bijna geen manen meer:(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

bijna geen manen meer:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 16:21

Mijn paardje schuurt heel erg. JA! ik heb deze vraag bij de Zomereczeem, schuren en jeuk topic opgezocht en geplaatst . maar helaas word hier niet op mijn vraag geantwoord dus hoop dat iemand anders mij kan helpen:

Mijn paardje van 3 staat sinds eind april op het land 24/7. bij mij op stal is dat geen mogelijkheid(hebben geen land) hij heeft dus gewoon lekker vakantie.
Nu scheurde hij altijd wel een beetje..(ook in de winter) altijd als ik kwam en ik kamde de manen en zaten er ( bij het eind van zijn manen bij de schoft) een plukje haren in de borstel;. dit deed ik wel bijna elke dag dus viel het niet zo op.
Nu kom ik ongeveer 2 keer per week bij hem kijken op het land, maar elke keer als ik kom worden de manen ( aan het eind) steeds minder en kariger. Hier baal ik ontzettend van.. het is een Lustitano dus vind ik dat die lekker een bos lange volle manen moeten hebben.
Aan de voorkant van zijn manen is het nog wel erg vol en lang en haal ik onwijs weinig haren weg als ik borstel. ( dit doe ik alleen met een harde borstel)
Sinds hij op het land staat is het scheuren veel erger geworden (denk ik) want hij heeft bijna geen manen meer(laatste stuk dan) ook was hij lekker zijn staart aan het scheuren, er staan namelijk een paar bomen op het land hier is nu wel draad omheen afgezet zodat hij niet meer kan schuren met zijn staart, helaas kan hij zijn manen wel schuren aan wat laag hangende takken van die boom.
de dierenarts die bij mij op stal ook een paard heeft gaf mij een middeltje en zei dat dit tegen ALLES werkte. ook al hij ZE zou hebben. het heet iets van Hydrodaroderm?? dit gesmeerd maar niet met echt resultaat. ik weet niet of dit nou ZE is. ik kan niets geïrriteerd vinden, geen wondjes of een harde manenkam.

Als ik een uur bij hem op het land ga zitten zie ik hem nooit schuren, de boer zegt ook dat ie hem nog nooit heeft zien staan schuren. wel rolt hij heel vaak.. ( zou dit ivm met jeuk aan de manen zijn??) hij staat met 1 ander paard op een stukje land, dat de manen zo worden van het knabbelen lijkt mij sterk want ik heb hem nog nooit zien knabbelen.
ik weet even niet wat ik moet doen, een nieuw stukje land rondom Den Haag vinden is erg lastig. daarom kan ik niet zo makkelijk verhuizen naar een stuk zonder bomen, en de boer vind mij een zeikerd en wil niet het stukje rondom de bomen "groter" afzetten zodat hij niet meer bij de laag hangende takken kan.
wat zou ik hier tegen kunnen doen? of wat is het..? zou iemand bij raad kunnen geven? misschien dat Derfen smeren? of gewoon mijn eigen veearts er is naar laten kijken? alvast bedankt voor het lezen van mijn mega verhaal! en ik hoop dat iemand me raad kan geven..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:31

De zalf die je van de dierenarts hebt gekregen zal wel Hydrocortiderm zijn, dit is een hormoon zalf met corticosteroide erin.

Als ik jou was zou ik eens proberen je paard zo weinig mogelijk koolhydraten te geven. Koolhydraten (suikers en zetmeel) zitten in krachtvoer, maar ook in gras zit fructaan (een soort suiker).
Paarden die er gevoelig voor zijn, ook ZE paarden, kunnen van te veel suiker gaan schuren.
Helaas merk je niet direct of een suikerarm dieet effect heeft.
Verder is er iets met selenium, teveel of te weinig (kan het nooit onthouden) zorgt er ook voor dat staart en maanharen uit vallen.

Als het puur om schuren door vliegjes gaat zou je ook nog een exceem deken op kunnen doen, maar dat zal het wel niet zijn als hij in de winter ook wat schuurderig is.

