wat te voeren als ze op de wei staan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PRiNCE2004

wat te voeren als ze op de wei staan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:14

Halloo
Mijn paarden krijgen sochtends en savonds mueslui en basisbrokken nou gaan ze vanaf volgende week op de weide vanaf half8 tot half6 ondeveer en nou vroeg ik me af wat ik moet eten geven moeten ze gewoon hetzelfde eten of minder of iets speciaals? Het gaat om een dravermerrie van 11 jaar en een shetland van 7jaar ditis mijn eerste zomer met mijn eigen paarden dus ik heb een beetje hulp nodig..
Ik hoop dat jullie kunnen helpen .

XR.

maybe2

Re: wat te voeren als ze op de wei staan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:24

ik zou de shetlander hooguit een klein plukje hooi geven,en je merrie alleen 's avonds een plak hooi met misschien een handje vol muesli.maar daar denkt iedereen weer anders over,maar zo doe ik het hier op stal wel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:40

Staan je paarden ook in het werk? Of zijn ze er alleen om mooi te zijn? En wat krijgen ze nu naast de brok? hooi of kuil?

Ik verander eigenlijk niets aan de hoeveelheid krachtvoer als ze weer de wei op gaan. Maar nu doen ze in de zomer ook meer als in de winter..., dus ze krijgen in de zomer meer energie binnen, maar moeten ook meer doen, en raken dat dus ook weer kwijt.

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:18

Ze krijgen dezelfde beweging ik rij ongeveer 4 keer in de week en de shetlander rijd 2keer in de week ze krijgen hooi naast het voer zelf

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:20

maybe2 schreef:
ik zou de shetlander hooguit een klein plukje hooi geven,en je merrie alleen 's avonds een plak hooi met misschien een handje vol muesli.maar daar denkt iedereen weer anders over,maar zo doe ik het hier op stal wel.

Hier ben ik het mee eens. Zeker shetten zetten gauw aan, daar zou ik echt niet teveel meer aan bijvoeren. De draver gewoon een beetje op gevoel voeren, zie je dat hij aankomt of afvalt, dan de hoeveelheid aanpassen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:12

bij ons krijgen ze in de ochten gewoon het normale voordroog portie en krachtvoer met medicijnen of suppl

ze gaan van 10 tot 1600 op de wei en dan tot 1900 in de paddock
om 1900 op stal met voordroog en peen en een halve pavokoek

we geven juist voor ze de wei opgaan een flinke portie voordroog,dan hebben ze een goede bodem.

en krachtvoer van 2xp/d naar 1xp/d

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:17

met de shet moet je ook uit kijken op de weide(anders een greengard om doen),shet beetje hooi eventueel nog,en de draver zou ik klein beetje voer af trekken en dan kijken wat ze daar op doet,valt ze af meer hooi bij voeren,word ze te dik dan zou ik minder kracht voer geven (omdat ruwvoer erg belangrijk is.ook kun je in plaats het kracht voer weidekoeken voeren hier zitten alle vitamine/minaralen in.

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 08:13

Zou ik die shet ook weidebrokken kunnen geven ik heb hier verder
Ook geen ervaring mee met die koekenhoeveel zouden ze allebei dan moeten
Krijgen en hooi geef ik nu 3keer per dag en de shet elke keer 1 of 2 stroken en die
Draver krijgt 3 stroken per keer moet ik als ze op de weide staan 1 keer per dag geven?

Bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee.
Gr R.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:29

bij de koeken op de verpakking staat dat vermeld pavo koeken geloof 1 voor paard en half voor pony de hypostar koeken 1,5 voor paard zeggen ze en 1 voor pony(ik zelf gaf de paarden gewoon 1 en de pony's een halve van deze),ook heb je de marstall koeken maar daar weet ik niet precies de hoeveelheden van.als ze op het gras staan zou ik ze geen hooi bij voeren,als ze zouden vermageren kun je altijd nog hooi bij geven.maar onze paarden die 24/7buiten staan voer ik de hele zomer niks bij(ja soms een handje brokjes als we bv met de koets weg geweest zijn,maar ook niet altijd).wel zou ik ze een goede vitamine minaralen blok terbeschikking stellen.en opletten dat je shet niet bevangen raakt.als je nog vragen hebt hoor ik het wel.o,ja je vraagt over die weide brokken waarom zou je je shet nog brok gaan voeren(je weeet toch dat ze snel bevangen zijn!!!!!)

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:27

mirgino schreef:
bij ons krijgen ze in de ochten gewoon het normale voordroog portie en krachtvoer met medicijnen of suppl

ze gaan van 10 tot 1600 op de wei en dan tot 1900 in de paddock
om 1900 op stal met voordroog en peen en een halve pavokoek

we geven juist voor ze de wei opgaan een flinke portie voordroog,dan hebben ze een goede bodem.

en krachtvoer van 2xp/d naar 1xp/d

Sluit me aan bij de ochtend lekkere plak hooi, ivm bodem leggen en zorgen voor goede darm verwerking. Mijn paarden krijgen nu nog maar een handje brok (verrichten momenteel geen arbeid behalve een keer aan de longe) en dit vul ik aan met muesli van pavo (nature's best) 1/2 kg ochtend en avond ivm het geven van wat lijnzaad. Verder krijgen ze s'avonds bij het afvoeren (om 23.00) nog een half plakje hooi. Ze staan verder van 10.00 tot 20.00 op de wei zo ongeveer (ligt aan het weer ivm fructanen ed).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:14

SV-->VS

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:15

Ik sluit me aan bij maybe2