Verdikt achterbeen maar niet kreupel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Verdikt achterbeen maar niet kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:09

Mijn fjordruin van 13 jaar heeft sinds halverwege vorige week een plekje op zijn rechter achterbeen.
Aan de binnenkant van het pijpbeen zit een verdikking ter grootte van ongeveer 3 vingers. Het is niet opvallend dik maar je voelt dat het is volgelopen daar.
Ik heb toen ik het ontdekte gekoeld, en ben dit ook blijven doen. ook stappen op het harde hoort bij de ''behandeling''
Pony loopt prima regelmatig, plaatst het been onder de massa en belast het volkomen normaal.
Na beweging verdikt het iets, en wordt het iets warmer, maar het is niet zo dat het hele pijpbeen gaat vollopen of de complete vorm van het been dan verloren gaat.

Er zit geen wondje op de plaats van de plek of in de buurt. Diddle geeft geen pijnreactie als het been wordt bewogen (door een mens) of wanneer er in de bult wordt gedrukt.
Loslaten in de weide resulteert nog altijd in een omdraaien met het betreffende rechter achterbeen als spilbeen en wegdraven. Ook als hij op rust gaat staan doet hij dat nog met beide achterbenen.

Ik vraag me nu af of mensen ervaring hebben met dit soort dingen?
De dierenarts heb ik nog niet gebeld, dit omdat ik niet merk dat mijn paard echt gehinderd wordt, en ik de tekst 14 dagen rust, stappen op het harde en koelen ook wel verzonnen krijg ;)
Wanneer de situatie eind volgende week niet duidelijk verbeterd is dan wel over, bel ik uiteraard wel.
Diddle wordt 24/7 buiten gehouden en staat momenteel even apart ivm een rantsoenvermindering. Hij is hieronder erg rustig!

Hopelijk kan bokt mij iets geruststellen ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:28

Ik denk dat je op dit moment niet meer kunt doen dan je nu doet...
Evt kun je het nog in de groene klei of animalintex zetten, dat koelt haalt evt vuil uit misschien een piepklein wondje...

Debola_89

Re: Verdikt achterbeen maar niet kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:42

Is het vocht die je voelt en kan bewegen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:44

het is soms iets verder opgelopen en dan zit er een wat meegevend laagje over
maar het is niet echt beweegbaar of in te drukken

Het is ook erg klein, als je het dier ziet zou het niet opvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:43

Die van mij heeft dit ook soms.
Niet warm, niet kreupel, prima lopen en belasting.
Nu heeft ze het ook weer, maar blijf gewoon de dingen doen die ik altijd doe, trekt vanzelf weer weg na een week ofzo.
Zolang het niet warm is en ze niet kreupel is maak ik me er geen zorgen meer om :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 10:02

Hmm ik moet zeggen dat ik me er best zorgen om maak toch
Wel is een week rust zoals hij nu heeft totaal geen zeldzaamheid voor hem
Worden de plekken bij jouw paard ook niet een fractie warmer en of dikker na belasting? Want dat is bij die van mij helaas wel zo..

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:04

Hee Naaltje ik heb nog wel groene leem (klei) voor je staan, kan je proberen als je wilt.
Multimilk kan je ook proberen, weet niet of ik die nog heb liggen.
Mijn gevoel zegt om als je het niet vertrouwd een pees scan te laten maken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:06

Klei is nooit slecht, maar ik vrees dat je hier te maken hebt met een schiefel en die gaan niet meer weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:44

Bij die van mij is dat niet het geval nee..
Daarom maak ik me er ook niet zo druk om.

In jouw geval zou ik het gewoon behandelen als een kreupelheidje: stappen op het harde en koelen.
Je kan altijd de DA bellen voor overleg?

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:47

De mijne heeft het ook ooit gehad. Uiteindelijk laten scannen op peesblessure. Het was toen gelukkig geen peesblessure maar een zwelling in de weke delen. Kon er gewoon mee doorrijden, het heeft meer dan een jaar geduurd voor het weg was.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:49

Ik ga vanavond weer kijken. Kan zelf inmiddels ook weer aardig lopen (deed mee met paard, enkel dik, lieve dier had ertegen geschopt :+ ) dus we gaan een eind op het harde stappen, kilometertje of 4.

Ik bel vrijdag sowieso de dierenarts als het niet verbeterd is. Maar dan wil ik ook meteen dat hij komt. Door de telefoon kan hij ook niet meer advies geven dan stappen en koelen denk ik.. Vooral omdat paardlief geen pijn laat zien en ik niet weet hoe hij eraan komt (vermoed aangetikt omdat het aan de binnenkant van het achterbeen zit?)
Zal zo'n scan meteen vragen dan, of hij dat nodig acht :j

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:06

dit klinkt het zelfde als wat mijn oude pony had. die had een opgerekte pees en dus vocht er in. liep ook niet kreupel maar was met de scan wel duidelijk een opgerekte pees te zien en dus vocht..

andes even de DA bellen om uit te sluiten wat het wel of niet is.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:11

De achterbeen van mijn paard is ook aardig dik maar dat zal nooit meer 100% worden genezen, ze heb er gelukkig geen last van.
Ze heb daar ook een wond zitten die gewone weg niet wilt genezen.

Ik hou het bij met uiercreme en veder zou ik er niet echt voor kunnen doen.
Als ik het niet bijhoud kan het been nog dikker worden en er vocht komen dan wordt het da bellen krijgt ze wat van die naalden[sorry weet niet precies meer wat ze toen toediende] en al snel kwam het weer naar het ouwe toe.