MerleSimone

Re: bijna geen manen meer:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:33

Die van mij krijgt knoflookbrok, maar dit kun je ook in de vorm van poeder krijgen. Helpt heel goed, ze krijgt het sinds vorig najaar, en dit jaar zitten haar manen en staart er nog allemaal aan :D

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:37

Als je wilt weten of het zomerexceem is kun je een huidkrabsel laten afnemen door de dierenarts die het dan verder kan onderzoeken. Je zou je paard een exceem/vliegen deken op kunnen doen om te zorgen dat hij niet meer zoveel last heeft van die exceemvliegjes en dus geen jeuk. Tegen de jeuk kun je tegenwoordig heel veel zalfjes of voedingssupplementen krijgen, het is alleen even uitestten welke het beste helpt.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:47

Mijn tinker heeft dat ook! Vooral onderste stuk. Maar zij heeft ook echt een grote kale plek onder haar manen (het onderste stuk, ongeveer 25cm). Ik kwam er achter dat meer paarden bij ons op stal dat hebben. Ik heb nu het vermoeden dat het komt door het 'knagen' bij elkaar. Aan de bovenkant van de manenkam zie je het niet, maar ik denk dat ze door daar te knagen, met de haren schuren over de onderrand.. En daardoor de huid irriteren en haren loslaten.. (snap je het nog?) Ik heb nu antibijt in haar manen gedaan, en hoop dat dat gaat helpen. Ik heb al 3 dierenartsen laten kijken naar de grote kale plek.. geen van alle weet wat het is. Geen zomereczeem in ieder geval.
Ik hou dit topic nog even in de gaten, ben benieuwd naar andere ideeen en oplossingen.. Ik heb haar manen vorige week helemaal kort geknipt omdat het zo zielig dun is geworden.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:50

ik (iemand met ervaring) ben van mening, dat een paard met zomerexceem 24/7 buitenzetten, not done is.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:01

Goh Girlyggirl,
En vanwaar uw wijsheid??
Zeg overigens niet dat ik het er niet mee eens ben hoor ;)
Ben nieuwsgierig naar je onderbouwing.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:05

mijn paard heeft zomereczeem..als de zon op gaat en als de zon onder gaat mag ze niet naar buiten omdat die vervelende beestjes dan juist actief zijn. ik gebruik voor der eczeem fenonolf en dat werkt super het kost 30 euro maar da heb je ook wat. Haar manen en staart was ik af en toen met anti jeuk shampoo. Ik denk dat je hem toch beter van het land af kan halen of eventueel een eczeem deken opdoen,dat zou ook kunnen helpen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 19:11

bedankt voor de reacties:

romeorowan en rubberduck:
hij staat 24/7 op het land.. hij krijgt dus alleen maar gras binnen.. het zou inderdaad kunne zijn dat hij nog meer jeuk krijgt door die suplementen. knoflookpoeder heb ik wel eens geprobeerd maar ten eerste lust hij het niet.. en op het land krijgt hij niets bijgevoerd dus kan het ook niet door iets heen doen.

silverbrumby: dat is inderdaad een oplossing ja. die dierenarts dat Hydrocortiderm tegen "alles" hielp om de huid "rustiger" te maken zeg maar. vandaar dat ik dacht dat dit wel zou helpen.

eefste: ik denk niet dat door het knabbelen komt, wat ook in mijn tekst staat ik heb hem nog nooit zien knabbelen en heb anti-knabbel spul opgedaan voor de zekerheid...

girlyggirl: hij staat nu op het land voor een paar maanden omdat ik heb heb ingereden en nu dus even een vakantie verdient. en wie zegt of hoe weet ik dat mijn paard Zomer eczeem heeft??
zoals ik al zei kan ik de oorzaak erg moeilijk vinden/zien. als een paard ZE heeft.. schuurt hij dan niet constant?
ik zie hem nooit schuren namelijk..

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:37

nee ze schuren niet constant..vooral met zonsopgang en zonsondergan..en dan vooral rond die tijd of erna..als ik mijn paard savonds even buiten zet dan gaat ze alleen maar rollen en rennen,zodra ik haar daarna op stal zet gaat ze schuren...die beestjes zijn er vooral veel naast de slootkanten... Overdag als ze er niet zijn zal hij dus weinig schuren..ik denk dat je hem meer plezier doet met bv een eczeem deken op snachts op stal want jeuk is echt verschrikkelijk.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:43

Bij mijn paard heb ik zomerexceem ontdekt een paar weken terug. Ik heb het toen gewassen met Tea Tree Shampoo en ook veel ingesmeerd met Calendulan. Nu heeft ze sinds een paar dagen een exceemdeken op en het begint al minder te worden. Natuurlijk blijf ik wel doorwassen ;)

Nu kan ik wel vertellen dat Violet het niet in hele erge mate heeft. Haar manen zijn nog netjes, er zitten alleen wat plekken en schilfertjes op. De staart is ook nog behoorlijk intact. Ik heb, toen ik dit constateerde, haar gelijk van de oude stalling (24/7 weidegang op gras, geen mogelijkheid tot schraal) naar een andere stalling gedaan (24/7 buiten op zand in een kudde & van ongeveer 15.00 - 19.00 op gras).

