Dit kwam eruit:
Bepaalde eiwitten in het bloed die wijzen op een ontstekingsreactie waren verhoogd.
Het gehalte van het eiwit aldemine was verlaagd. minimum is 49 1/2, Andrew had waarde 44.
Wat ik begreep is dit een eiwit die opgenomen hoort te worden door de darmen uit het voer. Deze verlaagde waarde kan te maken hebben met slechte kwaliteit ruwvoer/gras, of omdat Andrews darmen niet niet goed in staat zijn het eiwit uit het voer te halen.
2 enzymen: CPK en LDH waren verhoogd. Waarde: 43, dit kan duiden op een lichte mate van spierbevangenheid/spierpijn.
Geadviserd werd om rustig aan te doen. Stappen. tegen de spierpijn werkt equipalazone, vitamine E/seleen, Miocure, preventief werd nuitracite of nuitradex aangeraden, dit zorgde voor een buffer waardoor minder snel spierbevangenheid/spierpijn op zou treden.
Tenslotte was de aanwezigheid van een bepaalde cel, afgekort: EO behoorlijk verhoogd. Deze had waarde 8 i.p.v. 4 Dit kon te maken hebben met een worminfectie of met allergieën.
Aangezien alle paarden om de 2 maanden ontwormd worden tegelijkertijd met voldoende dosering (paard van Naz uitgezonderd misschien

verwacht ik dat niet echt. Die allergieeën is veel waarschijnlijker. Andrew heeft namelijk last van zomereczeem, heeft stofallergie/chronische bronchitus en reageert erg sterk op steekvliegen/muggen e.d.
Het was mogelijk om dhiervoor eventueel allergitum van VSM te geven. Sommige paarden reageerden daar goed op anderen helemaal niet. Wel moet dit preventief gebeuren (wist ik al)
Lever en nieren waren in orde, en hij had geen bloedarmoede.
Mij werd aangeraden in elk geval weer meer te voeren met brok omdat het eiwitgehalte nu aan de lage kant was, en ik vrij weinig brok voer op het moment (3/4 kg)
Bovendien adviseerde hij mij om over drie weken opniew bloedonderzoek af te laten nemen (vooral vanwege die aldemine) om te kijken of de waardes beïnvloed werden door de verhoogde waardes CPK en LDH. Dat kon blijkbaar of dat er echt iets anders mis is.
Waarschijnlijk laat ik dit dan door onze gewone veearts doen. Scheelt me weer een rit. Deze kon dan overleggen met de arts van de kliniek over de waardes.
Heeft iemand nog informatie over de verschillende onderdelen of de waardes?