Indalen ballen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Indalen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:46

Ik heb een 9 maanden oude shetlander hengstje, en voor vandaag hadden we een afspraak met de castreur. Ik vond dit het perfecte moment, omdat het het juiste tijd van het jaar is, en stel hij zou van de winter gaan dekken, dan is dat totaal niet handig. Hij staat tussen 3 merries maar vertoont eigenlijk geen enkel hengstengedrag.
Goed, vandaag was de castreur gekomen, meteen gaan voelen of hij 2 balletjes had, maar hij had ze beide nog niet. Aangezien die nu 9 maanden is, is het een beetje vreemd dat hij dit nog niet heeft.

Ik hoop dat het bij hem een beetje snel komt, zodat hij alsnog gecastreerd kan worden. En als dat niet gebeurd gaat het nog een duur grapje worden. :')

Nu ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen, hoe lang heeft het geduurd voordat het bij jullie hengstjes was ingedaald?

Groetjes Isa

Marije_jiplover

Re: Indalen ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:12

Het kan wel tot anderhalf/twee jaar duren voor ze indalen, maar er zijn ook hengsten waarbij ze niet indalen, dan heb je een klophengst. En dan zal hij idd in de kliniek onder het mes moeten, ipv thuis in de wei, ivm ander soort operatie, niet meer bedekt, zoals wel kan bij ingedaalde ballen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:14

mijn veearts doet het niet voor het 1ste jaar
en dan moeten ze wel ingedaalt zijn anders pas later
vind 9 manden wel heel vroeg hoor

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:52

mhhh hoop voor je dat het geen klophengst word, dan word het duur haha :P

maar ik denk dat ze nog gaan indalen :) kijk nog eens over een paar maanden haha! want 9 maanden is (redelijk) vroeg :)

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:16

Nou ja, het KAN inderdaad later nog gebeuren, maar een hengst hoort geboren te worden met de ballen al ingedaald in de balzak (dit gebeurt tijdens de laatste maand van de dracht).

Castreren doen wij ook vaak pas als ze net wat ouder zijn (2)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:54

TAO-->MD

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:58

dit kan toch tot het vierde jaar duren dat ze indalen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:32

Hoi Isa,

Heb ook twee minishethengstjes die ik vorig jaar (ook met een maand of 9) wilde laten castreren. Helaas waren bij de eerste die ze probeerde ook de balletjes nog niet ingedaald, bij de ander kon ze eentje voelen.
Nu komt de DA vrijdag weer, ze zijn nu een jaar en 9 maanden, dus hoop vurig dat het nu wel kan. (ze breken nogal "makkelijk" uit, stroom of geen stroom ze stuiteren gewoon tussen de draden door) dus wil graag voorkomen dat ze mijn shetmerrie gaan dekken.
Probleem is dat ze ook de balletjes schijnen te kunnen optrekken, of intrekken, waardoor de DA ook niets kan voelen, dus ben benieuwd hoe het vrijdag gaat....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:51

klopt ze kunnen de ballen intrekken, mijn hengst van toen half jaar konden we geen ballen vinden of maar 1 soms,dus was ik bang dat het een klophengst zou zijn. maar inderdaad DA vertelde dat dit kan dat ze deze intrekken,

en nu is hij 2 jaar heeft beide ballen, en trekt ze nog wel eens in.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:12

Ik had bij mijn (nu 2-jarige ruin) paard dat hij zijn ballen introk dus de ene dag zaten ze er de dag daarna 1 of helemaal geen. Hij trok ze in als hij het koud had en als hij net gelopen had zaten ze er weer dus als hij het warm had kwamen ze terug.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:37

Nou, update van mijn twee shethengstjes: met nu 1 jaar en 9 maand was er precies 1 balletje te vinden. :') Op twee hengstjes, dus er missen nog 3. ;)

DA wil in de herfst weer proberen, maar we hebben al besloten om tot volgend voorjaar te wachten en dan ons paardenveulen gelijk mee te nemen. Ze zijn dan alledrie bijna 3 jaar, dus het lijkt me dat er dan toch wel wat te vinden is.