Paard valt zomaar om!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie26

Paard valt zomaar om!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 11:49

Hoi iedereen,

Sinds een maand of twee hebben wij een 3-jarig paardje.
Nu vorige zondag waren we haar aan het opzadelen, doet ze ineens haar ogen dicht en valt ze keihard op haar knieen!
Als ze de grond raakt, schiet ze ineens weer recht. Daarna stond ze heel de tijd in slaap te vallen en wou ze ook weer omvallen. Dit deed ze dan maandag en dinsdag ook. Woensdag en donderdag vielen enkel haar ogen dicht, maar viel ze niet om. Waarschijnlijk omdat we de hele tijd tegen haar bezig waren.
Als ik haar dan meeneem naar de piste om te rijden lijkt ze klaarwakker en heeft ze helemaal geen last.
Ze lijkt zich ook niet expres te laten vallen want ze vecht precies echt om haar ogen open te houden.
Hebben jullie dit ooit al meegemaakt? :\

lisaislisa

Re: Paard valt zomaar om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:50

Nee, wel raar :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:50

Nou ik denk dat bloed afnemen en even laten nakijken niet verkeerd is.. Apart, nog nooit van gehoord, ben benieuwd hoe of wat :j

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:54

Ik heb hier op bokt wel eens eerder iets over gelezen.. Misschien levert de zoekfunctie nog iets op?

aerdenhout1

Zou narcolepsie kunnen zijn. Dat is een slaapziekte.
Als je op de zoek functie klikt dan krijg je meer informatie, of even googelen.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 30-04-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PussInBoots

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:55

Narcolepsie? Mijn ruin is te alert om op die momenten al last te hebben, maar er zijn er die dan al last hebben. http://www.youtube.com/watch?v=86pc5ynXOwA Ziet het er ongeveer zo uit?
Liggen haar koten vooraan regelmatig open?

Als het dat is, kun je er in principe gewoon mee rijden. Krijgen het als ze erg relaxed zijn. Als je op narcolepsie zoekt, vind je nog een aantal topics.

samenvattig: damage controle, zorgen dat ze zacht vallen. Behandeling is duur, teleurstellend en met veel neveneffecten.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:58

In één van de laatste uitgaven van Paard & Sport stond volgens mij een artikel hierover.
Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij stond daar dat paarden die veel stress hebben en daardoor niet aan slapen toekomen ook dit soort gedrag kunnen vertonen.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 12:00

wizewo schreef:
Narcolepsie? Mijn ruin is te alert om op die momenten al last te hebben, maar er zijn er die dan al last hebben. http://www.youtube.com/watch?v=86pc5ynXOwA Ziet het er ongeveer zo uit?

Als het dat is, kun je er in principe gewoon mee rijden. Krijgen het als ze erg relaxed zijn. Als je op narcolepsie zoekt, vind je nog een aantal topics.

samenvattig: damage controle, zorgen dat ze zacht vallen. Behandeling is duur, teleurstellend en met veel neveneffecten.

Het ziet er inderdaad zo uit! Maar stel nu dat ik haar aan het uitstappen ben en ze is heel relaxed, kan ze het dan ook krijgen?
Zouden rubber matten helpen op de vloer waar de wasplaats is?
Bedankt!

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 12:01

Rhys schreef:
In één van de laatste uitgaven van Paard & Sport stond volgens mij een artikel hierover.
Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij stond daar dat paarden die veel stress hebben en daardoor niet aan slapen toekomen ook dit soort gedrag kunnen vertonen.

Super, dat ga ik meteen opzoeken!
Ze is wel een beetje een stresskip, bij haar fokker stond ze de hele dag op de wei. Bij ons staat ze altijd in de stal en nu kan ze enkel op de wei met het goede weer.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:07

Kan al helpen, maar ik zou dat eerder op stal doen. Dan is de harde betongrond al minder hard. Te losse of gladde ondergrond zou ik nu niet doen om stevigheid te bevorderen.

De mijne heeft het nooit gehad in beweging. Risico momenten bij zulke paarden zijn als ze op rust staan of geborsteld worden en zich fel ontspannen.
Zo een aanval start meestal met het zakken van het hoofd. Op zo een moment de aandacht er bijvragen is vaak al genoeg om geen val te hebben. Even een pasje naar achter/opzij laten zetten. Af en toe een snoepje geven, alert houden.

mmm, of er sprake is van stress...ik denk dat dat een verergerende factor is, maar geen oorzakelijke...De mijne heeft een luizeleventje op de wei met zijn vriendinnetje. Enige stress is als dat vriendinnetje gereden wordt max 3x/week.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:11

Het kan Narcolepsie zijn, maar ook een (ernstige) vorm van singeldwang.
Narcolepsie komt vaak alleen in rust voor (bv tijdens het poetsen), singeldwang bij het opzadelen/aansingelen.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 12:24

Brainless schreef:
Het kan Narcolepsie zijn, maar ook een (ernstige) vorm van singeldwang.
Narcolepsie komt vaak alleen in rust voor (bv tijdens het poetsen), singeldwang bij het opzadelen/aansingelen.

