ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesje_lh

ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:16

Mijn paard is nu drie jaar onder het zadel en heeft altijd goede harde hoeven gehad, sinds een jaar rijden we echter steeds meer buiten en gaan we twee keer per maand op concours. Dit gaat allemaal prima en de hoeven zijn nog steeds van goede kwaliteit, maar ik merk wel dat deze hierdoor vatbaarder zijn voor beschadigingen e.d.
Ook zijn we nu fanatiek aan het springen en zijn we in het M1 aan beland, in deze beide gevallen is extra grip niet overbodig en daarom wil ik mijn paard gaan beslaan. Nu heb ik niet bijzonder veel verstand van ijzers en de verzorging daarvan, alleen de basis kennis.
Kan iemand van jullie me misschien vertellen wanneer je voor en achter beslaat en wanneer alleen voor? Ook moeten er dan stiften in gedraaid worden, hier zullen ook nog wel verschillen in zitten? Alvast bedankt! x

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:20

miesje_lh schreef:
Mijn paard is nu drie jaar onder het zadel en heeft altijd goede harde hoeven gehad, sinds een jaar rijden we echter steeds meer buiten en gaan we twee keer per maand op concours. Dit gaat allemaal prima en de hoeven zijn nog steeds van goede kwaliteit, maar ik merk wel dat deze hierdoor vatbaarder zijn voor beschadigingen e.d.
Ook zijn we nu fanatiek aan het springen en zijn we in het M1 aan beland, in deze beide gevallen is extra grip niet overbodig en daarom wil ik mijn paard gaan beslaan. Nu heb ik niet bijzonder veel verstand van ijzers en de verzorging daarvan, alleen de basis kennis.
Kan iemand van jullie me misschien vertellen wanneer je voor en achter beslaat en wanneer alleen voor? Ook moeten er dan stiften in gedraaid worden, hier zullen ook nog wel verschillen in zitten? Alvast bedankt! x

Die van mij staat op vier ijzers en daarin zitten schroefgaten waar ik voor het springen de kalkoenen ( schroeven ) in vastdraai.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:08

Als je paard geen hoefproblemen heeft kun je beter ijzerloos blijven. ;) Pas als je paard ze verkeerd afslijt, een verkeerde hoefstand heeft, of de hoeven te snel afslijten, of echt zulke slechte hoeven heeft dat alles afbrokkeld dan moet je ijzers nemen. Een blote paardenhoef heeft van zichzelf al een prima grip. :j

Het is dat mijn paard door zijn hoefstand sinds een jaar of 3 op ijzers moet staan aan de voorbenen. Want anders had hij nog steeds op blote voeten gelopen. :j

* Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Darkness85 op 22-05-11 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eveline77

Re: ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:11

Die van mij lopen ook gewoon op blote voeten!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:53

met bloten voeten hebben ze idd beter grip. Je kan van anders altijd even met je hoefsmit er over hebben.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:19

VSW-->BEH

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:05

Mijn hoefsmid raadt dus ook ijzers aan, omdat hij in het parcours op (met name vochtig) gras geen grip heeft en snel uitglijdt. Vanaf M springen is het sowieso verplicht volgens mij? Dus lijkt het me handig er ijzers onder te gaan leggen, bovendien is het nogal een drukte maker en komt hij nog wel eens omhoog en op outdoorconcoursen, op gras, zorgt dit wel eens voor gevaarlijke situaties.
Dat er schroefgaten in de ijzers zitten, weet ik, ook dat hier kalkoenen in kunnen worden gedraaid is me bekend. Maar naar horen zeggen zijn er ook andere "schroeven" die er in gedraaid kunnen worden. Iemand hier ook wel eens eerder van gehoord?
x

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:11

En Darkness85 er is dus sprake van hoeven die te snel afslijten! Als 'ie net bekapt is en pas twee à drie keer gelopen heeft (weide, bosrit, CH e.d.) dan zijn er al weer flinke beschadigingen te zien, vandaar!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:00

In principe slijten hoeven af als ze te lang zijn. Als ze kort genoeg zijn en je gaat tóch op asfalt rijden dan zal de hoef gewoon sneller gaan groeien. De hoeven passen zich daar prima bij aan. Ik vraag me daarom af of de hoeven wel echt te kort zijn. Heb je foto's?

IJzers niet aan beginnen. Blootsvoets hebben paarden veel meer grip en zijn tredzekerder.

Wat bedoel je met "beschadigingen"?

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:53

Ik zit zelf ook met het probleem wel of niet beslaan.
In overleg met de hoefsmid toch maar besloten om iniedergeval alvast voor op ijzers te gaan zetten.

Ik zou bij twijfel je hoefsmid raadplegen.
Hij kan het hetbeste beoordelen wat voor jou paard het verstandigste is.

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 07:00

Nogmaals, ook mijn hoefsmid vindt ijzers niet onverstandig. En met beschadigingen bedoel ik stukken hoef die er af brokkelen en de onderzijde van de hoef raakt "gewelfd". Vooral deze scheuren en afbrokkelingen zijn niet erg ideaal, met name voor het paard niet.
Ik heb helaas geen foto's, kan ze niet op de PC krijgen...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:05

Als er stukken hoef af kunnen brokkelen, dan is de hoefwand dus te lang.
Hoeven zijn echt niet snel té kort, en als ze dat wel worden dan zal de hoef sneller gaan groeien.

Doe eens deze test: kan jouw paard zonder hoefijzers?
http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/ijzertest.htm

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:07

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:12

We zitten hier ook al te twijfelen over wel/geen ijzers... paard heeft super mooie/goede/sterke hoeven dus eigenlijk vind ik het doodzonde om er ijzers onder te doen. We rijden regelmatig wedstrijden maar ik heb hier nog geen problemen mee ondervonden, maar nu moet ik zeggen dat ik ook nog geen wedstrijd in de regen gereden heb. En als je eenmaal die ijzers er onder hebt, kun je niet altijd weer zonder of duurt het lang voordat ze weer 'echt sterk' worden.
Is het nou echt zo gevaarlijk/glad als het (veel) geregend heeft en dan op gras te starten? Of zijn er wel meer mensen die met paarden zonder ijzers op wedstrijd starten?