hoef stuk weggesneden i.v.m verdenking hoefzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loesharmsen

hoef stuk weggesneden i.v.m verdenking hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:47

Hallo,

Mijn paard liep nadat de hoefsmid was geweest niet goed. DA is komen kijken. Ijzer eraf en toen is de hoefsmid een stukje weg komen snijden.Er kwam geen pus uit. na een paar dagen liep hij nog steeds slecht weer de DA gebeld die is gekomen en heeft een groter stuk we gehaald wat bleek was dat de hoefsmid hem te dicht langs / in het leven met de nagel had geslagen dus erg overgevoelig.
Nu moet zijn hoef aan groeien :(...heeft iemand ervaring hier mee dat na een hoefzweer bijv. een stuk van de hoef is weggehaald ? En wat heb je gedaan? en hoelang duurt het ong?
Ik heb nu een hoefsmid gevonden met kunstofbeslag. Hypotech heet dit. hij komt donderdag ik hoop dat dit hem steun kan bieden en niet meer zo veel pijn heeft omdat er dan n dikke laag kunstofonder zit.

alvast bedankt,

TheaD

Re: hoef stuk weggesneden i.v.m verdenking hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:09

afhankelijk van de grote van hget stuk duurt het een paar maanden tot een jaar. een hoef groeit +- 8a 10 mm per maand dan kun je het uitrekenen. Vaak duurd de periode dat ze gevoelig lopen niet zo lang

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:12

Ik zou de volgende keer sowieso als eerste de hoefsmid weer bellen als je paard kreupelt nadat de hoefsmid is geweest. Zeer grote kans dat hij het paard per ongeluk vernagelt heeft wat op wordt gelost door het ijzer eronderuit halen en opnieuw nagelen. Dat had je in dit geval een stuk hoef gescheeld....

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:17

Als mijn hoefsmid mijn paard 1 keer te kort zou nagelen issie weg :3 maar mijn paard heeft gelukkig geen ijzers :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:28

Slofje schreef:
Als mijn hoefsmid mijn paard 1 keer te kort zou nagelen issie weg :3 maar mijn paard heeft gelukkig geen ijzers :)

Ieder mens maakt wel eens een foutje, en een hoefsmid is ook mens.
Als hij het ijzer verwijderd is de pijn ook weg bij het paard dus het is even vervelend maar bij snel reageren is het ook zo weer opgelost.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:36

Ja, iedereen maakt wel eens een foutje. Als zo'n ijzer verwijderd is heeft mijn paard gaten in zn hoeven waar de bacterien begerig inspringen om er een lekkere smeerboel van te maken, nee dankje. Oftewel, er komt geen hoefsmid bij mijn paard :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:36

Nou de pijn is niet altijd gelijk weg hoor en ik vind dat als het iemand zijn vak is hij ook moet kunnen zien of de nagels goed zitten.
Natuurlijk is een fout maken menselijk maar hij zou bij mij ook geen tweede kans krijgen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:44

VSW-->BEH

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:49

Volgens mij gaat het niet over wel of niet ijzers??
Als jij een gezond paardje hebt kan het helemaal goed komen hoor.
Wat je kunt doen om bacterien tegen te gaan is heldere honing op zijn open stuk te smeren, dat helpt super.
Kunstof is niet altijd geweldig, dit plakken ze nl en bij een zwakke plek kan dat ook afbreken.
Vertrouw gewoon op je smid, als je een gediplomeerde hebt weet hij waar hij mee bezig is en geef hem dan een kans... Laat je niet gek maken!
Ook een gewoon ijzer, of 1 met een dubbele lip kan voor verlichting zorgen, mits er goed genageld wordt!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:59

concetto schreef:
Volgens mij gaat het niet over wel of niet ijzers??
Als jij een gezond paardje hebt kan het helemaal goed komen hoor.
Wat je kunt doen om bacterien tegen te gaan is heldere honing op zijn open stuk te smeren, dat helpt super.
Kunstof is niet altijd geweldig, dit plakken ze nl en bij een zwakke plek kan dat ook afbreken.
Vertrouw gewoon op je smid, als je een gediplomeerde hebt weet hij waar hij mee bezig is en geef hem dan een kans... Laat je niet gek maken!
Ook een gewoon ijzer, of 1 met een dubbele lip kan voor verlichting zorgen, mits er goed genageld wordt!

Volgens mij groeit het ook wel redelijk snel bij, zo'n gat. Het ligt er natuurlijk aan waar het precies zit maar de hoeven van mijn paard groeien toch wel echt meer dan 10 mm per maand. En nogmaals, als jij tevreden bent over je hoefsmid, hij is bekwaam, goed voor je paard en vriendelijk tegen jou (en dit is zijn eerste foutje) dan zou ik hem gewoon aanhouden.
En die gaten die zijn ontstaan kun je trouwens afdichten met een propje stopverf.

Even kort gezegd nog: Als een paard vernagelt is hoeft dit niet te betekenen dat de nagel in het leven is gekomen. Het kan ook dichtbij zitten en dan wat drukken op het leven. Als de nagel onder het bloed zit bij het verwijderen van da nagel, dan zullen er maatregelen moeten worden genomen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:59

Helemaal mee eens!

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:04

Bij mijn paard is er vorig jaar ook een stuk van de voorkant weggesneden, duurde ongeveer 3/4 jaar voordat het weer helemaal goed was...
Heb er verder niets aan gedaan, gewoon lekker laten groeien...