Ik heb een verzorgpaard, (kwpn) en wil er in de zomer graag buiten wedstrijden mee rijden, alleen vroeg ik me een paar dingen af; moet ik dan voor de zekerheid hoefijzers laten zetten? en zo ja, hoeveel? 2 voor of 4? En hoe duur is dat ongeveer gemiddeld? alvast bedankt! Groetjes Carlein
Volgens mij zijn hoefijzers niet echt nodig als je wedstrijd gaat rijden. Ik heb zelf wel hoefijzers maar dat is enkel omdat dat op aanraden was van de hoefsmid vanwege een uitgestoken straal. Voor vierkant beslaan kost het bij mij 75 euro.
marionblo
Geplaatst: 17-04-11 15:28
Hoefijzers zijn sowieso veel minder nodig dan mensen denken. Zonder ijzers heeft een paard meer grip op de bodem, ze zijn dus niet nodig. Mijn zusje reed altijd zonder en was in het voordeel.
Als je paard sterke hoeven heeft, blootsvoets laten! Ijzers zijn echt niet altijd nodig, en als je buiten wedstrijden rijd zal dat meestal toch in grasland zijn, dus hebben ijzers geen meerwaarde. Gemiddeld kost rondom beslaan zo'n 80 euro.
Een paard heeft ook veel meer grip en gevoel zonder ijzers, dus probeer het vooral zonder!
elinedeau95
Geplaatst: 17-04-11 15:36
paarden hebben veel meer grip zonder ijzers op het gras. Als het zonder kan dan zal ik het zonder doen. Zelf heeft mijn paard zachte hoeven dus heb ik ijzer en draai ik er wel kalkoenen in.
Mensen zetten er ijzers onder om er kalkoenen in te kunnen doen. Zelf startte ik B dressuur en springen zonder ijzers. Heb nooit last gehad van gladheid. Ik denk dat je in de lagere klasses wel veilig zonder ijzers kunt rijden.
Ayala
Geplaatst: 17-04-11 20:50
ik zou geen ijzers doen ze hebben dan inderdaad minder grip
Goede keuze Heel veel plezier met blote hoefjes en als je meer wil lezen kun je altijd nog op www.hoefnatuurlijk.nl kijken. Ze zijn daar wel kijkend vanuit een "natural" opzicht, maar er staat veel informatie over hoeven in.
Is persoonlijk, maar kom je buiten op gras te rijden, dan zou ik wel ijzers doen, zodat je indd met kalkoenen kunt werken, juist voor meer grip. Klasse B of Z, dat heeft er niet zo veel mee te maken.