Hoefbevangen shetlander

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:30

Sorry als dit niet goed staat
Hoi!
Gisteren heb ik mijn nieuwe shetlandertje gehaald, ze was gratis omdat ze hoefbevangen was geweest.
Ze ziet er alleen nog helemaal NIET goed uit, ze kan bijna niet lopen terwijl het zo een 2/3 weken geleden was.
Ik weet niet precies wat ik hiertegen moet doen.
Heeft er iemand tips. De vorige eigenaar zei dat ze te veel had gegeten.
Liever geen reacties over dat het niet slim was want ik heb er HEEL goed over na gedacht en het met mijn vader overlegd!
En ik weet wat de consequenties zijn, ik zal nog foto's plaatsen.
Ze heeft ook een heel erge SLECHTE huid. Bijna kaal (geschuurd zeiden ze)
Ik hoor het wel!

Mastrootje

Re: Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:34

Als je niet weet hoe je hoefbevangenheid moet behandelen heb je er naar mijn mening niet lang genoeg over na gedacht.

Is er al een hoefsmid/dierenarts langs geweest bij de vorige eigenaresse, heb je al dingen op internet gezocht erover???

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:36

gelijk naar de dierenarts ermee ;) zoals mijn voorganger zegt. die kan je volledig vertellen wat het best te doen hoe erg het is en voedingsadvies. wij kunnen niet oordelen op 2 zinnen hoe de pony er aan toe is.

staat bijvoorbeeld niet bij waar die nu staat maar zet hem in ieder geval NIET op op een weiland nu. liefst iets met zachte bodem (paddock bak/afgegeten winterweiland) en geef hem wat hooi tot de dierenarts er is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:47

Hoi, er komt veel kijken bij een hoefbevangen pony... en ze blijven er meestal gevoelig voor. Pas op met suikers/fructaan. Geen krachtvoer/muesli/biks geven nu en niet op het gras. Er is een speciaal topic voor hoefbevangen paarden hier op bokt:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1333135&hilit=hoefbevangen

Op de startpagina zie je veel tips. En inderdaad zsm DA er bij halen.

Edit: als de shet zich kaalgeschuurd heeft heeft hij/zij misschien zomereczeem. Dan kan je aan insulineresistentie denken. Pony's met insulineresistentie hebben vaker last van hoefbevangenheid en zomereczeem. Met een sober dieet kan je eea managen.
Laatst bijgewerkt door Embe op 14-04-11 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:05

Succes met je pony,ik hoop dat het meevalt !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:53

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:01

@Arabesk ik zou paard natuurlijk maar eens waarschuwen dat de enige bron die ze voor magnesium noemen niet meer werkt. De pagina van PN en de genoemde bron is een verkooppraatje voor een product ( magnesium) en hier heeft TS helemaal niets aan. Een diagnose door een dierenarts en bloedonderzoek zou haar wel verder kunnen helpen.
PN heeft wel gelijk door te zeggen even niets anders dan hooi, ik wil er bij opmerken doe dat ook tijdelijk tot de oorzaak is vastgesteld, op alleen hooi kan een paard niet leven, gras is vers en bevat ook vitamine E o.a.

Voor TS is dit misschien een handige link als je Engels kunt. ( vraag anders even je ouders om dit te bekijken)

http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:31

Je woont in de wouwse plantage...dat is vlakbij Visdonk (dierenkliniek in Roosendaal), maak daar een afspraak en zeg dat de shet HB is, die hoefsmeden van Hoofcare(.nl) zijn daar ook, dan komt het 95% wel goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:05

