wat is een goed alternatief voor ijzers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjuuh

wat is een goed alternatief voor ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 14:27

ik heb al meerdere topics gelezen, daar zeg iedereen hoefschoenen maar omdat ik het maar een korte tijd nodig ben, vroeg ik mij af of er geen goed koper alternatief is voor ijzers

ik heb ooit eens een keer gehoord dat er iets is wat je onder de hoeven kan spuiten maar ik weet niet meer wat dat is.

weet iemand een goed alternatief?

Safiera

Re: wat is een goed alternatief voor ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:56

Er bestaat idd een soort hars, waarmee hoeven opgevuld kunnen worden. Maar of dat hiervoor bedoeld is weet ik niet. Wel moet het door een hoefsmid (of DA) aangebracht worden, en erg goedkoop lijkt het me ook niet.

Er bestaan ook kunststof ijzers en plakijzers. Weet niet welk doel je er precies mee hebt en waarom je geen ijzers wilt? Tweedehands hoefschoenen zijn ook te krijgen, al ben ik het met je eens dat ze (ook dan nog) erg duur zijn, zeker wanneer je ze maar kort nodig hebt.

Zelf ben ik niet voor ijzers, houd mijn pony desnoods een paar weken in de berm als zijn hoeven (tijdelijk) beschermd moeten worden. Maar nogmaals, wel of geen ijzers of een vervanger, ligt echt enorm aan de bedoeling er mee/werk van het paard/staat van de voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:10

het goedkoopste is gewoon op een paar ijzers laten zetten. Wat is de rede dat je dat niet wil?

Andere mogelijkheden heb je niet, Idd hoefschoenen of kunstof. Maar beide zijn duurder dan ijzers..

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:28

mijn vader wil niet veel geld uitgeven aan ijzers dus ik vroeg me af of er niks goedkopers was

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:32

gewoon op blote voeten..
mijn haf had hele slechte hoeven maar door veel over de straat te stappen en bij te vijlen om de 2 weken zijn ze ijzersterk geworden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:33

Elsjuuh schreef:
mijn vader wil niet veel geld uitgeven aan ijzers dus ik vroeg me af of er niks goedkopers was

Waar heb je ze voor nodig?

Want hoefschoenen zijn duur in de aanschaf maar kun je wel meerdere keren gebruiken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:30

Ik zou ook zeggen, blootsvoets... is het goedkoopst, en nog beter voor de hoeven (en rest van het paard) ook.

Als het eenmalig is (maar waarvoor??) zijn hoefijzers niet eens zo duur. Ook kunststoffen niet. Die kun je (iig in duitsland) los kopen, hoeft je smid ze er alleen onder te zetten.

Voorbeeld kunststof beslag: http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa

Hoefschoenen zijn trouwens (imo) een risky investering, als de hoef groeit kan hij van maat veranderen (jammer dan voor je dure schoen) en ook paarden kunnen 'blaren' krijgen...

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:42

nja blootvoets, maar als je veel gaan wandelen of wedstrijd gaat ( op gras ) kan je best gwn ijzers gebruiken ;-)
( op wandel: sommige paarden "slepen" hun voeten en dan is het beste dat je ijzers plaatst )

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:55

het zou dan voor een vierdaagse zijn normaal rij ik altijd blootvoets alleen omdat ze al een beetje korte hoeven heeft weet ik niet of ik dan alle dagen kan rijden
verder zou ik ook geen ijzers nodig zijn

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:57

Je kunt altijd hoefschoenen kopen en ze daarna weer tweedehands aanbieden toch :) Is voor even en je krijgt een gedeelte van het geld (als het goed is) weer terug :)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:12

tjaa.. dat is ook nog al een gedoe
aangezien het mij nooit lukt om iets tweedehands te verkopen :P

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:14

ik zou dan toch eenmalig ijzers eronder zetten. je bent alleen dik 3 maanden bezig om de hoefnagels eruit te laten groeien