De vliegjes zijn met zonsopgang en zonsondergang het actiefst. Vandaar dat je ze overdag niet vaak ziet schuren.
Mischien kun je foto's maken?

Weet je zeker dat het zomerexceem is? Dan zou ik er een deken opdoen als ik jou was, bevalt mij super! :)
Als je nog vragen hebt, pb box staat open ;)

girlyggirl schreef:
ik (iemand met ervaring) ben van mening, dat een paard met zomerexceem 24/7 buitenzetten, not done is.

Mijn paard heeft zomerexceem en staat lekker 24/7 buiten met haar exceemdeken :j
Dan ben ik weer van mening dat je een paard niet moet opsluiten in zijn/haar stal voor een simpel probleem wat met een exceemdeken makkelijk op te lossen is.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:14

beaversrun schreef:
Goh Girlyggirl,
En vanwaar uw wijsheid??
Zeg overigens niet dat ik het er niet mee eens ben hoor ;)
Ben nieuwsgierig naar je onderbouwing.

ik heb zelf een haflinger overgenomen van iemand die niet meer aan kon zien hoe het arme dier zich open schuurden (24/7 op het land in apeldoorn) ik woon aan de kust dus wilde het wel proberen omdat er al bekend was dat dit de kans op klachten aanzienlijk zou verminderen.
altijd stipt met buiten en binnenzetten geweest na zonsopgang en voor zonsondergang en kreeg een prachtige haf terug met schouderlange volle manen en dikke staart. toen ik in de zomer op vakantie ging en vond dat paardlief wel wat vakantie verdiende hem lekker een week op het land gegooid, vlak aan zee. toen ik terug kwam kon ik weer van voren af aan beginnen....

zomerexceem deken tja, als ik moet kiezen tussen overdag lekker op het land zonder die burka en dan snachts op stal of 24/7 buiten compleet ingepakt?! dan kies ik optie 1... maar daar zullen meningen ongetwijfeld over verschillen :D

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:20

golddigger08 schreef:
bedankt voor de reacties:

silverbrumby: dat is inderdaad een oplossing ja. die dierenarts dat Hydrocortiderm tegen "alles" hielp om de huid "rustiger" te maken zeg maar. vandaar dat ik dacht dat dit wel zou helpen.

Ja klopt, om de huid rustiger te maken... Het helpt ook tegen erg veel dingen, wij gebruiken het ook indien nodig. Maar het neemt in dit geval de oorzaak niet weg omdat het veroorzaakt wordt door die kleine exceemmugjes (knutten) en niet om bacterieén. Het kan wel wat verzachting bieden aan de huid, maar je mag het dan niet langer dan 14 dagen achter elkaar gebruiken omdat het de huid dan dun maakt en juist kwetsbaar.

alielle190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:48

leovet helpt bij mijn pony erg goed

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:41

Even een update: ik ben dus dat derfen gaan smeren, wat Een klote spul, het stinkt niet alleen maar je krijgt t ook nergens mee vanaf. Als het op je handen zit moet het er echt "afslijten" je kan wassen tot je een ons weegt maar de geur blijft..daarbij krijg ik het met geen mogelijkheid meer van zijn manen af.. Het is bruinig spul en mijn paard heeft witte manen.. Ik heb van alles al geprobeerd!! Babyshampoo, paardenshampoo, mensen shampoo..zelfs dreft helpt niet!!
En daarbij heeft het nul,nul geholpen tegen het schuren want meneer scheurde gewoon lekker door. Toen heb ik maar een eczeemdeken gekocht. Dit hielp zeker.. Ik haalde nog maar 3 haren per kEer weg. Alleen kreeg de paardlief allemaal plekken van het schuren van die deken. Na een week ontstonde er al kleine wondjes.. Ik heb de deken maar afgelaten toen ik verhuisd was naar een nieuw stuk land, dat ligt langs de vliet. Heel veel wind daar dus het zou daarom wel schelen met die muggen.. Hij schuurt nog wel een beetje maar al veeell minder.

deborah191

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:13

Ik heb ook een fries met zomereczeem, die altijd zijn manen en start eraf schuurde. Allerlei middeltjes gegeven en opgesmeerd, niks hielp. Ik heb nu een eczeemdeken en ik ben overal vanaf, hij heeft geen last meer van jeuk.
Voor mij is dat het enige dat echt helpt.