Het is bij het poetsen vooral, tijdens het opzadelen heb ik het nog niet gehad.
Ze doet ook nooit moeilijk tijdens het aansingelen..

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 12:26

wizewo schreef:
Kan al helpen, maar ik zou dat eerder op stal doen. Dan is de harde betongrond al minder hard. Te losse of gladde ondergrond zou ik nu niet doen om stevigheid te bevorderen.

De mijne heeft het nooit gehad in beweging. Risico momenten bij zulke paarden zijn als ze op rust staan of geborsteld worden en zich fel ontspannen.
Zo een aanval start meestal met het zakken van het hoofd. Op zo een moment de aandacht er bijvragen is vaak al genoeg om geen val te hebben. Even een pasje naar achter/opzij laten zetten. Af en toe een snoepje geven, alert houden.

mmm, of er sprake is van stress...ik denk dat dat een verergerende factor is, maar geen oorzakelijke...De mijne heeft een luizeleventje op de wei met zijn vriendinnetje. Enige stress is als dat vriendinnetje gereden wordt max 3x/week.

Ze staat nu op vlas. Ze heeft geen wondjes aan haar benen en we hebben haar nog niet zien vallen in de stal, maar we zijn er natuurlijk ook niet altijd. Wel heeft ze een schuurplek op haar rechterschouder omdat ze er constant mee tegen de muur staat. We dachten dat dit was omdat er aan de andere kant van die muur een vriendje staat, maar misschien staat ze er steeds tegen als steun?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:45

Laurie26 schreef:
wizewo schreef:

Het ziet er inderdaad zo uit! Maar stel nu dat ik haar aan het uitstappen ben en ze is heel relaxed, kan ze het dan ook krijgen?
Zouden rubber matten helpen op de vloer waar de wasplaats is?
Bedankt!

paarden die het in een ernstige vorm hebben kunnen ook onder het rijden wegklappen.
mijn vriendin had er zo een.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 14:29

paarden die het in een ernstige vorm hebben kunnen ook onder het rijden wegklappen.
mijn vriendin had er zo een.[/quote]

Ja, daar ben ik ook wel wat bang voor, maar telkens als ik op haar stap zijn haar ogen weer helemaal open en staat ze zelfs best hevig..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:24

Misschien eens googlen op Ziekte van Wobbler? Daarbij vallen paarden ook 'zomaar'. Wel heel naar zeg!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:10

simodi schreef:
Misschien eens googlen op Ziekte van Wobbler? Daarbij vallen paarden ook 'zomaar'. Wel heel naar zeg!

wobbler geeft een heel ander beeld dan narcolepsie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:20

Ik kan mij een topic herinneren waar iemand hier ook last van had.
Kan me even niet herinneren wat het precies was..
Volgens mij had dat paard daar last van zodra de singel vast/strakker kwam..
Ik zal even voor je gaan zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:25

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:31

ik ken ook een paardje wat soms in slaap valt tijdens het poetsen, en dan omvalt.. inderdaad als eens een topic hierover gelezen.. succes ermee.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:31

Oh, ik denk niet dat iets is voor bokt !! Met alle respect.!!
Dit klinkt namelijk echt eng en gevaarlijk voor je paardje en voor jou ook natuurlijk ze zal maar op jou vallen !!

Ik had gelijk vanaf de dag dat ik het zag dierenarts erbij gehaald

Dat het niet goed is dat snappen we maar ook hierbij kunnen het een aantal dingen zijn en dit lijkt mij ernstig genoeg om niet op bokt te gaan speculeren wat het is maar om gelijk actie te ondernemen!!

Dus mijn advies DA bellen en mogelijkheden door bespreken ! en kijken wat je kan doen

Misschien kun je tegen de randen van de stal rubbere matten bevestigen mocht ze inderdaad steun zoeken dan heeft ze zachte steun, blijft haar vacht mooi, en krijgt ze ook geen wondjes of van die harde plekken

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:36

Ja Libje123, ben ik helemaal met je eens..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:15

Laurie26, je zult wel geschrokken zijn..
veel sterkte ermee en ik denk ook dat dit probleem meer dan serieus genoeg is om snel de dierenarts te bellen!

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:48

Libje123 schreef:
Oh, ik denk niet dat iets is voor bokt !! Met alle respect.!!
Dit klinkt namelijk echt eng en gevaarlijk voor je paardje en voor jou ook natuurlijk ze zal maar op jou vallen !!

Ik had gelijk vanaf de dag dat ik het zag dierenarts erbij gehaald

Dat het niet goed is dat snappen we maar ook hierbij kunnen het een aantal dingen zijn en dit lijkt mij ernstig genoeg om niet op bokt te gaan speculeren wat het is maar om gelijk actie te ondernemen!!

Dus mijn advies DA bellen en mogelijkheden door bespreken ! en kijken wat je kan doen

Misschien kun je tegen de randen van de stal rubbere matten bevestigen mocht ze inderdaad steun zoeken dan heeft ze zachte steun, blijft haar vacht mooi, en krijgt ze ook geen wondjes of van die harde plekken

De dierenarts is er allang bij gehaald hoor :) Ik wou gewoon even horen of anderen hier ervaring mee hebben, kwestie van ervaringen vergelijken ..