En ja foto's waren al een keer gemaakt en ja zelf de DA heb er ook naar gekeken.

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:19

Met klei insmeren en veel stappen. Misschien is het wel gewoon wat vocht.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:48

Mijn oude pony van 24,5 jaar heeft ook al een hele tijd een soort bobbel op haar achterbeen, alleen aan de buitenkant. Nooit iets van gemerkt, nooit kreupel op geweest. Volgens mij kan het ook gewoon een soort grote gal ofzo zijn. Of een udeem.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:16

zo is het gissen naar iets.. zou de DA even bellen om langs te laten komen. En evt een scan maken voor de zekerheid :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 23:05

als mensen ook lezen wat ik typ dan hoef ik het niet tot in den treure te herhalen..

Naaltje schreef:
De dierenarts heb ik nog niet gebeld, dit omdat ik niet merk dat mijn paard echt gehinderd wordt, en ik de tekst 14 dagen rust, stappen op het harde en koelen ook wel verzonnen krijg ;)
Wanneer de situatie eind volgende week niet duidelijk verbeterd is dan wel over, bel ik uiteraard wel.

Naaltje schreef:
Ik bel vrijdag sowieso de dierenarts als het niet verbeterd is. Maar dan wil ik ook meteen dat hij komt. Door de telefoon kan hij ook niet meer advies geven dan stappen en koelen denk ik.. Vooral omdat paardlief geen pijn laat zien en ik niet weet hoe hij eraan komt (vermoed aangetikt omdat het aan de binnenkant van het achterbeen zit?)
Zal zo'n scan meteen vragen dan, of hij dat nodig acht :j

Vanavond gestapt met hem, en toen ik hem uit de wei haalde was het echt beduidend mínder dan eerder deze week! Het liep nog een ietsje op na het stappen maar dat was meer dat het een zachtere plek werd dan dat het echt dikker werd.
Hij loopt nog altijd prima, want hij scheurde er vandoor toen ik hem terug naar de wei bracht := uitslover

En nog altijd blijft staan ;
is ie vrijdag nog niet beter, dan komt de dierenarts. Dan heeft hij namelijk 14 dagen rust en stappen en koelen achter de rug!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 18:00

vanmiddag de dierenarts geweest voor Dids, het zat me niet lekker dat het de ene dag recht vanuit de wei dun was, en de andere dag wat dikker.

Ik weet niet zeker of ik het nu nog goed zeg
maar hij heeft zich waarschijnlijk aangetikt en daardoor is het botvlies geïrriteerd geraakt en misschien ook zijn peesschede. De dierenarts vond het positief dat hij niet kreupel loopt of heeft gelopen, en heeft een prednison gel om erop te smeren gegeven.
Nu in elk geval 2 weken stappen met meneer, op het harde of mooie vlakke bospaden. Lekker de weide in verder. Been lekker koelen en afspuiten en die gel 1x per dag erop :)
Stappen mocht ook onder het zadel.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:27

Inmiddels zijn onze dagen smeren met lidocaine/prednison/... gel voorbij.
Ook de 14 dagen stappen die daarbij hoorden zijn verstreken.
De plek is iets veranderd, een tijdje erg geslonken geweest
en nu wat zachter.

Maar hij is er wel nog altijd.
Morgen bel ik opnieuw de veearts om advies te vragen. Ik weet niet of een uitgebreider kreupelheidsonderzoek nut zou hebben, of extra stappen, etc..
Paardlief is wel nog altijd niet kreupel.. En stappen, vooral erop, is goed voor een hele hoop gedram, hij wil wérken

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:47

Mijn merrie is vorig jaar tijdens de 4-daagse letterlijk op de hakken gereden. Ze had in het achterbeen, ongeveer halverwege de pijp een flinke wond en een enorme zwelling. De wond genas voorspoedig, maar de zwelling bleef. Na 3 weken stappen heb ik toch een scan laten maken voor de zekerheid, paard heeft overigens nooit kreupel gelopen, en het bleek vocht te zijn afkomstig van een peesschede ontsteking. Het vlies was geraakt/geïrriteerd en hierdoor werd er extra vocht aangemaakt. Ik mocht het rijden weer langzaam op gaan pakken en na zo'n 3 maanden is de zwelling opgelost. De zwelling is altijd zacht gebleven en in beweging, dus de ene dag iets meer dan de andere.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:49

dat klinkt zo ongeveer zoals het bij ons ook verloopt :j
alleen is bij ons de zwelling vrij hard soms.
Vandaag de veearts gebeld. Ik mag rustig aan gaan opbouwen met het werk.
Wanneer er iets verkeerd verandert (warm, dikker, kreupel, of ik vertrouw het niet) moet ik bellen komt hij langs.
Bij hem kan het ook nog wel een maand of 2 tot 3 duren, als ik het goed begrepen heb is het een irritatie tussen het bot en het botvlies (periost) en kan het ook zijn dat het niet meer wegtrekt.

Vandaag begonnen met 50 minuten gereden op het harde/harde bospaden en daarvan zo'n 3 tot 4 minuten gedraafd. Hij had er onwijs zin in, en na het rondje was het plekje niet dikker.
afgespoten, ingesmeerd met coollinggel.

De lidocaine/prednison gel was overigens Ekyflogyl.