Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
cyclo86 schreef:staat bijvoorbeeld niet bij waar die nu staat maar zet hem in ieder geval NIET op op een weiland nu. liefst iets met zachte bodem (paddock bak/afgegeten winterweiland) en geef hem wat hooi tot de dierenarts er is.
aerdenhout1 schreef:Hopelijk kan de dierenarts nog iets betekenen voor haar.
Eerlijk gezegd had je die direct moeten laten komen, dus nu al 9 dagen geleden!
Ze zal waarschijnlijk op de but of metacam en de ascal komen te staan. Probeer haar overdag in vochtig zand te zetten, dat verlicht de pijn.
Zonde is het wel, het is een hele mooie Shetlander!
Speciaal beslag is trouwens ook niet overbodig.
geerke schreef:ze ziet er inderdaad niet goed uit...wat ik niet begrijp is dat je toen je haar net had en zag dat ze niet goed liep er niet meteen een dierenarts bij hebt gehaalt.
Hoe eerder je het(chronisch in dit geval)ontsteingsproces stopt hoe groter de kans is op en goede afloop.
Het houden van een paard of pony die bevangen is geweest vereis wel enige kennis.
Een kaal landje met wat modder is niet genoeg,ze zal hooi moeten hebben en vitamines en mineralen dagelijks.
De hoefsmid moet zeer iedere 6/8 weken komen om de hoefjes weer in normaal model te kappen anders krijgt ze sloffen.
De hoefjes hadden naar mijn mening beter bekapt kunnen worden.
Verder kan ze wel een wormkuur gebruiken vermoed ik en controleer haar eens op luis?
Je kunt zien dat er niet veel aandacht is besteed aan het beestje.
Maar als je haar goed verzorgt wordt ze prachtig hoor!
Yinnar schreef:Ik heb je ge-pb't:DIk heb zelf een (inmiddels) ex-hoefbevangen welsh/shet gekocht nu 9 jaar geleden, een fjord welke ooit een sincker heeft gehad bij de oude eigenaresse en een pony die ontschoening heeft ondergaan. Het kan met de juiste behandeling allemaal goed komen. Het stukje land waar de pony nu op staat is prima. Ik heb de "risico" gevallen ook op een schraal land staan en voer het gehele jaar door hooi. De ford staat inmidddels al 4 jaar op gewoon grasland maar wordt goed in de gaten gehouden. Ik ben niet van rommel zoals But en Metacam. Heeft mijn pony bijna om zeep geholpen. Een goede bekapper erbij halen voor de hoeven en het liefst niet met ijzers aan de gang gaan! Als je nog vragen hebt mag je me PB'en!