concetto schreef:Volgens mij gaat het niet over wel of niet ijzers??
Als jij een gezond paardje hebt kan het helemaal goed komen hoor.
Wat je kunt doen om bacterien tegen te gaan is heldere honing op zijn open stuk te smeren, dat helpt super.
Kunstof is niet altijd geweldig, dit plakken ze nl en bij een zwakke plek kan dat ook afbreken.
Vertrouw gewoon op je smid, als je een gediplomeerde hebt weet hij waar hij mee bezig is en geef hem dan een kans... Laat je niet gek maken!
Ook een gewoon ijzer, of 1 met een dubbele lip kan voor verlichting zorgen, mits er goed genageld wordt!
Volgens mij groeit het ook wel redelijk snel bij, zo'n gat. Het ligt er natuurlijk aan waar het precies zit maar de hoeven van mijn paard groeien toch wel echt meer dan 10 mm per maand. En nogmaals, als jij tevreden bent over je hoefsmid, hij is bekwaam, goed voor je paard en vriendelijk tegen jou (en dit is zijn eerste foutje) dan zou ik hem gewoon aanhouden.
En die gaten die zijn ontstaan kun je trouwens afdichten met een propje stopverf.
Even kort gezegd nog: Als een paard vernagelt is hoeft dit niet te betekenen dat de nagel in het leven is gekomen. Het kan ook dichtbij zitten en dan wat drukken op het leven. Als de nagel onder het bloed zit bij het verwijderen van da nagel, dan zullen er maatregelen moeten worden genomen.