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:16

geen ijzers

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:53

HAR-->BEH

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:05

Ik weet niet zo goed wat de vierdaagse inhoud hoor qua afstand en waar je precies langs gaat enzo, maar kun je er niet wat rekening mee houden? Ik bedoel zorgen dat je zoveel mogelijk in de berm rijd enzo? Lijkt mij toch wel dat je het best blootsvoets kan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:57

Elsjuuh schreef:
het zou dan voor een vierdaagse zijn normaal rij ik altijd blootvoets alleen omdat ze al een beetje korte hoeven heeft weet ik niet of ik dan alle dagen kan rijden
verder zou ik ook geen ijzers nodig zijn

Als je dit soort dingen vaker rijd, zou ik voor hoefschoenen gaan. Kun je die mooi bewaren voor een volgende keer :)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:22

dit is denk ik maar eenmalig en anders pas vogendjaar weer

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:26

Ik zou gewoon blootvoets gaan als je paard daaraan gewend is. Als je hoefsmid een goede smid is, moet het paard er weinig last van ondervinden en gewoon goed nat houden (10 minuten per dag) en bijvijlen waar nodig is.

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:45

ik ga nu denk ik ook blootvoets hopen dat het goed gaan
ze heeft wel harde hoeven dus

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:11

Gaat zeker goed, ik maak ook lange tochten (ook over asfalt) blootvoets en hij loopt niet gevoelig en zijn hoeven gaan ook niet stuk.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:39

Ja ik denk ook wel dat het gewoon kan, gewoon proberen waar het kan om in de berm te gaan lopen.. succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:48

Ik ga er vanuit dat de route veel over onverharde wegen gaat; gras en zand dus. In dat geval zou ik gewoon voor blootsvoets gaan. Mocht je toch de hoefschoen willen, deze kun je natuurlijk altijd nog een keer gebruiken bij een lange buitenrit oid, een hoef groeit wel, maar wanneer deze natuurlijk slijt of regelmatig wordt bijgehouden scheelt dit geen maat (tenzij je net op het randje van de maat zit....)

Leuk een 4daagse!
Veel plezier!

Emmasaurus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:57

Elsjuuh schreef:
dit is denk ik maar eenmalig en anders pas vogendjaar weer

als je volgend jaar weer gaat kun je je hoefschoenen dan toch opnieuw gebruiken ?
je hebt ze dan toch en je moet geen ijzers laten zetten want dat zou ik echt afraden wanneer het niet nodig is. je weet toch nooit wanneer je ze opnieuw kunt gebruiken ? als je vader er niet veel geld aan wilt geven, dan beter een eenmalige aankoop van hoefschoenen ? dan om de zoveel maanden nieuwe ijzers ? dat lijkt mij echt het beste in dit geval :D

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:13

Tja, wat alternatieven voor ijzers betreft: deze zijn allemaal duurder. Plakbeslag e.d. is toch wel een stuk duurder vanwege het materiaal. Hoefschoenen zou je aan kunnen schaffen maar dan nog moet je goed opletten dat het goed past vanwege schuurplekken en weet je niet of de hoeven volgend jaar nog hetzelfde zijn zodat ze weer (goed) passen.

Het goedkoopste is inderdaad ijzerloos maar dan is het wel heel belangrijk om te weten hoe de route gaat (veel over verharde weg?) zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan... Ik weet natuurlijk niet wat het paard gewend is ;)

Mocht je twijfelen... Waarom dan niet gewoon eenmalig een beslag eronder, dat kost in NL (afhankelijk van waar je woont en welke smid je hebt) tussen de 70 en 100 euro. dan weet je zeker dat je de vierdaagse kan lopen zonder 'gedoe' met hoefschoenen of de vrees dat het paard na twee dagen niet verder kan.

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:10

Voor tijdelijk zijn ijzers toch echt het goedkoopst. Alle andere alternatieven zijn veel duurder. IJzertje zit er zo onder en na een week of 6 a 8 kan die er weer onder vandaan.