het minste dat een ander paard een kuchje heeft, heeft Montana het ook.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:55

Ik heb even alle berichtjes gelezen, maar weet iemand ook of IEDERE tekenbeet de ziekte van Lyme overbrengt? Of alleen bij een aantal teken die deze ziekte bij zich dragen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:20

Nimfen (kleine vrouwtjes) brengen in zo'n 80% van alle tekenbeten Borrelia over. De grote zijn vaak niet de boosdoener.
Ook wil het niet altijd zeggen dat als je geen kring krijgt om de beet dat je dan niet besmet bent.

Toevallig wordt ik op het moment ook behandeld. Ontdekte vorige week een nimf in mijn zij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:19

interessante informatie dat het bij mensen kan overgaan. Bij mensen geldt hetzelfde als bij paarden. Als je er op tijd bij bent, kun je ervan genezen. Als je te laat een diagnose hebt, dan genees je een heel stuk moeilijker of niet.

Ik hoor bij de categorie 'niet'.
Ik slik nu een jaar antibiotica en plaquenil. Ik kan hooguit zeggen dat ik er beter aan toe ben dan een jaar geleden. Maar genezen??? Was dat maar waar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:24

Voor TS, eventueel kun je contact opnemen met Kliniek Hochmoor (over de grens bij Winterswijk). Net als bij behandeling van mensen met Lyme zijn ze in Duitsland veel verder met behandeling van paarden. Je kunt vragen naar een Nederlands sprekende arts.

Sterkte!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:09

Is er een afgebakende periode tussen de tekenbeet en symptomen van lyme bekend?

Mijn pony had 3 weken geleden een teek en nu problemen met de vochthuishouding, dus uit voorzorg een uitgebreid bloedonderzoek laten uitvoeren. Vrijdag krijg ik de uitslag..

Het was wel zo'n kleine nimfenteek -O- oh oh..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:28

MyrtheJ@ mijn vorige paard had ook lyme.
hij heeft bij mij 1 keer een teek opgelopen op vakantie die ik helaas over het hoofd zag waardoor ik het lijf er af borstelde.[en toen was ik dus te laat]
3 weken daarna kreeg hij zijn eerste klachten,headshaking in draf [hoofd/oorpijn]
helaas waren wij een behoorlijke tijd verder eer dat wij de link teek hadden ontdekt.
hou je paard maar goed in de gaten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:32

De teek was gelukkig niet te missen door een allergische/ontstekingsreactie. Heel dik been :P Heb hem er dus gelukkig helemaal uit kunnen krijgen. Van headshaking heb ik nog niets gemerkt.
Belangrijkste symptomen nu zijn dat ze slomer is, doffe vacht en als je haar velletje oppakt blijft het dus veel te lang staan ipv elastisch terug te veren..

Hoe is het uiteindelijk met je paard afgelopen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:37

headshaking was bij dat paard een tijdelijke symptoon,wel een van de eerste bij hem.
omdat wij er een hele lange tijd over gedaan hebben om de diagnose te stellen was ik te laat,paard leeft niet meer.
mijn huidige paard was vermoedelijk al besmet toen ik hem kocht.
ook dat ziet er niet rooskleurig uit.....

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:28

MyrtheJ schreef:
Mijn pony had 3 weken geleden een teek en nu problemen met de vochthuishouding, dus uit voorzorg een uitgebreid bloedonderzoek laten uitvoeren. Vrijdag krijg ik de uitslag..

Bloedonderzoek heeft nu geen zin.
Antistoffen kunnen pas na acht weken worden aangetoond.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:33

Andrea_ schreef:
Ik heb opnieuw bloedonderzoek laten doen, en heb afgelopen maandag de uitslag gekregen....mijn DA drukte de lyme in waardes uit nl:
een paard wat in aanmerking komt met een teek heeft een waarde van 20, balou had een waarde van 115! duidelijk de ziekte van lyme dus.

Nog nooit van zo'n cijferschaal gehoord.
Ik neem aan dat er wel een behoorlijk bloedonderzoek is geweest,
inclusief een ELISA en Western Blot test ?
Beide testen moeten positief zijn, voor je over antistoffen tegen Borrelia kunt spreken.

Overigens betekenen positieve testen alleen dat het paard met Borrelia in contact is geweest,
wat nog helemaal niet betekent dat het ook werkelijk de ziekte van Lyme heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:42

Sinds wanneer moeten beide testen positief zijn voor je van Lyme kunt spreken? Er is meer dan voldoende afdoende bewijs dat tenminste de Elisa test met enige regelmaat vals negatief is. De Western Blot is iets beter maar ook daar worden lymepatienten niet altijd uitgehaald. Deels omdat ze afhankelijk van de protocollen andere grenswaarden kennen, deels omdat ze andere bandjes of een combinatie van bandjes alleen als positief beschouwen en deels omdat er lymepatienten zijn die geen antistoffen maken terwijl ze wel een actieve lyme besmetting hebben. Ook zijn er met name chronische lyme patienten die wel IGM positief zijn en IGG negatief.