Als je de mogelijkheid hebt zeker naar visdonk gaan! Ik heb afgelopen jaar lopen klooien omdat ik liever geen ijzers wilde, pony ging op en neer. Na een jaar werd ze weer bevangen en toen was ik er zo klaar mee dat ik naar Visdonk ben gereden. Daar werden foto's gemaakt van haar hoeven en daarna is ze door Rob van Nassau bekapt en beslagen. Eerste week ging het slecht omdat ze moest wennen aan ijzers, maar daarna ging het iedere dag beter. Ze stond al jaren op dieet, maar heb op de kliniek nog wat tips gekregen. Tien weken later moesten we terug komen en waren ze zo tevreden over Grietje dat de ijzers er al onderuit mogen. Nu moeten we over 2 weken terug en ze doet het echt goed. Ze is energiek en loopt continu te dribbelen als we gaan wandelen. Ik wilde dat ik een jaar eerder naar Rob was gereden, dat had de pony veel pijn bespaart en mezelf veel verdriet, want het doet nu eenmaal pijn om je dier ongelukkig te zien en pijn te hebben. Als er niet snel iets was gebeurd na de laatste bevanging had ik haar mss wel laten inslapen.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:36

De hoeven zijn omgeklapt en dat zullen ze altijd blijven, als er minder energie in het gras komt gaat ze vanzelf beter lopen. Ze moet ook niet op een te harde grond staan, dan gaat de kreupelheid niet over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:39

een goede hoefsmid en dierenarts erbij halen en eeuwig op dieet...succes met hem! :(:)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:15

Ik heb 2 pony's (gehad) die een aantal keer hoefbevangen zijn geweest (Cushing en IR), ik had ze snel weer op de been:

- Direct een goede hoefsmid erbij, die kijkt naar de hoefstand en ervoor zorgt dat er niet teveel druk op de pezen komt
- Neutradex bij de dierenarts ophalen
- MSN bijvoeren
- Goede magnesium voeren (een tekort schijnt hoefbevangenheid te veroorzaken)
- evt. biotine bijvoeren, voor de groei van de hoeven
- hooi weken in water waardoor je de suikers eruit spoelt
- een voedingssuplement als NAF compleet plus bijvoeren voor de nodige vitamine tijdens het ziekte proces

1 van de pony's is 3 maanden bij iemand anders hoefbevangen geweest en kreeg van de dierenarts Buut. En een hoefsmid die onterecht een driehoek uit had gesneden. Na het starten van bovenstaande behandeling (en stoppen met Buut), draafde ze na 4 dagen alweer terwijl ze 3 maanden stil had gestaan zelfs met de Buut :o

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:00

iedereen vergeet tegen je te zeggen! zolang de pony hoefbevangen is NIET OP DE WEIDE,geen biks,peen/appels,niet rijden,longeren,opjagen.

dierenarts erbij(hoefbevangenheid is ERG pijnlijk),je moet weten hoe slecht ze erbij staat.
hoefsmid erbij.

en dan in overleg samen met hun een behandelplan maken..

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 06:30

cyclo86 schreef:
staat bijvoorbeeld niet bij waar die nu staat maar zet hem in ieder geval NIET op op een weiland nu. liefst iets met zachte bodem (paddock bak/afgegeten winterweiland) en geef hem wat hooi tot de dierenarts er is.

@casanova: 8-) het is wel degelijk gezegd door mij 2de post ofzo ;)

@ aneutijttt: Hoe is het nu met de pony? hoop dat het niet te erg is?

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:33

inderdaad wat iedereen hier bijna zegt, DA erbij halen om meer informatie te krijgen.
tip : zet je pony op nat zand of in de modder, ze koel je de hoef en dit verdeeld de druk op de hoef.

.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:54

mijn paardje is afgelopen zomer 2 keer HB geweest, het is een erg pijnlijke ziekte waar je meteen de DA bij moet halen, dan krijg je van de DA een pijnstiller/ontstekingsremmer, een middel om de bloedvcaten te verwijden en een middel om het bloed te verdunnen, ook is het een idee om een bloedonderzoek te laten doen op IR ivm de kaalheid)
zonder DA gaat het zeer waarschijnlijk niet over en kan je pony straks richting nijkerk.
aan het centraal topic dat eerder is genoemd heb ik heel veel gehad, in de startpost staat veel en de meiden willen al je vragen beandwoorden.
niet alleen nu maar voor de rest van het leven van de pony moet goed op worden gelet wat de pony te eten krijgt, dus ;geen brood, geen fruit, oppassen met gras, oppassen met krachtvoer en oppassen met suplimenten waar suiker in zit (alles wat eindigd op ose).
succes met je pony.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:40

