Hartog Grassmix, luzerne of compact grass

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Hartog Grassmix, luzerne of compact grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:43

Er zijn inmiddels zo veel verschillende dingen te koop dat ik de weg kwijt begin te raken...

Wat is nou het beste van deze 3 om te voeren aan een E-pony die licht werk verricht en niet te veel eiwitten binnen mag krijgen, en een minishet die ook lichte arbeid verricht. Mijn doel is ze voldoende vitaminen te geven, en ze ook wat bezig te houden.

De e-pony krijgt 2 x per dag een halve schep kruidenmuesli van havens, en 2 x per dag 1/4 basisbrok van havens. Daarnaast dagelijks 2 scheppen zemelen met water.

De shet krijgt 2 x per dag een minihandje kruidenmuesli van havens en eet met de zemelen van de ander mee.

Samen krijgen ze 2 x per dag voldoende hooi en staan overdag altijd buiten op de paddock.

zodiacje

Re: Hartog Grassmix, luzerne of compact grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:01

er is iig een groot verschil tussen lucerne en de compact grass.
De lucerne doe je door het voer om kauwen, speekselvorming en eettijd te bevorderen.
De tweede geef je als hooi. (imo duur betaald hooi maar dat is mijn mening).
grassmix heb ik geen ervaring mee.

denk dat je je dus eerst af moet vragen met wat voor doel je dit wil gaan geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:02

Je kunt op de site van Hartog en op voervergelijk even kijken wat de verschillen zijn...

Mijn ervaring is dat lucerne en compactgras rijker zijn dan grasmix...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:00

lucerne bevat meer eiwitten.
Geen van de producten is echt bedoelt om vit en min toe te voegen aan het voer van een paard. Het zijn meer ruwvoer vervangers.
Als je echt meer vit en min wil geven , als je denkt dat ze dat tekort komen, dan kan je beter een vit en min supplement geven. Die zijn er van bijna alle voermerken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:07

Als het je puur om de vitamines gaan zou ik inderdaad gewoon een goed volledig supplement geven zoals bijv Marstall Force of Pavo Vital.

Ik voer mijn paard lucerne en compactgras als vervanging van een groot deel hooi om haar voller te krijgen.
Het is duurder dan hooi, maar het was de enige manier om mijn merrie goed op gewicht te houden.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:15

oké bedankt! Ik zal ook eens op de site van Hartog kijken.
Het gaat er puur om dat ze wat meer bezig zijn, de benodigde vitaminen krijgen ze in principe binnen, maar een extra'tje kan nooit kwaad. :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:20

Ik ken een aantal paarden die een slokdarmverstopping hebben opgelopen van Compact Gras van Hartog, waarvan een meerdere malen. Ik voer het niet en heb mijn eerste en laatste pak toen meteen weggegooid. Beter is hooi van goede kwaliteit. Dat kun je onbeperkt voeren en ben je meteen van alle ellenda af.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:29

e_horse schreef:
Ik ken een aantal paarden die een slokdarmverstopping hebben opgelopen van Compact Gras van Hartog, waarvan een meerdere malen. Ik voer het niet en heb mijn eerste en laatste pak toen meteen weggegooid. Beter is hooi van goede kwaliteit. Dat kun je onbeperkt voeren en ben je meteen van alle ellenda af.

ik voer het al meerdere jaren, 2x per dag in de hartog bak in de paddock en door de muesli op stal, nooit problemen mee gehad...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:42

Hartog compact gras moet je wel uit zo'n box voeren. waarschijnlijk konden de paarden te gulzig eten van het gemalen voer en is daardoor de slokdarm verstopping ontstaan. Hartog compact gras kun je ook onbeperkt voeren. Een oud stalgenoot van mij staat op een stal waar 24/7 een bak met compact gras hangt in de box. Nog geen een paard daar heeft last gehad van een verstopping. Onlangs zag ik bij mij op stal ook een pak in een weitje liggen, geen paarden met verstopping.
Felix heeft al meerdere malen een verstopping van hooi of kuilgras gehad.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:12

VSW-->VS

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:51

Mij bevalt Hartog al ruim 18 jaar heel goed. Mijn paard was een vreselijke hoester en is enorm opgeknapt van de lucerne. Hij is nu op leeftijd en heeft bijna geen kiezen meer en eet nu dus de grasmix. Dus al jaren geen hooi meer voor hem gekocht en als ik tegenwoordig de prijs voor een baaltje hooi bekijk, ontloopt het elkaar niet eens zoveel, want ik doe 8 dagen met een zak en dan kan meneer echt onbeperkt van eten. Ik heb wel de lucerne bak er inderdaad bij, maar het rek ligt in mijn kast :P En geen gehoest meer en geef hem wat hooi en je kunt er weer op wachten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat die van mij alles op zijn gemak eet. Dus niet heel woest begint en dat alles in een keer op moet :Y)

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:18

Ik voer geen Hartog Luzerne meer, ik vond de kwaliteit te veel wisselen. Ik ben nu erg fan van Hugho! (http://www.hugho.nl/producten.html) ik heb de grove luzerne en ben erg erg over te spreken.