Ik had met een door biopt bevestigde ACA op mijn been een negatieve Elisa test en een a-specifiek positieve westernblot. Dus praat me a.u.b. niet van de huidige bloedtesten voor lyme. Dát is een soort russische roulette.

Doe me een lol BigBen en lees even bij op de relevantie van bloedonderzoek bij Lyme. Zelfs een behoudende organisatie als de RIVM heeft richtlijnen uitgegeven die de diagnose van Lyme niet meer slechts van bloedonderzoek laten afhangen, maar van de symptomen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-06-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:52

Vals negatief komt bij moderne ELISA's zo goed als nooit meer voor.
Vals positief wel, en daarom heb je de Western Blot nog altijd nodig om een positieve Elisa te bevestigen,
zelfs al is de ELISA tegenwoordig gevoeliger dan de Western Blot.

De diagnose Lyme hangt nooit alleen maar af van bloedonderzoek,
maar al evenmin alleen maar van symptomen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:53

Met enige bezorgdheid volg ik nu dit topic. Ik heb afgelopen vrijdag mijn paard laten testen via een uitgebreid bloedonderzoek omdat ze zo stijf de stal uit komt, stijf is na een flinke rit en de laatste tijd vaak met dikke benen staat. Ik dacht aan misschien een magnesium tekort, en heb na wat surfen, ook gevraagd om te testen op Lyme.
De uitslag is dat alles goed is, maar dat de antistoffen tegen Lyme wel iets zijn verhoogd. Ze had een waarde van 9,8 terwijl tussen 8-12 twijfel is, en boven 12 positief. Het advies is nu om 3 weken te wachten en dan nog een keer te prikken om te kijken of het een actieve fase is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:10

Voor de mensen die zich hier melden en ongerust zijn. Hier onder i.i.g. van het lymeforum wat wetenswaardigheden over de bloedtesten

Citaat:
[Uitgebreid onderzoek
De diagnose van de ziekte van Lyme moet gebaseerd zijn op de ziektegeschiedenis, symptomen en resultaten van onderzoeken. Meestal voert men ook testen uit, voornamelijk van het bloed. Deze testen moeten gebruikt worden ter ondersteuning van de diagnose. Helaas baseert men zich in Nederland juist heel sterk op deze testen, terwijl ze vaak ten onrechte negatief zijn.

Behalve het testen van bloed wordt ook wel cerebrospinaal vocht (hersenvocht) getest op o.a. antistoffen. Hiervoor moet een lumbaalpunctie (ruggenprik) worden gedaan. Dit wordt met name gedaan bij een vermoeden van neuroborreliose (Aandoeningen van het zenuwstelsel door Borrelia). Bij deze tests is de kans nog groter dat de uitslag negatief is terwijl men wel is geïnfecteerd.

Let op! Een negatieve test sluit de ziekte van Lyme niet uit. Ook is een positieve uitslag op zichzelf geen bewijs van de ziekte van Lyme. De resultaten van de testen moeten in combinatie met de andere informatie (ziektegeschiedenis, symptomen, e.d.) beoordeeld worden.

Er moet nagegaan worden of iemand een tekenbeet had, een rode uitslag (erythema migrans), en of de klachten daarna zijn ontstaan. Ook wordt de diagnose aannemelijker als andere ziekten zijn uitgesloten. De ziekte van Lyme kan diverse symptomen veroorzaken, maar de meeste daarvan zijn niet specifiek, ze komen ook bij andere ziekten voor. Wel maakt diversiteit van symptomen de ziekte van Lyme aannemelijker. De checklist kan gebruikt worden ter ondersteuning van de diagnostiek.

Let op! Als er na een tekenbeet een erythema migrans (meestal ringvormig, zich uitbreidende, rode uitslag) ontstaat, dan is dat bewijs voor een infectie; daarom moet men dan gelijk een antibioticumbehandeling krijgen. Er moet dus ook geen tijd worden verspild aan bloedonderzoeken. Hoe langer men wacht met behandelen, hoe moeilijker het is om te genezen.

Lyme testen
Als iemand wordt geïnfecteerd met de Lyme-bacterie, dan maakt het immuunsysteem antilichamen aan om de bacteriën te bestrijden. Met sommige testen probeert men deze antilichamen tegen de Lyme-bacterie aan te tonen.

Er zijn twee typen antilichamen waarop men test: IgM en IgG. IgM wordt door het lichaam als eerste aangemaakt en daarna IgG. Het duurt enige weken voordat er genoeg antilichamen zijn aangemaakt om aan te kunnen tonen. IgM verdwijnt meestal weer na enige maanden, maar kan ook aanwezig blijven als de bacteriën aanwezig blijven. IgG kan jaren in het lichaam blijven, ook nadat de bacterie uit het lichaam is.

Let op! De antilichamen beschermen niet of niet voldoende tegen een volgende infectie met Lyme-bacteriën. Als men dus genezen is, en opnieuw wordt geïnfecteerd, dan kan men opnieuw ziek worden. Men wordt dus niet immuun!

