Ik merkte het met rijden. Hij leek wel 4 lekke banden te hebben. We stappen en longeren hem nu 2 x per dag en hebben zijn voer wat geminderd. Ook is hij van het land afgehaald. Hoe lang gaat zoiets duren?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
joyce B schreef:Hij heeft steeds weidegang gehad en dat was ook niet slecht...
klien schreef:Ons paard is van weiland veranderd en bleek na 3 dagen (hij is gewoon gereden tussen door en gaat 's nachts naar stal) spierbevangen te zijn.
Ik merkte het met rijden. Hij leek wel 4 lekke banden te hebben. We stappen en longeren hem nu 2 x per dag en hebben zijn voer wat geminderd. Ook is hij van het land afgehaald. Hoe lang gaat zoiets duren?
Je moet zijn bloed laten prikken door de DA die dan kan vaststellen hoe zwaar hij spierbevangen is en hij zal je dan het advies geven om absoluut geen krachtvoer te voeren en alleen maar wat oud hooi te geven.. hij mag bijna geen eiwitten. Je moet vitamine E + selenium gaan bijvoeren (goed voor de spieren). Mijn paard is ook spierbevangen geweest en de dag nadat de DA was gekomen liep hij ook al weer normaal maar ik mocht de 1e dag maar 5 min. wandelen aan de hand en dan langzaam opbouwen.. het heeft ong. 2 wkn geduurd voor ik onder het zadel mocht stappen en ze hebben zijn bloed weer geprikt om te zien of het beter was met de waardes in zijn bloed... helaas maakt Omar zich zo druk en is bang voor DA waardoor zijn adrenaline steeg en ze de waardes niet goed in zijn bloed konden zien. Ik ben toen langzaam onder het zadel gaan opbouwen. Omar krijgt nu nog maar 3/4 bix per dag en hooi. Ik voer hem pavo steemix bij (eiwit arme muesli) als hij heeft gewerkt. Als hij stil staat (zoals nu.. hij is kreupel) mag ik hem absoluut bijna niets bijvoeren. Wel geef ik hem iedere dag vitamine E + selenium door zijn voer.
Het komt wel weer goed maar je moet wel geduld hebben en altijd voorzichtig blijven met eiwitten en arbeid.. je mag je paard niet hard trainen en de dag erna op een beetje wandelen... langzaam weer afbouwen en eigenlijk iedere dag rijden/longeren en anders terugzetten in het voer. Ook is een goede warming up - cooling down erg belangrijk. Dus ong. 10 a 15 min. instappen en 10 a 15 min. uitstappen na het rijden en na het longeren. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat mijn paard spierbevangen is geworden. In de winter uitrijdeken omdoen met in en uitstappen om de spieren goed warm te houden. Je moet voorzichtig omgaan met een paard wat spierbevangen is geweest.
Kijk uit wat je doet en doe het in overleg met de DA!!AnneOmie schreef:ik heb hem toen hij op stal stond en ik hem bijna in zijn box moest duwen omdat hij niet meer liep meteen de DA gebeld.. ze mogen dan ook niet meer bewegen
Hij liep heel langzaam. Ik had hem moeilijk op het terrein kunnen laten overnachten en hij is ook te zwaar om even op te tillen dus die paar meter richting stal moest hij helaas wel lopen...
Als Omar pijn heeft geeft hij dat trouwens meteen aan en ik heb geleerd daar naar te luisteren.