maaiend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ginabel

maaiend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:48

heee,

ik heb een oogje op een paard dat maait met zijn voorbenen, ( het is btw een troontreder)
ik vraag me af wat voor gevolgen dat kan hebben, en of iemand er ervaring mee heeft, en hoe die ermee opgaat :)

Ik hoor het graag! :)

xx

Angela

Re: maaiend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:21

De gewrichten worden iets meer belast, maar het hoeft niet te betekenen dat het paard er ook zeker last van gaat krijgen en onbruikbaar wordt om mee te rijden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:23

Is het paard nog jong? Sommige jonge paarden maaien ook (iets), maar wordt het minder als ze wat ouder zijn en meer balans/evenwicht hebben onder het zadel.
Bij een toontreder zie je het idd vaker en zal het wss niet weg gaan, alleen mogelijk iets minder worden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:36

VSW-->BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:12

sommige paarden hebben het van nature, weleens een paso zien stappen? Die lijken meer op een slagroommixer dan :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:29

ik heb een Noriker die zijn vaak toontredend de mijne is extreem toontreder. Hij is al 12 en ik rij nog steeds met hem onder het zadel. Hij maait in draf enorm en ik krijg erg veel commentaar, daar moet je we tegen kunnen.
Hij slijt de hoeven ook scheef af, hij loopt op blote voeten en ik moet het iedere week even bijwerken om het niet uit de hand *uh* voet te laten lopen met scheefheid.

Het enige probleem was aan de fiets lopen: hij maaide de spaken uit m'n wielen, maar nu staan we bijna IN het bos dus fietsen doen we niet meer :)

sibobeestjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:22

Ik heb een merrie van 11 jaar die op haar rechtervoorbeen maait , dagen meer en dagen ook bijna niet . Wel zo dat zij op haar linkerbeen zes maanden heeft mank gestaan volgens mij ook door overbelasting . Maar voor de rest ben ik zeer tevreden over haar , geen speciaal beslag nodig , wel dagen dat ze stijf is in haar lijf en zeer hard maait xs

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:42

Morrie schreef:
ik heb een Noriker die zijn vaak toontredend de mijne is extreem toontreder. Hij is al 12 en ik rij nog steeds met hem onder het zadel. Hij maait in draf enorm en ik krijg erg veel commentaar, daar moet je we tegen kunnen.
Hij slijt de hoeven ook scheef af, hij loopt op blote voeten en ik moet het iedere week even bijwerken om het niet uit de hand *uh* voet te laten lopen met scheefheid.

Het enige probleem was aan de fiets lopen: hij maaide de spaken uit m'n wielen, maar nu staan we bijna IN het bos dus fietsen doen we niet meer :)

okeee en het heeft ook geen gevolgen voor later? :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:46

Citaat:
okeee en het heeft ook geen gevolgen voor later?

dat kan ik je pas over een paar jaar vertellen, hij is nu al 12, ik heb hem sinds z'n 3e jaar, toen was ie al te oud om nog te corrigeren. Hij heeft een paar jaar op ijzers gestaan, maar die werkte hij er iedere keer in no time weer af

Ginabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:32

Morrie schreef:
Citaat:
okeee en het heeft ook geen gevolgen voor later?

dat kan ik je pas over een paar jaar vertellen, hij is nu al 12, ik heb hem sinds z'n 3e jaar, toen was ie al te oud om nog te corrigeren. Hij heeft een paar jaar op ijzers gestaan, maar die werkte hij er iedere keer in no time weer af

maar is het niet zo dat je paard later een atrose krijgt ofzoo, vanwege andere belasting door het maaien?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:41

dat zullen we "later" pas weten, hij is nu 12 en heeft volgens mij nog nergens last van, maar ik laathem niet om de haverklap checken door v-artsen. We zullen zien..... ik denk eerder dat hij problemen zou krijgen als ik de beenstand had laten corrigeren met ijzers met wiggen/keggen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:20

voor zover ik weet, kun je met het optijd bekappen het redelijk in "bedwang" houden.
omdat de hoefstand dan zo optimaal als mogelijk word behouden

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:55

Hoi! Ik heb idd hetzelfde gehoord als hagelalag, goed en op tijd bekappen,isschien zou je voor je het paard eventueel koopt contact op kunnen nemen met een goede hoefsmid?
Verder weet ik niet zoveel van toontreders af, wel weet ik dat maaien vroeger bij rassen als andalusiers normaal was, en ook al wordt het er tegenwoordig uitgefokt, er zijn nog steeds maaiende anda's. daarbij kan het geen kwaad, kan alleen in je nadeel zijn met wedstrijden, maar voor een groot deel kun je het met rijdem corrigeren schijnt..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:36

@mf31 dus wie weet kunnen we gelijk hebben;)

maar een buurmeisje van vroeger had 2 new forest pony's en haar opa hield alijd de hoeven van die beestjes bij. die ene de ruin die maaide van voor eigenlijk best wel.
toen hadden wij aan onse hoefsmid gevraagd wat daar aan te doen is, en die zei toen dus goed en optijd bekappen. toen is hij 4 x voordat ze verhuisten bij die hoefsmid geweest en na de eerste x bekappen was het al minder.

http://www.hoefsmidschellingerhout.nl/kk_200001.html
ik hou van google. hier kun je iets info vinden over het maaien etc

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:52

Morrie wordt eens in de zoveel tijd door de smid bekapt en zelf zet ik hem wekelijks optisch recht (met de vijl) zo zijn de hoeven altijd even recht/scheef en heeft hij na bekappen door de smid geen last van standverschil

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:53

hagelslag schreef:
@mf31 dus wie weet kunnen we gelijk hebben;)

Ik heb altijd gelijk :P