Hoefsmid er bij.
Er zijn tegenwoordig ook vervangers voor ijzers, speciaal voor HB paarden/pony`s (meer info PB dan even)

Onze buurpony/paard is vorige jaren ook een aantal keren HB geweest, toe is er een gaatje in de hoef gemaakt en moesten ze dagelijks weken in water en geel zand natmaken zodat ie daar op kon liggen (voor verkoeling!) Nu gaat het helemaal goed.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 08:09

Hoi!
Bedankt voor alle reacties!
Het gaat alleen nog niet echt beter, vandaag komt de dierenarts en gister was de hoefsmid er nog.
Het lijkt inderdaad alsof ik er niet overna heb gedacht, maar dat heb ik wel, ik dacht alleen dat het al over was, en ik heb alleen gedacht over dat ik altijd op haar zal moeten letten omdat ze het weer kan krijgen.
Ze loopt nog steeds heel moeilijk en ze loopt nu op een kaal, platgetrapt winterweitje (waar ik mijn pony altijd zet als ze moet bevallen)
Ik heb ook foto's, het ziet eruit alsof ze veel gras kan eten maar dat kan niet je ziet het alleen niet duidelijk op de foto.
(Niet schrikken hoe slecht ze eruit ziet, ik schrok ook!)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo dacht ik dat ze eruit zou zien: (foto die ik o.a. kreeg te zien van de vorige eigenaren)
Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:28

Hopelijk kan de dierenarts nog iets betekenen voor haar.
Eerlijk gezegd had je die direct moeten laten komen, dus nu al 9 dagen geleden!
Ze zal waarschijnlijk op de but of metacam en de ascal komen te staan. Probeer haar overdag in vochtig zand te zetten, dat verlicht de pijn.
Zonde is het wel, het is een hele mooie Shetlander!
Speciaal beslag is trouwens ook niet overbodig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:38

ze ziet er inderdaad niet goed uit...wat ik niet begrijp is dat je toen je haar net had en zag dat ze niet goed liep er niet meteen een dierenarts bij hebt gehaalt.

Hoe eerder je het(chronisch in dit geval)ontsteingsproces stopt hoe groter de kans is op en goede afloop.
Het houden van een paard of pony die bevangen is geweest vereis wel enige kennis.
Een kaal landje met wat modder is niet genoeg,ze zal hooi moeten hebben en vitamines en mineralen dagelijks.

De hoefsmid moet zeer iedere 6/8 weken komen om de hoefjes weer in normaal model te kappen anders krijgt ze sloffen.
De hoefjes hadden naar mijn mening beter bekapt kunnen worden.

Verder kan ze wel een wormkuur gebruiken vermoed ik en controleer haar eens op luis?
Je kunt zien dat er niet veel aandacht is besteed aan het beestje.
Maar als je haar goed verzorgt wordt ze prachtig hoor!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 08:41

aerdenhout1 schreef:
Hopelijk kan de dierenarts nog iets betekenen voor haar.
Eerlijk gezegd had je die direct moeten laten komen, dus nu al 9 dagen geleden!
Ze zal waarschijnlijk op de but of metacam en de ascal komen te staan. Probeer haar overdag in vochtig zand te zetten, dat verlicht de pijn.
Zonde is het wel, het is een hele mooie Shetlander!
Speciaal beslag is trouwens ook niet overbodig.

Hoi!
Ik weet het , je hebt gelijk. Maar aangezien mijn ouders zijn gescheiden en ik 1 keer in de 2 weken van donderdag tot maandag bij mijn vader (de ponys) ben en ik nu bij mijn moeder ben lukte dat even niet, maarja das geen excuus!
Dat vind ik ook!
Ik ga straks nog even naar mijn vader om haar te wassen, in dit weitje kan ze namelijk nergens schuren(dat is wel beter) maar ze heeft wel veel jeuk!
Bedankt voor je reactie!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 08:44

geerke schreef:
ze ziet er inderdaad niet goed uit...wat ik niet begrijp is dat je toen je haar net had en zag dat ze niet goed liep er niet meteen een dierenarts bij hebt gehaalt.

