gebrek aan gewrichtsvloeistof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maximepony

gebrek aan gewrichtsvloeistof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:44

Hallo,

Ik zit al een maand of 2 met een probleempje en ik wouw graag meerdere meningen horen
voor ik naar een DA stap omdat ik me er toch wel erg veel zorgen over maak.

Ik heb een paardje van 5 waarmee ik op L niveau dressuur rijd en zo nu en dan eens wat spring.
Maar nu sinds een maand of 2 is hij begonnen met knakken in de benen (of dat het me nu pas opvalt }:0 )
Het is in alle 4 de benen en er zit niet een bepaald ritme in.
Wel is het in de bak erger als op het harde,
Daarnaast staat hij ook nog eens koehakkig achter waardoor de gewrichten meer worden belast.
Kan dit te maken hebben met artrose of is het het gebrek aan gewrichtsvloeistof?
zijn er ook mensen die er ervaring mee hebben,
en welk middel kan je het best geven om die gewrichtsvloeistof weer aan te maken?

Er zijn al heel wat topic's over dit onderwerp maar elke keer is er een ander antwoord
dus ik was benieuwd wat hier uit zou komen :D

Sim

Re: gebrek aan gewrichtsvloeistof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:45

Het knakken is de werking van de synovia (gewrichtsvloeistof). Niks om je zorgen over te maken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:49

Ik begreep van de hoefsmid dat dit lucht tussen de gewrichten is.
Synovia is enkel een vloeistof

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:50

annebe schreef:
Ik begreep van de hoefsmid dat dit lucht tussen de gewrichten is.
Synovia is enkel een vloeistof

Ik zeg ook dat het de WERKING van de synovia is. Door die werking onstaan luchtbelletjes die "knappen".

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:59

volgens de DA die ik gemailt heb is omega olie geven goed.
Maar volgens gluco horse (die waarschijnlijk hun product willen verkopen) was het verstandig dat bij te voeren om meer gewrichtsvloeistof aan te maken.
Ik heb namelijk begrepen dat bij een te kort en kreupelheid het artrose kan zijn
maar bij alleen een tekort het gewricht dus even vacuüm zuigt en knakt.
Dat klinkt niet erg gezond, toch beter om iets bij te gaan voeren?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:17

VSW -> MD

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:34

artose is het verminderen van kraakbeen in je gewrichten, heel simpel gezegd. je kraakbeen slijt af en dus moeten je gewrichten nu over ruw bot heen glijden. dit veroorzaakt pijn en er kunnen vergroeiingen optreden. wat ook verminderd is gewrichtsvloeisof ( synoviaal vloeistof of gewrichtssmeer) dit is bedoeld als smeermiddel voor de gewrichten.
het knakken wat je hoort is in principe door de synoviale vloeistof idd.
als je bijv aan je vingers trekt dan kan je zo'n knak horen, je trekt dan in principe het gewrichtje een heel klein beetje uit het kapsel, je kan beter zeggen dat de ruimte in het kapsel vergroot. de vloesistof kan het niet meer allemaal vullen en het knakken krijg je doordat er een gas ontstaat door het verdampen van de vloeistof, dat gas "ontploft" een beetje en dat is die knak ( het eigenlijke proces is iets ingewikkelder maar dit is simpel gezegd hoe het werkt)
het zijn dus idd luchtbellen in je synoviale vloeistof die knakgeluiden veroorzaken.

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 13:57

is er niet een oplossing om dit weer aan te vullen en het knakken te verminderen? *D

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:01

Jahoor, je kan gewrichtsvloeistof bij laten spuiten. Dit is bij mijn koersdraver ook gebeurt, echter is dit niet goedkoop..

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 15:54

is het voeren van glucosamine geen idee? alleen volgensmij werkt dit alleen bij kraakbeen herstel,
zou dit in mijn geval ook iets uitmaken?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:03

Mijn appaloosa heeft dit ook een tijdje gedaan. Bij haar had het op dat moment te maken met een flinke groeispurt. Ik lees dat je een paardje van 5 hebt. Het zou heel goed kunnen zijn dat ze óók even een groeispurt mee maakt.
Het kan geen kwaad en zou zo ook niks kunnen verzinnen wat dit zou kunnen verminderen anders dan het vanzelf over laten gaan, want het gaat gewoon vanzelf over.

Glucosamine zou in dit geval ook niks kunnen bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:09

Glucosamine helpt alleen wat in een beginstadium van artrose. Bij mijn weten helpt het niet ter voorkoming van. Zorg dat het gebruikt wordt in combinatie chondroitine.
Maar als je paard vermoedelijk last heeft van zijn gewrichten, zou ik daar eerst eens nader naar laten kijken, eer met het paard te gaan springen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:16

Mijn vierjarige Noordzweed had/heeft het ook, ik moet zeggen dat het me de laatste minder is opvallen.
Hij is recent rontgelogisch en klinisch gekeurd dus dat knakken kan volgens mij echt geen kwaad.
Die groeispurt zou best eens kunnen, nooit aan gedacht. Persoonlijk maak ik me er geen zorgen om als het
iets aan de gewrichten zou zijn zou dat er bij mij op de foto's wel zijn uitgekomen!

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:07

Dat zou goed kunnen, Een van de gemailde DA's zij ook dat ik foto's moest laten maken,
Maar als het achteraf niets blijkt te zijn vind ik het wat zonde.
Hij heeft verder ook nog nooit gekreupelt, Hij loopt helemaal goed, dan wel niet spectaculair ruim maar hier is zijn bouw ook naar.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:18

Hoi,

Mijn paard heeft ook een tekort aan gewrichtsvloeistof (is ook wel 10 jaar ouder als jou paard) en die is er paar keer op behandeld en kreeg toen een duur suplement van de vet mee. Maar de koten bleven tijd tot tijd wat dikker het was ook niet altijd dik. We zijn toen tabletten bij de paardendrogist tegengekomen en sindsdien heeft ze nooit meer dikke koten. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/101117/ Dit is ook nog redelijk betaalbaar je zou het een tijdje kunnen proberen maar ik weet dus niet of het ook tegen dat knakken helpt. Maar het werkt wel tegen een tekort aan de gewrichtsvloeistof.

Succes ermee

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:24

er was laatst iemand die mij van datzelfde SENSIPHARM spul wouw laten proberen maar dan de Smooth Locomotion versie, alleen denk ik niet dat dit in mijn geval zal helpen,
het zijn wel allemaal natuurlijke producten heb ik begrepen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:15

mijn paard doet dit ook al jaren.
het meeste in de achterbenen.

heb van alles aan supplementen gevoerd, maar kon geen verschil horen.

het hoort bij mijn paard :D