ELISA en Western Blot
De meest gebruikte testen bij de ziekte van Lyme zijn de ELISA en de Western Blot, waarbij zowel op IgM als IgG wordt getest. De ELISA toont alleen antilichamen aan, de Western Blot laat ook zien wélke antilichamen aanwezig zijn.

Bij de Western Blot wordt een strook gebruikt waarop banden (strepen) ontstaan: wb-banden. Deze banden staan voor de verschillende antilichamen; ze worden uitgedrukt in getallen: bijv. p34, p39, p41 of ook wel 34kDa, 39kDa, 41kDa.

Sommige van deze banden zijn specifiek voor de Lyme-bacterie, maar andere zijn aspecifiek, want die kunnen ook door antilichamen tegen iets anders dan de Lyme-bacterie ontstaan.

Het gaat in Nederland meestal als volgt: Men test eerst met de ELISA-test en alleen als deze positief is, dan test men daarna met de Western blot. Als de ELISA positief is, maar de Western blot is negatief, dan telt de uitslag van de Western blot.

Men zou altijd de Western Blot moeten doen, ook als de ELISA negatief is. Soms hebben mensen een negatieve ELISA, terwijl de Western Blot toch positief is! Ook zou een lab bij de Western Blot altijd volledig moeten weergeven welke banden zijn ontstaan.

ook relevant
Citaat:
De waarde van de testen
Aan de bloedtesten wordt vaak veel waarde gehecht. Maar ze kunnen op zichzelf niet een diagnose maken of uitsluiten; ze zijn bedoeld ter ondersteuning.

Diagnose is meer dan alleen testen
De diagnose van Lyme-ziekte dient gebaseerd te zijn op de ziektegeschiedenis, de symptomen, de uitsluiting van andere ziekten, resultaten van onderzoeken en tests.
In vele gevallen kan slechts een combinatie van gegevens tot de (meest waarschijnlijke) diagnose leiden.

Testen geven alleen aanwijzingen
• DE ELISA/EIA en de Western Blot (WB) kunnen alleen antilichamen aantonen. Deze antilichamen zijn afkomstig van het immuunsysteem en niet van de bacteriën zelf, maar een reaktie daarop.

Dus: deze testen geven indirect aanwijzingen voor contact met de Lyme-bacterië.

• Test-uitslagen zijn nooit slechts negatief of positief en het hangt er ook vanaf wát positief of negatief is: ELISA of Western Blot, IgG of IgM, bloed of hersenvocht.

NB: De testuitslag op zichzelf kan niet zeggen of je wel of niet Lyme hebt!

Uitleg Western Blot
Bij de Western Blot gebruikt men een strook waarop antigenen van Borrelia burgdorferi (Bb) zitten. Ze zijn verdeeld over de strook op basis van hun massa. De getallen staan namelijk voor de massa, uitgedrukt in KDa. De p staat voor proteïne, antigenen zijn namelijk (meestal) proteïnes.

Als je bij de WB-uitslag bijv. de banden p41 en p34 hebt, dan hebben er zich op die plaatsen antilichamen aan de WB-strook gebonden. Niet alle banden hebben dezelfde waarde, want sommige banden zijn niet specifiek voor Bb.

NB: daarom wordt gelet op de aanwezigheid van specifieke banden.

Op de plaats van "band p41" kunnen zich antilichamen tegen antigenen van Bb binden, maar óók kunnen antilichamen tegen antigenen van andere pathogenen zich aan "band 41" binden.

Op de plaats van specifieke banden kunnen zich echter vrijwel alléén antilichamen tegen antigenen van Bb binden (tot zover bekend is).

--------------------------------------------------------------------------------

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:29

kebie schreef:
Met enige bezorgdheid volg ik nu dit topic. Ik heb afgelopen vrijdag mijn paard laten testen via een uitgebreid bloedonderzoek omdat ze zo stijf de stal uit komt, stijf is na een flinke rit en de laatste tijd vaak met dikke benen staat. Ik dacht aan misschien een magnesium tekort, en heb na wat surfen, ook gevraagd om te testen op Lyme.
De uitslag is dat alles goed is, maar dat de antistoffen tegen Lyme wel iets zijn verhoogd. Ze had een waarde van 9,8 terwijl tussen 8-12 twijfel is, en boven 12 positief. Het advies is nu om 3 weken te wachten en dan nog een keer te prikken om te kijken of het een actieve fase is.

Antistoffen tegen Borellia betekent nog helemaal niet dat je paard Lyme heeft.
Net zoals je best antistoffen tegen griep kunt hebben, maar helemaal niet ziek bent.
Relatief veel paarden hebben antistoffen tegen Borellia, maar bijzonder weinig paarden hebben Lyme.

Natuurlijk ben je bezorgd,
maar 'stijf zijn na een flinke rit' kan een paar honderd verschillende oorzaken hebben.
Inclusief gewoon stijf zijn na een flinke rit :+ .