Hoe eerder je het(chronisch in dit geval)ontsteingsproces stopt hoe groter de kans is op en goede afloop.
Het houden van een paard of pony die bevangen is geweest vereis wel enige kennis.
Een kaal landje met wat modder is niet genoeg,ze zal hooi moeten hebben en vitamines en mineralen dagelijks.

De hoefsmid moet zeer iedere 6/8 weken komen om de hoefjes weer in normaal model te kappen anders krijgt ze sloffen.
De hoefjes hadden naar mijn mening beter bekapt kunnen worden.

Verder kan ze wel een wormkuur gebruiken vermoed ik en controleer haar eens op luis?
Je kunt zien dat er niet veel aandacht is besteed aan het beestje.
Maar als je haar goed verzorgt wordt ze prachtig hoor!

Hoi!
Inderdaad, de vorige eigenaren zeiden dat ze weer beter was, dus ik wilde het even aanzien. Omdat het een zware en erg lange trailer-rit was.
Ja ik weet het. Ze krijgt elke dag wat hooi.
De vorige eigenaren gaven haar elke dag sochtends en savonds een boterham met honing en een paracetamol 500 gram vermalen ertussen.
Ik heb haar dat niet gegeven maar is dat goed?
Op die foto van haar hoeven is ze nog niet bekapt.
De fotos zijn van toen ze er net 2 dagen was.
Dat had ik ook al gezien ja!
Ik ga haar vandaag goed wassen met speciale shampoo voor jeuk en luis!

Bedankt voor je reactie!
Gr

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:53

Wat goed dat je haar al gewassen hebt!
Het komt wel goed hoor,je gaat er vast heel veel vanaf weten...hoe je een ex bevanger moet verzorgen!
Als ze stabiel is dan kun je er gewoon mee wandelen ,maar dan moet ze wel goed lopen natuurlijk.

Ik weet niet wat paracetamol doet bij paarden.Het is een pijnstiller.Geen ontstekingsremmer zoals but of metacam.
Aspirine zou meer doen denk ik,die verdunt het bloed nog.
Geef maar geen paracetamol,is niet zo goed voor de lever,en die is bij dit soort paarden meestal niet optimaal.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:59

Ik heb zelf een (inmiddels) ex-hoefbevangen welsh/shet gekocht nu 9 jaar geleden, een fjord welke ooit een sincker heeft gehad bij de oude eigenaresse en een pony die ontschoening heeft ondergaan. Het kan met de juiste behandeling allemaal goed komen. Het stukje land waar de pony nu op staat is prima. Ik heb de "risico" gevallen ook op een schraal land staan en voer het gehele jaar door hooi. De ford staat inmidddels al 4 jaar op gewoon grasland maar wordt goed in de gaten gehouden. Ik ben niet van rommel zoals But en Metacam. Heeft mijn pony bijna om zeep geholpen. Een goede bekapper erbij halen voor de hoeven en het liefst niet met ijzers aan de gang gaan! Als je nog vragen hebt mag je me PB'en!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:05

Yinnar schreef:
Ik heb zelf een (inmiddels) ex-hoefbevangen welsh/shet gekocht nu 9 jaar geleden, een fjord welke ooit een sincker heeft gehad bij de oude eigenaresse en een pony die ontschoening heeft ondergaan. Het kan met de juiste behandeling allemaal goed komen. Het stukje land waar de pony nu op staat is prima. Ik heb de "risico" gevallen ook op een schraal land staan en voer het gehele jaar door hooi. De ford staat inmidddels al 4 jaar op gewoon grasland maar wordt goed in de gaten gehouden. Ik ben niet van rommel zoals But en Metacam. Heeft mijn pony bijna om zeep geholpen. Een goede bekapper erbij halen voor de hoeven en het liefst niet met ijzers aan de gang gaan! Als je nog vragen hebt mag je me PB'en!
Ik heb je ge-pb't:D